Konstnärsparet Hanna och Georg Pauli

Det har funnits många kvinnor i konstens historia, men i tusentals år var de huvudsakligen med som modeller, man kan kalla dem objekt för Konstnären som självklart var en man ...

Av: Lena Månsson | 25 november, 2012
Konstens porträtt

Simon O Pettersson. Den tübingska estetdöden

Friedrich Schlegel skriver i ett fragment: ”Nur derjenige kann ein Künstler sein, welcher eine eigne Religion, eine originelle Ansicht des Unendlichen hat.“ Jag tror detta är en korrekt uppfattning. Poesi ...

Av: Simon O Pettersson | 03 mars, 2014
Utopiska geografier

Den Gudomliga komedin Del 3

En purgatorivandring  När vi nu lämnar det första stadiet på vandringen genom "de tre rikena" har vi lämnat det statiska "trattlandskapet" bakom oss. Dante med sin Mästare och ledsagare Vergilius har ...

Av: Hans-Evert Renérius | 26 februari, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Johan Svensson om 2009:s populärmusik

Snart är 00-talet över. Ett bra år för svensk musik. Här har ni undertecknads lista över det bästa som släpptes.2009 års bästa album: Deportees, "Under the pavement - The beach" Lars Winnerbäck ...

Av: Johan Svensson | 13 december, 2009
Kulturreportage

Vi slits isär, och isflaken krossas



Karolina Nina SörmanVisst, man försöker mötas på riktigt. Man har kuddkrig, öppna sinnen, kärlek som är tänjbar. Friktion kan studsa tillbaka, tills man kommer till en vändpunkt. 

Vändpunkten kräver en transformering. En fjäril som måste loss från tunga svettdroppar i nacken. Som måste få vara precis det: manliga ben i gul yllekjol. Steget är inte svajigt, det glider fram i korridoren i kittlande fjäderörhängen och läppstift. Men i klassrummet blir det knäpptyst. Tuggummi ekar mellan väggarna. Sekund blir millisekund blir evighet. Från en natt till nästa. Tills någon frågar vilken sida i boken. Ord och poesi – de svävar över.

Visst gör du det också. Om jag tar ett jättekliv visst följer du med då. Vårt band eller hur, det ska väl hålla? Men det är svårt och du måste fly. Till strukturer du känner igen, till stort vitt tegelhus, barn, bjudningar, vräkiga tavlor, vita soffor och glasbord tills du får svårt att andas och handen skakar när du fimpar i slasken. Det är då du får ett paket, en bok med ord som har målat vita tegelblock rosa och som öppnar hela himlen och vatten vräker ner där du sitter i den vita soffan och öppnar dina lungor. 

Då möts vi igen. Våra cirklar hakar i, jag springer från andra sidan staden. Håret från peruken smetar i pannan, den figursydda kappan är skrynklig. Vi kan skratta, röka, skriva listor, och flytta runt era fåniga prydnadssaker. Vi kan älska, resa, äntligen till den där ön med miljontals isflak där det regnar grön och röd och blå konfetti från himlen och vi har varsin sjalett i grälla färger.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Men det går inte. Det går ändå inte. Vi slits isär, isflaken krossas, jag lämnar, flyr. Tiden går, åren gör cirklar men våra har förflyttats. Tio år senare, vi har varit på samma marknad men gått förbi. Nu ses vi men ändå inte. Vi pratar, men bara förbi. Det är ett glasbord emellan oss, eller är det tio år eller icke-tid. Du måste bryta, ursäktar dig. På toalettlocket överväger, fläkten snurrar. När du kommer ut vill du gå, men jag har redan lämnat. Öppnat bakdörren, gått mot ett bländande ljus.

Sen slutar det där det började. På en filminspelning. Det är väl tidigt 80-tal, jag minns inte längre. Var börjar egentligen en cirkel. Det enda jag vet: vi hade slitna jeansskjortor och det var en massa folk där fast ändå inte. Det var ju bara du. Och du som inte ens hörde vad jag sa när jag presenterade mig. Det spelar kanske inte någon roll nu, men det var Laurence. Laurence anyways.

(Texten är skriven med filmen Laurence Anyways som utgångspunkt)

Karolina Nina Sörman

Ur arkivet

view_module reorder

"Vi lever i en absurd och relativistisk värld."

"Vi lever i en absurd och relativistisk värld." Ett samtal med Carl Johan De Geer. Text & foto: Carl Abrahamsson Det finns ingen annan Carl Johan De Geer än Carl Johan De ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 01 november, 2009

Gilda Melodia

Gud och Futurismen

Berättar les cahiers du situationism som under maj 1968 vissa aktivister tog, för att provocera de dogmatiska maoisterna under ett studentmöte, en kort manifest upp.

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 01 december, 2017

Skendränkning i demokratins namn

Foto: Uniforum Är västvärldens bristande intresse för moraldiskussion om möjligt ett mer grundläggande hot än terrorismens våld? Tobias Lundberg resonerar om Thomas Pogges teorier. I en intervju i det amerikanska tv-programmet The ...

Av: Tobias Lundberg | Gästkrönikör | 05 maj, 2008

Bygdeböcker i Västerbotten

Byaböcker är en fascinerande och, i takt med avfolkningen och avkristningen av Norrlands landsbygd, mycket livaktig genre. Ögonskenligen paradoxalt – men drivkraften att dokumentera de försvunna levnadsformerna och de strävsamma ...

Av: Nikanor Teratologen | Gästkrönikör | 16 juli, 2012

Poeter får inte ljuga

Jag läser en amerikansk poet som säger att poeter inte ska vänta sig pengars framgång. Det innebär förstås att poeter inte är poeter på riktigt, de gör något annat. Den här killen ...

Av: William Males | Gästkrönikör | 18 december, 2008

Om det moderne. Del I

Innledning Artikkelen min bygger på følgende tese: at for de aller fleste begrepsord gjelder det at det ikke er helt opplagt/innlysende hva for betydning og mening de aktuelle begrepsordene har, eller ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 november, 2011

Internationell Filmfestival i Amsterdam

Amsterdam är en levande stad full av kreativitet och mångfald. Detta blir extra tydligt en vecka om året då International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) hålls och staden fylls av ...

Av: Natalija Sako | Kulturreportage | 29 november, 2012

Arkitektur som reklam

Michelin-byggnaden som den framställdes i begynnelsen. Arkitektur som reklam En byggnad har många olika funktioner. En kan vara att förmedla budskap. Våra kyrkor har denna uppgift, som inte bara manifesteras av ...

Av: Bertil Falk | Essäer om konst | 13 mars, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.