En av Sveriges starkaste liberala röster

Det första intrycket av Dilsa Demirbag-Sten är hennes energi och engagemang. Redan innan vi har satt oss vid ett bord för att diskutera hennes nya biografi Fosterland, har hon hunnit ...

Av: Waldemar Ingdahl | 27 Maj, 2010
Övriga porträtt

Veckans Bodström

Förre justitieministern, fotbollspelaren och deckarförfattaren Thomas Bodström har skrivit en bok som avslöjar det som alla redan för länge sedan visste. Dessutom tycker han att socialdemokraterna ska förnya sig genom ...

Av: Gregor Flakierski | 29 Maj, 2011
Veckans titt i hyllan

Attraktionslagen gäller alltid

Du känner till attraktionslagen. Den styr dig när du blir förälskad och när någon blir förälskad i dig. Jag drogs till min nuvarande hustru, jag drabbades inte av henne. Jag ...

Av: Stefan Whilde | 01 juli, 2013
Stefan Whilde

Veckan från hyllan, Vecka 24-2013

Rasisterna i SD (Sicherheitdienst? Det skulle förklara en del) har varit i blåsväder (igen) eftersom de uppbär massa partistöd för mandat som ingen företräder. De får helt enkelt pröjs för ...

Av: Gregor Flakierski | 08 juni, 2013
Veckans titt i hyllan

Statist hos Roy Andersson



Tommy ÅbergInte många kan ha missat att Roy Andersson tog hem Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig med sin nya film ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”.

En sen torsdagskväll för sju år sedan ringer Roy Anderssons assistent upp. Det gäller ett statistuppdrag till hans ”Du levande”.

- Kan du komma imorgon vid 20 tiden?

Hos Roy Andersson bjuds man på middag kl 8 en fredagskväll, med vin. Det är trevligt och en gemytlig stämning runt matbordet.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

När två unga statister och jag så småningom stiger in i den stora studion har snickarna just färdigställt en utevägg till ett konstgalleri med ett stort panoramafönster.

Klockan 21 börjar vi repetera. Vi är tre liksminkade statister som ska promenera bakom kameran. Meningen är att vi ska skymta som reflexer i galleriets panoramafönster. De båda unga statisterna hänger med huvudet när det går upp för dem att vi ska hålla oss bakom kameran under hela inspelningen. Det hänger en affisch från Roy Anderssons prisbelönade stora succé ”En kärlekshistoria” i uppehållsrummet. När han går förbi frågar jag vilka priser filmen fick. Roy Andersson berättar gärna. De unga statisterna ser inte lika skeptiska ut längre, de inser nu att de är med om filmhistoria. .

Klockan 22 börjar vi spela in. Roy Andersson kollar rummet genom kameran. Han drar ett svart tyg med en tittglugg över huvudet. Där sitter han som en sfinx i burka. Efter första tagningen utropar han ”Lysande!”. Jag tror att vi är klara och kan gå hem. Efter ett tiotal tagningar bryter han. ”Det ser tomt ut på galleriväggen”, säger han.

- Ett litet ventilationsgaller i vänster hörn på ytterväggen skulle sitta bra, fortsätter han med ett stort leende. Det är lite kalt där.

Sedan sprutar man vatten på gallret gång på gång så att det ska se ut som om det runnit vatten där under lång tid. Mycket lång tid kräver många sprutningar med blomsprutan, och det tar sin tid innan träet har mörknat så pass att det verkligen står klart att det gått mycket lång tid.

I scenen vi deltar i pekar de två galleristerna på några fläckar på gallerifönstret, en fönsterputsare torkar av dom, sedan ser de upp mot himlen. Länge, mycket länge, under fullständig tystnad. Det sprider sig en underbar stämning i studion. Roy Andersson lyser, säger att det är lysande. Han ser verkligen glad och nöjd ut. Ingen stressar, alla jobbar på, snabbt och effektivt.

- Va fin ventilen blev, säger Roy Andersson. Det var värt besväret.

Efter två års filmande gjorde han ett ordentligt budgetöverdrag med ”Giliap”. Nu bestämmer han själv över både budget och produktion i egen ateljé, och det är ett mycket fint arbetsklimat.

Klockan är 23 och vi har gjort ett tjugotal omtagningar av scenen.

Vi ska göra vår sista promenad bakom kameran.

- Det syns inte ett skit, skrattar Roy Andersson. Det kommer att synas, sedan på filmen, säger fotografen. Vi litar på honom.

Efter ytterligare åtta tagningar av scenen sitter jag och vilar. Plötsligt hör jag honom ropa:

- Sista tagningen! Jag vaknar med ett ryck. Jag hade somnat.

Han håller upp ett pekfinger i luften för att poängtera en gång till, och ler mot mig.

- En till, säger han när han ser att jag har vaknat ordentligt och håller upp ett pekfinger igen.

- En till för mamma, det blir jättebra!

Klockan 24 tar någon i ensemblen ett gruppfoto och arbetet är avslutat.

- Vilken fin scen det blir! utbrister regissören. Roy Andersson är påtagligt nöjd med kvällens arbete. - Var bor du, ska vi köra dig hem?

Regissören hade rätt när han utbrast att vi inte ”syns inte ett skit!” Men det hörs när vi glider förbi som vitsminkade spöken, utbrända reflexer i konstgalleriets fönster. Roy Andersson har lagt in ljud som skulle kunna vara steg. Eller är det en duva som hoar i fjärran?

Tommy Åberg

Ur arkivet

view_module reorder

August Strindberg 2012

Om August Strindbergs liv, leverne, texter och persona tvistar de lärde ständigt. De flesta har en uppfattning om Strindberg och ofta en ganska stark sådan. Det är anmärkningsvärt att en ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 07 januari, 2012

Illustration: Hebriana Alainentalo

Fantasi och mening

Kärleken har behov av verklighet.

Av: Tidningen Kulturen | Melker Garay : Reflektioner | 15 september, 2015

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | Konstens porträtt | 18 februari, 2013

I juletid blommar körsbärsträden i Central Park

Efter en tolvtimmars flygresa över Atlanten i ”monkeyclass” kan det kännas skönt att sträcka på benen med en promenad. Vi är på besök hos dottern och ska fira jul på ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 15 januari, 2012

Det är som om öarna åter stiger upp för min syn

Det är som om öarna åter stiger upp för min syn   Klipporna på Färöarna är otaligt många och fantastiskt vackra. Har rest på många sätt, och i många länder, men särskilt starkt ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 09 februari, 2007

Det är vackert i sin uppgivenhet och i det vackra finns i sin…

I dessa dagar då samhället tampas med problem som utanförskap och ungdomar på glid, fyller två guldpärlor 30 år. Guldpärlor i form av film om just tonårens utmaningar, utanförskap och ...

Av: Nicole E. Wallenrodhe | Essäer om film | 24 april, 2013

Europas vatten

Att Försvaret bitit sig fast vid Vättern som föreslaget utökat övningsområde för militärt flyg oroar. Dessutom förmår man inte sända representanter till Ödeshög eller Jönköping för samråd om det som ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 15 november, 2011

Orientalism – västs syn på Öst

Foto: Simon Amarcord TEMA ÖST-VÄST Idéhistorikern Mohammad Fazlhashemi beskriver hur den västerländska självbilden vuxit fram i kontrast till ett, mer eller mindre, konstruerat Öst. Resor till fjärran länder i syfte att upptäcka ...

Av: Mohammad Fazlhashemi | Essäer om samhället | 30 april, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.