Torget. (Detalj ur omslag)

Det upplysta torget



BOK | Poeten, journalisten och läraren Hebert Abimorad har skrivit en diktsamling som både förenar och belyser. Den lever i sin treradiga, koncentrerade form ett eget liv.



Köp Torget hos bokus.com
Hebert Abimorad
Översättare: Siri Hultén
Torget
Styx

Det finns en sorts poesi som breder ut sig med vidlyftiga metaforer och en språkdräkt som driver språkets inre bilder till skärpa och konkretion. Det finns även den poetiska metoden av ordens antydan, frånvaro och mystika atmosfär. Uruguayanske poeten Hebert Abimorad tillhör den senare kategorin.

Abimorad tar vara på ordens nyanser, både inom själva formuleringarna och de samtidigt utelämnade orden och fraserna. Därför blir Abimorads poesi effektfull och överraskande. Den är berikad av inneboende effekter som går lös på ordens och ordkombinationernas känsliga associationer.

Dikterna hos Abimorad är en sorts treradingar, som han själv benämner som ”frugalias” eller ”frugaliska dikter”, en personligt konstruerad kortform. Han närmar sig här den meditativa och klangfyllda haikudikten eller, om man så vill, versmåttet tanka.

Gunnar Ekelöf skrev en gång att poesin är det som uppstår ”mellan raderna”, dvs. diktens mening uppstår mellan ordens semantiska kollisioner. Det är bl.a. detta som Abimorads dikter tar fasta på – just det som vilar i obestämda och bestämda klanger över ett torg, en samlingsplats, en piazza, där människan kan befinna sig i en ”cyklisk mittpunkt”. I den befolkade ”gläntans” torg lagras upplevelser, som i en löks inneboende skal av lager på lager.

Stöd Tidningen Kulturen

Tidningen Kulturen är gratis att läsa, men inte att producera...

Stöd oss med en femtiolapp i månaden!

Klicka här:
Bidra till Kulturen
Betalas via PayPal.

Det blir en ”regntät mosaik” som binder samman de disparata intrycken och varseblivningarna. Det är som när ”någon kastar iväg ett rep / för att rädda de goda nyheterna…” Ja, det är här vi är som små ”människodroppar” på livets torg. Olika händelser kan för ett ögonblick här bli synliga ”i blixtens grenverk”, där författarens röst plötsligt kan blir hörbar.

”På torget är vi ödesbestämda, utan skugga, utan sol”. Det är som om författarens inre jag upphäver tidens rytm och för en enda sekund lyckas hålla fast hela ”torget” i kontemplationens grepp. Och insikten kommer med orden ”alla uppoffringar förvandlas till --- tomma gester…”

Språk och liv förenas i Abimorads treradingar – inga terziner, men ändå en nästan tillgänglig haiku, dock inte meditativ i zenbuddismens spegel, men väl inkapslad i språkets avskalade ”skelettliturgi”, såsom en Celan eller en ordknapp Sonnevi. På sidan 75 heter det:

mot en främlings axel gråter                          natten

fåglarna     blandar sig med snyftningarna

tårar faller utan att fukta jorden

Den frugaliska diktens pauseringar är närvarande. Det gör att läsaren håller andan, där under torgets svalkande puls. Här kan vi var och en finnas till i den existentiella verklighet som heter poesi. Dikten, orden, frånvarande och närvarande; här skapas torgets liv som en del av oss själva. Här finns vi med våra tårar ”utan att fukta jorden”.

Poeten, journalisten och läraren Hebert Abimorad har skrivit en diktsamling som både förenar och belyser. Den lever i sin treradiga, koncentrerade form ett eget liv. Det är både fascinerande, upplysande och spännande. Med andra ord en diktsamling fylld av överraskningar, flykt och förvandling!

Text Hans-Evert Renérius


Tidningen Kulturen vill återupprätta den kulturkritiska essän som litterär form. Det för att visa på konst och humanioras betydelse i denna mörka tid. Förenklade analyser av vår samtid finns det gott om, men i TK vill vi fördjupa debatten och visa på den komplexitet som speglar vår samtid.

Tidningen Kulturen är gratis att läsa, men inte att producera...

Stöd oss med en femtiolapp i månaden!

Klicka här:
Bidra till Kulturen
Betalas via PayPal.

Kulturens KRITIK

Svartsjukans förödande effekt

BOK | Lisbeth Ekelöf läser om otrohet och besatthet i Julian Barnes roman ”Innan hon träffade mig”.

Av: Lisbeth Ekelöf
Kulturens kritik | 19 Maj, 2020

I Schopenhauers närvaro (Detalj ur omslag)

Houellebecqs kreativa pessimism

BOK | "Det enda vi som människor kan använda någorlunda bra är vårt förnuft, vilket bara kan bekräfta att allt är en illusion." Carsten Palmer Schale läser "I Schopenhauers närvaro" av Michel...

Av: Carsten Palmer Schale
Kulturens kritik | 18 Maj, 2020

Detalj ur omslag

Världen är ett utbrett lidande

BOK | Carsten Palmer Schale läser "Hålla sig vid liv", Houellebecqs skrift om klassisk poetik och vårt sätt att leva.

Av: Carsten Palmer Schale
Kulturens kritik | 18 Maj, 2020

Annika Norlin. Foto: Elin Berge

Frågeställningar kring det obekväma

BOK | Tina K. Persson läser Annika Norlins skönlitterära debut ”Jag ser allt du gör”.

Av: Tina K. Persson
Kulturens kritik | 17 Maj, 2020

Isabella Nilsson

Nonsens med en livsviktig funktion

BOK | Julia Hariz läser ”Vårt behov av vers” där Isabella Nilsson bjuder in läsaren till sina demoner på kaffe och kaka.

Av: Julia Hariz
Kulturens kritik | 13 Maj, 2020

Torget. (Detalj ur omslag)

Det upplysta torget

BOK | Poeten, journalisten och läraren Hebert Abimorad har skrivit en diktsamling som både förenar och belyser. Den lever i sin treradiga, koncentrerade form ett eget liv.

Av: Hans-Evert Renérius
Kulturens kritik | 13 Maj, 2020

Mer kritik

Kulturens lyrik

Skrot Fotograf: Karl Andersson

Ellipser

Månadens lyrik, Sebastian Andersson debuterar med det korta diktverket Ellipser. Verket har tidigare visats i annan form på Galleri Inkognito i Umeå.

Av: Sebastian Andersson
Kulturens lyrik | 21 december, 2019

voieferréehorizonvisuelcarton. Foto: Timothy Perkins

Månadens lyrik | 2019:07

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens poet, Marie Silkeberg.

Av: Marie Silkeberg
Kulturens lyrik | 01 juli, 2019

Odilon Redon, Fallen angel looking at cloud. Detalj.

Månadens lyrik | 2019:06

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens poet, Ann Jäderlund.

Av: Ann Jäderlund
Kulturens lyrik | 03 juni, 2019

Mer lyrik

Kulturens prosa

Charlie Chaplin i

Chaplin i Iran

"Jag lärde känna en iransk kvinna med judisk bakgrund för vad som nära nog var exakt ett decennium sen, vi hamnade i samspråk och trivdes i varandras sällskap under en...

Av: Robert Halvarsson
Kulturens prosa | 27 april, 2020

Foto: Myriam Zilles

Konkav och konvex

"Det är någonting alldeles särskilt det där med att min farfar var grosshandlare i renar och gjorde affärer med samerna under norrsken och midnattssol."

Av: Per Teofilusson
Kulturens prosa | 27 september, 2019

Mer prosa
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.