Svansjön är en förtrollande saga, här på turné med Den ryska nationalbaletten.
  • 2018:03
  • Publicerad:

Svansjön - Juvelen i kronan med Den ryska nationalbaletten



SCENKONST | Svansjön är tidernas mest populära, älskade och kända balettklassiker. Svansjön hade urpremiär på Bolsjojteatern i Moskva den 4 mars 1877. Men det var först vid nypremiären Svansjön på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg den 29 januari 1895 som det stod klart att en klassiker var född! Baletten hade nu en inspirerad regi och blev en stor succé med Pierina Legnani i Odette-Odiles roll.



Svansjön
Medverkande: Den ryska nationalbaletten
Solister: Polina Tokareva som Odette-Odile och Ivan Zviagintsev som prinsen Siegfried
Musik av Pjotr Tjajkovskij
Plats: Lorensbergsteatern, Göteborg, Sverige (och turné i hela Europa)
Urpremiär: Bolsjojteatern, Moskva, 1877
Speltid: 2 timmar och 20 minuter, inkl paus
Svansjön

Dubbelrollen som den vita svanen och den svarta svanen gäller fortfarande som den mest prestigefulla och även den mest krävande rollen som finns inom balettrepertoaren.

Svansjön - klassisk saga i många inkarnationer

Svansjön är liksom många klassiska folksagor en saga som finns i många olika versioner och många olika länder gör anspråk på att ha "originalet". (Även i Norden finns det gamla sagor om folk som blir förvandlade till svanar). Men det är ändå något med Svansjön som gör att man kopplar ihop berättelsen med det ryska sagoarvet --- och ingenting är väl mer underbart än att fantisera om att åka till Moskva eller St Petersburg för att se det äkta originalet ---- alltså uppfört av Den ryska nationalbaletten?!

Moskva kommer till Göteborg!

Jo, det finns en sak som är ännu mer underbart! Att Moskva kommer till Sverige! Den ryska nationalbaletten gästade Lorensbergsteatern och några av världens bästa dansare uppförde Svansjön. Sagan får liv och sträcker sig ut i salen. Dessutom är Lorensbergsteatern inte någon stor sal, så var man än befinner sig kan man njuta av i detalj studera både fotarbete och minspel från dansarna.

När prinsen möter den vackra svanprinsessan Odette ser de uppriktigt förälskade ut. När den falska svarta svanen Odile lyckas komma emellan dem ser man ett triumfatoriskt leende i hennes ansikte, som är allt annat än välvilligt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Odettes förtvivlan känns äkta, hon spelar med hela sin kropp, varenda muskel, från ansiktet till tåspetsarna. Men till sist triumferar den äkta kärleken och prinsen och den vita svanprinsessan får varandra.

Utsökt uppbyggnad

Baletten är utsökt uppbyggd. Redan i akt ett finns en saga i sagan, prinsens informator berättar legenden om de förtrollade svanarna, det är därför prinsen i akt två söker sig till den förtrollade Svansjön.

Här finns några av baletthistoriens vackraste, mest berömda och mest minnesvärda scener.

bland annat de fyra små svanarnas dans. Liksom prinsens och Odettes första förälskade dans.

Vackrast och mest imponerande är dock när hela ensemblen dansar, klädda i svanvita kläder och rör sig en masse som en flock graciösa svanar, som glider fram på vattnet. En masseffekt som liknar det vackraste skådespelet i naturen, samtidigt som det är kultur på hög nivå. Natur och kultur uppnår här en perfekt förening.

Femme fatale i svart svanform

Akt tre innehåller Odettes dans, den vackra, farliga svarta svanen som kommer till palatset och förför prinsen - eftersom han tror att hon är Odile. På så sätt bryter prinsen sitt trohetslöfte och därmed är Odette dömd till att förbli svan för evigt ... Men prinsen lyckas i alla fall bryta förtrollningen och kärleken triumferar över den onde trollkarlen. Alla svanarna förvandlas till människor igen.

Det finns också uppsättningar av Svansjön som betonar kollektivet, att det är svanarna kollektivt som övermannar och besegrar ondskan och den onde trollkarlen (de är ju många fler och tillsammans mycket starkare) - de blir inspirerade av prinsen och Odettes kärlek och känner hopp. Efter att svanarna tillsammans besegrat det onda, återvinner de sin mänsklighet igen.

Tjajkovskijs sagoarv

Svansjön är en av de stora sagorna som man kopplar ihop med Tjajkovskij. Törnrosa och Nötknäpparen är andra stora, kända sagor som har odödlig musik av Tjajkovskij och som Den ryska nationalbaletten turnerar med.

Det är en upplevelse som är oförglömlig och magisk för alla åldrar. Många väldigt unga besökare finns i publiken och hänförs av den vackra sagan, de överdådiga scenografierna, den förtrollande musiken och den enastående dansen. Nötknäpparen var nyligen årets jullovsattraktion som isbalett på Liseberg, och det var förmodligen en bra satsning för att få barn att älska klassiska sagor och klassisk balett, om än i isbalettform. Men en besökare i 20-års åldern berättar att hon blev förälskad i Tjajkovskij eller snarare hans musik när hon var 8 år och för första gången såg Disneys Törnrosa. Man känner igen strukturen med prinsen och prinsessan och det onda som ska övervinnas - kanske tillsammans med ett kollektiv av modiga små hjälpare.

En ensemble född för att gestalta svanar!

Men ingenting slår Tjajkovskijs klassiska balettuppsättningar i original och ingenting slår den ensemble som är född och uppfödd för att gestalta svanarnas folksjäl.

Förhoppningsvis kommer det att bli fler gästspel från Den ryska nationalbaletten i framtiden. 

Det finns något mäktigt över storslagna känslor, framförda helt utan ord. Musiken och dansen talar för sig själva i en gränsöverskridande, magisk konstform. Svansjön är juvelen i kronan när det gäller klassisk sagobalett.

Text Belinda Graham
Bild Belinda Graham

UTGÅVA 2018:03

Detalj från omslaget

Personlig berättelse från finska inbörde…

BOK | Elisabeth Brännström har läst Maria-Pia Boethius omdiskuterade roman Vitt och rött och möter en berättelse som nystar i den komplexa relationen mellan personlig erfarenhet och det som brukar kallas verkligheten.

Av: Elisabeth Brännström
2018:03 | 29 mars, 2018

Eugène Delacroix - La Lutte de Jacob avec l'Ange (1861). Beskuren.

Väntans blick

Det är vid språkets gräns, den gräns vi söker överskrida, som vårt världsskapande på allvar tar vid. Poeten Linnea Axelsson resonerar kring att förhålla sig lyssnande i världen. Och om...

Av: Linnea Axelsson
2018:03 | 28 mars, 2018

TEST

När stenarna sjunger. Om Marius Schneide…

Följ med Guido Zeccola in i den esoteriska musikologen Marius Schneiders mystiska värld. Den centrala tesen hos Schneider är att vi alla delar ett gemensamt ursprung, ett ursprung som omarbetat...

Av: Guido Zeccola
2018:03 | 28 mars, 2018

Göteborgs filmfestival

Ingmar Bergman 100 år - Varifrån kommer …

MUSIK | Bergmans förundran över en symfoniorkesters förmåga att verka som en organism, sammansmält och samspelt, för att förmedla musiken under dirigentens taktpinne, är äkta och oförställd. Musiken är ett mysterium som...

Av: Belinda Graham
2018:03 | 29 mars, 2018

TEST

Du och jag är undantag

Om att vara undantag skriver Alekfucksia†Braunisch†Cosmos. Om att ha valt att vara undantag, att endast ha tillgång till andra undantag. Undantaget, en avvikelse men väl i undantaget ter sig regelbundenheten...

Av: Alekfucksia Braunisch Cosmos
2018:03 | 29 mars, 2018

Dikt

Månadens urval av lyrik

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen.

Av: Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen
2018:03 | 29 mars, 2018

Foto: Svenska litteratursällskapet i Finland

Zacharias Topelius som nyhetsrapportör

I skriften ”Finlands krönika 1860–1878” framträdde den flitige Topelius som en mångkunnig nyhetsjournalist i sin beskrivning av det finska samhället. Rolf Karlmans essä undersöker Zacharias Topelius roll som nyhetsrapportör.

Av: Rolf Karlman
2018:03 | 29 mars, 2018

Privat foto

Tre korta, kärnfulla, prosatexter

Tre korta, kärnfulla, prosatexter med doft av Norrlands inland om dramatiken i vardagen. Isolering och död behandlas som vore de avbrott och för en gång skull ovanliga slut på den...

Av: Per Teofilusson
2018:03 | 29 mars, 2018

San Francisco. Foto: Bogdan, CC0.

Stora städer

Hur planeras Sverige? Våra städer växer och utvecklingen går framåt av bara farten. Men, är det rimligt att tänka sig att vi alla skall bo i förtätade storstadskluster längs kusten...

Av: Anders Björnsson
2018:03 | 29 mars, 2018

TEST

Trombonisten

Trombonisten blåser ut den illaluktande tobakssaliven genom instrumentets ventil som en efterbörd till de blå tonerna. Ritualen vid nedläggning av trombonen på den figurskurna lådans sammetsklädda botten är minutiös. Benny...

Av: Benny Holmberg
2018:03 | 29 mars, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-03-30

Äntligen fredag, din räddande terapeut när du sålt smöret och tappat pengarna! Bänka dig i soffan och plocka fram findrickan, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:03 | 29 mars, 2018

Florence Nightingale

Florence Nightingale och J. S. Mill

”Vem vet hur många av de originellaste tankarna från manliga författare som egentligen härrör från kvinnliga idéer, som män bara har bekräftat och utarbetat? En mycket stor andel...

Av: Stoika Hristova
2018:03 | 29 mars, 2018

CC0

Livsgammal

Författaren Ragnwei Axellie återbesöker på begäran boken och begreppet Livsgammal som hon lanserade redan 1981.

Av: Ragnwei Axellie
2018:03 | 28 mars, 2018

Pressbild, Armémuseum

Att fira Finlands 100 år på Armémuseum…

Själv skriver, Oliver Parland, förväntas jag ju som krigsbarn känna tacksamhet, och visst kan jag ju känna det OCKSÅ. Men den känslan är kluven inför det faktum att jag berövats...

Av: Oliver Parland
2018:03 | 29 mars, 2018

Foto: Per Nilsson

Helighet

Om det blasfemiska i heligheten och det heliga i det blasfemiska talar vår berättare till androgynitetens demon Lilith/Samael. En betraktelse i påsktider av Per Nilsson.

Av: Per Nilsson
2018:03 | 30 mars, 2018

The School of Athens av Raffaello Sanzio da Urbino

Att sluta filosofera

Tänk inte så mycket brukar det heta, men vad innebär det egentligen att tänka och är det möjligen så att det finns förtjänster med att följa denna slentrianmässiga devis. Filosofi...

Av: Michael Nyhaga
2018:03 | 29 mars, 2018

Svansjön är en förtrollande saga, här på turné med Den ryska nationalbaletten.

Svansjön - Juvelen i kronan med Den rysk…

SCENKONST | Svansjön är tidernas mest populära, älskade och kända balettklassiker. Svansjön hade urpremiär på Bolsjojteatern i Moskva den 4 mars 1877. Men det var först vid nypremiären Svansjön på Mariinskijteatern i...

Av: Belinda Graham
2018:03 | 29 mars, 2018

Varför smarta människor fattar irratione…

BOK | Vi är tyvärr inte alls så rationella och klartänkta som vi ofta tror. Som exempel anser vi att vi är bättre, klokare och mer vederhäftiga än vad vi faktiskt är...

Av: Thomas Silfving
2018:03 | 29 mars, 2018

Fotograf okänd.

Att uppfostra mannen: tankar om Selma La…

Det har på hundra år gått framåt för kvinnorna i Sverige men inget har vunnits utan kamp. Enel Melberg reflekterar över Selma Lagerlöfs feministiska handling och författarskap.

Av: Enel Melberg
2018:03 | 28 mars, 2018

Foto: Per Nilsson

Mannen utan egenskaper

Vem var Robert Musil? Den störste, menar Carsten Palmer Schale, som här slår ett slag för Mannen utan egenskaper. Verket har intagit en särställning, inte bara i Musils bibliografi utan...

Av: Carsten Palmer Schale
2018:03 | 28 mars, 2018

Mark Frygell

Skisser i urval | 2016-2018

MÅNADENS KONSTNÄR | Mark Frygell. Skisser nedtecknade och dokumenterade i hemmet, ateljén, tunnelbanan, m.m. Fotade med iPhone, 2018, Stockholm

Av: Mark Frygell
2018:03 | 29 mars, 2018

Foto: Nasa

Hedniskt

”Tantolunden är inte det enda stället bland Stockholms beundransvärda naturreservat och parker som regelbundet används för firanden av gudinnor, gudar, naturkrafter...” Läs Elena Dahl om nyhedniska riter mitt i Stockholm...

Av: Elena Dahl
2018:03 | 28 mars, 2018

Läs utgåvans ledare

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.