Marginell mästare

Marginell mästare I början av 1950-talet kom en grammofonskiva till Sverige. Den var på sätt och vis hemmagjord. Pianisten, upphovsmannen hade själv producerat den. Det var en stenkaka. På ena sidan ...

Av: Bertil Falk | 18 januari, 2007
Essäer om musik

Den bortglömde Strindberg

I våra dagar är poeten August Strindberg helt bortglömd. En orsak kan vara att hans genomslagskraft som romanförfattare och dramatiker har fått överskugga lyriken. En annan orsak kan vara att ...

Av: Bo Gustavsson | 09 september, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Filosofi og metafilosofi

Innledning Fra min tid som universitetslærer i filosofi var det helt alminnelig å henvise til Platon som 'filosofenes filosof: Hvilken grov fornærmelse overfor den største av dem alle, nemlig Sokrates. Platon ...

Av: Thor Olav Olsen | 01 augusti, 2012
Agora - filosofiska essäer

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | 09 juli, 2015
Essäer om politiken

Bruno Franzon

Ni måste lära er ord!



Hur ska man skriva för att alla läsare ska bli nöjda? Det går inte, det kan vi glömma.
Tydlighet är viktigt. Jag har sett skräckexempel på akademisk svenska i kurslitteratur. En hejdlös rotvälska där det dunkelt sagda också kan misstänkas vara dunkelt tänkt för att referera till Esaias Tegnérs klassiska dikt. 
Alla får tycka vad de vill men en sann fri skribent får aldrig någonsin kompromissa med sitt språk. Hur avkapad skulle inte litteraturen och poesin bli om stilistiska språkliga förnyare som till exempel Stina Stoor och Marcel Proust skulle ha tvingats ändra sitt språk för att vara ”vanliga läsare” till lags? Om inte den undersökande journalistiken också hade sina goda stilister - hur hade det då blivit? Jo, det hade det blivit lika skralt som ett äktenskap utan kyssar!

Lars Forsell har egentligen redan sagt allt mycket tydligt i en annan dikt där slutraderna lyder: ”Snickaren har en låda med fackord/Muraren sina/och den som ska styra en stat/kan väl inte bara gasta i stormen: Dom där sitter fel! Reva dom där!/ Jag måste använda ord/när jag talar till er/Ni måste lära er ord.

Mitt motto är att uttrycka mig så som Karlfeldt skriver: ”Och han talar med bönder på böndernas sätt/ men med lärde män på latin.” Hur jag uttrycker mig beror på målgruppen. Språket blir olika beroende på om en skriver för barn eller vuxna eller för personer med lässvårigheter.

Alla får tycka vad de vill men en sann fri skribent får aldrig någonsin kompromissa med sitt språk. Hur avkapad skulle inte litteraturen och poesin bli om stilistiska språkliga förnyare som till exempel Stina Stoor och Marcel Proust skulle ha tvingats ändra sitt språk för att vara ”vanliga läsare” till lags? Om inte den undersökande journalistiken också hade sina goda stilister - hur hade det då blivit? Jo, det hade det blivit lika skralt som ett äktenskap utan kyssar!

På Facebook formulerar jag mig oftast vardagsenkelt. För där handlar det om direkt kommunikation. Men om det rör sig om ett litterärt arbete, något som ska offentliggöras, försöker jag välja orden exakt på guldvåg. Varje ord är noga utvalt. Som de levande heligheter de för varje ordhantverkare med självrespekt bör vara. Riktiga ord är ekon av det första Ordet. Doftrika blommor plockade på ängen ställda i en vas med friskt vatten.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I denna tid när nättrollens kommentatorsfält fylls med hat och stilistisk torftighet så behövs mer än någonsin stil, form och språkmedvetenhet. Värderingen att vi inte behöver språk och att det som är komplext ska förenklas är en lumpen härskarteknik som både stortrumpar och småtrumpar gärna använder sig av för sina primitiva syften.

Bruno Franzon

Ur arkivet

view_module reorder

Kulturförbittring

Att bilda kultur är att lära sig att förnimma den associativa undertexten mellan: bokstäver, ordens ideogram, text, fotografier, andra bilder, sysslor eller artefakter i detta syfte. Syfte definieras som mellanmänsklighet ...

Av: Freke Räihä | Essäer | 08 oktober, 2010

Hans-Evert Renérius

Om fotboll och flyktingens närvaro

Så händer det. Efter år av krig och förödelse i länder som Irak, Afghanistan, Syrien och Libanon kommer verkligheten till Europa. Gränser testas och människor flyr. Medelhavet förvandlas till flyktens ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 20 september, 2015

Penna och knytnäven. Om Amelie Posse

Det är en tvättäkta idyll, inte olikt ett litet hörn av Paradiset som dalat ner här på jorden. Det går inte att beskriva hennes uppväxt med bättre ord. De bor ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 16 december, 2012

Louise Brooks

Louise Brooks

Louise Brooks? Bland Hollywoods legender har hon sjunkit i glömskan. Louise Brooks kom från Kansas. Som barn studerade hon dans och piano, det ryktas att hennes mor var en underbar ...

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 21 juli, 2016

Sammantalkrings vidd-inre och vilande skap-, dess ande

Diaboliska desinfektörer under Eldchili con Charlées av Stefan Hammarén som luftentitet EH o. Johann von Fritz som luftande EF; ”True beauty is something that attacks, overpowers, robs, and finally destroys.” — ...

Av: Johan von Fritz och Stefan Hammarén | Kulturreportage | 07 februari, 2013

Ingen äger Emily Dickinson! (Om klassiker och kanon del III)

Min Emily Dickinson Emily Dickinson och det autonoma poetiska rummet: kampen för integritet och självständighet, och den sublimerade längtan till den andreJag ska börja med att tolka Emily Dickinsons ...

Av: Lidija Praizovic | Essäer om litteratur & böcker | 28 juni, 2010

L'amour fou av Hebriana Alainentalo

Den konstnärliga identiteten

Konsten är ett mångfacetterat forum av uttryck där konstnärer exponerar sina identiteter dels genom att överföra sina projiceringar och intentioner i konstverket till exempel i bilden, skulpturen eller installationen, dels ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 12 maj, 2015

Våldet hos Goya

Våldet hos Goya I slutet av 1980-talet bodde jag några år i Madrid. På den tiden hade den socialistiska regeringen beslutat att statliga museer skulle vara öppna gratis för allmänheten, eller ...

Av: Anders Forsberg | Konstens porträtt | 08 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.