Arnold Böcklin "De dödas ö" (Die Toteninsel) (1886)

Öar som inte finns



”I boken The Phantom Atlas: The Greatest Myths, Lies and Blunders on Maps har författaren och kartsamlaren Edward Brooke-Hitching gått igenom gamla kartor och berättar historierna bakom många av de påhittade och fantasifulla landmärken som en gång i tiden togs för sanning av sin tids människor.” Mathias Jansson skriver, med hjälp av dessa öar, om det intima förhållandet mellan fiktion och verklighet.



De är nästan alltid insvepta i en mystisk dimma som Skull Island där jättegorillan King Kong härskar, eller ön Themyscira, Amazonernas hemvist enligt filmen Wonder Woman (2017). De fiktiva öarna är många i litteraturen och konsten.

En ö är omringad av vatten, avskuren från omvärlden. En perfekt plats för experiment och dramatiska händelser eftersom huvudpersonerna har svårt att ta sig från platsen. På de fiktiva öarna hittar vi både utopiska samhällen som i Thomas Mores bok om ön Utopia från 1516 eller Daniels Defoes berättelse om de skeppsbrutna Robinson Kruse (1719) som får använda upplysningsmänniskan alla positiva egenskaper för att överleva på sin öde ö. Sedan finns det de dystopiska öarna. I Flugornas Herre (1954) deltar de strandsatta barnen i ett socialt experiment med dystopiska visioner om människans möjlighet att samarbeta och överleva på en öde ö, och i Jurassic Park (1990) leker människan gudar på en karibisk ö när man återuppväcker och klonar dinosaurier, ett brott mot naturen som naturligtvis inte faller väl ut. Vad som utspelar sig på den fiktiva ön förändras under historiens gång beroende på vilka idéer som är aktuella och diskuteras i samtiden.

Konstnären Agnieszka Kurants har på kartan Political Map of Phantom Islands (2011) samlat öar som under historien varit utmärkta på riktiga kartor men som efter närmare efterforskningar tagits bort då de aldrig existerat. Det är alltså fiktiva öar som på något sätt har haft en verklig betydelse för samhället och ekonomin. På kartan finns alla hav utsatta och de påhittade öarna. De verkliga landmassorna och kontinenterna har däremot raderats ut. Det mytomspunna Atlantis ligger som en stor avlång ö mitt ute i Atlanten. Platon beskriver Atlantis, i dialogen Timaios, som ett högteknologiskt och blomstrande samhälle. Ön försvann spårlöst efter en stor katastrof, men har diskuterats och refereras till av många politiker och samhällsdebattörer genom tiderna.

På kartan hittar man också landområdet Lemuria som ska ha legat i indiska oceanen. Det användes av den brittiske zoologen Philip Sclater under mitten av 1800-talet för att försöka förklara förekomsten av vissa primatfossiler i Indien och på Madagaskar men inte i Afrika. En okänd landmassa skulle enligt Sclater en gång i tiden ha förenat Indien och Madagaskar. Han klassificerade primaterna i gruppen och gav dem namnet Lemurer efter landområdet, en beteckning som används än idag för att beskriva primatgruppen som lever på Madagaskar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kurants har färgkodat öarna på kartan efter de nationer som åberopat territoriet. Atlantis tillhör Grekland, men många andra av öarna tillhör gamla kolonialmakter som Holland, England och Frankrike. Under den koloniala kapplöpningen utforskades de sju haven och nya landområden upptäcktes men också öar som egentligen inte fanns. Om det berodde på optiska illusioner eller dåliga kartritare eller att man helt enkelt fantiserade ihop en landmassa för att öka landets koloniala landområden i jämförelse med konkurrenterna är svårt att veta. Dessa fantom öar fick en politisk och ekonomisk betydelse eftersom de länge betraktades som verkliga innan nyare forskning kunde avfärda dem från kartan.

I boken The Phantom Atlas: The Greatest Myths, Lies and Blunders on Maps har författaren och kartsamlaren Edward Brooke-Hitching gått igenom gamla kartor och berättar historierna bakom många av de påhittade och fantasifulla landmärken som en gång i tiden togs för sanning av sin tids människor.

Ett mer samtida exempel är Sandy Island, som var ungefär lika stor som Manhattan och som låg utanför Australiens östkust. Ön ritades in på kartan 1908, men anses ha upptäckts av ett valfångstfartyg redan 1876. 2012 passerade ett australiskt fartyg området och oupptäckte ön. Efter noggranna undersökningar kom man fram till att ön helt enkelt inte fanns och den togs bort från kartorna. Var tog ön vägen? Eroderade den ut i havet eller sjönk på grund av stigande havsnivåer? Vi vet att många öar som idag finns utmärkta på kartorna om hundra år kommer att verka lika mytologiska och mystiska som Atlantis. Det behövs inga undergångs katastrofer utan bara en långsam höjning av havsnivån med en halv centimeter per år för att de ska försvinna ner i havet.

Phantom Island är också namnet på den kinesiskfödda konstnären Jun Yangs film från 2009. Filmen handlar om en konstgjord liten ö som transporteras genom en stad och som sedan släpps ut i havet där den flyter iväg. Filmens sluttext lyder: “Phantom Island was filmed in the East China Sea, off Taiwan; in the territory between P.R. China, R.China (Taiwan) and Japan.” Det är en politisk laddad ö som flyter iväg på en territorialt infekterad plats. Ön har formen av Taiwan som är en nation som enligt Kina inte existerar. Taiwan är för Kina en fiktiv ö-nation, något som man inte erkänner. I det sydkinesiska havet pågår också flera andra konflikter om ögrupper som flera länder gör anspråk på.

En av konsthistoriens mest kända öar förmodligen konstnärens Arnold Böcklins suggestiva målning Dödens ö (1886). På målningen ser man en roddbåt med en kista och en vitklädd figur i fören som närmar sig dödens ön. Det är en liten ö med branta klippor på sidorna och höga gröna cypresser i mitten. En begravningsplats dit man förs med båt precis som Karon, den antika färjkarlen, för de döda över floden Styx till andra sidan.

Det har diskuterats om Böcklin haft någon verklig förebild till Dödens ö men det är förmodligen som i många andra liknande fall en kombination av inspiration från verkligheten och konstnärens egen fantasi. Idag kan vi ganska lätt med hjälp av satelliter och GPS undersöka och avfärda all nya anspråk på nya fiktiva öar från den verkliga kartan. Men det finns fortfarande ett stort behov att ibland fly undan till en fantasi ö. Film, litteratur och konst kan på många sätt tillfredsställa vårt behov av fiktiva öar, men dataspelen ger oss också en ny möjlighet att skapa och utforska nya världar. Med avancerade datorprogram kan man bygga upp verklighetstrogna 3D-miljöer, med kustlinjer, växtlighet, berg och skogar. Idag kan vem som helst skapa en egen paradisö eller en dystopisk mardröms ö. Dataspel som Myst (1993), Tropico (2001) och Far Cry (2012) är bara några exempel på spel som utspelar sig på fiktiva öar i virtuella världar. Man skulle kunna säga att dataspelstillverkarna har tagit över vår fascination för äldre tiders kartografers mytologiska inslag och fantasifulla misstag på kartorna.

Text Mathias Jansson
Bild Arnold Böcklin "De dödas ö" (Die Toteninsel) (1886)

UTGÅVA 2018:04

Detalj ur omslag

Att beträda osäker mark

BOK | Ida Andersen har läst Sabinha Lagouns novellsamling "Koreografi" och möter en debut som utgår från socialrealistiska skildringar av förorten Rosengård (åtminstone som platsmarkör), men som gärna "sveper ut läsaren i...

Av: Ida Andersen
2018:04 | 07 maj, 2018

Foto: Privat

Jaget i dikten

Carsten Palmer Schale reflekterar runt jaget i dikten, runt det intressanta med det självbiografiska elementet, men också det allmänt mänskliga.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:04 | 04 maj, 2018

Detalj ur omslaget

Judarnas krig - en vacker, läsvänlig och…

BOK | Ingemar Lagerström har översatt Josephus ”Judarnas krig”.

Av: Ivo Holmqvist
2018:04 | 07 maj, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens urval av lyrik

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bengt Berg, Inge-Bert Täljedal, Tina K Persson och Robert Halvarsson.

Av: Super User
2018:04 | 04 maj, 2018

Fotograf okänd. Wikimedia

Slottet i Dalen

” I det där slottet fick jag lära mig att stjäla, slåss, försvara mig. Och tro mig, jag lärde mig allt så grundligt, att jag ingenting har glömt. Tyst som...

Av: Rolf Karlman
2018:04 | 04 maj, 2018

Anna Riwkin. Självporträtt som Nefertiti, ca 1930. Moderna museet. [detalj]

- Aimez-vous Anna Riwkin?

Tidningen Kulturens medarbetare, Michael Economou, belyser en av våra stora fotografer från 1900-talet, Anna Riwkin, idag i det närmaste bortglömd, men under sin levnad internationellt uppmärksammad och prisad. På mer...

Av: Michael Economou
2018:04 | 04 maj, 2018

Studenter reciterar Florence Nightingale Pledge | Galt Museum & Archives on The Commons 1947

Lytton Strachey & en hemsk - men mäk…

Stoika Hristova avslutar här sin serie om Florence Nightingale, Vem äger ideérna, med att utveckla Lytton Stracheys kritiska bild av henne.

Av: Stoika Hristova
2018:04 | 04 maj, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-05-04

Äntligen fredag, din empatiske psykolog när mörkret sluter sig kring dig! Släng dig i schäslongen och dra i dig GT:n, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:04 | 04 maj, 2018

TEST

Att skriva om döden

Guido Zeccola om sjukdom, liv, död, dans, musik, litteratur och illusionen bakom allt.

Av: Guido Zeccola
2018:04 | 04 maj, 2018

Victoria Rixer (detalj). Foto: Anna Ledin Wirén

Kriget, pappa – ett tillförlitligt siffe…

BOK | Parallellrecension 2/2. Thomas Wihlman har läst Victoria Rixers "Kriget, pappa - ett tillförlitligt sifferminne".

Av: Thomas Wihlman
2018:04 | 07 maj, 2018

Georgiy Jacobson,

Som en spillra, småkrypens Charlie Rivel

Tidningen Kulturens skribent Bo Bjelvehammar om några av insektsvärldens mindre gycklare.

Av: Bo Bjelvehammar
2018:04 | 04 maj, 2018

Detalj ur omslaget

Färgstark och djuplodande skildring av H…

BOK | I maj 1913 steg den unge konstnären Adolf Hitler av tåget i München. Hans mål var att skapa sig en karriär som konstnär, trots att han två gånger misslyckats med...

Av: Elisabeth Brännström
2018:04 | 07 maj, 2018

Cooper Hewitt, Smithsonian Design

Hammock

"Någonting var viktigt, oklart vad – och oklart vad de egentligen gjort när de inte hade uniform." Läs Inge-Bert Täljedals vackra novellett – en minnesteckning över ett skeende och en...

Av: Inge-Bert Täljedal
2018:04 | 04 maj, 2018

Jarboe

Intervju med Jarboe 29/3–18

Möt sångerskan, musikern, ljud- och performancekonstnären Jarboe i en epostintervju av Per Nilsson. Jarboe är mest känd för sitt arbete med gruppen Swans under 80-90 talen, men har hela tiden...

Av: Jarboe
2018:04 | 04 maj, 2018

Tina K Persson

I en klyka av otid

BOK | Någon sade, ”mellan ord och ting ryms all världens filosofi”. Man skulle också kunna säga att mellan ord och tid ryms mycken poesi, inte minst Tina K Perssons senaste diktsamling...

Av: Per Nilsson
2018:04 | 07 maj, 2018

Detalj ur omslaget

Kärleksord förfallna i förgiftad jord

BOK | Med fullständigt hänsynslösa attacker mot ett kärleksförhållandes till en början uppburna härligheter av känslosamma storheter vilka efterhand blir nedbrutna till korrupta småaktigheter, viljelösa handfallenheter och galna uppbrott, skapar Persson en...

Av: Benny Holmberg
2018:04 | 07 maj, 2018

Arnold Böcklin

Öar som inte finns

”I boken The Phantom Atlas: The Greatest Myths, Lies and Blunders on Maps har författaren och kartsamlaren Edward Brooke-Hitching gått igenom gamla kartor och berättar historierna bakom många av de...

Av: Mathias Jansson
2018:04 | 04 maj, 2018

Albert Benoit (enligt texten). Foto: Jean-Pierre Dalbéra [CC BY 2.0] (detalj)

Sèraphine Louis de Senlis – en särling o…

Vad är syftet med Skönhet och Konst? Att leda oss på vägen till vårt innersta hjärta (Fritjof Schoun 1994).

Av: Lena Månsson
2018:04 | 04 maj, 2018

Кока Б-уа, 10 лет [Public domain], via Wikimedia Commons

Pomperipossa - en saga om förra sekelski…

“Det var en gång för många, många tusen år sen en förfärligt gammal trollpacka, som hette Pomperipossa. Det är inte precis något vackert namn, men ändå är det bra mycket...

Av: Elin Hägg
2018:04 | 04 maj, 2018

Victoria Rixer (detalj). Foto: Anna Ledin Wirén

Kriget, pappa – ett tillförlitligt siffe…

BOK | Parallellrecension 1/2. Marja Beckman har läst Victoria Rixers "Kriget, pappa - ett tillförlitligt sifferminne".

Av: Marja Beckman
2018:04 | 07 maj, 2018

Relaxed Performance

Relaxed Performance

MUSIK | Relaxed Performance är en ny satsning av Göteborgs Symfoniker för att ytterligare tillgängliggöra klassisk musik för alla. Relaxed Performance är ett evenemmang som åtrerkommer med jämna mellanrum på Götebnorgs Konserthus...

Av: Belinda Graham
2018:04 | 07 maj, 2018

Foto: Christofer Psilander

Reflektion runt Svenska akademin och vik…

Trots Svenska Akademiens totala haveri tycks många fortfarande vara övertygade om att litteratur och bokläsning är något livsviktigt. Om inte akademien tar sig samman och fortsätter sitt angelägna arbete så...

Av: Patrik Stigsson
2018:04 | 07 maj, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.