BOK | Christian Ekvalls nyöversättning av Mörkrets hjärta gör Conrad större rättvisa än Conrad själv.

Köp Mörkrets hjärta hos bokus.com
Joseph Conrad
Översättare: Christian Ekvall

Mörkrets hjärta
Bakhåll

Vi lever i en tid där imperialismen och kolonialtiden till viss del fallit i glömska, men också i en tid av nykolonialism. Flygbolagen klimatkompenserar genom att plantera träd i Uganda, helt utan tanke på vad det gör för den befolkning som därmed förlorar sina odlingsmöjligheter, och turismen i Sydostasien utarmar samhällen på ett sätt som inte kan beskrivas på annat sätt än nykolonialt. Det är i ljuset av denna nykolonialism som jag tycker att man ska läsa Christian Ekvalls mycket fina nyöversättning av den mest klassiska av kolonialberättelser: Joseph Conrads Mörkrets hjärta.

Ekvall själv lägger i sitt mycket fina efterord stort fokus på det modernistiska i Mörkrets hjärta – om hur Marlows resa längs Kongofloden snarast kan läsas som en symbolistisk skildring av en inre resa. I hans tolkning ligger dock fokus på vad Marlow ser av förtryck och förstörelse. Satiriska formuleringar som att, i Kurtz dokument, vita människor genom att helt utöva sin vilja och makt ”kan utföra goda gärningar praktiskt taget obehindrat” finns förstås i tidigare utgåvor av Mörkrets hjärta också. De är Conrads ord, men har många gånger drunknat i det i övrigt samtida och många gånger kränkande språket och ordvalet. I Ekvalls översättning har de kränkande orden, bland annat det hos Conrad flitigt använda n-ordet, bytts ut på ett så smidigt sätt att det knappt märks. När dessa ord inte stör läsaren får andra kolonialkritiska formuleringar större utrymme att lysa. Ekvall kan således sägas göra Conrad större rättvisa än Conrad själv.

I Ekvalls version har Mörkrets hjärta fått behålla de många dualiteter av ljus och mörker som är så viktiga för läsningen av romanen – vare sig man ser den som en symbolistisk skildring av en inre resa eller som en ögonvittnesskildring av de koloniala grymheterna i Belgiska Kongo. Skeenden och miljöer beskrivs som ljusa och mörka, vita och svarta, lysande eller dunkla. Ekvall gör Conrads språkliga rikedom rättvisa utan att läsningen på något sätt känns krystad eller tung. Tvärtom flyter språket mycket lätt och gör romanen till en läsupplevelse även för en läsare av vår tid. Hindret för att med njutning läsa Mörkrets hjärta har annars, tänker jag, för många legat i det tunga och symboltyngda språket. Det slipper vi alltså här – men stilen är ändå nära Conrads och hans språkliga verktyg har behållits.

”Jag hade fått nog av att vila mig i skuggan och skyndade nu iväg mot stationen. När jag nästan var framme mötte jag en vit man i så oväntat elegant klädsel att jag för ett ögonblick trodde mig hallucinera. Han hade hög, stärkt krage, vita ärmuppslag, ljus kavaj av alpacka, kritvita byxor, ljus sidenslips och välputsade stövlar.” (Min fetstil)

Det är svårt att inte gå in på ordnivå om en nyutgåva av Mörkrets hjärta ska diskuteras och recenseras. Mycket i läsupplevelsen ligger i orden och just i denna roman kan orden som bekant bli kontroversiella. Jag har nämnt att n-ordet är bortrensat i Ekvalls varsamma händer. Istället beskrivs de människor Marlow möter som riktiga, komplexa människor. Hudfärgen och schablonartade beskrivningar har i mesta möjliga mån städats bort, utan att handlingen eller budskapet förändrats.

”Överallt omkring mig, bara delvis synliga i halvmörkret, syntes svarta gestalter sitta och ligga lutade mot trädstammarna, fastklamrade vid jorden, i alla ställningar av smärta, övergivenhet och förtvivlan.” (Min fetstil.)

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ord som vilde och inföding finns däremot kvar, men bara som repliker i kolonisatörers munnar. Marlow reflekterar som bekant inte så mycket över vad han ser, han är ju bara läsarens ögon på platsen, men min upplevelse är ändå att Ekvall låter honom ta ställning till det han ser, bland annat genom att själv mycket sällan använda kränkande uttryck.

Kurtz sista ord: ”The Horror! The Horror!” har i denna tolkning fått bli ”Skräcken! Skräcken!” I mitt gamla tummade exemplar av Mörkrets hjärta väser Kurtz, om jag minns rätt, ”Fasa! Fasa!” istället. Måhända är det nya ordvalet inte mer än en modernisering, Ekvall nämner inget om detta i efterordet, men man skulle också kunna läsa in mer i dessa ord. ”Skräcken!” är också, kanske, närmare Conrads grundtanke om att The Horror är något som drabbat inte bara Kurtz själv, utan också alla runt omkring honom.

Det finns få romaner som jag har läst lika många gånger och kan lika bra som Joseph Conrads Mörkrets hjärta. Trots det så lyckas Ekvall imponera på mig. Han har moderniserat och tagit bort onödiga kränkningar som annars står i vägen för en läsning av romanen idag. Det gör att de kolonisationskritiska och humanistiska tolkningarna av romanen, vilka annars skuggas av språkbruket, i denna översättning får den lyskraft de så väl förtjänar. Det perspektivet kring nyutgåvor av litteratur behöver lyftas. Det väcker som bekant alltid debatt när tidstypiska, rasistiska språknormer skrotas. Det har vi sett många fler exempel på än hos Pippi och Tintin. Det kommer säkert att diskuteras här också. Utan de rasistiska orden blir dock Mörkrets hjärta något alldeles särdeles viktigt: en svidande kolonialkritisk ögonvittnesskildring av ett mycket, mycket stort mörker i västerländsk historia.

Vi lever i en tid av nykolonialism. Det innebär att vi behöver påminnas om kolonialismens grymheter för att se och förstå vad som händer igen och igen. Om detta må ni berätta! Få romaner berättar om kolonialismens grymheter lika levande och verklighetsnära som Mörkrets hjärta, och i Bakhålls fina nyutgåva blir det en härlig och lättflytande läsupplevelse – kompletterat med ett innehållsrikt, välskrivet och tydligt efterord. En Mörkrets hjärta för och om vår tid.

Text Anna Bergqvist

Detalj från omslag

I spåren av den litauiska förintelsen

BOK | En skrämmande redovisning om hur man tog livet av judiska män, kvinnor och barn.

Av: Thomas Wihlman
Kulturens kritik | 27 januari, 2020

Tidlösa fragment som berättar om en sårbarhet inför livets f…

BOK | Anneliese Fältström har läst Drömmarnas väg.

Av: Anneliese Fältström
Kulturens kritik | 03 januari, 2020

D.H.Lawrence, Boccaccio Story

Fallosdyrkan i neoromantikens spår och den kvinnliga lustens…

Elena Dahl granskar (vrång)bilderna av kvinnlig sexualitet och orgasm via Freud, D. H. Lawrence och Elizabeth Gilbert.

Kulturens kritik | 27 december, 2019

Gunilla Thorgren. Foto: Göran Segeholm

Sexualiteten som något tillåtet

BOK | Julia Hariz läser en biografi om Ottar, som la grunden till lagen om obligatorisk sexualundervisning i skolan, rätten till fri abort och en lagstiftning som jämställer homosexuell kärlek med heterosexuell.

Av: Julia Hariz
Kulturens kritik | 21 december, 2019

Detalj ur omslaget