Svartsjukans förödande effekt



BOK | Lisbeth Ekelöf läser om otrohet och besatthet i Julian Barnes roman ”Innan hon träffade mig”.



Köp Innan hon träffade mig hos bokus.com
Julian Barnes
Översättare: Andreas Vesterlund
Innan hon träffade mig
Bakhåll

Julian Barnes i begynnelsen

Julian Barnes är en favorit. Han har en förmåga att träffsäkert beskriva vardagen, kärleken och livet i allmänhet. Dessutom med en poetisk prosa som få författare lyckas uppnå. Känslan av ett slut (2012) och Tidens larm (2017) tycker jag står ut i hans författarskap. I den förstnämnda tittar en man tillbaka på de beslut han fattat och hur de format hans liv. I den senare möter vi Dimitrij Sjostakovitj som gör upp med sitt liv i ett kommunistiskt och diktatoriskt Ryssland under Stalineran. I Barnes romaner handlar det ofta om att se sanningen i vitögat.

Innan hon träffade mig skrevs redan 1982, men har först nu översatts till svenska av Andreas Vesterlund för Bakhåll. Det är Barnes andra roman och jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker om den. Även denna roman handlar om en man som reflekterar över, om inte hela sitt liv, så delar av det. Här handlar det om besatthet, vilket alltid är svårt att möta, både i verkliga livet och i den fiktiva världen.

Prosan finns redan då hos Barnes. Det är vackert och poetiskt skrivet, även med ett tema som svartsjuka. Graham Hendrick är en medelålders historieprofessor, gift med en dominant och tjatig kvinna, med vilken han har en dotter. När Graham möter Ann, en yngre, intelligent och framgångsrik karriärkvinna, blir han förälskad och inser att det trots allt finns något att glädja sig åt i livet. Han lämnar sin familj och gifter sig med henne. Så långt är allt väl. Hans liv förändras när han av en tillfällighet hamnar på bio och ser en gammal film där hans fru medverkar. Hon var skådespelerska i yngre år och framträder som en femme fatale på duken. När han kommer ut från biografen har hans liv tagit en dramatisk vändning.

 

Svartsjukans förödande effekt

Graham blir totalt besatt av den person som hans fru spelar i filmen. Han tittar igenom alla de filmer hon medverkat i. B-filmer där hon alltid spelar en sexig kvinna som hjälten faller för. Om hon kan spela otrogen på film, kanske hon kan göra detsamma i verkligheten? Besattheten leder honom till att spionera på sin fru, vilket tar sig mer och mer maniska uttryck. Graham och Ann har ett öppet förhållande och hon berättar öppenhjärtigt om sitt yngre liv och sina tidigare relationer. För hennes del är det över och hon är nöjd med det liv de har tillsammans. Graham kan däremot inte släppa tanken på de tidigare pojkvännerna och att hon är otrogen. Om hon nu är det?

”’Jag är egentligen inte här – du säger väl inget till Ann?’

Han kunde inte låta bli att le. Först börjar de ändra på det förflutna, nu ändrar de nuet medan det fortfarande händer. Om de bara klarade av att kontrollera framtiden också skulle allt bli precis som de ville.”

Grahams besatthet av sin frus otrohet blir svårförståelig för läsaren. Hade hans svartsjuka hållit sig på en rimlig nivå, hade vi kanske kunnat sympatisera med honom. Hans efterforskningar i fruns möjliga otrohet leder honom in på inbillade vägar, vilka så småningom leder till ett sensationellt och katastrofalt slut på historien.

Tänk att bli så upprörd över det förflutna. Det fanns tillräckligt i de flesta människors nutid för att hålla en vaken om nätterna om man var lagd åt det hållet.”

Samtidigt som man njuter av det vackra språk som Barnes aldrig överger, blir det svårt förstå hur en vuxen man, akademiker och van att analysera fakta, ger sig in på en svartsjukeresa dömd att misslyckas. Dessutom eftersom inga egentliga grunder för otroheten föreligger. Men så enkla är naturligtvis inte Barnes berättelser. Han går djupt in i vår själ, och det är väl där vi trots allt kan känna igenom oss, även i denna sorgliga historia.

I Innan hon mötte mig har Barnes lagt grunden till sin kommande produktion. Han har redan mycket att säga om förhållanden, svartsjuka och familjeliv. Romanen är definitivt värd att läsas, framförallt för språkets skull, men också för den nyanserade bild av otrohet Barnes ger genom sina andra karaktärer. De blir en motpol till Grahams tankar om inbillad otrohet och den irritation han skapar hos läsaren. Övriga relationer i romanen ligger på en mer realistisk nivå. Men det är så Barnes historier tar tag i oss. Han utmanar läsaren att ta ställning och reflektera över människors agerande. Barnes rör sig dock smidigt mellan de få karaktärerna som befolkar hans värld. De är fint formade och drar med sina olikheter sitt strå till den stack han skapat.

Text Lisbeth Ekelöf


Stöd Tidningen Kulturen

Tidningen Kulturen är gratis att läsa, men inte att producera...

Stöd oss med en femtiolapp i månaden!

Klicka här:
Bidra till Kulturen
Betalas via PayPal.

Tidningen Kulturen vill återupprätta den kulturkritiska essän som litterär form. Det för att visa på konst och humanioras betydelse i denna mörka tid. Förenklade analyser av vår samtid finns det gott om, men i TK vill vi fördjupa debatten och visa på den komplexitet som speglar vår samtid.

Tidningen Kulturen är gratis att läsa, men inte att producera...

Stöd oss med en femtiolapp i månaden!

Klicka här:
Bidra till Kulturen
Betalas via PayPal.

Kulturens KRITIK

Ferdinand von Schirach. Foto: Michael Mann

Det finns varken brott eller skuld, men det finns ett straff

BOK | "Samhällskritiskt om en ibland rent gräslig verklighet." Anna Bergqvist läser Ferdinand von Schirachs tredje novellsamling ”Straff”.

Av: Anna Bergqvist
Kulturens kritik | 18 juli, 2020

Gui Minhai. Foto: Nina Hemmingsson. (Beskuren)

Medvetandets gränslösa förmåga att skapa inre världar

BOK | Ett starkt vittnesmål om ett totalitärt systems förtryck av personliga fri- och rättigheter. Anneliese Fältström läser "Jag ritar en dörr på väggen med fingret" av Gui Minhai.

Av: Anneliese Fältström
Kulturens kritik | 18 juli, 2020

Marguerite Duras, Trouville, 1980. Foto: Hélène Bamberger

Meditation över ”Sommaren -80”

BOK | Sommaren 1980 skrev Duras krönikor för tidningen Libération. De utgavs i bokform samma höst och handlar om semesterfirare och regnet, om OS i Moskva, svälten i Uganda, samt om barnet...

Av: Stoika Hristova
Kulturens kritik | 18 juli, 2020

Detalj ur omslag

Nära nog begripliga häxprocesser

BOK | Anders Tidström läser Åsa Bergenheims "Den liderliga häxan", en magnifik skrift om rötterna till och lösningen på de svenska häxprocesserna.

Av: Anders Tidström
Kulturens kritik | 18 juli, 2020

Emily Dickinson

En kombination av koncentration och expressivitet

BOK | ”Hon liknar ingenting i 1800-talets lyrik”. Arne Melberg skriver om Emily Dickinsons liv, verk och metod, och presenterar den svenska utgivningen av Diktens företrädare.

Av: Arne Melberg
Kulturens kritik | 18 juli, 2020

Nina Hemmingsson. Foto: Kaunitz-Olsson

Minimonologer som gör ett statement

BOK | Nina Hemmingsson skapar och utvecklar sin egen estetik med uttryck av ömhet och utsatthet, trots den skarpa tonen. Bengt Berg recenserar.

Av: Bengt Berg
Kulturens kritik | 15 juli, 2020

Mer kritik

Kulturens lyrik

Skrot Fotograf: Karl Andersson

Ellipser

Månadens lyrik, Sebastian Andersson debuterar med det korta diktverket Ellipser. Verket har tidigare visats i annan form på Galleri Inkognito i Umeå.

Av: Sebastian Andersson
Kulturens lyrik | 21 december, 2019

voieferréehorizonvisuelcarton. Foto: Timothy Perkins

Månadens lyrik | 2019:07

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens poet, Marie Silkeberg.

Av: Marie Silkeberg
Kulturens lyrik | 01 juli, 2019

Odilon Redon, Fallen angel looking at cloud. Detalj.

Månadens lyrik | 2019:06

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens poet, Ann Jäderlund.

Av: Ann Jäderlund
Kulturens lyrik | 03 juni, 2019

Mer lyrik

Kulturens prosa

Charlie Chaplin i

Chaplin i Iran

"Jag lärde känna en iransk kvinna med judisk bakgrund för vad som nära nog var exakt ett decennium sen, vi hamnade i samspråk och trivdes i varandras sällskap under en...

Av: Robert Halvarsson
Kulturens prosa | 27 april, 2020

Foto: Myriam Zilles

Konkav och konvex

"Det är någonting alldeles särskilt det där med att min farfar var grosshandlare i renar och gjorde affärer med samerna under norrsken och midnattssol."

Av: Per Teofilusson
Kulturens prosa | 27 september, 2019

Mer prosa
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.