Mikael Enchell. Foto Cata Portin

Filosemiten Mikael Enckell

”Vad du icke vill att din nästa skall göra dig, det skall du icke göra honom. Det är hela Toran, allt annat är tillämpningar. Gack och studera!” ”Om icke ...

Av: Gunnar Lundin | 02 oktober, 2016
Agora - filosofiska essäer

Skratt på fel plats

Vad man minst av allt förväntar sig på Judiska Museet i Berlin är att få sig ett gott skratt. Det är inte därför man går dit. Det som möter en ...

Av: Ulf Stenberg | 30 juli, 2009
Gästkrönikör

Bertil Falk - en svensk hjälte

Det finns människor som arbetar mot den kulturella provinsialismen utan att göra så mycket väsen av sig. Människor som samhället kallar kulturarbetare men i vissa fall handlar det om någonting ...

Av: Guido Zeccola | 23 juli, 2010
Litteraturens porträtt

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | 31 maj, 2015
Resereportage

Internationell konstmässa i Carrousel du Louvre i Paris Norden och Sydamerika i ett galleri



Carrousel du Louvre i ParisI ett samlat grepp av det finländska konstgalleriet AVA Galleria i Helsingfors förenas ett antal nordiska och sydamerikanska länder i en gemensam konstutställning vid den årliga konstmässan i Carrousel du Louvre i Paris 22-25 oktober. Ägarparet Helena och Edson Cardoso exporterar finländsk konst till utlandet och exponerar utländska konstnärer för den finska konstvärlden. Cardoso är finansiär och grundare av en konstskola CASA för utsatta barn i slumområden i Rio de Janeiro, Brasilien där lärarna arbetar på frilansbasis. AVA Galleria bidrar med ett 50-tal konstnärer från framförallt Finland, Sverige och Brasilien. Mässan visar över 250 konstnärer inom bild och skulptur och ett 70-tal gallerier är representerade med sina inbjudna konstnärer. 
Att det globala kulturlivets institutioner förts allt närmare varandra är ett faktum i dagens kommunikativa samhälle. Hur denna globalisering av samtidskonsten accelererar och bryter hegemonin som företrätts av USA och Västeuropa de senaste hundra åren har konsthistorikern Charlotte Bydler vid Södertörns Högskola undersökt i sin avhandling The Global Art World (2004). Denna universella kultur är en kosmopolitisk masskultur som härstammar från ekonomiskt starka centra, som arbetar för att etablera en konstart som kan accepteras globalt och dra till sig stora kapital för omsättning och värdeökning genom exponering. Det är därför viktigt att på motsvarande vis som UNESCO skyddar vår globala och gemensamma världskultur med ekonomiskt stöd, även visa fram skilda kulturer på en gemensam arena och där peka på likheter såväl som skillnader och förstå dessa för att bygga bestående värden och respekt för olika kulturer.

Inom konsten bygger man upp centra i större urbaniserade områden vilket medför att mindre ekonomiska områden som Sverige och Finland trots ett välutvecklat kommunikationssystem inte bidrar mycket till konstvärlden (Bydler). Det är därför desto viktigare att samla inte bara nationer utan även sociografiskt skilda länder och världsdelar under en gemensam konstscen, som den aktuella i Paris.     

Carsten Lindström

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Den europeiska tomheten

”Den civiliserade människans väsen är feghet.”(Joseph Roth, Die Flucht ohne Ende)  År 1927 utgav Joseph Roth (1894–1939) sin vändpunktsroman, den som markerar brottet mellan hans mogna ungdoms vänsterradikalism och hans alltför ...

Av: Anders Björnsson | Litteraturens porträtt | 16 maj, 2013

När tavlorna kommer till liv

Tänk att kunna gå in en tavla och uppleva en värld målad för hundra år sedan. Det franska uttrycket ”tableau vivant”, som betyder levande bild, har sedan romartiden varit ett ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 december, 2014

Svensk Musikvår 17-20 mars 2016.

Kraftsamling för nutida svensk konstmusik

Efter närmare 25 år återuppstod festivalen Svensk Musikvår, 17-20 mars 2016. I Stockholm kunde man lyssna till framföranden av 250 musiker och närmare 50 svenska tonsättare. En riktig kraftsamling för ...

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 26 mars, 2016

Lizzie Lundberg och den naivistiska konsten

I Sverige började man efter sekelskiftet 1900 uppskatta konst som tidigare missförståtts och föraktats, den naivistiska och den naiva. Den svenska naivismen uppstod närmast som en reaktion mot modernismen och ...

Av: Lena Månsson | Kulturreportage | 30 augusti, 2017

Gdansk - stad i skymning av Hans Evert René

Kopernikus, Schoupenhauer, Fahrenheit...

Av: Hans Evert René | Utopiska geografier | 01 juni, 2015

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan."

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan." Ett samtal med Maja Elliott. Text & foto av Carl Abrahamsson Svensk-irländska kompositören Maja Elliott skapar evokativ stämningsmusik för drömska ...

Av: Carl Abrahamsson | Musikens porträtt | 12 oktober, 2006

Kanon och labyrinten

Litterär kanon. Ett ämne som väcker diskussion fast många kanske inte riktigt vet vad det innebär. Det blir ofta en diskussion om estetik och personlig smak; litteratur som ett slags ...

Av: Daniel Svederud | Essäer om litteratur & böcker | 31 januari, 2012

Hobbiten, en oväntad resa bort, och hem igen

J.R.R. Tolkiens bok ”Hobbiten – Bort och hem igen”fångar essensen av drömmen om ett mysigt hem med ensjungande tekittel. Vissa romankaraktärer åker runt hela jorden för att komma hem. Andra ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 06 december, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.