Marginell mästare

Marginell mästare I början av 1950-talet kom en grammofonskiva till Sverige. Den var på sätt och vis hemmagjord. Pianisten, upphovsmannen hade själv producerat den. Det var en stenkaka. På ena sidan ...

Av: Bertil Falk | 18 januari, 2007
Essäer om musik

Den bortglömde Strindberg

I våra dagar är poeten August Strindberg helt bortglömd. En orsak kan vara att hans genomslagskraft som romanförfattare och dramatiker har fått överskugga lyriken. En annan orsak kan vara att ...

Av: Bo Gustavsson | 09 september, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Filosofi og metafilosofi

Innledning Fra min tid som universitetslærer i filosofi var det helt alminnelig å henvise til Platon som 'filosofenes filosof: Hvilken grov fornærmelse overfor den største av dem alle, nemlig Sokrates. Platon ...

Av: Thor Olav Olsen | 01 augusti, 2012
Agora - filosofiska essäer

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | 09 juli, 2015
Essäer om politiken

Clara Peeters - A still life with carp in a ceramic colander

Några tankar om pekböcker



Pekböcker riktar sig i övervägande del till barn. Små barn. De innehåller enkla bilder på exempelvis husdjur, så som katter och hundar, och så andra djur, så som kor och hästar och antiloper och tigrar som tycker om antiloper. Texter till dessa böcker lär ut att katten säger mjau, hunden säger vov-vov, kossan säger mu, hästen säger gnägg, fåret säger bä och grisen säger nöff, nöff eller oink oink. Och så vidare. 
Mellan avbildningar i Altamira och dagens pekböcker finns det en ansenligt lång rad anonyma och även namnkunniga konstnärer som på sitt konstnärliga vis avbildade alla slags djur
Salvador Dalì. Giraffe

Salvador Dalì. Giraffe

Annons:

Samma upplägg finner vi i pekböcker med bilder på traktorer och bilar och flygplan och bollar och spadar och hinkar och så gott som allt annat.

Bilderna i dessa böcker är antingen tecknade eller avfotograferade, de är för det mesta ryckta ur allt sammanhang, de är isolerade och "minimalistiskt" avskalade och framställda av "samtida" illustratörer, tecknare och fotografer.

Men konsthistorien bjuder på hundratusentals avbildningar av katter och hundar och getter och kaniner och djur som fanns långt innan människan började bruka mark, tämja djuren och bygga boplatser. Här är en stäppbison målad för cirka 15-tusen år sedan i den 270 meter långa Altamiragrottan.

Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso, mera känd som Pablo Picasso eller bara Picasso, lär ha sagt att efter Altamira verkar allt dekadent.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag håller inte helt med honom, men Picasso var inte bara en framstående konstnär, utan även poet och poeter har sin poetiska frihet att uttrycka sig genom. Mellan avbildningar i Altamira och dagens pekböcker finns det en ansenligt lång rad anonyma och även namnkunniga konstnärer som på sitt konstnärliga vis avbildade alla slags djur. Alltifrån Jean-Léon Gérômes symbolladdade hundar genom Josephus Laurentius Dyckmans och Pierre-Auguste Renoirs och Edouard Manets och Paul Klees och Andy Warhols likaledes symbolladdade katter, till 1:e markisen av Púbol, Salvador Dalís "Den brinnande giraffen" och Bertil Almqvists tigande tiger.

Emedan morfar inom mig inte vill göra uppror mot dagens pekböcker, menar jag samtidigt, att vilken som helst målning av den framstående flamländska barockkonstnärinnan Clara Peeters kan göra sig hur bra som helst i en modern pekbok. Hennes "Ett stilleben med karp i ett keramiskt durkslag" som reproduceras här, är ett av många och många bevis på sanningshalten av mitt påstående.

Eller tänk på hur mycket en människa, oavsett hennes ålder, får ut av Giuseppe Arcimboldos porträtt av den tysk-romerske kejsaren Rudolf II, betitlat "Vortumnus", det vill säga den romerska mytologins trädgårds- och årstidernas gud, gift med frukt- och trädgårdsgudinnan Pomona.
Porträttet är målat i slutet av 15-hundratalet och är sammansatt av frukter, grönsaker och blommor.

Oavsett om barnet läser en pekbok med Arcimboldos olika porträtt ensam eller i sällskap av en förklarande morfar, måste det få ut mer av den, än av den traditionella pekboken. Och inte bara barnet, utan även hela samhället, hela världen och hela världsutvecklingen.

 Vladimir Oravsky

Ur arkivet

view_module reorder

Kulturförbittring

Att bilda kultur är att lära sig att förnimma den associativa undertexten mellan: bokstäver, ordens ideogram, text, fotografier, andra bilder, sysslor eller artefakter i detta syfte. Syfte definieras som mellanmänsklighet ...

Av: Freke Räihä | Essäer | 08 oktober, 2010

Hans-Evert Renérius

Om fotboll och flyktingens närvaro

Så händer det. Efter år av krig och förödelse i länder som Irak, Afghanistan, Syrien och Libanon kommer verkligheten till Europa. Gränser testas och människor flyr. Medelhavet förvandlas till flyktens ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 20 september, 2015

Penna och knytnäven. Om Amelie Posse

Det är en tvättäkta idyll, inte olikt ett litet hörn av Paradiset som dalat ner här på jorden. Det går inte att beskriva hennes uppväxt med bättre ord. De bor ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 16 december, 2012

Louise Brooks

Louise Brooks

Louise Brooks? Bland Hollywoods legender har hon sjunkit i glömskan. Louise Brooks kom från Kansas. Som barn studerade hon dans och piano, det ryktas att hennes mor var en underbar ...

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 21 juli, 2016

Sammantalkrings vidd-inre och vilande skap-, dess ande

Diaboliska desinfektörer under Eldchili con Charlées av Stefan Hammarén som luftentitet EH o. Johann von Fritz som luftande EF; ”True beauty is something that attacks, overpowers, robs, and finally destroys.” — ...

Av: Johan von Fritz och Stefan Hammarén | Kulturreportage | 07 februari, 2013

Ingen äger Emily Dickinson! (Om klassiker och kanon del III)

Min Emily Dickinson Emily Dickinson och det autonoma poetiska rummet: kampen för integritet och självständighet, och den sublimerade längtan till den andreJag ska börja med att tolka Emily Dickinsons ...

Av: Lidija Praizovic | Essäer om litteratur & böcker | 28 juni, 2010

L'amour fou av Hebriana Alainentalo

Den konstnärliga identiteten

Konsten är ett mångfacetterat forum av uttryck där konstnärer exponerar sina identiteter dels genom att överföra sina projiceringar och intentioner i konstverket till exempel i bilden, skulpturen eller installationen, dels ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 12 maj, 2015

Våldet hos Goya

Våldet hos Goya I slutet av 1980-talet bodde jag några år i Madrid. På den tiden hade den socialistiska regeringen beslutat att statliga museer skulle vara öppna gratis för allmänheten, eller ...

Av: Anders Forsberg | Konstens porträtt | 08 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.