Violet Tengberg ─ föregångare till den nya andliga konsten

Samhället har alltid fruktat udda konstnärer, diktare, helgon och mystiker. Det främmande och okända är skrämmande och farligt och ofta har man förföljt och på olika sätt försökt tysta ner ...

Av: Lena Månsson | 22 juni, 2009
Konstens porträtt

I den grymmaste av månader… Passionstid

Vi som lever i denna avförtrollade tid, nära nog utan någon levande anknytning till myter och den visdom de bar på, rester av den tradering vårt förhistoriska arv bevarat, har ...

Av: Oliver Parland | 14 april, 2017
Essäer om musik

Den självbiografiska fiktionen

Litteraturens uppdrag är att spegla illusionen om verklighet. Den ska kränga och väsnas, smekas och reta till svartsjukescener. Den ska vara ett möte mellan läsare och författare, i tystnad, långt ...

Av: Stefan Whilde | 01 april, 2013
Stefan Whilde

Vladimiro Sirenetto  Oravsky. Bild: Ole Schwander

April april din dumma strömming - en kunskapslyftspaus

Den första april försöker många institutioner och ännu fler människor överträffa varandra med vitsar, absurditeter och practical jokes av varierade underhållnings- och surhetsgradsvärde. Jag tycker att det är en trevlig tradition ...

Av: Vladimiro Sirenetto Oravsky | 01 april, 2016
Gästkrönikör

Clara Peeters - A still life with carp in a ceramic colander

Några tankar om pekböcker



Pekböcker riktar sig i övervägande del till barn. Små barn. De innehåller enkla bilder på exempelvis husdjur, så som katter och hundar, och så andra djur, så som kor och hästar och antiloper och tigrar som tycker om antiloper. Texter till dessa böcker lär ut att katten säger mjau, hunden säger vov-vov, kossan säger mu, hästen säger gnägg, fåret säger bä och grisen säger nöff, nöff eller oink oink. Och så vidare. 
Mellan avbildningar i Altamira och dagens pekböcker finns det en ansenligt lång rad anonyma och även namnkunniga konstnärer som på sitt konstnärliga vis avbildade alla slags djur
Salvador Dalì. Giraffe

Salvador Dalì. Giraffe

Annons:

Samma upplägg finner vi i pekböcker med bilder på traktorer och bilar och flygplan och bollar och spadar och hinkar och så gott som allt annat.

Bilderna i dessa böcker är antingen tecknade eller avfotograferade, de är för det mesta ryckta ur allt sammanhang, de är isolerade och "minimalistiskt" avskalade och framställda av "samtida" illustratörer, tecknare och fotografer.

Men konsthistorien bjuder på hundratusentals avbildningar av katter och hundar och getter och kaniner och djur som fanns långt innan människan började bruka mark, tämja djuren och bygga boplatser. Här är en stäppbison målad för cirka 15-tusen år sedan i den 270 meter långa Altamiragrottan.

Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso, mera känd som Pablo Picasso eller bara Picasso, lär ha sagt att efter Altamira verkar allt dekadent.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag håller inte helt med honom, men Picasso var inte bara en framstående konstnär, utan även poet och poeter har sin poetiska frihet att uttrycka sig genom. Mellan avbildningar i Altamira och dagens pekböcker finns det en ansenligt lång rad anonyma och även namnkunniga konstnärer som på sitt konstnärliga vis avbildade alla slags djur. Alltifrån Jean-Léon Gérômes symbolladdade hundar genom Josephus Laurentius Dyckmans och Pierre-Auguste Renoirs och Edouard Manets och Paul Klees och Andy Warhols likaledes symbolladdade katter, till 1:e markisen av Púbol, Salvador Dalís "Den brinnande giraffen" och Bertil Almqvists tigande tiger.

Emedan morfar inom mig inte vill göra uppror mot dagens pekböcker, menar jag samtidigt, att vilken som helst målning av den framstående flamländska barockkonstnärinnan Clara Peeters kan göra sig hur bra som helst i en modern pekbok. Hennes "Ett stilleben med karp i ett keramiskt durkslag" som reproduceras här, är ett av många och många bevis på sanningshalten av mitt påstående.

Eller tänk på hur mycket en människa, oavsett hennes ålder, får ut av Giuseppe Arcimboldos porträtt av den tysk-romerske kejsaren Rudolf II, betitlat "Vortumnus", det vill säga den romerska mytologins trädgårds- och årstidernas gud, gift med frukt- och trädgårdsgudinnan Pomona.
Porträttet är målat i slutet av 15-hundratalet och är sammansatt av frukter, grönsaker och blommor.

Oavsett om barnet läser en pekbok med Arcimboldos olika porträtt ensam eller i sällskap av en förklarande morfar, måste det få ut mer av den, än av den traditionella pekboken. Och inte bara barnet, utan även hela samhället, hela världen och hela världsutvecklingen.

 Vladimir Oravsky

Ur arkivet

view_module reorder
Diva Carola. Foto: John Petroff.

Diva Carola – En tuff brud i lyxförpackning

Musik och ett behov av att uppträda och spela teater har alltid varit framträdande i Diva Carolas liv. Redan som liten spelade han teater och sjöng i körer. Han spelade ...

Av: Mi Karlsson Bergkvist | Musikens porträtt | 13 mars, 2016

Josef! Vem bryr sig?

Julgranar. Julkrubbor. Julklappar. Bjällerklang. Jesu födelse och den Heliga Jungfru Maria. Men den Helige Josef! Vem bryt sig om honom? Vem ägnar mer än en förströdd tanke åt snickaren från ...

Av: Bo I. Cavefors | Övriga porträtt | 19 december, 2008

Ett hjärtslag för konsten i Riga

Hjärtslag. Den tunga pulsen från basen får rummet att vibrera. Glödlampans taktfasta sken kastar ett fyrsken genom mörkret och avslöjar tomma ytterrockar som hänger från taket och väggar fyllda av ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 29 april, 2014

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 6

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 13 juli, 2013

Emil Nolde – Marsklandets färglyriker

När man försöker placera in Emil Nolde på den konsthistoriska kartan, är det svårt att gå förbi det faktum, att han levde i ett gränsland – gränsen mellan Danmark och ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 26 mars, 2013

Melker Garay. Foto: Niclas Kindahl

Litterära artefakter

Hur lätt är det inte att betrakta sina litterära artefakter med en viss misströstan? Hur lätt är det inte att känna missmod ögonblicket efter att man har lagt ner sin ...

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 13 april, 2015

John-Stuart Mill och massmördaren

Anders Behring Brevik, fascismen och den liberala traditionen Oslomördaren Anders Behring Breivik står som gärningsman bakom ”den värsta massakern i fredstid på socialister i Europa sedan arbetarrörelsens uppkomst”, påpekar den svenske ...

Av: David Brolin | Agora - filosofiska essäer | 24 november, 2011

Att vara pop-i-popcornglad – en mjukis med stadiga ben

Popcornmannen Poppe, kan du berätta något litet om dig själv, så där för att fånga läsarnas intresse? Det har du ju redan gjort med andra under en längre period, så ...

Av: Freke Räihä | Övriga porträtt | 23 november, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.