Ett barn är fött...

Idyllen kan vara påträngande. Den kan bli för mycket. Idyllen är då ofta avskild från det verkliga. Den avsedda relationen av en s.k. inkarnation kan vara bruten. Några vill inte ...

Av: Hans-Evert Renérius | 25 december, 2014
Gästkrönikör

HANDLINGAR KRING RAYMOND ROUSSELS DÖD

"P.S. Kommissariat - sekt. Politeama - Palermo14 juli 1933 År XI i Fascismens EraInterntelegramÄrade herr förste PretorÄrade herr KvestorPalermo Vid omkring tiotiden idag på förmiddagen då hotellvaktmästaren Antonio Kreuz på Hotel ...

Av: Leonardo Sciascia. översättning: Torbjörn Elensky | 05 oktober, 2009
Utopiska geografier

Jacksonbot in action

Det där kan min robot göra bättre – om konst som algoritmer

Kallar du det där för konst? Min robot skulle kunna göra det mycket bättre! Kanske kommer konstnärer att ersättas av robotar i framtiden. Påståendet får nog en del att rynka ...

Av: Mathias Jansson | 18 februari, 2015
Essäer om konst

46. Kjell

Kjell skyndar över Mårtenstorget. Han är på väg till lasarettet för att sortera bland de gamla apparaterna. Han har varit där i perioder under hela hösten. Ombyggnationen som är på ...

Av: Kjell | 09 november, 2012
Lund har allt utom vatten

Brev från Österäng



   Bengt NermanFan ska vara journalistlärare! har jag tänkt efter den senaste veckans massmediala tankediktatur: Hända! Nu! Drama! Känna! Vi! – den formel som får tid och tanke att upphöra. ”den mest dramatiska dagen i landets historia”, skrev DN på sin förstasida och hade plötsligt glömt 9 april 1940.

Nu gällde det att vara där, med kameror och mikrofoner öppna. Det som händer där ”uppfyller alla nyhetvär­deringens stora kriterier till max”, skrev DN på kulturdelen. Då måste allt annat stå åt sidan. Det viktiga är att det händer, eller med direktcitat: ”Det som spelar roll är att det hände.”
  

 I detta läge börjar journalisterna här hemma ställa ifyllnads- eller bekräftelse­frå­gor. Den ena efter den andra får frågan ”Hur känner du inför?” och svarar man rätt nickar intervjuaren i takt med svaret: hon (eller han) får sitt program bekräftat.

Och vi som hör och tittar på får klart för oss hur vi ska känna, om vi nu vill ingå i den allmänna känslostämningen. ”Hur är stämningen i Oslo just nu?” Det är sorg, förstås, men inte vrede; folk tyr sig på ett märkvärdigt sätt till varandra. Men var är Reinfeldt? Ska inte hans röst höras framför kören? Saknar han känslor?
    

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag känner mig som Ture (Nerman, BN:s far) sommaren 1936: ”All världens dårar trängs kring Hitlers stadion” – själv sitter han ensam framför radion och väntar på nyheter från Madrid. Jag behöver hjälp att tänka. Huvudet är fullt av frågor. En kan jag aldrig få svar på: hur är det att stå framför en mördare och veta att om ett par sekunder är jag död? En kommer det att ta tid att få svar på: hur ser han ut invärtes, han som skjuter?

Det märkvärdiga är att så mycket är lika hos Breivik och Ture, mördaren och demokratins hjälte. Ensamma inuti. Oförmögna till inlevelse. Kallade att frälsa sitt samhälle från sig självt. Plågsamt längtande efter handlingen. Inneslutna i var sin väldig fantasibubbla.
  

 Precis här skiljer det sig. För medan Breiviks bubbla innefattar den verklighet som vi kallar verkligheten, lever Ture i sin egen värld: idéernas och idealens. Verk­ligheten bryr han sig inte om. Eller som han skriver i dikten ”Mannen”, 1915:
        
        ty dö i krig och dö i mord
        det kan var lumpen själ
        men lära jävlar sanningsord
        det fordrar järn i själ

Med järn i själen behöver man inga vapen: man kan ju begå själamord.

Bengt Nerman

Österäng 1 augusti 2011

Ur arkivet

view_module reorder
Gunilla Nordlund

När drömmen blir verklighet

Jag känner Gunilla Nordlund sedan minst 10 år tillbaka. Jag har alltid uppskattat hennes kraft som regissör och kulturarbetare att aldrig böja sig för makten utan ständigt fortsätta kämpa för ...

Av: Guido Zeccola | Scenkonstens porträtt | 02 november, 2016

Holismer och reduktionismer

Holismen handlar i princip om att se all verklighet som en helhet (inte en delhet). Positivismen (som är den naturvetenskapliga förståelsens centrum och metod) handlar om att se - eller ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer | 13 maj, 2011

Johan Heinrich Füssli, Le prince Arthur et la reine des fées. Foto:  BOT

Modernismens fria bildspråk

Tänker, tänker jag, att jag nu tagit mig vatten över huvudet med en text (essä) om en så bred och inkluderande -ism som modernismen med utgångspunkt i den anglosaxiska, latinska ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 juni, 2015

Pino Masi och det italienska ärret Intervju med Roan Johnson

På den italienska filmfestivalen den 4 – 7 oktober på biografen Sture visades bland annat filmen ”Högst upp på listan” (I primi della lista), en skruvad komedi med allvarliga undertoner ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 23 oktober, 2012

Universums svekfullhet & förtrolighet

 Hur närma sig verkligheten? Det vore inte obefogat att hävda att stora delar av G.K. Chestertons mångsidiga författarskap graviterar emot denna fråga. Om den då etablerade verklighetsbilden heter det 1912 ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 23 februari, 2013

Eddie och Reb in da House

  Eddie och Reb. Foto: Agneta Tröjer Eddie och Reb in da House I år har Pride House flyttat in på Södra Teatern med ett digert programutbud under Prideveckans första fem dagar. Det ...

Av: Agneta Tröjer | Porträtt om politik & samhälle | 04 augusti, 2007

Lotta Lotass Fjärrskrift- återvändsgränd eller befrielse?

Lotta Lotass nya bokutgåva är en telexremsa som getts namnet Fjärrskrift och som består av en exklusiv upplaga på 100 ex av ett telexband där förlaget Drucksache också filmat remsan ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 07 juni, 2011

Veckan från hyllan, vecka 27. 2012

Den ekonomiska krisen fortsätter, och detaljerna kring den blir allt mer bisarra. Förra veckan raljerade jag över den nya grekiska finansministern. Det gick bara någon dag och det blev ännu ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 30 juni, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.