Hans O Sjöstrom. Kalkyl

Hans O Sjöström född 1939, före detta journalist, verksam som översättare. Har skrivit och utgivit tre romaner, fyra böcker med sakprosa och arbetat med Folket i Bild/Kulturfront och gör det ...

Av: Hans O Sjöström | 03 februari, 2014
Utopiska geografier

Tvål, ljus och oljemålningar i C.D. Friedrichs barndomshem

Han var svensk och hans föräldrar kokade tvål och stöpte ljus i källaren. Här på Lange Straße 57 mitt i centrum av Greifswald föddes Casper David Friedrich den 5 september ...

Av: Mathias Jansson | 16 september, 2014
Essäer om konst

Soap&Skin - Lovetune For Vacuum

Bakom Anja Plaschgs väldoftande och mjuka artistnamn döljer sig en mörk melankoli som konsekvent byggs upp låt efter låt på hennes starka debutalbum från förra året, Lovetune For Vacuum. Om ...

Av: Simon Henriksson | 24 februari, 2010
Musikens porträtt

Inget är så rött som färskt blod i snö

Detta är början på en trilogi - Röd som blod, Vit som snö,Svart som ebenholts. Alla som kan sin Snövit känner igen ramsan--- den gravida sagodrottningen önskade sig ett barn ...

Av: Belinda Graham | 21 oktober, 2014
Essäer

Internationell konstmässa i Carrousel du Louvre i Paris Norden och Sydamerika i ett galleri



Carrousel du Louvre i ParisI ett samlat grepp av det finländska konstgalleriet AVA Galleria i Helsingfors förenas ett antal nordiska och sydamerikanska länder i en gemensam konstutställning vid den årliga konstmässan i Carrousel du Louvre i Paris 22-25 oktober. Ägarparet Helena och Edson Cardoso exporterar finländsk konst till utlandet och exponerar utländska konstnärer för den finska konstvärlden. Cardoso är finansiär och grundare av en konstskola CASA för utsatta barn i slumområden i Rio de Janeiro, Brasilien där lärarna arbetar på frilansbasis. AVA Galleria bidrar med ett 50-tal konstnärer från framförallt Finland, Sverige och Brasilien. Mässan visar över 250 konstnärer inom bild och skulptur och ett 70-tal gallerier är representerade med sina inbjudna konstnärer. 
Att det globala kulturlivets institutioner förts allt närmare varandra är ett faktum i dagens kommunikativa samhälle. Hur denna globalisering av samtidskonsten accelererar och bryter hegemonin som företrätts av USA och Västeuropa de senaste hundra åren har konsthistorikern Charlotte Bydler vid Södertörns Högskola undersökt i sin avhandling The Global Art World (2004). Denna universella kultur är en kosmopolitisk masskultur som härstammar från ekonomiskt starka centra, som arbetar för att etablera en konstart som kan accepteras globalt och dra till sig stora kapital för omsättning och värdeökning genom exponering. Det är därför viktigt att på motsvarande vis som UNESCO skyddar vår globala och gemensamma världskultur med ekonomiskt stöd, även visa fram skilda kulturer på en gemensam arena och där peka på likheter såväl som skillnader och förstå dessa för att bygga bestående värden och respekt för olika kulturer.

Inom konsten bygger man upp centra i större urbaniserade områden vilket medför att mindre ekonomiska områden som Sverige och Finland trots ett välutvecklat kommunikationssystem inte bidrar mycket till konstvärlden (Bydler). Det är därför desto viktigare att samla inte bara nationer utan även sociografiskt skilda länder och världsdelar under en gemensam konstscen, som den aktuella i Paris.     

Carsten Lindström

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Bland avatarer och självmord

Den polske regissören Jan Komasas debutlångfilm ”Suicide Room” – som har presenterats vid flera tillfällen i Stockholm, bland annat av den polska filmfestivalen Kinoteka, under Stockholms filmfestival och nu senast ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 juni, 2012

Andy Warhol, Velvet Underground och Ron Nameth

I samband med att Fotografiska i Stockholm i början av 2011 visar en utställning om Andy Warhols (och Velvet Undergrounds) "Exploding Plastic Inevitable"-show 1966-1967 tillåter vi oss här en liten ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 12 januari, 2011

Dataspel som konst

I USA finns det många förespråkare, med professor Henry Jenkins från MIT i spetsen som menar att dataspel är en konstform, precis som litteratur, film och bildkonst. Man kan väl ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 14 december, 2008

Om Kazuo Ishiguro

Sitt namn till trots hör Kazuo Ishiguro till den nu drygt medelålders generationen av engelska författare där många för övrigt kommer från länder och städer långt bortom det förenade kungadömet ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2017

Nike från Samothrake och Gunnar Ekelöf

NikeI år är det fyrtio år sedan Gunnar Ekelöf dog, i mars 1968, ett par månader före studentupproret. På Svenska Institutet i Kavalla, som i likhet med Neapel under antiken ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 25 september, 2008

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | Resereportage | 31 Maj, 2015

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Då möjligheterna inte alltid fanns

Min morfar, Georg, började arbeta och röka ungefär samtidigt. Med en cigarett vilset hängande i mungipan gick han med osäkra steg, tillsammans med de andra arbetarna, genom Svenska kullagerfabrikens mörka ...

Av: Björn Augustson | Kulturreportage | 20 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.