Klart som glas - från Venedig på Hallwylska

Alla vet vad glas är för något. Men vad är glas gjort av? Det är inte lika många som vet. Grundbeståndsdelen är kvartssand (kiseldioxid) och till detta blandar ...

Av: Birgitta Milits | 09 juli, 2011
Kulturreportage

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 3

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | 05 juli, 2013
Essäer om film

På spaning efter ett dårhus som försvann…

Den sanna versionen av vår Odysse’ här i all anspråkslöshet återgiven Efter en outtömligt rik och intressant rundguidning där Stefan Mycke Hammer förhöll sig rätt bistert observant, tuggandes på småspik, kommer ...

Av: Oliver Parland | 04 maj, 2012
Gästkrönikör

Å leve i forbindelsen. Del I

Slik jeg har skrevet om disse anliggender tidligere(i TK), så undersøkte såvel W. Dilthey(1833-1911) som W. Schapp(1884-1965), hver på sin måte, det de forstod som 'livssammenhengen', det vil si at ...

Av: Thor Olav Olsen | 19 oktober, 2012
Agora - filosofiska essäer

Vi slits isär, och isflaken krossas



Karolina Nina SörmanVisst, man försöker mötas på riktigt. Man har kuddkrig, öppna sinnen, kärlek som är tänjbar. Friktion kan studsa tillbaka, tills man kommer till en vändpunkt. 

Vändpunkten kräver en transformering. En fjäril som måste loss från tunga svettdroppar i nacken. Som måste få vara precis det: manliga ben i gul yllekjol. Steget är inte svajigt, det glider fram i korridoren i kittlande fjäderörhängen och läppstift. Men i klassrummet blir det knäpptyst. Tuggummi ekar mellan väggarna. Sekund blir millisekund blir evighet. Från en natt till nästa. Tills någon frågar vilken sida i boken. Ord och poesi – de svävar över.

Visst gör du det också. Om jag tar ett jättekliv visst följer du med då. Vårt band eller hur, det ska väl hålla? Men det är svårt och du måste fly. Till strukturer du känner igen, till stort vitt tegelhus, barn, bjudningar, vräkiga tavlor, vita soffor och glasbord tills du får svårt att andas och handen skakar när du fimpar i slasken. Det är då du får ett paket, en bok med ord som har målat vita tegelblock rosa och som öppnar hela himlen och vatten vräker ner där du sitter i den vita soffan och öppnar dina lungor. 

Då möts vi igen. Våra cirklar hakar i, jag springer från andra sidan staden. Håret från peruken smetar i pannan, den figursydda kappan är skrynklig. Vi kan skratta, röka, skriva listor, och flytta runt era fåniga prydnadssaker. Vi kan älska, resa, äntligen till den där ön med miljontals isflak där det regnar grön och röd och blå konfetti från himlen och vi har varsin sjalett i grälla färger.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Men det går inte. Det går ändå inte. Vi slits isär, isflaken krossas, jag lämnar, flyr. Tiden går, åren gör cirklar men våra har förflyttats. Tio år senare, vi har varit på samma marknad men gått förbi. Nu ses vi men ändå inte. Vi pratar, men bara förbi. Det är ett glasbord emellan oss, eller är det tio år eller icke-tid. Du måste bryta, ursäktar dig. På toalettlocket överväger, fläkten snurrar. När du kommer ut vill du gå, men jag har redan lämnat. Öppnat bakdörren, gått mot ett bländande ljus.

Sen slutar det där det började. På en filminspelning. Det är väl tidigt 80-tal, jag minns inte längre. Var börjar egentligen en cirkel. Det enda jag vet: vi hade slitna jeansskjortor och det var en massa folk där fast ändå inte. Det var ju bara du. Och du som inte ens hörde vad jag sa när jag presenterade mig. Det spelar kanske inte någon roll nu, men det var Laurence. Laurence anyways.

(Texten är skriven med filmen Laurence Anyways som utgångspunkt)

Karolina Nina Sörman

Ur arkivet

view_module reorder

Om Lars Wivallius Klagevisa över denna torra och kalla vår

Gott majregn giv, lät dugga tätt ner, lät varm dagg örterna fukta.Oss torkan bortdriv, lät frosten ej merDe späda blomsteren tukta.Var nådig, var rådig!För dem jag ber,Som Herran tjäna och frukta.Ur ...

Av: Birgitta Milits | Essäer | 31 maj, 2013

Berwaldhallen – Den samstämda radiostudion

Det är en torsdag i slutet av mars. Sveriges Radios Symfoniorkester har konsert. Dirigenten Simone Young tar plats på podiet och höjer taktpinnen för att påkalla uppmärksamhet. Det råder ett ...

Av: Mi Karlsson Bergkvist | Musikens porträtt | 16 april, 2014

Hilma af Klint som konferensämne

Det finns många som frågar sig varför Hilma af Klint inte är ett världsnamn. Hon målade abstrakt före Kandinsky, Malevich och Mondrian, för att nämna några stora. Enligt Ricki Neuman ...

Av: Carsten Lindström | Essäer om konst | 09 juni, 2013

Michael Economou

I Peder Winstrups huvud

En ny dikt av Michael Economou

Av: Michael Economou | Utopiska geografier | 12 maj, 2017

Jag är både och

Porträtt av Azita Ghahreman Azita Ghahreman, född 1962 i Iran, bor sedan 2006 i Sverige. På persiska har hon gett ut fem diktsamlingar. Hennes poesi har publicerats i svensk översättning ...

Av: Maria Küchen | Litteraturens porträtt | 10 mars, 2010

Bild: Guido Zeccola

Ambivalenta tillstånd

Jag vill fortsätta att bjuda in till mitt poetiska universum där vi kan mötas och utforska det fragmentariska och ambivalenta inom poesins bildspråk och detta i en väv av egen ...

Av: göran af gröning | Utopiska geografier | 31 juli, 2015

Beatrice Månsdotter

Förändrat landskap

Den dagen gick hon förbi det lilla torget på en slingrig gata bland kullerstenarna. När husen skymdes av trädens blommande grenar, och värmen gjorde kroppen tyngre. Husen klättrar på bergssidan ...

Av: Beatrice Månsdotter | Gästkrönikör | 02 december, 2016

Varje litterär översättning är unik

Bengt Samuelson och kejsar Tiberius i Villa San Michele, Capri.Crister Enander intervjuar Bengt Samuelson som har översatt flera ryska författare till svenska Den följande intervjun med översättaren Bengt Samuelson har skett ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 04 september, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts