Norrlandsoperan i Umeå. Foto: Hanka (Wikimedia)
  • 2018:02
  • Publicerad:

Birgit Berndt, en dansens makthavare med politisk agenda



Politiskt engagemang är synligare än på länge i den svenska kulturvärlden. På Norrlandsoperan i Umeå märks det tydligt i det program som nu är i full gång på dansscenen. Birgit Berndt går in på sitt femte år som chef för denna scen med full fart framåt på den inslagna vägen.



Samtidsdansen ses i allmänhet inte som politisk i Sverige, trots starka traditioner. Birgit Cullberg tog gärna ställning i samhällsfrågor med koreografier som Eurydike är död och Revolt. Mats Ek fortsatte på samma väg och skapade verk som Soweto och Hon var svart. En rad balettklassiker har i hans versioner också blivit brännande aktuella.

Birgit Berndt. Foto: Britta Amft
Redan när Birgit Berndt våren 2014 tillträdde som Norrlandsoperans danschef talade hon om det politiska i dansen. Foto: Britta Amft

Redan när Birgit Berndt våren 2014 tillträdde som Norrlandsoperans danschef talade hon om det politiska i dansen. Rent synsk – eller i varje fall tidigt ute – var hon när hon bjöd på Made in Bangladesh hösten 2015. I det verket tas globala arbetsvillkor upp, med inledande fokus på textilindustrin i ett av de låglöneländer dit också svenska företag förlagt sin produktion, trots ofta usla förhållanden för de anställda. Koreografen Helena Waldmann berättade historien tillsammans med Vikram Iyengar, delvis via kathak, en av de stora klassiska indiska dansformerna. I samband med föreställningen förklarade Birgit Berndt i en intervju i Landets Fria att Waldmann ville få publiken att reflektera över vår konsumtion och vilka konsekvenser den medför, för textilarbetare i Bangladesh och för andra.

Sedan dess har Norrlandsoperans dansscen regelbundet, ofta i samverkan till exempel med de andra scener som ingår i turnénätverket Dansnät Sverige, satsat på produktioner med politisk klangbotten. Våren 2016 provocerade Martin Forsberg med Ultra, ”ett verk som skildrar ett dystopiskt tillstånd där massan bestämmer och likriktning råder” som det hette i presentationen. Forsberg beskrevs av Birgit Berndt som en koreograf med samhällskritisk udd och konstnärlig sensibilitet. Tio vita män befolkade scenen i Ultra, en provokation i sig. Senare under säsongen klev tre kvinnliga koreografer fram, också de med politiskt fokus. Nadja Hjortons Medea – it's a classic, såldes in så här: ”I denna version av det klassiska dramat Medea står patriarkatet, reproduktionen och heteronormen inför en skoningslös slakt”.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Birgit Berndt understryker att hon valt att stödja kvinnliga koreografer, som Jeanette Langert, Stina Nyberg och Gunilla Heilborn, extra mycket. Danschefen fungerar även som dramaturg då och då i samband med Norrlandsoperans samproduktioner och egna uppsättningar– och då finns det politiska och normkritiska perspektivet ofta med. Att ge dramaturgiskt stöd är ett sätt att förmedla kritisk feedback och driva på i konstnärens egen process och analys, hävdar Birgit Berndt. Och detta är i sin tur avgörande för en mer dynamisk utveckling för det svenska dansområdet.

Det kan verka som om stort allvar och tunga ämnen dominerat på Norrlandsoperans dansscen sedan Birgit Berndt tillträdde. Men danskonst kan vara politisk på många olika vis. Under våren bjuds på föreställningar som Caught in the Middle, en av vårens tre urpremiärer. I den blandas samisk dans, jojk, aboriginernas didgeridoo, modern jazz och popsång. Verket tar upp livet för urbefolkningar i Australien och Norge. En utblick till andra världar och de universella problem som hänger samman med utanförskap ges också i Didier Boutianas Kanyar, en koreografi med ursprung på ön Réunion i Indiska oceanen.

I det senaste säsongsprogrammet, under rubriken Dansa för att himlen inte ska falla ner, hävdar danschefen att fakta och kritisk diskussion trängs undan av högljudda politiska krafter, till förmån för det hon kallar ”färgglada löften och snabba lösningar”. Samtidigt tycker hon sig märka att alltfler ”pratar mer politik än heminredning”, vid fikaborden i dansvärlden liksom överallt annars i samhället. Det är uppenbart att människor numera tar ställning mot de mörka extremistiska krafterna och för en öppnare, mer jämlik värld. Styrkan i till exempel Metoo talar sitt tydliga språk på den punkten. Allt detta gör att hon än mer kraftfullt vill arbeta för det hon tror på. Och för henne är det givet att dansare och koreografer bidrar till den demokratiska mobiliseringen samtidigt som de delar med sig av dansglädje.

Att se världen genom politiska glasögon kanske är mer självklart för Birgit Berndt än för människor med bakgrund i den så kallade fria världen. Hon föddes 1975 nära Leipzig, i forna Östtyskland. När muren föll var hon femton och kunde plötsligt välja fritt vad hon skulle ägna sitt liv åt. Hon valde scenkonst med betoning på dans. Hon jobbade som dramaturg och recensent innan hon blev verksamhetsledare för euro-scene, en performance- och dansfestival i Leipzig innan hon tillträdde som administrativ ledare för Festival Theater der Welt i Ruhr. Det är Tysklands största dans- och teaterfestival.

De första jobben ledde vidare till positionen som danschef för Norrlandsoperan. Där kan hon nu bjuda på dans med potentiell politisk sprängkraft.Att därefter flytta till Sverige för att bli kultursekreterare med inriktning på dans i Jönköping, är ett steg över till något helt annat, i helt annat format, likaså att sedan flytta till Danscentrum Väst. Men som en röd tråd går hennes önskan att utveckla hållbara strukturer för dans- och performancekonsten, att ge svenska koreografer bra möjligheter att skapa. De första jobben ledde vidare till positionen som danschef för Norrlandsoperan. Där kan hon nu bjuda på dans med potentiell politisk sprängkraft.

Ett tydligt exempel på Birgit Berndts sätt att arbeta är tillblivelsen av Cristina Capriolis A Line_up. Birgit Berndt var den första som satsade praktiskt och ekonomiskt på produktionen. För en koreograf med stora visioner men inga fasta relationer med penningsstarka uppdragsgivare, är den sortens stöd avgörande.

Efter urpremiären i Umeå visades Capriolis ”icke-musikal” på många håll i Sverige, och även i Berlin, där Virve Sutinen i egenskap av ledare för Tanz im August också bestämt sig för att stötta A Line_up.
Både Berndt och Sutinen anser att Caprioli är en av Nordens mest framstående koreografer. Men konstnärlig verkshöjd och förmåga att flytta fram diverse gränser lockar inte alltid en stor publik. Desto viktigare då att den sortens dans lyfts fram och presenteras för en så stor publik som möjligt.

Birgits Berndts perspektiv på samtidsdansen färgas av hennes erfarenheter från Tyskland. Där finns betydligt fler rena dansscener än i Sverige. Men det mindre utbudet här är inte bara av ondo: samarbete över olika genregränser är givande och hon påpekar att det finns många teaterscener som borde släppa in också dansen i sina lokaler. Samtidigt säger hon att det är viktigt att kulturpolitiker inser att ett stort antal gästspelsscener inte är detsamma som att samtidsdansen får nödvändiga utvecklingsmöjligheter och egna fysiska platser för produktion.

Birgit Berndt har makt i den svenska dansvärlden och har inga problem med att tillstå detta. Hon går sina egna vägar, satsar gärna på sådant som ligger vid sidan om de kulturella allfarvägarna. Publiken i Umeå invigs i nya sätt att se och tänka via samtal i samband med föreställningar och i samverkan med andra engagerade kulturaktörer i staden. På Norrlandsoperans dansscen har flera tongivande koreografer visat sina nya verk för första gången innan de gått vidare till större scener i Sverige och annorstädes – ett mått på framgång så gott som något. 

Text Nancy Westman

UTGÅVA 2018:02

En grundlig genomgång av Ulysses

BOK | Hans-Evert Renerius ger en grundlig genomgång av Göteborgs Universitets antologi En dag i Dublin – Om James Joyce Ulysses.

Av: Hans-Evert Renérius
2018:02 | 05 mars, 2018

Två nordiska snillen

Två nordiska snillen

MUSIK | Musikaliska genier som upptäcks vid tidig ålder är något som man förknippar med forna tider och välgjorda gamla kostymdramer. Men, visst finns musikaliska genier än idag och livs...

Av: Belinda Graham
2018:02 | 05 mars, 2018

Orpheus Piazza della Vittoria MAR Palermo. Foto: Wikimedia

Orpheus och den mystiska läran

Var finns poesin? Guido Zeccolas om den mystiska diktkonsten som situerad i skärningspunkten mellan det Apolloniska och Dionysiska – mellan kultur och natur.

Av: Guido Zeccola
2018:02 | 02 mars, 2018

Clitemnestra y Egisto a punto de matar a Agamenón. Pierre-Narcisse Guérin, 1817.

Orestien & dysfunktionens antika röt…

I vad mån präglas våra värderingar av det vi kallar klassisk bildning och hur skaffar vi oss ett frigörande perspektiv? Författaren Annakarin Svedberg återvänder till den grekiska tragedin och reflekterar...

Av: Annakarin Svedberg
2018:02 | 02 mars, 2018

Georg Schöbel (1860 - 1941) : An Allegory of Destiny (1898)

Ödet

Vilken del av tillvaron står i vår makt och vilken gör det inte? Finns det en mening i det som sker eller är allt en trasa? Författaren och idéhistorikern Michael...

Av: Michael Azar
2018:02 | 02 mars, 2018

TEST

Månadens urval av lyrik

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Poesi av Michael Economou, Guido Zeccola, Alekfucksia Braunisch Cosmos och Per Nilsson.

Av: redaktionen
2018:02 | 02 mars, 2018

Olof Palme, 1968. Foto: Pressens Bild/Scanpix

En samhällsomvandling på lång sikt

BOK | Tomas Wihlman har läst Henrik Berggrens 68 och funnit en beskrivning av hur en långsiktig samhällsomvandling där ungdomsrevolt, konst, litteratur, fritid, arbete och religion har påverkat det svenska...

Av: Thomas Wihlman
2018:02 | 05 mars, 2018

TEST

Breven till en död vän

Det är du och jag nu, inga andra. Du och jag, som tecknar personliga porträtt genom dödande erfarenheter som är de avgörande elementen i en avancerad överlevnadskod.

Av: Cecilia Persson
2018:02 | 02 mars, 2018

Detalj ur bokomslaget.

Om ovidlådenhet

BOK | Försöket till ett riktigt liv behöver inte leda till ett avståndstagande från samtiden utan kan också innebära ett levande i samtiden, med förmågan till avstånd. Läs Gunnar Lundin...

Av: Gunnar Lundin
2018:02 | 05 mars, 2018

Foto: Bokfink1 (pixabay)

Diktens platser och föremål

BOK | Platser, föremål och situationer avtecknas i dikten genom betraktelser av konkreta händelser som blir till minnen och reflektioner. Sebastian Andersson om Inge-Bert Täljedals senaste diktsamling.

Av: Sebastian Andersson
2018:02 | 05 mars, 2018

Lavskrika. Foto: Ron Knight (CC BY 2.0, Wikimedia commons)

Spjutkastaren med passion för lavskrikor

Går det att leva i en symbiotisk relation med naturen? Rolf Karlman om en anmärkningsvärd relation mellan en stor människa och en liten fågel.

Av: Rolf Karlman
2018:02 | 02 mars, 2018

Illustration ur John Boyle O'Reilly's Athletics and Manly Sport, 1890.

Evolutionen och den globala xenofobin

Hur kan vi förhålla oss till moraliska dilemman? Carsten Palmer Schale om etik, evolutionära tendenser, och några till synes paradoxala motsättningar mellan överlevnad och levnad.

Av: Carsten Palmer Schale
2018:02 | 02 mars, 2018

Foto: artikelförfattaren

Staten är inte din kompis

När staten slår fast det alla ska vara överens om, värderingar, politik eller idéer som inte kan ifrågasättas, när staten talar om för oss vad som är gott, godkänt, bra...

Av: Patrik Stigsson
2018:02 | 02 mars, 2018

Illustration av Utagawa Kuniyoshi, 1798 - 1861 (beskuren).

Yōkai: Obehagligheter på japanska

Spöken, finns dom? Konstnären Carl-Erik Engqvist tar oss med österut i en kulturhistorisk genomlysning av det Japanska fenomenet Yōkai.

Av: Carl-Erik Engqvist
2018:02 | 02 mars, 2018

Foto: Mats Olofsson

I Österrike firas 100-årsminnet av Wiene…

Det är nu ett helt sekel sedan det dåtida Wiens mest berömda konstnärer; Otto Wagner, Egon Schiele, Gustav Klimt och Koloman Moser avled. Författaren Lilian O. Montmar skriver till minnet...

Av: Lilian O. Montmar
2018:02 | 02 mars, 2018

Detalj

Ord ur ett mörker

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Mare Kandres samlade dramer och möter ett författarskap som präglas av ett egensinnigt och rakt språk, och av författarens stora förmåga att blottlägga människans...

Av: Bo Bjelvehammar
2018:02 | 05 mars, 2018

Göteborgsbaletten. Foto: Anne Edelstam

Nordisk dansfestival i Paris

SCENKONST | Uppfriskande eller skandalöst - beroende på tro och åsikt, men definitivt omvälvande för samtliga åskådare. Ann Edelstam har besökt Nordisk dansfestival i Paris.

Av: Anne Edelstam
2018:02 | 05 mars, 2018

© Fredrik Jonsson, 2018

Fredagsbönen | 2018-03-02

Äntligen fredag, din hjälpande psykolog när själen din värker! Korka upp buteljen och let´s go till partyplaneten, ty nu är det helg igen.

Av: Fredrik Östensson
2018:02 | 02 mars, 2018

Ett informationsmöte om imperiet

SCENKONST | Anna Bergqvist imponeras av Turteaterns Visit Qo’noS! En föreställning som vecklar ut sig i ett Star Trek-universum, och presenteras som ett informationsmöte om imperiet Klingon och dess kultur...

Av: Anna Bergqvist
2018:02 | 05 mars, 2018

Illustrationer: Gerd Aurell

Till mitten hunnen

Till mitten hunnen är ett offentligt verk beställt av Statens konstråd för häktet i Umeå 2016. Verket består av en väggmålning i en korridor, en skrift med intervjuer samt en...

Av: Gerd Aurell
2018:02 | 02 mars, 2018

Norrlandsoperan i Umeå. Foto: Hanka (Wikimedia)

Birgit Berndt, en dansens makthavare med…

Politiskt engagemang är synligare än på länge i den svenska kulturvärlden. På Norrlandsoperan i Umeå märks det tydligt i det program som nu är i full gång på dansscenen. Birgit...

Av: Nancy Westman
2018:02 | 02 mars, 2018

Florence Nightingale (beskuren). Foto: Goodwin

Vem äger idéerna?

Det var i Paris i samband med hundraårsminnet av Simone de Beauvoirs födelse i januari 2008, som Åsa Moberg ställde frågan: ”Varför nämner Simone de Beauvoir inte Florence Nightingale i...

Av: Stoika Hristova
2018:02 | 02 mars, 2018

Zuzanna Ginczanka på 1930-talet. Okänd fotograf

Zuzanna Ginczanka och Non omnis moriar

Skribenten och översättaren Jurek Hirschberg om den polska poeten Zuzanna Ginczankas levnadsöde. En berättelse om ett sällsamt möte mellan dikten och lagen. Om att beröva världen ett liv och för...

Av: Jurek Hirschberg
2018:02 | 02 mars, 2018

Sauna. CCO-PD

ur Bastudikterna

Skribenten och konstkritikern Mathias Jansson om bastuns alkemi.

Av: Mathias Jansson
2018:02 | 02 mars, 2018

Läs utgåvans ledare

Ur arkivet

view_module reorder

Ljusets mytologi

Karlheinz Stockhausen i Skinnskatteberg, år 2000. Bild: Gudrun Edel-Rösnes Om operaprojektet "Licht" av Karlheinz Stock­hausen. Tidningen Kulturens Guido Zeccola ger oss här ett porträtt av Karlheinz Stockhausen och hans ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om musik | 14 augusti, 2010

Argentinska resebrev - IV

Det är lätt att missförstå det allra viktigaste. Förhållandet behöver inte äga kontroll över det som finns utanför dess beståndsdelar. En dag sitter jag under ett glödhett tak av korrugerat ...

Av: Axel Andersson | Resereportage | 27 december, 2010

dagen efter orden del 4

         

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 04 maj, 2012

Allt är trafikens fel

Trafiken påverkar mig. Sedan tre år tillbaka har jag som Eksjöbo lärt mig att köra fortare men jag har blivit ögontjänare på kuppen. Min hastighet växlar numera beroende på antalet ...

Av: Isabella Clevenhag Sörängen | Gästkrönikör | 27 mars, 2012

Peter Breum, tre digter om min jødiske arv.

Peter Breum; jeg har ikke noget særligt CV bag mig at præsentere. Men jeg fødtes i 1976, og har brugt det meste af min tid siden på at rejse ud ...

Av: Peter Breum | Utopiska geografier | 02 juli, 2012

Den integrerade människan

Om man gräver djupt nog i vilken människa som helst finner man gudomlighet (Augustinus) Enligt min mening och erfarenhet lever människorna i den västliga världen begränsat och uttnyttjar inte alla sina ...

Av: Nina Michael | Essäer om religionen | 24 september, 2013

Storsjöyran står sig trots allt

I Östersund står regnet som spön i backen när beskedet kommer att N.E.R.D, Storsjöyrans headlineakt har ställt in. Pharell Williams har tydligen drabbats av halsfluss. Storsjöyran har alltid varit en ...

Av: Jonatan Spejare | Kulturreportage | 13 augusti, 2010

Den europeiska minimalismen

Den europeiska minimalismen Minimalismen i musiken har alltid anknyts till USA och därför till Terry Riley, LaMonte Young, Philip Glass, Steve Reich med flera. Men det har funnits och finns en ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om musik | 14 november, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.