Foto: Alice Söderlund
  • 2018:05
  • Publicerad:

ANTECKNINGAR FÖRFÖRELSE/EXTAS



jag vill bara att du ska pussa mig jättemycket och när jag säger jättemycket så menar jag kom inte nära mig jag hatar dig ...



jag vill bara att du ska pussa mig jättemycket och när jag säger jättemycket så menar jag kom inte nära mig jag hatar dig / doften håller sig kvar: billigt tuggummi, salta fingrar, oskuld, blod / du ger mig blåmärken bara för att bevisa att du är sjuk / du sa att du älskar när jag kör mitt sex-doll-face / jag har kvar kjolen jag hade på festen när du försökte strypa mig och jag sprang iväg / jag är som ett rimbaud-citat och jag ligger platt på golvet för dig, klädd i min favoritklänning, du sa kaxigt att du skulle pissa på mig men det gjorde du inte du kanske inte vågade kanske var du feg / jag vet vad vi gjorde, vi växte upp och blev äcklad av alltihop. hans bil och hans cigarettandedräkt förstörde drömmarna en efter en. han tittade på mig och jag bara kysste honom överallt och spydde upp hans ålder. vi satt vid kyrkogården och han frågade hur mina trosor såg ut och sa åt mig att beskriva mig inför de döda och jag tvingade hans kuk att bli hård och ville att han skulle slå mig i ansiktet men han var inte man nog / ibland tänker jag innan jag ska träffa honom, om jag bara gör mig SÅ vacker ikväll - så vacker att han inte klarar av att göra mig illa, då kanske jag klarar mig. även djävulen tror jag kan ha svårt att förstöra det som är vackert / min bh hänger förstrött i krucifixet ovanför din säng och ett passivt ljus sprider sig över väggen när solen stiger upp och lyser genom fönstret jag hoppas aldrig att du vaknar jag vill minst av allt behöva höra dig prata / jag försöker vecka mitt namn: alice alice alice, tre gånger, jag lyssnar efter barnröster men ingen bär mitt namn / vattenkranen i badkaret äcklar mig och jag har aldrig förstått vad ihålighet är. äckel är inte vackert, vad man än får höra. jag har inte ätit på tre dygn så jag kan vara underbar / spetstrosor nätstrumpor bara för att jag vet att det gör dig illa och förminskar dig / kläderna ligger på golvet och osar och när jag används så är det egentligen bara kläder ingenting mer / det som är monster kan också behandlas med monstruöst våld / vår korsfästelse är glömd. svart är himlen och inga röster kallar. det stormiga havet slår emot klipporna och vaggar de sedan länge bortglömda musslornas skal mot havets botten / ingenting väntar i skammens gryning efter dödsögonblicken / det som inte dödar dig gör dig starkare det som nästan dödar dig gör dig nästan död / tiqqun, "staden har ingen utsida" / alla har någon gång sett på stjärnhimlen och banalt tänkt på hur det vore omvänt, att titta ner på jorden. hur jorden vore liten, som en myrstack, hur spektaklets konventioner framstår som intetsägande / i gryningen rodnar vi och förförs av vår ömma existens / staden: essensens föregående. inte-staden: existensens föregående / dödligheten är förförelse av existensen. dödsögonblicket är extasen av essensen / extasen är den orörda röraren, förintelsen av alla avstånd. förförelsen är steget tillbaka, distanserandet av avstånd / extasen är personlighetens utslätande, förförelsen är personens räfflande / weil, "personlighet är snusk, personen är helig" / uppgå i extasen fordrar inte ansträngning men konsekvenserna kan vara utplånande, förförelsen är ansträngande och svår / det som mest skiljer extasen från förförelsen är att extasen till sin natur är överförande. på grund av sin natur av överföring har den också naturen av att man kan bli matad av den, till och med påtvingad. förförelse kan aldrig mata en, ännu mindre tvingas på en, den kan bara börja och också sluta i personen / i förförelse kan konsumtion aldrig ske, i extasen är konsumtion alltid potentiellt närvarande / överförelsen: för att undgå döden i dödsögonblicket manifesterar man istället dödsögonblicket för att slunga det vidare / konstverkets manifestation finns inte för att vi vill säga någonting, utan bara för att neutralisera världens överförande / manifestationen är vapen för att repellera överföringen / för att manifestationen ska avbeväpna extasen måste den vara extatisk / konstverket förför extasen / representationens makt över det verkliga är stadens främsta upprätthållande / monstret gör sig till simulakra (robot, docka, kött etc) som personens försvarsmekanism / simulakrats extas kan göra andra illa, det kan inte förförelsen / manifestationen upprättas bara i den tillfälliga ytan där sisyfos sten når krönet på berget / förbannelsen ligger inte i att kampen inte vinns, utan i att kampen aldrig tar plats / det finns ingen frälsning med manifestationen, den uppnår ingen befrielse eller förlösning / våld kommer inte ut efter att det har kommit in: överföringen befriar inte, utan bara sprider det vidare / i manifestationens stund så upplevs våldet kontrollerbart, som att det riktas tillbaka, så som sisyfos upplever att han kan rubba stenen, att den går att styra, trots att han känner till hemsökelsens återkommande natur så fortsätter han och spjärnar emot / förförelsen kan agera, extasen är främst reagerande / sisyfos axlande av stenen mot bergets öde måste tänkas agerande så som konstverkets axlande av förförelsen mot stadens totalitet också måste tänkas agerande. ingen gud eller människa kommer besvara sisyfos och staden kommer heller aldrig besvara förförelsen / camus, "vi måste tänka oss sisyfos lycklig" / konstverket opererar extatiskt, för att repellera det, för att kunna påminna oss om dödlighet / konstverket ska inte vara en stjärnhimmel, men påminna oss om stjärnhimlen

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Text Alice Söderlund
Bild Foto: Alice Söderlund

UTGÅVA 2018:05

Monografi, La Vampire, ou La vierge de Hongrie. Bibliothèque nationale, Franrike.

Étienne-Léon de Lamothe-Langon och den l…

På en sida i manuskriptet till ”Lucien Leuwen” skriver Stendhal: ”Ge karaktärerna något mänskligt, några sanna detaljer, då de annars tveklöst kommer förbli den sortens banala avbildningar av ministeriella styggelser...

Av: Erik Hallgren
2018:05 | 31 maj, 2018

Foto: Belinda Graham

Birgit Nilsson 100 år - Värp först och k…

MUSIK | Birgit Nilsson ville något mer med sitt liv än att rensa betor och ha ett slitsamt liv hemma på gården på Bjärehalvön i Skåne. Hon vågade pröva sina vingar, kom...

Av: Belinda Graham
2018:05 | 01 juni, 2018

Foto: Alice Söderlund

ANTECKNINGAR FÖRFÖRELSE/EXTAS

jag vill bara att du ska pussa mig jättemycket och när jag säger jättemycket så menar jag kom inte nära mig jag hatar dig ...

Av: Alice Söderlund
2018:05 | 01 juni, 2018

Mekong, detalj

Mekongfloden - ett flöde på liv och död.

BOK | Hans-Evert Renerius har läst en nyutgåva av författaren och poeten Hebert Abimorads diktsamling Mekong (2012). En tvåspråkig version som innehåller Abimorads spanska originaltext tillsammans med en med svensk tolkning av...

Av: Hans-Evert Renérius
2018:05 | 01 juni, 2018

Edouard Manet - A Bar at the Folies-Bergère 1882

Realism och naturalism hos Flaubert och …

Lisbeth Ekelöf om objektivitet och subjektivitet hos de franska 1800-talsförfattarna Gustave Flaubert och Émile Zola.

Av: Lisbeth Ekelöf
2018:05 | 31 maj, 2018

Punktteckning. Strandstängsel.1945

Strandtröskel och stängsel

KONST | Stundtals når oss uttrycket – ingen människa en ö... Vad är en ö? Ett mångfacetterat begrepp, vilket ej har en given förklaring. Då jag tänker Folke Dahlberg skvallrar det om...

Av: Erling Öhnell
2018:05 | 01 juni, 2018

Mina och Kåge

En modern klassiker som angår oss alla

BOK | Bo Bjelvehammar har läst en modern klassiker som enligt honom angår oss alla, vuxna som barn.

Av: Bo Bjelvehammar
2018:05 | 01 juni, 2018

Illustrationer: Författaren

Drama om matematik i två akter

Fler penslar i pedagogiken. Det gäller att vara en riktigt fyndig matematiker om en vill räkna modernt och hållbart. Vad återstår att satsa på när Artificiell Intelligens erövrar nya användningsområden...

Av: Dag Almerheim
2018:05 | 31 maj, 2018

 © Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-06-01

Äntligen fredag, din mentala hostmedicin när själen din drabbats av ond skrällhosta! Ta av dig militärkepan och landa i finrumssoffan, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:05 | 01 juni, 2018

Toscanini. Fotograf okänd.

Ny spännande biografi om Arturo Toscanin…

BOK | 864 sidor borde inte avskräcka när författaren är Harvey Sachs och när boken handlar om Arturo Toscanini, den berömde italienske dirigenten, som engagerat författaren under någotsånär 40 år. Berättelsen är...

Av: Stefania Iannella
2018:05 | 01 juni, 2018

Detalj ur omslaget.

Jila Mossaed, Vad jag saknades här (Stoc…

BOK | Alienering och förfrämligande, avsaknad av plats, en mellanrumstillvaro, möter vi i Jila Mossaeds nya diktsamling Vad jag saknades här. Mossaeds persiska ursprung går igen, men det blir ett saknat ursprung...

Av: Per Nilsson
2018:05 | 01 juni, 2018

Äga rum, Teater Norra

SCENKONST | ”Äga rum” är Teater Norras första ungdomsprojekt. Manuset bygger på tolv tjejers berättelser och pjäsen har vuxit fram i samarbete mellan regissören, de professionella skådespelarna och ensemblen. Satsningen är ambitiös...

Av: Anna Bergqvist
2018:05 | 01 juni, 2018

Dino Campana. Fotograf okänd.

Kometens natt: Om den italienske poeten …

Guido Zeccola skriver en kort essä om den i Sverige okände italienske poeten Dino Campana, en skald som levde mellan 1885 och 1932.

Av: Guido Zeccola
2018:05 | 31 maj, 2018

Cavefors - förlagsprofil och mediala mytbilder i det svenska litteratursamhället 1959-1982, detalj

Cavefors, solens skugga

BOK | Guido Zeccola har läst Ragni Svenssons avhandling om Bo Cavefors förlagsprofil och mediala mytbilder.

Av: Guido Zeccola
2018:05 | 01 juni, 2018

Okänd fotograf

Med solidariteten som drivkraft

Tidningen Kulturens skribent Rolf Karlman ger en biografisk översikt över författaren Martin Andersen Nexö.

Av: Rolf Karlman
2018:05 | 31 maj, 2018

Nizami - Khusraw discovers Shirin bathing

Om förälskelse

Den som lider av det fula i världen, lär inte få någon tröst eller förlösande vägledning av filosofin hos Schopenhauer eller Nietzsche; bara om han har receptorer för den personliga...

Av: Gunnar Lundin
2018:05 | 31 maj, 2018

Barr är bäst, detalj

Ett myller och ett vimmel

BOK | Bo Bjelvehammar läser om de mycket små (och förmodat arbetsamma myrkolonierna), ur en barnbok som innehåller både fakta och fantasi.

Av: Bo Bjelvehammar
2018:05 | 01 juni, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens lyrik

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik.

Av: Redaktionen
2018:05 | 01 juni, 2018

.

Myten om Josef som såldes till faraons h…

När Tarja Salmi-Jacobson i årskurs ett hörde uppläsas den bibliska berättelsen om Josef blev hon fullständigt betagen. Josefs avundsjuka äldre bröder ville göra sig av med honom därför att deras...

Av: Tarja Salmi-Jacobson
2018:05 | 01 juni, 2018

Philip Roth. Foto: Wolf Gang

Philip Roth 1933-2018

Philip Roth är en av de många betydande författare som aldrig fick Nobelpriset i litteratur liksom inte heller Borges, Graham Greene, Karen Blixen, John Updike, Inger Christensen… I många år...

Av: Ivo Holmqvist
2018:05 | 01 juni, 2018

Edvard Munch - Sommarnatt, Inger på stranden (1889)

Det är väl bara att hoppa...

Tidningen Kulturens skribent Elisabeth Lampinen skriver om det ofattbara - kanske rent omöjliga; det att välja bort livet.

Av: Elisabeth Lampinen
2018:05 | 31 maj, 2018

Flyktingar från kriget i Syrien nära Tatabanya 57 km väster om Budapest, Ungern, 4/9 2015.

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta …

Generationerna efter Andra världskriget ställer sig fortfarande frågan: "Kan det hända igen?" Vanligtvis finns det två sätt att besvara denna fråga på, en inofficiell och en officiell. Den inofficiella är...

Av: Lilian O. Montmar
2018:05 | 31 maj, 2018

Foto: Privat

Litteraturens och samtidsdebattens kakaf…

Världen och livet förblir tomt och blodfattigt, dagskrönikan emblematisk. Den verkligt viktiga litteraturen prisas visserligen, men förblir i det stora hela oläst. Carsten Palmer Schale tar temperaturen på den samtida...

Av: Carsten Palmer Schale
2018:05 | 31 maj, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.