TEST
  • 2018:02
  • Publicerad:

Breven till en död vän



Det är du och jag nu, inga andra. Du och jag, som tecknar personliga porträtt genom dödande erfarenheter som är de avgörande elementen i en avancerad överlevnadskod.



”Ju mer skräckinjagande världen blir, desto abstraktare blir konsten.” - Paul Klee

02.31

Och med ens förstod jag varför ekorrarna lekte bland träden i parken och hur förblindad jag varit av bitterhet och tvivel. Jag byltar på mig en tröja till. Jag fryser hela tiden och kölden kommer inifrån. Benmärg som vägrar leva med vetskaperna, skelettet som inte vill lära sig gå i det ofrivilliga. Kolsvart. Den bortagna rullgardinen, omgjorda trappor, omöjligheten för taxibilarna att ta sig fram bland gator och gränder, svälten när maten inte går att införskaffa. Trappstegen. När utsattheten gör valen omöjliga: Acceptera eller dö. Jag skickar denna, som alla andra texter: rakt ut i tomma intet. Du är långt, långt borta och det krävs ett mirakel för att du ska återvända ─ återuppstånden från de döda.

I Domkyrkan finns en kruka med bibelord och jag beslöt darrande inom mig när jag stoppade ner handen i krukan – att svaret som kom fick vara det sanna svaret: " Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till." (Efesios 2:10) På vägen hem i vinterkylan , förstod jag i en oväntad ingivelse att Gud förväntar sig ingenting annat av mig än att låta den sanningen gro som kärlekens pelare i mitt hjärta.

Det är stora ord att utfärda tysta löften, mellan raderna i alfabetets konnotationer, nasaler och ortografi. En blommas hyperonymi, i språkets underarter, kan betyda röda rosor som berättar hur mycket vi älskar men det kan lika gärna berätta om röda rosor som vissnade och tappade all sin färg. Om jag minns dig sådan du var och om jag tänker att varje stavelse var sann ─ om jag vågar det, återuppstår vi i natten utan synbar nåd. Denoterar erfarenheternas innebörd: det finns trappor som går både uppför och nerför och spiraltrappor som vrider sig ner i dödsriket och himmelriket. Snöflingorna som släcker elden. Det är bara vi som kan tala på det här språket: oskuldsfull sofism med argument som framstår som ohållbara och avsiktligt felslutande, för dem som inte är initierade. Det är du och jag nu, inga andra. Du och jag, som tecknar personliga porträtt genom dödande erfarenheter som är de avgörande elementen i en avancerad överlevnadskod.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Om du minnas mig som den jag var och om du tänker att varje tramptag var för vår skull ─ om du vågar lita på så vet du att kärleken redan har segrat. Vi kommer gå levandes ur det här, som när William Blake målade sina tavlor med motiv som blott de som slagit följe med konstnären ser ljuset i.

07.37

Amor fati (kärleken till ödet, minns att du är dödlig)

Efter attentatet mot Frankrikes kung Ludvig XV, ett klumpigt försök att attackera kungen med en slö kniv, dömdes Richard-Francois Damiens den 2 mars 1757 till döden. Upplysningsfilosofen Voltaire som var närvarande vid hans avrättning lär ha sagt att hovdamerna brast i gråt ”av medlidande med hästarna”. Hans kropp slets sönder av fyra hästar som drog åt olika håll och bödlarna fick skära av senorna och hacka lederna för att hästarna skulle orka dra loss armar och ben från kroppen.

Jag hittade en kort notis kring avrättningsceremonin, i en av dina anteckningsböcker och konsekvenserna av att försöka mörda en despot med en för slö kniv, var i både Damiens och ditt fall ödesdigra. Kan ett mer barbariskt och grymt straff utfärdas än att plågas när hästarna timma efter timma drar med både hovet och pöblen som förskräckta tittar på? Frågan ligger och glöder, när jag i natten begrundar dödsstraffens skiftande former genom världshistorien. De outhärdliga straffen, avrättningarna, är mer eller mindre uppenbara. Varje plågad sekund fjättrad och avskuren allt liv, klarsynt veta: att om jag hade valt annorlunda så hade jag inte suttit här ─ straffet med oräknerliga tortyrstunder av självanklagelser och samvetsförebråelser. Men, vad hjälper det att veta att livet erbjuder sådan grymhet och att Gud, om man nu tror på Gud, kan utfärda den sortens domar ─ eller om Gud av kärlek sätter snaror kring halsen , för att en del måste lära sig att skära sönder repen själva?

Är jag en hovdam som känner mer medlidande med hästarna än med dig? Det sammanfaller i brytpunkten mellan död och liv, den sortens frågor. Vad kan det ha varit som förblindade dig och tillät det ske? Jag älskade förgäves och kärleken gjorde ont. Du var kejsaren som utfärdade dödsstraffet.

Text Cecilia Persson

UTGÅVA 2018:02

Clitemnestra y Egisto a punto de matar a Agamenón. Pierre-Narcisse Guérin, 1817.

Orestien & dysfunktionens antika röt…

I vad mån präglas våra värderingar av det vi kallar klassisk bildning och hur skaffar vi oss ett frigörande perspektiv? Författaren Annakarin Svedberg återvänder till den grekiska tragedin och reflekterar...

Av: Annakarin Svedberg
2018:02 | 02 mars, 2018

En grundlig genomgång av Ulysses

BOK | Hans-Evert Renerius ger en grundlig genomgång av Göteborgs Universitets antologi En dag i Dublin – Om James Joyce Ulysses.

Av: Hans-Evert Renérius
2018:02 | 05 mars, 2018

Illustration av Utagawa Kuniyoshi, 1798 - 1861 (beskuren).

Yōkai: Obehagligheter på japanska

Spöken, finns dom? Konstnären Carl-Erik Engqvist tar oss med österut i en kulturhistorisk genomlysning av det Japanska fenomenet Yōkai.

Av: Carl-Erik Engqvist
2018:02 | 02 mars, 2018

Zuzanna Ginczanka på 1930-talet. Okänd fotograf

Zuzanna Ginczanka och Non omnis moriar

Skribenten och översättaren Jurek Hirschberg om den polska poeten Zuzanna Ginczankas levnadsöde. En berättelse om ett sällsamt möte mellan dikten och lagen. Om att beröva världen ett liv och för...

Av: Jurek Hirschberg
2018:02 | 02 mars, 2018

Sauna. CCO-PD

ur Bastudikterna

Skribenten och konstkritikern Mathias Jansson om bastuns alkemi.

Av: Mathias Jansson
2018:02 | 02 mars, 2018

Illustrationer: Gerd Aurell

Till mitten hunnen

Till mitten hunnen är ett offentligt verk beställt av Statens konstråd för häktet i Umeå 2016. Verket består av en väggmålning i en korridor, en skrift med intervjuer samt en...

Av: Gerd Aurell
2018:02 | 02 mars, 2018

Detalj

Ord ur ett mörker

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Mare Kandres samlade dramer och möter ett författarskap som präglas av ett egensinnigt och rakt språk, och av författarens stora förmåga att blottlägga människans...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:02 | 05 mars, 2018

Florence Nightingale (beskuren). Foto: Goodwin

Vem äger idéerna?

Det var i Paris i samband med hundraårsminnet av Simone de Beauvoirs födelse i januari 2008, som Åsa Moberg ställde frågan: ”Varför nämner Simone de Beauvoir inte Florence Nightingale i...

Av: Stoika Hristova
2018:02 | 02 mars, 2018

Norrlandsoperan i Umeå. Foto: Hanka (Wikimedia)

Birgit Berndt, en dansens makthavare med…

Politiskt engagemang är synligare än på länge i den svenska kulturvärlden. På Norrlandsoperan i Umeå märks det tydligt i det program som nu är i full gång på dansscenen. Birgit...

Av: Nancy Westman
2018:02 | 02 mars, 2018

Två nordiska snillen

Två nordiska snillen

MUSIK | Musikaliska genier som upptäcks vid tidig ålder är något som man förknippar med forna tider och välgjorda gamla kostymdramer. Men, visst finns musikaliska genier än idag och livs...

Av: Belinda Graham
2018:02 | 05 mars, 2018

Lavskrika. Foto: Ron Knight (CC BY 2.0, Wikimedia commons)

Spjutkastaren med passion för lavskrikor

Går det att leva i en symbiotisk relation med naturen? Rolf Karlman om en anmärkningsvärd relation mellan en stor människa och en liten fågel.

Av: Rolf Karlman
2018:02 | 02 mars, 2018

Göteborgsbaletten. Foto: Anne Edelstam

Nordisk dansfestival i Paris

SCENKONST | Uppfriskande eller skandalöst - beroende på tro och åsikt, men definitivt omvälvande för samtliga åskådare. Ann Edelstam har besökt Nordisk dansfestival i Paris.

Av: Anne Edelstam
2018:02 | 05 mars, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-03-02

Äntligen fredag, din hjälpande psykolog när själen din värker! Korka upp buteljen och let´s go till partyplaneten, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:02 | 02 mars, 2018

Foto: artikelförfattaren

Staten är inte din kompis

När staten slår fast det alla ska vara överens om, värderingar, politik eller idéer som inte kan ifrågasättas, när staten talar om för oss vad som är gott, godkänt, bra...

Av: Patrik Stigsson
2018:02 | 02 mars, 2018

TEST

Månadens urval av lyrik

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Poesi av Michael Economou, Guido Zeccola, Alekfucksia Braunisch Cosmos och Per Nilsson.

Av: redaktionen
2018:02 | 02 mars, 2018

Olof Palme, 1968. Foto: Pressens Bild/Scanpix

En samhällsomvandling på lång sikt

BOK | Tomas Wihlman har läst Henrik Berggrens 68 och funnit en beskrivning av hur en långsiktig samhällsomvandling där ungdomsrevolt, konst, litteratur, fritid, arbete och religion har påverkat det svenska...

Av: Thomas Wihlman
2018:02 | 05 mars, 2018

TEST

Breven till en död vän

Det är du och jag nu, inga andra. Du och jag, som tecknar personliga porträtt genom dödande erfarenheter som är de avgörande elementen i en avancerad överlevnadskod.

Av: Cecilia Persson
2018:02 | 02 mars, 2018

Illustration ur John Boyle O'Reilly's Athletics and Manly Sport, 1890.

Evolutionen och den globala xenofobin

Hur kan vi förhålla oss till moraliska dilemman? Carsten Palmer Schale om etik, evolutionära tendenser, och några till synes paradoxala motsättningar mellan överlevnad och levnad.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:02 | 02 mars, 2018

Foto: Mats Olofsson

I Österrike firas 100-årsminnet av Wiene…

Det är nu ett helt sekel sedan det dåtida Wiens mest berömda konstnärer; Otto Wagner, Egon Schiele, Gustav Klimt och Koloman Moser avled. Författaren Lilian O. Montmar skriver till minnet...

Av: Lilian O. Montmar
2018:02 | 02 mars, 2018

Georg Schöbel (1860 - 1941) : An Allegory of Destiny (1898)

Ödet

Vilken del av tillvaron står i vår makt och vilken gör det inte? Finns det en mening i det som sker eller är allt en trasa? Författaren och idéhistorikern Michael...

Av: Michael Azar
2018:02 | 02 mars, 2018

Detalj ur bokomslaget.

Om ovidlådenhet

BOK | Försöket till ett riktigt liv behöver inte leda till ett avståndstagande från samtiden utan kan också innebära ett levande i samtiden, med förmågan till avstånd. Läs Gunnar Lundin...

Av: Gunnar Lundin
2018:02 | 05 mars, 2018

Foto: Bokfink1 (pixabay)

Diktens platser och föremål

BOK | Platser, föremål och situationer avtecknas i dikten genom betraktelser av konkreta händelser som blir till minnen och reflektioner. Sebastian Andersson om Inge-Bert Täljedals senaste diktsamling.

Av: Sebastian Andersson
2018:02 | 05 mars, 2018

Orpheus Piazza della Vittoria MAR Palermo. Foto: Wikimedia

Orpheus och den mystiska läran

Var finns poesin? Guido Zeccolas om den mystiska diktkonsten som situerad i skärningspunkten mellan det Apolloniska och Dionysiska – mellan kultur och natur.

Av: Guido Zeccola
2018:02 | 02 mars, 2018

Ett informationsmöte om imperiet

SCENKONST | Anna Bergqvist imponeras av Turteaterns Visit Qo’noS! En föreställning som vecklar ut sig i ett Star Trek-universum, och presenteras som ett informationsmöte om imperiet Klingon och dess kultur...

Av: Anna Bergqvist
2018:02 | 05 mars, 2018

Läs utgåvans ledare

Ur arkivet

view_module reorder

Plockepinnspelet och Isis

En tredjedel av Syrien och nästan lika mycket av Irak har nu erövrats av Islamiska staten (IS tidigare även Isis,). Varhelst IS drar fram hugger man huvudet av kristna och ...

Av: Pierre Gilly | Gästkrönikör | 17 augusti, 2014

Om av Rudyard Kipling

Rudyard Kipling (1865-1936), beskrivs ibland som den brittiska imperialismens store poet. Men han skrev också "Djungelboken" och sagosamlingen "Just så-historier". Kiplings dikt " If " har ofta citerats och parodierats ...

Av: Erik Carlquist | Utopiska geografier | 12 januari, 2009

Modernismens förlegade idiom

Det blir lätt komplicerat när musik och ideologi blandas ihop. När det sker från ett musikaliskt perspektiv uppstår idiom och ivissa fall dogmer, när musik istället används i politiskt syfte ...

Av: Oliver Bowers | Essäer om musik | 02 juni, 2017

Blanchot och Levinas med några vänner i Stradsbourg i slutet av 1920talet

Maurice  l'obscur

I sin intressanta artikel om surrealisten André Breton och hans tre romaner "Nadia", "Galen Kärlek" och "Arcane XVII" citerar Guido Zeccola vad Maurice Blanchot hade att säga om den första: ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 03 juni, 2016

Mathias Jansson

Mathias Jansson. Icktjärn-sviten

En dikt av Tidningen Kulturens medarbetare Mathias Jansson.

Av: Mathias Jansson | Utopiska geografier | 18 januari, 2016

Mer fantasi åt folket

När Verner von Heidenstam debuterade med Vallfart och vandringsåroch kort därpå släppte programförklaringen Renässans och tegelstenen Hans Alienus var han den vitamininjektion som svensk litteratur behövde på 1880- och 1890-talet. Naturalismens objektiva rotande i rännstenen styrde ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 februari, 2014

Lady Macbeth från Göteborg – Sjostakovitj på Göteborgsoperan

Kommer ni ihåg Andy Warhols soppburkar, Campbell’s Tomato Soup, ett av popkonstens signalemblem? Dessa är det första man möter när man slår sig ner i salongen på Göteborgsoperan för att ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 08 februari, 2012

'Happy end, vad fan är det?' Thrillernoir och deckarautenticitet

Året var 1990. Det var en regnvarm sensommardag i Gamla Stan i Stockholm och jag låg bunden i en trång källare under en antikvitetsbutik som nyss fått sina fönster krossade ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 13 februari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.