Vasili Grigorjevitsj Perov, porträtt av Fjodor Dostojevskij (1872)
  • 2018:08
  • Publicerad:

Om nyttigheten i Dostojevskijs debut



Hur kan man som fattig vinna sitt värde i andras ögon? Genom arbete skulle många tänka, men kanske inte säga – eftersom vårt samhälle fortfarande präglas av, låt oss säga, en protestantisk arbetsetik. Men vad händer när man skadat sig och inte kan arbeta? Hur gör man med den förkrossande känslan av att vara onyttig inför sin medmänniska?



Idén om vem den nyttige är i en relation har förpestat många goda sammanhang. Detta ständiga vägande och mätande av ens egen prestation, och därmed ofta känsla av djup otillräcklighet. Det handlar om pengar, det handlar om vem som gör vad mest.

Denna fråga svarar på sätt och vis Dostojevskijs debutroman Arma människor på. Denna vindlande roman består av brev skrivna mellan kopisten Makar Devuskijn, och den betydligt yngre Varvara Aleksevejna. I flera passager berättar hon om sin känsla att hon inte gör nog för honom och sina närmaste, som hon "lever på". Det är inte så att Devuskijn är den moraliskt högtstående och Aleksevenja den dåliga, eller tvärtom. Författaren gör sitt bästa för att ta bort alla sådana föreställningar från läsaren, vrider och vänder på rollerna, tills helheten sammanfogas i ett djuplodande porträtt av två människor i nöd.

I min egen läsning uppfattar jag det som att Dostojevskij omsorgsfullt gör det tydligt att båda parterna vill varandra väl, men ömheten har förhinder – inte minst i fattigdomen. De möter därför varandra under stor ansträngning att behålla sin värdighet, för att se vad de betyder för varandra.

Hur kan man som fattig vinna sitt värde i andras ögon? Genom arbete skulle många tänka, men kanske inte säga – eftersom vårt samhälle fortfarande präglas av, låt oss säga, en protestantisk arbetsetik. Men vad händer när man skadat sig och inte kan arbeta? Hur gör man med den förkrossande känslan av att vara onyttig inför sin medmänniska? Det är bland annat detta romanen handlar om.

Min egen resoluta tro är att hela tanken om nyttigheter på ett djupare plan är ett skuggspel, för vid mer än en ytlig anblick förefaller frågan om vem som är mer nyttig än en annan nästan som befängd. Stirrar vi oss blinda enbart på det som går att väga och mäta, missar vi otroligt mycket på vägen.

Betänk en enkel situation; en människa som arbetar och den andre är arbetslös. Den arbetslöse lånar pengar av den förra, och får svårt att betala tillbaka. Skulden växer och med det också skammen. Lägg då till följande tanke; i den arbetande personens inre pågår en tumultartad kamp som hon inte ger något sken av att äga. Hon känner sig hopplöst ensam, överväger att ta sitt eget liv. Men varje gång hon ser sin arbetslöse vän, vars arbetslöshet för henne är det minst betydande i världen, skjuter hon på beslutet. Dagarna blir veckor och veckorna till månader, tills minnet av den tid då hon övervägde att göra slut på sig själv till sist bleknar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Är detta otroligt? Knappast! Det sker hela tiden. Det onyttiga blir det nyttiga och vice versa. På liknande sätt har barn räddat livet på sina föräldrar många gånger. Historier om den oplanerade graviditeten som förändrar allt; räddar en destruktiv människa från sig själv, är knappast någon lögn. I Arma människor bemöter Makar Devuskijn på följande sätt Varvara Aleksevejnas tankar om hennes känsla av onyttighet genom följande rader:

"Är ni till ingen nytta? Hur då ingen nytta? Nej, min vän, tänk efter själv, hur skulle ni inte kunna vara till någon nytta för oss? Ni är mig till oändlig nytta, Varenka. Ni utövar ett välgörande inflytande. Nu, till exempel, tänker jag på er, och jag blir så glad. Ibland skriver jag brev till er, och blottar alla mina känslor, och på detta får jag ett utförligt svar från er. Jag har köpt en uppsättning kläder åt er och låtit göra en hatt, och av er får jag ibland en del gamla persedlar, jag lämnar då och då en del till försäljning. Nej, hur skulle ni kunna vara annat än nyttig?"

Text Robert Halvarsson
Bild Vasili Grigorjevitsj Perov, porträtt av Fjodor Dostojevskij (1872)

UTGÅVA 2018:08

Foto: Privat

Två texter

Två texter av Per Teofilusson.

Av: Per Teofilusson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

Send Me Your Daughter

MUSIK | Måhända, är jag inte rätt person att skriva en anmälan på Galleriets senare EP. Jag har förvisso ett stort stort musikintresse – men mina kunskaper när det kommer till elektronisk...

Av: Sebastian Andersson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Fiskebåt i Sydkinesiska sjön. Foto: Författaren.

Om Mo Yans litterära universum

I Mo Yans litterära universum utgör det illustrativt gestaltade våldet och den lemlästade kroppen ett tema som berättelserna kretsar kring och det som vid sidan om hans eventuella politiska intentioner...

Av: Anneliese Fältström
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Belinda Graham

Wanås Konst

KONST | Hem och längtan, samhörighet och lekfullhet, storskalighet och närhet. Detta går som en röd tråd genom de nya verken på Wanås. Den klara röda tråden går också som en röd...

Av: Belinda Graham
2018:08 | 31 augusti, 2018

Jägarna i snö, av Pieter Bruegel de äldre, 1565.

Den övergödda samtidskulturen

Nåt random nättroll kallade mig full av ressentiment för att jag skrev en kritiskt hållen text i en annan tidning om det popkulturella fenomenet Alex & Sigges podcast. Eller kritiskt...

Av: Gunnar Strandberg
2018:08 | 31 augusti, 2018

Mätverktyg, Gedenkstätte Am Steinhof (detalj). Foto: Mats Olofsson.

Rasbiologins uppkomst och konsekvenser

Darwin använde sig av uttrycket "Survival of the fittest", som beteckning för den viktigaste drivkraften för överlevnad. Det naturliga urvalet skulle avgöra en människas överlevnad. Med Darwins skrifter påbörjades en...

Av: Lilian O. Montmar
2018:08 | 05 september, 2018

Eric ”Umedalen” Johansson. Foto: Antwood/Wikmedia Commons.

Mysteriet Umedalen

Rolf Karlman om släggkastaren Eric ”Umedalen” Johansson, och ett av vår tids kanske mest besynnerliga ”fusk”.

Av: Super User
2018:08 | 31 augusti, 2018

Sara Anstis

Månadens konstnär: Sara Anstis

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens konstnär Sara Anstis.

Av: Sara Anstis
2018:08 | 31 augusti, 2018

Arthur Currie i Mons, 1918. Library and Archives Canada.

Konsten att avsluta ett krig

Den 11 november för hundra år sedan tystnade äntligen vapnen utmed första världskrigets frontlinjer. Efter fyra år i dödens närhet hade de flesta av soldaterna svårt att uppbåda någon starkare...

Av: Anders Olofsson
2018:08 | 05 september, 2018

Barrskog, Free-Photos/Pixabay.

Människans vanvård av Moder Jord

Mänskligheten är den första arten på jorden med den intellektuella förmågan att begränsa dess antal medvetet och leva i ett bestående, dynamiskt jämviktläge med andra former av liv. (Arne Naess)

Av: Lena Månsson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

En hårdför berättelse om kvinnors utsatt…

BOK | Kicki Sehlstedt, författare till ”Sweet Lolita” har förutom sitt skrivande erfarenhet både som journalist och kriminolog, en insikt som starkt kommer till utryck i denna hennes debutroman.

Av: Jens Wallén
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Privat

Ondskan som företeelse och i sig (i)

ONDSKA! Visst reagerar vi ofta spontant på det sättet när något ohyggligt inträffar. KORSFÄST! Hämnas! Inför dödsstraff! Lås in fanskapet på verklig livstid och släng bort nyckeln! Ja, det är...

Av: Carsten Palmer Schale
2018:08 | 31 augusti, 2018

Vasili Grigorjevitsj Perov, porträtt av Fjodor Dostojevskij (1872)

Om nyttigheten i Dostojevskijs debut

Hur kan man som fattig vinna sitt värde i andras ögon? Genom arbete skulle många tänka, men kanske inte säga – eftersom vårt samhälle fortfarande präglas av, låt oss säga...

Av: Robert Halvarsson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Citroen CV4, GuentherDillingen/Pixabay

Vad är modernismen?

Gunnar Lundin reflekterar över den så kallade modernismen.

Av: Gunnar Lundin
2018:08 | 31 augusti, 2018

Nobelpristagaren V. S. Naipaul talar i Dhaka, Bangladesh. Foto: Faizul Latif Chowdhury/Wikimedia

V. S. Naipaul 1932-2018

Ivo Holmqvist gör en minnesteckning över den nyligen bortgångne författaren.

Av: Ivo Holmqvist
2018:08 | 31 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

Regn i gråljus

BOK | Bo Bjelvehammar om Lars Lerin och Kerstin Högstrands senaste bok ”Råskinn”.

Av: Bo Bjelvehammar
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

Bilder från Turkmenistan

När Sovjetunionen kollapsade 1991 bildades i ett slag fem nya stater i Centralasien, en av dem Turkmenistan. Trots att landet är republik och betecknas som demokratiskt har inte mycket ändrats...

Av: Tarja Salmi-Jacobson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Del av Mynoria, järnduksskulptur av Barbro Bäckström. Foto: Claes Hall

Genom järnduk och kameralins visas männi…

KONST | Nakna människokroppar i form av skulpturala reliefer, skira och motsägelsefulla, samsas med gåtfulla arkeologiska bilder i ena delen av konstgalleriet Fabriken i Bästekille. I den andra delen av den rymliga...

Av: Nancy Westman
2018:08 | 31 augusti, 2018

Stenen. Foto: författaren.

Jag är tystnad

Den allomfattande ljudlöshetens härbärge förseglat med ordlöshetens sigill har varit min borg där mina uttalanden i tomma högtidstal har varit mitt ordlösa språk.

Av: Benny Holmberg
2018:08 | 31 augusti, 2018

Porträtt av Philip Roth, Wolf Gang/Flickr.

Vägar till Philip Roth

Erik Cardelus om författaren Philip Roth som avled under våren 2018.

Av: Erik Cardelus
2018:08 | 31 augusti, 2018

The Eye of Time Myth II: A need to survi…

MUSIK | Det här är ingen populärmusik och kommer aldrig att så vara. Musiken är monotont drabbande och svårbestämt ambient dark. Rytmerna är orgasmiska med konnotationer åt alla håll och kanter. Öster...

Av: Super User
2018:08 | 31 augusti, 2018

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik

Redaktionen presenterar stolt månadens urval av lyrik.

Av: Super User
2018:08 | 31 augusti, 2018

Rosor, Pixabay/Carl Russel.

Om det som är tragiskt

I denna feuilleton reflekterar Anders Björnsson över relationerna mellan det vi brukar kalla lycka och det som är tragiskt.

Av: Anders Björnsson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-08-31

Äntligen fredag, din hugsvalelse i grötgrå grottekvarnsvånda! Ställ fram HB-dunken och Päronsodan på bordet, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:08 | 31 augusti, 2018

Marilyn Horne & Monserrat Caballé (1981).

Montserrat Caballé

Annakarin Svedberg gör en okritisk och inspirerad betraktelse kring en hyllad spansk sopran. Hur en enda Prima Donna lyfter fram flera aspekter i vår kultur.

Av: Annakarin Svedberg
2018:08 | 31 augusti, 2018

Detalj ur omslaget

Den arabiska apokalypsen och andra dikte…

BOK | ”Att ständigt vara hemma någon annanstans än hemma, kanske för det en närmre eviga företeelser som till exempel havet och solen. Sådant som utan några som helst tveksamheter finns överallt...

Av: Ida Thunström
2018:08 | 31 augusti, 2018

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.