Kan teatern dra nytta av höstens filmdebatt? Teatersåret 2009

I samband med Stockholms Filmfestival i november anno 2009 vaknade för en gång skull ett debattsuget Sverige till liv. Kanske minns ingen lika tydligt festivalfilmerna som den debatt med fokus ...

Av: Anna Nyman | 25 december, 2009
Kulturreportage

Tibet - en dröm i väst

Om "Prisoners of Shangri-La" av Donald S. Lopez jr. Utgiven på The University of Chicago Press i Chicago 1998 Boken kan ses som en lång och faktaspäckad berättelse om hur ...

Av: Annakarin Svedberg | 23 februari, 2011
Essäer om religionen

Teater Sláva visar Inannas mod

Katabasis. Foto: Daniel Rudholm Den 7 november är det urpremiär för Katabasis - The Best of Hell i Teater Slávas uppförande. Spelet handlar om och kretsar runt Inannas nedstigning i underjorden. Inanna ...

Av: János Deák | 03 november, 2008
Scenkonstens porträtt

Primo Levi. Så faller det oanade över oss

Två poeter för mig okända i den egenskapen, Primo Levi så känd för sitt öde, delvis av politiska skäl, att det överskuggat hans diktning, Chlebnikov okänd för han språk för ...

Av: Oliver Parland | 27 januari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Robert Halvarsson Kooperativet Mediagruppen Karlstad foto Robin Malmqvist

Bland granskogsdunkel och solskensfläckar



Jag läser Gunnar Ekelöfs samlade dikter och där stöter jag på Ordet. 
Jag avstår att skriva för att jag vill behålla den rena blicken, låta sinnena vila i möjligheten utan att konsumera den. Låta det öppna förbli öppet.

Det är stort, svindlande. Jag tappar bort mig i det. Där är det; granskogsdunkel, där fastnar blicken. Och jag slås av ordets skönhet och hur bildstarkt det är. Jag möts också av uttrycket solskensfläckar. Och fler med dem.

Dessa framkallar något betydelsefullt inom mig, en sorts öppenhet som erbjuder möjligheten för nya dikter, meningar och associationer att ta form.

Det hela blixtrar till och plötsligt visar sig horisonten. Någon har tänt ljuset. Och detta tillstånd är ett välsignat tillstånd. För det bjuder mig att skriva.

Ibland väljer jag att inte göra det, jag smakar istället av orden likt jag försöker njuta av en främmande maträtt. De får bero en stund, vara lugna och stilla. Men det är inte alltid så enkelt, antagligen är detta de hungrigas stora lärdom.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag avstår att skriva för att jag vill behålla den rena blicken, låta sinnena vila i möjligheten utan att konsumera den. Låta det öppna förbli öppet.

Istället umgås jag med upplevelsen av diktmässig sanning i ett allt svagare ljus, de outforskade vidderna förblir en möjlighet, en potential - det som kunde blivit sagt förblir osagt. Sedan, en salig tystnad.

Det måste få vara så att dessa ord kan få vara möjligheter åt en annan tid; ett annat tillfälle. Även om dörren skulle stängas förblir den inte reglad.

Och jag kommer på mig själv det dubbla i att jag sitter här och skriver till dig om upplevelsen, käre läsare.

Jag vet, det kan tyckas underligt att jag skriver om det som inte låter sig skrivas. Ändå gör jag det. Också det är en lycka.

Robert Halvarsson

Ur arkivet

view_module reorder

Guido Zeccola

  denna aladåb tillredd av spastiskt kött och plågarsås denna deliriumbuljong och smärtsamma cream fresch denna outhärdliga näring av jäsande pasta och frätande sprit som går på och går på oavbrutet dag ...

Av: Tidningen Kulturen | Utopiska geografier | 26 januari, 2009

Det mångkulturella Storbrittannien

   Tarquin Hill. www.tarquinhall.com Det mångkulturella StorbrittannienBok- och biblioteksmässan i Göteborg har varje år många intressanta utländska gäster. Förutom att ge oss värdefulla insikter om världen utanför vår lilla svenska ankdamm, kan ...

Av: Tidningen Kulturen | Litteraturens porträtt | 28 september, 2006

Mathias Jansson

Mathias Jansson. En dikt

Indimmiga loci. En dikt av Mathias Jansson , konstvetare och konstskribent med mera

Av: Mathias Jansson | Utopiska geografier | 18 juli, 2016

Angående balansgång och att kunna flyga med verkligheten

Henrik Eklundh Paglert, redaktör, formgivare och förläggare, uttrycker sig mycket insiktsfullt i bokens inledningstext: ’…vi låter titeln vara osagd och bilderna fria för var och ens tolkning.’ ’Elskåp på malmöitiska alltså’ ...

Av: Ida Thunström | Essäer | 26 januari, 2013

Anna Larsson om kulturföretagande i dagens Sverige. Intervju

Anna Larsson började som gymnast och märkte efterhand att hon var duktig på att dansa. Då började hon ta lektioner i streetjazz och hiphop på en dansskola i Lund, för ...

Av: Anna Nyman | Reportage om scenkonst | 27 augusti, 2013

Döden är den stora illusionen

Den tibetanska dödsboken och det som aldrig dör

”Total närvaro är väsentligt då någon dör. Det är av yttersta vikt och mycket kraftfullt om vi kan relatera i nuet, eftersom det just då finns en osäkerhet mellan kropp ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 01 december, 2015

En martyr är dödad...

Budskapet kommer som ett brev på posten: oväntat, opaketerat och sårbart. Det centrala temat denna Annandag jul är martyrens. Det är ett nytt budskap, som talar om lidande, försakelse, sorg ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 26 december, 2014

Guido Zeccola. Foto: Ida Thunström

Innan festen tar slut

Chefredaktören Guido Zeccola lämnar i februari Tidningen Kulturen. Ida (som även hon lämnar sitt uppdrag -som konstredaktör- på tidningen) och Guido har träffats för att tala om Tidningen Kulturens liv ...

Av: Ida Thunström | Media, porträtt | 28 februari, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts