Upptäck Anders Johansson!

BOK | Bo Gustavsson läser diktsamlingen ”Sång om nattens träd” och slår ett slag för de äldre traditionalisterna.

Köp Sång om nattens träd hos bokus.com
Anders Johansson
Sång om nattens träd
Björkmans

Svensk poesi lider av åldersdiskriminering. Är man över 50 har man inte mycket vettigt att säga. Är man över 65 är man i princip död som poet. Det nya och spännande sägs av unga förmågor. Den här inställningen präglar hela det poetiska etablissemanget i Sverige från kritiker, förlag och tidskrifter till skrivarkurser, litteraturfestivaler, debatter, och uppläsningar. De som det skrivs om och som får sina böcker publicerade och inbjuds till olika evenemang är de unga poeterna.

Uppfattningen att bara de unga är värda att uppmärksammas är ett arv från modernismen.

Förlorarna blir den svenska poesin och läsarna. Det händer mycket mer än det som syns och hörs i den poetiska offentligheten. Det verkligt spännande i svensk poesi sker i det fördolda och förbisedda. Där befinner sig de äldre poeterna som oftast skriver en i bästa mening traditionell poesi. En 73-åring kan vara lika originell och nyskapande som en 21-åring.

Uppfattningen att bara de unga är värda att uppmärksammas är ett arv från modernismen. Vurmen om det nya ledde till att det ena avantgardet efter det andra brände ut sig i sökandet efter det ännu mer nya. Dadaismen följdes av surrealismen som i sin tur födde andra ismer som snart slocknade. Men den bestående poesin kombinerar nyskapande med tradition. De nyskapande traditionalisterna är de som blir kvar när alla ismer dött ut. Vem läser idag Erik Lindegren? Gunnar Ekelöf är däremot en fortfarande läst poet och det beror på att han förenar nyskapande med tradition genom att bygga sin poesi på västerländsk och österländsk kulturhistoria.

De nedtystade och ignorerade äldre poeterna är i regel de nyskapande traditionalisterna. De skriver en poesi som inte är beroende av modeväxlingar, utan som decennium efter decennium fortsätter sin undersökning av vår gemensamma existens på denna planet. Att ständigt utveckla den personliga sensibiliteten är deras mål snarare än teknisk briljans för teknikens skull. En sådan poet är Anders Johansson.

Johansson har publicerat ett femtontal diktsamlingar sedan debuten 1984. Han har även gett ut essäböcker och fotoböcker med motiv från Öland och Kalmar där han bor. Hans författarskap handlar framför allt om Öland, dess natur, vardagsliv och befolkning. En bok har titeln Hästen, arbetskamraten och han har också skrivit om sina katter. Hans verklista är imponerande. Anders Johansson är en regional författare som gör sin region till en existentiell plats.

Den senaste diktsamlingen heter Sång om nattens träd. Den består av naturlyrik, en central tradition i svensk poesi. Ändå lyckas Johansson ge denna tradition nytt liv. Hans naturlyrik skiljer sig både från Harry Martinsons och Tranströmers. Istället för att förlita sig på stämningar och metaforer skriver Johansson sakligt och reflekterande om sina upplevelser i den öländska naturen. Människor och djur i hans dikter är också osentimentalt och träffsäkert iakttagna. Här påminner han om en annan öländsk poet – Lennart Sjögren.

Anders Johansson är 73 år gammal. Varje rad i hans nya bok är mättad med erfarenhet och reflektion. Därför känns hans poesi så äkta. Inga poetiska choser här inte, utan dikterna bygger på ett direkt och uppriktigt tilltal till läsaren. Att läsa Johansson är som att föra ett samtal med en nära vän som har något viktigt att säga. Det handlar just om ett samtal eftersom läsningen väcker nya tankar och känslor hos läsaren. Så fungerar bra poesi.

Dikterna i Sång om nattens träd bildar en helhet samtidigt som de står på egna ben. Därför kan man bläddra i boken och med eftertanke läsa en dikt här och där. Det här är poesi som inbjuder till just eftertanke, en sällsynt egenskap i vårt stressade och ständigt uppkopplade samhälle. Men eftertanke är något vi är i stort behov av, med tanke på att människan håller på att förstöra sin egen livsmiljö på denna planet. Johanssons dikter uttrycker en etisk miljömedvetenhet där samlevnad med och omtanke om naturen betonas. Naturen är vi och vi finner vår sanna identitet i samklang med naturen. Ta till exempel denna kortdikt:

Nattens måne

reser sitt tidvatten

i oss.

Molnen lovar något

under

horisonten.

Det finns en nattmystik i Anders Johanssons nya bok som har drag av Stagnelius, en annan Ölandsbo.

Johansson är i själ och hjärta en naturmystiker trots sin saklighet. Eller rättare sagt just på grund av sin saklighet. Men mystiker är ett skällsord i svensk poesi. Det får man inte vara. Kanske Tranströmer tillåts vara det ibland. Men faktum är: för att överleva på denna planet måste vi alla bli mystiker med en sakral känsla inför naturen och tillvaron. Därför är Anders Johanssons diktning så viktig. Han har en hoppfull lösning på klimatkrisen medan Greta Thunberg blir mer och mer förtvivlad och pessimistisk i sitt budskap. Lyssna på Anders Johansson som talar till natten och tystnaden i oss alla!

Död och förgängelse går som en underström i Sång om nattens träd. Ändå triumferar livet till sist. Gräset blir alltid grönt om våren, även på ruinhögar och slagfälten. Många dikter i nya boken andas en elegisk känsla över tidens gång och de döda. Det är en känsla som delas av alla som nått en viss ålder. Ta vara på ditt liv blir slutsatsen, med en anspelning på Mobergs Din stund på jorden. Anders Johansson har för övrigt skrivit en bok om Moberg.

I en dikt frågar sig Johansson: ”Hur mycket av mig / tillhör det mänskliga?” Det är en fråga vi alla borde ställa oss. En existentiell fråga som utmanar hela vår samtids livsföring. ”Mest oss själva är vi, / när vi inte är någon” heter det i en annan dikt. Hans skepticism mot färdigpaketerade sanningar är uppfriskande.

Sång om nattens träd är en väldigt rik diktsamling. Ändå är det ingen tung bok att läsa. Det enkla och vackra språket gör den till en bladvändare. Ibland kan det bli väl lättsmält och förutsägbart. Det kan hända de bästa, även Martinson. Men liksom sin äldre kollega har Anders Johansson ett viktigt budskap att förmedla. Vad mer kan man begära av en poet?

Text Bo Gustavsson

Kulturens LYRIK

Kulturens PROSA