Göteborgsbaletten. Foto: Anne Edelstam
  • 2018:02
  • Publicerad:

Nordisk dansfestival i Paris



SCENKONST | Uppfriskande eller skandalöst - beroende på tro och åsikt, men definitivt omvälvande för samtliga åskådare. Ann Edelstam har besökt Nordisk dansfestival i Paris.



Nordisk dansfestival i Paris

Nordisk dansfestival i Paris

År 2018 började dansant med en tio-dagar lång nordisk dansfestival på Chaillot i centrala Paris. Samtliga skandinaviska ambassadörer, från Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island invigde festivalen.

Först ut på scenen var norrmännen med en otroligt vacker duo …and Carolyn med de flerfaldigt prisade norska dansarna Camilla Spidsøe Cohen och Daniel Proietto, koreograferi av den skicklige norrmannen Alan Lucien Øyen. En åtta minuter lång föreställning till musik från filmen American Beauty (av Sam Mendes) ackompanjerad av Alan Balls existentiella monolog hänförde den kräsne parisiske publiken.

Mer film blev det sedan med en dokumentär om Ingmar Bergman sett ur ett koreografiskt perspektiv.

Fransmännen uppskattar mycket vår svårmodige men intressante filmskapare och det är ju som sagt hans hundra-års jubileum i år. Detta har inte undgått hans son, Ingmar Bergman Junior, som velat hedra sin far med denna speciella dansfilm i hans pappas anda. Klipp från hans hem på Fårö med inspelningar av filmarens egen röst, blandades poetiskt med dansföreställningar vilka återspeglade event i dramatikerns liv, graciöst utförda av fyra kända svenska koreografer (Alexander Ekman, Pär Isberg, Joakim Stephenson och Pontus Lidberg). Spännande och annorlunda!

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Festivalen fortsatte med en kontroversiell och rå koreografi – Protagonist – av Jefta van Dinther, i samarbete med Cullbergbalettens dansare. Det var en energisk, rörlig och stark föreställning, delvis med helt nakna dansare till David Kiers elektro musik. Fransmännen har ett annorlunda sätt att se på den nakna kroppen än vi skandinaver som är vana vid avklädande genom bland annat våra bastubad. För många fransmän däremot är nakenhet fortfarande starkt förankrat i den skambelagda katolska tron. Uppfriskande således eller skandalöst, beroende på tro och åsikt men definitivt omvälvande för samtliga åskådare.

Invigningsscen. Foto: Anne Edelstam
Invigningsscen. Foto: Anne Edelstam

Flera koreografer ställde frågan om könstillhörighet – framförallt det manliga könet. Vad är mannens identitet i det moderna samhället? I Skandinavien kanske mer än någon annan stans i världen har kvinnan tagit alltmer plats i samhället. #Metoo rörelsen har visat att vi inte är så jämlika som vi trott dock men tydligen tillräckligt för att männen ska genomgå en identitetskris.

Den finska koreografen, Tero Saarinen, tog upp temat i sin koreografi Morphed där sju män tog upp scenen till musik av Esa Pekka Salonen.

Andreas Constantinou angrep frågan tvärtom genom kvinnliga dansare utklädda till män med lösskägg och mustasch – The WOMANhouse. Ömsesidigt aggressivt, mjukt och avklätt lekte den danske koreografen med könsidentiteter som heterosexualitet, homosexualitet och transvestit. Fram till slutet visste inte publiken vem som var vem eller vilket kön de hade.

Den norska koreografens, Ina Christel Johannessen, interpretation av Scheherazade var dramatisk och avvikande från Fokins ursprungliga balett. Makt- och kärleksrelationen mellan den modiga och intellektuella Scheherazade (Camilla Spidsøe) och den allsmäktige regenten (Yoshifumi Inao) gick som en röd tråd genom dansen som var en ren fröjd att skåda.

Två kroppar, två sätt att framställa relationen mellan tystnad och ljud, mellan rörelse och stillastående återgavs i Tide med den isländska koreografen och dansösen, Bára Sigfúsdottir och den norska trumpetaren och kompositören, Eivind Lønning. Det påminde om vindens sus och fåglarnas rörelser.

Kodak GöteborgsOperans Danskompani divergerade från de andra koreografierna i en befriande men ändå talande och sagoliknande tillbakablick i tiden. Igen mötte publiken den originelle och kreativa norske koreografen Alan Lucien Øyen och de tio dansarna var makalösa! Helt magiskt och banbrytande med fantastiska kostymer. Föreställningen var en reflektion av vår epok där illusionen verkar ofta ta övertag över verkligheten.     

Avslutningsvis kan påpekas att även balett kan komma med budskap, vissa mer tilltalande än andra, beroende på smak och läggning. Annorlunda, omskakande, rått som mjukt och poetiskt, sagoliknande, spännande och välutfört både koreografiskt som dansant. En sak är säker: fransmännen kommer inte att glömma Vikingarna från Norr i första hand!

Text Anne Edelstam

UTGÅVA 2018:02

Clitemnestra y Egisto a punto de matar a Agamenón. Pierre-Narcisse Guérin, 1817.

Orestien & dysfunktionens antika röt…

I vad mån präglas våra värderingar av det vi kallar klassisk bildning och hur skaffar vi oss ett frigörande perspektiv? Författaren Annakarin Svedberg återvänder till den grekiska tragedin och reflekterar...

Av: Annakarin Svedberg
2018:02 | 02 mars, 2018

En grundlig genomgång av Ulysses

BOK | Hans-Evert Renerius ger en grundlig genomgång av Göteborgs Universitets antologi En dag i Dublin – Om James Joyce Ulysses.

Av: Hans-Evert Renérius
2018:02 | 05 mars, 2018

Illustration av Utagawa Kuniyoshi, 1798 - 1861 (beskuren).

Yōkai: Obehagligheter på japanska

Spöken, finns dom? Konstnären Carl-Erik Engqvist tar oss med österut i en kulturhistorisk genomlysning av det Japanska fenomenet Yōkai.

Av: Carl-Erik Engqvist
2018:02 | 02 mars, 2018

Zuzanna Ginczanka på 1930-talet. Okänd fotograf

Zuzanna Ginczanka och Non omnis moriar

Skribenten och översättaren Jurek Hirschberg om den polska poeten Zuzanna Ginczankas levnadsöde. En berättelse om ett sällsamt möte mellan dikten och lagen. Om att beröva världen ett liv och för...

Av: Jurek Hirschberg
2018:02 | 02 mars, 2018

Sauna. CCO-PD

ur Bastudikterna

Skribenten och konstkritikern Mathias Jansson om bastuns alkemi.

Av: Mathias Jansson
2018:02 | 02 mars, 2018

Illustrationer: Gerd Aurell

Till mitten hunnen

Till mitten hunnen är ett offentligt verk beställt av Statens konstråd för häktet i Umeå 2016. Verket består av en väggmålning i en korridor, en skrift med intervjuer samt en...

Av: Gerd Aurell
2018:02 | 02 mars, 2018

Detalj

Ord ur ett mörker

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Mare Kandres samlade dramer och möter ett författarskap som präglas av ett egensinnigt och rakt språk, och av författarens stora förmåga att blottlägga människans...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:02 | 05 mars, 2018

Florence Nightingale (beskuren). Foto: Goodwin

Vem äger idéerna?

Det var i Paris i samband med hundraårsminnet av Simone de Beauvoirs födelse i januari 2008, som Åsa Moberg ställde frågan: ”Varför nämner Simone de Beauvoir inte Florence Nightingale i...

Av: Stoika Hristova
2018:02 | 02 mars, 2018

Norrlandsoperan i Umeå. Foto: Hanka (Wikimedia)

Birgit Berndt, en dansens makthavare med…

Politiskt engagemang är synligare än på länge i den svenska kulturvärlden. På Norrlandsoperan i Umeå märks det tydligt i det program som nu är i full gång på dansscenen. Birgit...

Av: Nancy Westman
2018:02 | 02 mars, 2018

Två nordiska snillen

Två nordiska snillen

MUSIK | Musikaliska genier som upptäcks vid tidig ålder är något som man förknippar med forna tider och välgjorda gamla kostymdramer. Men, visst finns musikaliska genier än idag och livs...

Av: Belinda Graham
2018:02 | 05 mars, 2018

Lavskrika. Foto: Ron Knight (CC BY 2.0, Wikimedia commons)

Spjutkastaren med passion för lavskrikor

Går det att leva i en symbiotisk relation med naturen? Rolf Karlman om en anmärkningsvärd relation mellan en stor människa och en liten fågel.

Av: Rolf Karlman
2018:02 | 02 mars, 2018

Göteborgsbaletten. Foto: Anne Edelstam

Nordisk dansfestival i Paris

SCENKONST | Uppfriskande eller skandalöst - beroende på tro och åsikt, men definitivt omvälvande för samtliga åskådare. Ann Edelstam har besökt Nordisk dansfestival i Paris.

Av: Anne Edelstam
2018:02 | 05 mars, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-03-02

Äntligen fredag, din hjälpande psykolog när själen din värker! Korka upp buteljen och let´s go till partyplaneten, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:02 | 02 mars, 2018

Foto: artikelförfattaren

Staten är inte din kompis

När staten slår fast det alla ska vara överens om, värderingar, politik eller idéer som inte kan ifrågasättas, när staten talar om för oss vad som är gott, godkänt, bra...

Av: Patrik Stigsson
2018:02 | 02 mars, 2018

TEST

Månadens urval av lyrik

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Poesi av Michael Economou, Guido Zeccola, Alekfucksia Braunisch Cosmos och Per Nilsson.

Av: redaktionen
2018:02 | 02 mars, 2018

Olof Palme, 1968. Foto: Pressens Bild/Scanpix

En samhällsomvandling på lång sikt

BOK | Tomas Wihlman har läst Henrik Berggrens 68 och funnit en beskrivning av hur en långsiktig samhällsomvandling där ungdomsrevolt, konst, litteratur, fritid, arbete och religion har påverkat det svenska...

Av: Thomas Wihlman
2018:02 | 05 mars, 2018

TEST

Breven till en död vän

Det är du och jag nu, inga andra. Du och jag, som tecknar personliga porträtt genom dödande erfarenheter som är de avgörande elementen i en avancerad överlevnadskod.

Av: Cecilia Persson
2018:02 | 02 mars, 2018

Illustration ur John Boyle O'Reilly's Athletics and Manly Sport, 1890.

Evolutionen och den globala xenofobin

Hur kan vi förhålla oss till moraliska dilemman? Carsten Palmer Schale om etik, evolutionära tendenser, och några till synes paradoxala motsättningar mellan överlevnad och levnad.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:02 | 02 mars, 2018

Foto: Mats Olofsson

I Österrike firas 100-årsminnet av Wiene…

Det är nu ett helt sekel sedan det dåtida Wiens mest berömda konstnärer; Otto Wagner, Egon Schiele, Gustav Klimt och Koloman Moser avled. Författaren Lilian O. Montmar skriver till minnet...

Av: Lilian O. Montmar
2018:02 | 02 mars, 2018

Georg Schöbel (1860 - 1941) : An Allegory of Destiny (1898)

Ödet

Vilken del av tillvaron står i vår makt och vilken gör det inte? Finns det en mening i det som sker eller är allt en trasa? Författaren och idéhistorikern Michael...

Av: Michael Azar
2018:02 | 02 mars, 2018

Detalj ur bokomslaget.

Om ovidlådenhet

BOK | Försöket till ett riktigt liv behöver inte leda till ett avståndstagande från samtiden utan kan också innebära ett levande i samtiden, med förmågan till avstånd. Läs Gunnar Lundin...

Av: Gunnar Lundin
2018:02 | 05 mars, 2018

Foto: Bokfink1 (pixabay)

Diktens platser och föremål

BOK | Platser, föremål och situationer avtecknas i dikten genom betraktelser av konkreta händelser som blir till minnen och reflektioner. Sebastian Andersson om Inge-Bert Täljedals senaste diktsamling.

Av: Sebastian Andersson
2018:02 | 05 mars, 2018

Orpheus Piazza della Vittoria MAR Palermo. Foto: Wikimedia

Orpheus och den mystiska läran

Var finns poesin? Guido Zeccolas om den mystiska diktkonsten som situerad i skärningspunkten mellan det Apolloniska och Dionysiska – mellan kultur och natur.

Av: Guido Zeccola
2018:02 | 02 mars, 2018

Ett informationsmöte om imperiet

SCENKONST | Anna Bergqvist imponeras av Turteaterns Visit Qo’noS! En föreställning som vecklar ut sig i ett Star Trek-universum, och presenteras som ett informationsmöte om imperiet Klingon och dess kultur...

Av: Anna Bergqvist
2018:02 | 05 mars, 2018

Läs utgåvans ledare

Ur arkivet

view_module reorder

Plockepinnspelet och Isis

En tredjedel av Syrien och nästan lika mycket av Irak har nu erövrats av Islamiska staten (IS tidigare även Isis,). Varhelst IS drar fram hugger man huvudet av kristna och ...

Av: Pierre Gilly | Gästkrönikör | 17 augusti, 2014

Om av Rudyard Kipling

Rudyard Kipling (1865-1936), beskrivs ibland som den brittiska imperialismens store poet. Men han skrev också "Djungelboken" och sagosamlingen "Just så-historier". Kiplings dikt " If " har ofta citerats och parodierats ...

Av: Erik Carlquist | Utopiska geografier | 12 januari, 2009

Modernismens förlegade idiom

Det blir lätt komplicerat när musik och ideologi blandas ihop. När det sker från ett musikaliskt perspektiv uppstår idiom och ivissa fall dogmer, när musik istället används i politiskt syfte ...

Av: Oliver Bowers | Essäer om musik | 02 juni, 2017

Blanchot och Levinas med några vänner i Stradsbourg i slutet av 1920talet

Maurice  l'obscur

I sin intressanta artikel om surrealisten André Breton och hans tre romaner "Nadia", "Galen Kärlek" och "Arcane XVII" citerar Guido Zeccola vad Maurice Blanchot hade att säga om den första: ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 03 juni, 2016

Mathias Jansson

Mathias Jansson. Icktjärn-sviten

En dikt av Tidningen Kulturens medarbetare Mathias Jansson.

Av: Mathias Jansson | Utopiska geografier | 18 januari, 2016

Mer fantasi åt folket

När Verner von Heidenstam debuterade med Vallfart och vandringsåroch kort därpå släppte programförklaringen Renässans och tegelstenen Hans Alienus var han den vitamininjektion som svensk litteratur behövde på 1880- och 1890-talet. Naturalismens objektiva rotande i rännstenen styrde ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 februari, 2014

Lady Macbeth från Göteborg – Sjostakovitj på Göteborgsoperan

Kommer ni ihåg Andy Warhols soppburkar, Campbell’s Tomato Soup, ett av popkonstens signalemblem? Dessa är det första man möter när man slår sig ner i salongen på Göteborgsoperan för att ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 08 februari, 2012

'Happy end, vad fan är det?' Thrillernoir och deckarautenticitet

Året var 1990. Det var en regnvarm sensommardag i Gamla Stan i Stockholm och jag låg bunden i en trång källare under en antikvitetsbutik som nyss fått sina fönster krossade ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 13 februari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts