Absolut Sverige

Boken ”Från Astrid till Lindgren”, som jag är medförfattare till, gavs ut först i Nederländerna på nederländska. Manuskriptet till denna bok var skrivet på svenska, så varför var Nederländerna först ...

Av: Vladimir Oravsky | 13 februari, 2013
Gästkrönikör

Man kan aldrig vara försiktig nog

När de byggde sitt bo och när de flyttade in vet jag inte. Men plötsligt var de där: vilda bin och deras bo, hängande från taket som Babylons hängande trädgårdar ...

Av: © Vladimir Oravsky | 30 november, 2013
Gästkrönikör

Min kreativitet håller mig vid liv

Inom mig klämtar en ständig geografisk samt själslig längtan till några platser. Känslan förstärks, vidgas med tid och avstånd. Detta har legat latent som ett virus under lång tid, först ...

Av: Jenny Markström | 12 december, 2013
Gästkrönikör

Vladimir Oravsky

”Konsthistorier”: Kom och köp konserverad post-sanning

Jag tittade på det andra avsnittet av sex i en svensk tv-serie betitlad ”Konsthistorier”. Varför? Eftersom några kulturexperter på Sveriges Radio fick förhandstitta på den, och de fick betalt för ...

Av: Vladimir Oravsky | 05 februari, 2017
Gästkrönikör

Bruno Franzon

Ni måste lära er ord!



Hur ska man skriva för att alla läsare ska bli nöjda? Det går inte, det kan vi glömma.
Tydlighet är viktigt. Jag har sett skräckexempel på akademisk svenska i kurslitteratur. En hejdlös rotvälska där det dunkelt sagda också kan misstänkas vara dunkelt tänkt för att referera till Esaias Tegnérs klassiska dikt. 
Alla får tycka vad de vill men en sann fri skribent får aldrig någonsin kompromissa med sitt språk. Hur avkapad skulle inte litteraturen och poesin bli om stilistiska språkliga förnyare som till exempel Stina Stoor och Marcel Proust skulle ha tvingats ändra sitt språk för att vara ”vanliga läsare” till lags? Om inte den undersökande journalistiken också hade sina goda stilister - hur hade det då blivit? Jo, det hade det blivit lika skralt som ett äktenskap utan kyssar!

Lars Forsell har egentligen redan sagt allt mycket tydligt i en annan dikt där slutraderna lyder: ”Snickaren har en låda med fackord/Muraren sina/och den som ska styra en stat/kan väl inte bara gasta i stormen: Dom där sitter fel! Reva dom där!/ Jag måste använda ord/när jag talar till er/Ni måste lära er ord.

Mitt motto är att uttrycka mig så som Karlfeldt skriver: ”Och han talar med bönder på böndernas sätt/ men med lärde män på latin.” Hur jag uttrycker mig beror på målgruppen. Språket blir olika beroende på om en skriver för barn eller vuxna eller för personer med lässvårigheter.

Alla får tycka vad de vill men en sann fri skribent får aldrig någonsin kompromissa med sitt språk. Hur avkapad skulle inte litteraturen och poesin bli om stilistiska språkliga förnyare som till exempel Stina Stoor och Marcel Proust skulle ha tvingats ändra sitt språk för att vara ”vanliga läsare” till lags? Om inte den undersökande journalistiken också hade sina goda stilister - hur hade det då blivit? Jo, det hade det blivit lika skralt som ett äktenskap utan kyssar!

På Facebook formulerar jag mig oftast vardagsenkelt. För där handlar det om direkt kommunikation. Men om det rör sig om ett litterärt arbete, något som ska offentliggöras, försöker jag välja orden exakt på guldvåg. Varje ord är noga utvalt. Som de levande heligheter de för varje ordhantverkare med självrespekt bör vara. Riktiga ord är ekon av det första Ordet. Doftrika blommor plockade på ängen ställda i en vas med friskt vatten.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I denna tid när nättrollens kommentatorsfält fylls med hat och stilistisk torftighet så behövs mer än någonsin stil, form och språkmedvetenhet. Värderingen att vi inte behöver språk och att det som är komplext ska förenklas är en lumpen härskarteknik som både stortrumpar och småtrumpar gärna använder sig av för sina primitiva syften.

Bruno Franzon

Ur arkivet

view_module reorder

Fabrik chic

Fabrik chic – industri som estetik Gnissel från en travers, det rytmiska surrandet från ett ventilationssystem och ljud från cisterner minner om en tid då tjänstesamhället låg i sin linda och ...

Av: Erling Persson & Maria Holm | Kulturreportage | 10 mars, 2007

Italienska kvinnor i väntan på blomstring

Vilka ängar väntar på oss, yviga, skimrande grönskor av gentianor, på att vi tillsammans ska skotta fram våra ansikten? -Sibilla Aleramo (1927) Fram till på mitten av 1700-talet var ...

Av: Sanna Dager | Essäer om litteratur & böcker | 14 mars, 2011

Bach – trotjänaren

”Johann Sebastian Bach är den femte evangelisten. Gån ut och förkunnen honom!” Så inledde ärkebiskopen Nathan Söderblom ett tal inför en kyrkomusikerkongress i Uppsala en gång under sin ämbetstid. Söderblom var ...

Av: Thomas Notini | Musikens porträtt | 28 december, 2012

Rapport från en dagbok

ZodiacoSven Hessler föddes i Sverige den 10 maj 1835. Han anlände till Amerika den 16 juni 1855. Bosatte sig i Stillwater. Hessler är en av de stora pionjärerna i området ...

Av: Hans-Evert Renérius | Essäer om litteratur & böcker | 24 september, 2008

Tyra Lundgren ─ Hon med fåglarna

I likhet med många har jag alltid fascinerats av lera, detta fantastiska och härligt formbara material. Keramik är en sammanfattande benämning på alla föremål av lera som bränts till så ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 22 februari, 2012

Kunglig glans på Åmells

Bland alla utsökta föremål i Åmells konsthandel på Birger Jarlsgatan i Stockholm väljer jag att skriva om tre ganska små tavlor, närmare bestämt 33 x 22,5 cm, av Mathias Hradh ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om konst | 17 april, 2010

Fragolina autentica

Svenska jordgubbar - en fix idé

Så var det åter dags för den årliga jakten på falska jordgubbar. I år är den dessutom skärpt. Är det inte osynliga ubåtar som olovligt turistar i vår skärgård, så ...

Av: Thomas Silfving | Gästkrönikör | 11 juni, 2015

Konservativa värden

Konservativa litar sällan – som det heter – på dagens sanningar, vetenskapliga rön och modefilosofiska utsvävningar när det gäller moraliska värden. Man sätter istället sina slantar på eviga värden och ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 13 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.