Från tablåspel till kyrkodrama

Följande är en genomgång av Olov Hartmans dramatiska arbeten. Det ger en bild av en ovanlig litterär utveckling och av det moderna, kyrkospelets framväxt. Den kritiska udden i granskningen förstör ...

Av: Bertil Falk | 28 oktober, 2009
Essäer om religionen

Nu är det vackert vid sjöarna

 Jag önskar att jag kunde sätta mig ner här i rummet och bara  med öppen hand föra in snöovädret som tätnar utanför  fönstret så att dikten som ligger framför mig försvinner  som en ...

Av: Kristian Lundberg | 28 december, 2010
Utopiska geografier

Staty av Søren Kierkegaard av Louis Hasselriis Arne List CC BY SA 3.0

Sören Kierkegaards liv och verk

Existentialismen har naturligtvis funnits så länge som människan existerat. Ändå har Sokrates kallats för den förste existentialisten, Sören Kierkegaard grundlagt dess moderna version och Sartre givet den sitt namn (Exempelvis ...

Av: Carsten Palmer Schale | 09 september, 2017
Agora - filosofiska essäer

Alice Petrén

Frankrike och Algeriet – oupplösliga band och olösliga konflikter

Elisabeth Tegelberg om Alice Petréns nya bok om relationerna mellan Frankrike och Algeriet

Av: Elisabeth Tegelberg | 11 juli, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Clara Peeters - A still life with carp in a ceramic colander

Några tankar om pekböcker



Pekböcker riktar sig i övervägande del till barn. Små barn. De innehåller enkla bilder på exempelvis husdjur, så som katter och hundar, och så andra djur, så som kor och hästar och antiloper och tigrar som tycker om antiloper. Texter till dessa böcker lär ut att katten säger mjau, hunden säger vov-vov, kossan säger mu, hästen säger gnägg, fåret säger bä och grisen säger nöff, nöff eller oink oink. Och så vidare. 
Mellan avbildningar i Altamira och dagens pekböcker finns det en ansenligt lång rad anonyma och även namnkunniga konstnärer som på sitt konstnärliga vis avbildade alla slags djur
Salvador Dalì. Giraffe

Salvador Dalì. Giraffe

Annons:

Samma upplägg finner vi i pekböcker med bilder på traktorer och bilar och flygplan och bollar och spadar och hinkar och så gott som allt annat.

Bilderna i dessa böcker är antingen tecknade eller avfotograferade, de är för det mesta ryckta ur allt sammanhang, de är isolerade och "minimalistiskt" avskalade och framställda av "samtida" illustratörer, tecknare och fotografer.

Men konsthistorien bjuder på hundratusentals avbildningar av katter och hundar och getter och kaniner och djur som fanns långt innan människan började bruka mark, tämja djuren och bygga boplatser. Här är en stäppbison målad för cirka 15-tusen år sedan i den 270 meter långa Altamiragrottan.

Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso, mera känd som Pablo Picasso eller bara Picasso, lär ha sagt att efter Altamira verkar allt dekadent.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag håller inte helt med honom, men Picasso var inte bara en framstående konstnär, utan även poet och poeter har sin poetiska frihet att uttrycka sig genom. Mellan avbildningar i Altamira och dagens pekböcker finns det en ansenligt lång rad anonyma och även namnkunniga konstnärer som på sitt konstnärliga vis avbildade alla slags djur. Alltifrån Jean-Léon Gérômes symbolladdade hundar genom Josephus Laurentius Dyckmans och Pierre-Auguste Renoirs och Edouard Manets och Paul Klees och Andy Warhols likaledes symbolladdade katter, till 1:e markisen av Púbol, Salvador Dalís "Den brinnande giraffen" och Bertil Almqvists tigande tiger.

Emedan morfar inom mig inte vill göra uppror mot dagens pekböcker, menar jag samtidigt, att vilken som helst målning av den framstående flamländska barockkonstnärinnan Clara Peeters kan göra sig hur bra som helst i en modern pekbok. Hennes "Ett stilleben med karp i ett keramiskt durkslag" som reproduceras här, är ett av många och många bevis på sanningshalten av mitt påstående.

Eller tänk på hur mycket en människa, oavsett hennes ålder, får ut av Giuseppe Arcimboldos porträtt av den tysk-romerske kejsaren Rudolf II, betitlat "Vortumnus", det vill säga den romerska mytologins trädgårds- och årstidernas gud, gift med frukt- och trädgårdsgudinnan Pomona.
Porträttet är målat i slutet av 15-hundratalet och är sammansatt av frukter, grönsaker och blommor.

Oavsett om barnet läser en pekbok med Arcimboldos olika porträtt ensam eller i sällskap av en förklarande morfar, måste det få ut mer av den, än av den traditionella pekboken. Och inte bara barnet, utan även hela samhället, hela världen och hela världsutvecklingen.

 Vladimir Oravsky

Ur arkivet

view_module reorder

Postmoderna perversioner: Guillaume Faye läser Heidegger

Den andliga fronten som under 1900-talet kämpade mot den moderna teknokratins destruktiva metoder existerar inte längre sedan något årtionde tillbaka.I svetsfogen mellan "usura" och en globalism som är totalitarismens verkliga ...

Av: Guido Zeccola | Essäer | 27 juli, 2010

Veckan från hyllan, Vecka 11, 2012

Det har varit presidentval i Finland. Sauli Niinistö vann. Han är konservativ, men i Finland som på många andra håll i världen vill inte de konservativa kalla sig för konservativa ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 mars, 2012

Ahimsa: Ickevåld

I dagens värld länkas vi till andra på många sätt. Det globala sammanvävs med det lokala. Lycka är inte bara ett individuellt behov utan också ett kollektivt fenomen; min lycka ...

Av: Lena Månsson | Reportage om politik & samhälle | 08 december, 2010

Sväva i en rymd

Sväva i en rymd inuti och födas i kvinnokamp. Känna blodsmak naken

Av: Tor Lundmark | Utopiska geografier | 30 oktober, 2007

Mary Wollstonecraft – med pennan som revolutionär kraft

Mary Wollstonecraft. Många miljoner människor har dött och glömts under de hundratrettio år som gått sedan hon begravdes. Men när vi läser hennes brev och lyssnar till hennes argument [...] ...

Av: Johanna Andersson | Essäer om litteratur & böcker | 08 december, 2008

Den kinesiska vägen till en konstnärlig kampfilm. Intervju med producenten Rui Li

Vid första ögonkastet verkar ”The Sword Identity” vara en ”vanlig” kinesisk kampkonstfilm, men i själva verket är den en högst poetisk kärlekshistoria. Filmen utspelar sig under tiden för Mingdynastin, en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 december, 2011

Thomas Bernhard. Om geniet och fallet eller de sammanväxta i en verklighetens fiktion…

"What matters is whether we want to lie or to tell the truth and write the truth, even though it never can be the truth and never is the truth” (T ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 03 oktober, 2013

Självporträtt . Olja 1933

Bilden bortom tingen. Kasimir Malevitj och konstens vägval

”Det tycks mig som om Rafaels, Rubens, Rembrandts med fleras måleri för kritiken och för samhället inte har blivit något annat än en konkretion av otaliga ’ting’, som gör det ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 30 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.