Affishbild till verket Cracks 2008. Foto: Gunnar H Stening
  • 2018:06
  • Publicerad:

SU-EN: brutal skönhet, naturens och kroppens kamp.



MÅNADENS KONSTNÄR | SU-EN. Min filosofiske vän Per Nilsson har bjudit in mig till Tidningen Kulturen för en presentation av mig och mitt konstnärskap.


Affishbild till verket Cracks 2008. Foto: Gunnar H Stening
Affishbild till verket Cracks 2008. Foto: Gunnar H Stening

Min filosofiske vän Per Nilsson har bjudit in mig till Tidningen Kulturen för en presentation av mig och mitt konstnärskap. Jag är mitt inne i repetitioner av ett nytt verk IKI - liv och en dokumentärfilm om SU-EN Butoh Company, så jag skriver lite kort.

Varje dag går jag runt i min trädgård, omgiven av skog, och funderar på hur allt hänger ihop, hur fungerar denna värld, vilka mekanismer styr oss egentligen. Livet är ett mysterium, och vi krälar runt i detta mysterium, en kort tid på denna planet. Jag går in i min studio för att, genom min kropp, ge form åt detta mysterium, all smärta och skönhet. Jag presenterar mina verk för åskådare runt om i världen, och väntar på resonansen efter det. I en tid när planeten utarmas av brutal girighet, mänskliga rättigheter kullkastas och ”kultur” kidnappas av konservativ nationalism, är Konsten viktigare än någonsin. Konsten kan fördjupa människans existens, expandera våra synsätt och ge nya perspektiv. Varje dag gör vi val som påverkar alla levande varelser. Vi behöver vara modiga i dessa val. Varje dag föds en ny värld. Låt oss skapa den för allas bästas skull - och bejaka våra olikheter.

Från sviten Body of Quito 2006. Foto: © SU-EN
Från sviten Body of Quito 2006. Foto: © SU-EN
Från sviten Body of Quito 2006. Foto: © SU-EN
Från sviten Body of Quito 2006. Foto: © SU-EN
Från sviten Body of Quito 2006. Foto: © SU-EN
Från sviten Body of Quito 2006. Foto: © SU-EN

 

SU-EN

Flerfaldigt prisbelönt koreograf, butohdanskonstnär, performancekonstnär och curator. SU-EN Butoh Company grundades 1992 i Tokyo. Efter studier hos den legendariska butohkonstnären Yoko Ashikawa och lärlingskap hos Tomoe Shizune & Hakutobo-gruppen, har SU-EN etablerat butohkonsten i Sverige och vidareutvecklat sin egen särpräglade butohmetod. Sedan 1997 har verksamheten sin bas i Haglund Skola i skogarna runt Almunge nordost om Uppsala.  SU-EN Butoh Company verkar i Sverige och internationellt i små och stora sammanhang. SU-EN arbetar även ofta med gränsöverskridande projekt men alltid med kroppen i fokus; konstperformance, dans, videokonst, iscensatt fotografi och installationer.

Affishbild till verket Rapture 2011. Foto: Gunnar H Stening
Affishbild till verket Rapture 2011. Foto: Gunnar H Stening

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Mellan 2006 och 2014 var SU-EN curator för Friktioner - internationell performancekonstfestival, som samarrangerades med Uppsala konstmuseum. Från 2013 är SU-EN curator för K.R.O.P.P, en plattform och internationell festival för nutida dans och kroppskonst, samarrangeras med Uppsala Konsert & Kongress.

Affishbild till verket Fragrant 2005. Foto: Henriette Lykke
Affishbild till verket Fragrant 2005. Foto: Henriette Lykke

År 2011 mottog SU-EN Uchimurapriset från Japan samt kulturpriset från den feministiska konsttidskriften CORA. År 2012 erhöll hon Uppsala Kommuns hedersmedalj. Hon har tidigare erhållit flera stipendier och utmärkelser för sitt konstnärskap, för tillfället Konstnärsnämndens 10-åriga arbetsstipendium.

www.suenbutohcompany.net

Ur verket Luscious 2009. Foto: Gunnar H Stening
Ur verket Luscious 2009. Foto: Gunnar H Stening
Ur verket Luscious 2009. Foto: Gunnar H Stening
Ur verket Luscious 2009. Foto: Gunnar H Stening
Ur verket Luscious 2009. Foto: Gunnar H Stening
Ur verket Luscious 2009. Foto: Gunnar H Stening

Ankoku Butoh och SU-EN Butoh Metod

Butoh är en nutida dansform med rötter i det explosiva japanska avantgardet i 1950 och 1960 talets Tokyo. Förgrundsfigur är Tatsumi Hijikata som utvecklade sin dans under namnet Ankoku Butoh (dans i skugglandet eller mörkret). Runt Hijikata samlades flera dansare, och flera kompanier startade med hans metod och ide´ som grund. Ashikawa var hans assistent och främsta dansare under 20 år fram till hans död 1986. Ankoku Butoh revolutionerade danskonsten både i Japan och internationellt, och manifesteras genom helt motsatta estetiska principer än västerländsk modern dans och traditionell japansk dans. Butoh som namn på dansstil används dock huvudsakligen idag som en mer allmän benämning av dansuttryck utan anknytning till Hijikata´s arbete.

Pressbilder till verket Blush 2010. Foto: Gunnar H Stening
Pressbilder till verket Blush 2010. Foto: Gunnar H Stening
Pressbilder till verket Blush 2010. Foto: Gunnar H Stening
Pressbilder till verket Blush 2010. Foto: Gunnar H Stening
Pressbilder till verket Blush 2010. Foto: Gunnar H Stening
Pressbilder till verket Blush 2010. Foto: Gunnar H Stening

SU-EN har utvecklat sin SU-EN Butoh Metod efter flera års träning och scenframträdande i Hijikata-Ashikawa metoden och koreografi. Det som Hijikata benämnde Butoh-fu benämner nu SU-EN Kroppsmaterial. Ett Kroppsmaterial är en utmaning för kroppen och dansaren. Genom ord, text, bild eller verklighetens direkta erfarenhet uppmanas kroppen att transformeras till något annat. Förruttnelseprocessen, sten, ljuspartiklar, fyrfota djur, benknotor, insektssvärmar osv. Kroppen förändrar sin kvalitet, densitet och/eller kontur. Genom en ständigt flödande konstnärlig verksamhet söker SU-EN nya vägar, och tar inspiration från det fysiska och det visuella. Viktiga inspirationskällor är t ex Skrotcentralen i Uppsala AB, ruttna äpplen och kreativ galenskap.

Ur videoverket Skrotliv 2006. Foto: Eva Björkman
Ur videoverket Skrotliv 2006. Foto: Eva Björkman

Bitandes, att bita

Bitandes, att bita
bita i världens kropp
smaka

Bita min kropp
smaka,
smakar de olika?

Smärtan talar med verkligheten
konsekvenserna av att leva

Kroppen lever,
benknotor talar till varandra
Kroppar faller
blåmärken
manifestationer av gravitationen

Allt är som det är
ungefär hur det kommer att vara
varje dag, varje minut, varje ögonblick
När jag biter min kropp kan jag frysa denna tid
bitmärket
som en fossil, ett vackert avtryck

Jag ligger på obduktionsbordet
redo att dissekera min kropp
av nyfikenhet
på vad som finns där inne
Organen lockar
Vätskorna, strukturer och material förför
Genom att bryta igenom ytan - huden
når jag in dit till det innersta

Jag vill bryta igenom min hud
massakrera synligheten med skalpell
genom en organiserad, kulturell styckning

Jag smakar av mina vätskor
beska, sura, varma
Våra kroppar smakar 
som inget annat
långt från de tankar vi tänkte om kroppen

Rastlös ser jag utåt, letar efter nycklar i världen runt omkring 
ser på träden, stenarna, havet, himlen, horisonten
Någonstans långt borta finns den kropp jag sökte i min hemlöshet
en ny kontur
en form att leva med 
en kropp som inte är min egen men ändå det enda jag har

Utforskande de inre landskapen 
möter jag processer som kletar runt där inne
Då vill jag massakrera, dissekera
smaka, bita
snitta upp den yta som skiljer det yttre från det inre

Bitandes, att bita
bita i världens kropp
smaka

Bita min kropp
smaka
smakar de olika?

Jag skulle vilja se min kropp, 
i en tillvaro 
ett tillhåll
ett mellanrum
där liv och död är nära varandra
Där blod är blod
Där synligheten är synlig 
och livet vet
Kroppen har sin plats i detta mellanrum,
ett eget självständigt liv 
Sanningen blir åter synlig, 
renad från
dekorationer

Min kropp skriker efter smuts!
Min kropp skriker efter blod!
Min kropp skriker efter världen!

© SU-EN 2002

Skrevs i samband med en publicering i Heterogenesis 2002, redaktör Hans T Sternudd.

Ur sviten Blod. Foto: Henriette Lykke 
Ur sviten Blod. Foto: Henriette Lykke 

© Text: SU-EN 2018
© Fotograferna och SU-EN Butoh Company

_______________________________________

Text SU-EN
Bild © Fotograferna och SU-EN Butoh Company

UTGÅVA 2018:06

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik

Tidningen Kulturens redaktion presenterar stolt MÅNADENS LYRIK.

Av: Tidningen Kulturen
2018:06 | 06 juli, 2018

Nobelpristagaren, Ted Ström

Bob Dylan - Inte så olik clownen Jac

Bob Dylan är svårfångad. Ofta skiftar han skepnad utan att vara kappvändare. Nobelpriset i litteratur ändrade inte på detta. Dylan uppskattade priset men tog det med ro och talade vid...

Av: Anders Tidström
2018:06 | 05 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Europa mot judarna 1880–1945

BOK | ”Vanlig mänsklig småaktighet kombinerad med rovdrift och ett sökande efter syndabockar var alltså, enligt Aly, tre av de mest avgörande mekanismerna som låg bakom den framtida förödelsen och mordet på...

Av: Elisabeth Brännström
2018:06 | 06 juli, 2018

TEST

Poesin betraktad utifrån en obetraktad f…

Med denna essä söker jag delvis en poetisk form utifrån en ordnad princip av fragment, delvis det formlöst fragmentariska i en poesi under ständig rörelse. Båda verksamma i ett världsligt...

Av: Göran af Gröning
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto fr förlaget

"Kärlek är lagen, kärlek styrd av v…

BOK | ”Människan, när hon agerar utan anknytning till resultatet av sina handlingar, börjar uppfylla sin sanna vilja och blir Gud. Kort sagt, bara genom viljeakten, befriad från dubbelhet och "lust av...

Av: Guido Zeccola
2018:06 | 06 juli, 2018

Marina Abramović, The Artist is Present, 2010

Att manipulera genom symbios

Varför är det här konst? Konstnären Marina Abramović ställde frågan i samband med framförandet av verket ”The artist is Present” på MoMa 2010. Ett verk där 1600 personer stått länge...

Av: Karl-Gustav Köhler
2018:06 | 06 juli, 2018

Affishbild till verket Cracks 2008. Foto: Gunnar H Stening

SU-EN: brutal skönhet, naturens och krop…

MÅNADENS KONSTNÄR | SU-EN. Min filosofiske vän Per Nilsson har bjudit in mig till Tidningen Kulturen för en presentation av mig och mitt konstnärskap.

Av: SU-EN
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Artikelförfattaren

Reflektioner efter Bologna Children´s Bo…

BOK | Björn Augustsson minns barnbokmässan i Bologna 2018. Han reflekterar över läsande, över barnboken och seriemagasin. Vilka tar ansvaret för barnens läsande idag?

Av: Björn Augustsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Diktens ledtrådar

BOK | Jag blir alltid förtjust när jag läser Katarina Frostenson. Det blir jag även när jag läser Sju Grenar. Skandalerna kring henne intresserar mig inte.

Av: Guido Zeccola
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Bo Högrelius, Kinasamling.

I stormens öga: Revolutionens epicentrum

”Han tog av sig glasögonen, torkade dem hastigt med en mjuk duk, satte på sig dom igen, öppnade en låda längst ned i skrivbordet tog en näve och släppte ut...

Av: Benny Holmberg
2018:06 | 05 juli, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-07-06

Äntligen fredag, ditt vidunderliga Keith Richards-riff när du behöver det! Korka upp din iskalla findricka och luta dig bakåt, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:06 | 06 juli, 2018

Foto: Belinda Graham

Fars lilla tös

SCENKONST | ”Fars lilla tös” är i grund och botten en klassiker, en uppdatering av ”Fars lille påg”. I pjäsen är det 1926 och Hälsingborg stavas fortfarande med ä. Men samtidigt som...

Av: Belinda Graham
2018:06 | 06 juli, 2018

Bild: AnnaKarin Svedberg

Sanning eller lögn i Indien

Annakarin Svedberg minns sina möten med den Indiska premiäministern Indira Gandhi.

Av: Annakarin Svedberg
2018:06 | 05 juli, 2018

Edesta barnhem, 1903, vykort. Fotograf okänd

Tack och hej

Jag hade sjutton punkter på min lista. Jag ansågs inte ha läst på. Jag tog upp tiden. Men jag tog mitt uppdrag på allvar och insisterade. Mycket var sådant som...

Av: Per-Henrik Bartholdsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Antoni Piotrowski (1853-1924): Smierc Wandy (Vandas död).

”Vi har vandrat i främmande länder”. Dvo…

Den tjeckiske tonsättaren Antonín Dvořák (1841-1904) blev redan under sin livstid internationellt berömd för framför allt sin instrumentalmusik. Som många andra tonsättare hyste han livet igenom en olycklig kärlek till...

Av: Henry Larsson
2018:06 | 06 juli, 2018

Artikelförfattaren

Sonja Åkesson och förortens romantik

Carsten Palmer Schale reflekterar över Sonja Åkessons poesi.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:06 | 06 juli, 2018

Detalj ur omslaget

Att söka tillhörighet

BOK | Att konstatera är att det finns flera historiska sanningar, det beror på vem som skriver och formulerar orden. Det är som att lyssna till linden, dess tystnad, viskningar och småpratande...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:06 | 10 juli, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.