Hans O Sjöstrom. Kalkyl

Hans O Sjöström född 1939, före detta journalist, verksam som översättare. Har skrivit och utgivit tre romaner, fyra böcker med sakprosa och arbetat med Folket i Bild/Kulturfront och gör det ...

Av: Hans O Sjöström | 03 februari, 2014
Utopiska geografier

Tvål, ljus och oljemålningar i C.D. Friedrichs barndomshem

Han var svensk och hans föräldrar kokade tvål och stöpte ljus i källaren. Här på Lange Straße 57 mitt i centrum av Greifswald föddes Casper David Friedrich den 5 september ...

Av: Mathias Jansson | 16 september, 2014
Essäer om konst

Soap&Skin - Lovetune For Vacuum

Bakom Anja Plaschgs väldoftande och mjuka artistnamn döljer sig en mörk melankoli som konsekvent byggs upp låt efter låt på hennes starka debutalbum från förra året, Lovetune For Vacuum. Om ...

Av: Simon Henriksson | 24 februari, 2010
Musikens porträtt

Inget är så rött som färskt blod i snö

Detta är början på en trilogi - Röd som blod, Vit som snö,Svart som ebenholts. Alla som kan sin Snövit känner igen ramsan--- den gravida sagodrottningen önskade sig ett barn ...

Av: Belinda Graham | 21 oktober, 2014
Essäer

Bruno Franzon

Ni måste lära er ord!



Hur ska man skriva för att alla läsare ska bli nöjda? Det går inte, det kan vi glömma.
Tydlighet är viktigt. Jag har sett skräckexempel på akademisk svenska i kurslitteratur. En hejdlös rotvälska där det dunkelt sagda också kan misstänkas vara dunkelt tänkt för att referera till Esaias Tegnérs klassiska dikt. 
Alla får tycka vad de vill men en sann fri skribent får aldrig någonsin kompromissa med sitt språk. Hur avkapad skulle inte litteraturen och poesin bli om stilistiska språkliga förnyare som till exempel Stina Stoor och Marcel Proust skulle ha tvingats ändra sitt språk för att vara ”vanliga läsare” till lags? Om inte den undersökande journalistiken också hade sina goda stilister - hur hade det då blivit? Jo, det hade det blivit lika skralt som ett äktenskap utan kyssar!

Lars Forsell har egentligen redan sagt allt mycket tydligt i en annan dikt där slutraderna lyder: ”Snickaren har en låda med fackord/Muraren sina/och den som ska styra en stat/kan väl inte bara gasta i stormen: Dom där sitter fel! Reva dom där!/ Jag måste använda ord/när jag talar till er/Ni måste lära er ord.

Mitt motto är att uttrycka mig så som Karlfeldt skriver: ”Och han talar med bönder på böndernas sätt/ men med lärde män på latin.” Hur jag uttrycker mig beror på målgruppen. Språket blir olika beroende på om en skriver för barn eller vuxna eller för personer med lässvårigheter.

Alla får tycka vad de vill men en sann fri skribent får aldrig någonsin kompromissa med sitt språk. Hur avkapad skulle inte litteraturen och poesin bli om stilistiska språkliga förnyare som till exempel Stina Stoor och Marcel Proust skulle ha tvingats ändra sitt språk för att vara ”vanliga läsare” till lags? Om inte den undersökande journalistiken också hade sina goda stilister - hur hade det då blivit? Jo, det hade det blivit lika skralt som ett äktenskap utan kyssar!

På Facebook formulerar jag mig oftast vardagsenkelt. För där handlar det om direkt kommunikation. Men om det rör sig om ett litterärt arbete, något som ska offentliggöras, försöker jag välja orden exakt på guldvåg. Varje ord är noga utvalt. Som de levande heligheter de för varje ordhantverkare med självrespekt bör vara. Riktiga ord är ekon av det första Ordet. Doftrika blommor plockade på ängen ställda i en vas med friskt vatten.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I denna tid när nättrollens kommentatorsfält fylls med hat och stilistisk torftighet så behövs mer än någonsin stil, form och språkmedvetenhet. Värderingen att vi inte behöver språk och att det som är komplext ska förenklas är en lumpen härskarteknik som både stortrumpar och småtrumpar gärna använder sig av för sina primitiva syften.

Bruno Franzon

Ur arkivet

view_module reorder

Bland avatarer och självmord

Den polske regissören Jan Komasas debutlångfilm ”Suicide Room” – som har presenterats vid flera tillfällen i Stockholm, bland annat av den polska filmfestivalen Kinoteka, under Stockholms filmfestival och nu senast ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 juni, 2012

Andy Warhol, Velvet Underground och Ron Nameth

I samband med att Fotografiska i Stockholm i början av 2011 visar en utställning om Andy Warhols (och Velvet Undergrounds) "Exploding Plastic Inevitable"-show 1966-1967 tillåter vi oss här en liten ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 12 januari, 2011

Dataspel som konst

I USA finns det många förespråkare, med professor Henry Jenkins från MIT i spetsen som menar att dataspel är en konstform, precis som litteratur, film och bildkonst. Man kan väl ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 14 december, 2008

Om Kazuo Ishiguro

Sitt namn till trots hör Kazuo Ishiguro till den nu drygt medelålders generationen av engelska författare där många för övrigt kommer från länder och städer långt bortom det förenade kungadömet ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2017

Nike från Samothrake och Gunnar Ekelöf

NikeI år är det fyrtio år sedan Gunnar Ekelöf dog, i mars 1968, ett par månader före studentupproret. På Svenska Institutet i Kavalla, som i likhet med Neapel under antiken ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 25 september, 2008

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | Resereportage | 31 Maj, 2015

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Då möjligheterna inte alltid fanns

Min morfar, Georg, började arbeta och röka ungefär samtidigt. Med en cigarett vilset hängande i mungipan gick han med osäkra steg, tillsammans med de andra arbetarna, genom Svenska kullagerfabrikens mörka ...

Av: Björn Augustson | Kulturreportage | 20 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.