Frida Andersson, ”Ett hjärta av guld”. Foto och grafik: Julia Ingo.

Intervju: Frida Andersson

En och annan finlandssvensk artist, skådespelare eller annan kulturarbetare söker sig till Sverige, kanske främst för att nå en större publik. En av dem är sångerskan och låtskrivaren Frida Andersson.

Av: Thomas Wihlman | 25 april, 2016
Musikens porträtt

Det var en slump

Vi hade handlat båda två men i olika affärer. Mina kassar var fyllda med mat och hans med vin och en flaska vodka. Vi hade inte sett varandra på fjorton ...

Av: Björn Augustson | 12 januari, 2012
Gästkrönikör

Veckan från hyllan, Vecka 34-2012

Det rasar just nu en initierad debatt om Raoul Wallenberg. Var han verkligen en sådan hjälte, romantiseras han inte helt oförtjänt? Var det i själva verket inte så att det ...

Av: Gregor Flakierski | 18 augusti, 2012
Veckans titt i hyllan

Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

Det där med tajming



Jenny Berggren KeljevicSomliga påstår att allt sker när det är meningen det ska ske. Andra påstår att vi själva fattar beslut, och konsekvenserna, goda som onda, får vi således som ett resultat av det beslut vi tagit. Jag påstår ingenting, men jag tycker dock att visa fenomen är märkligt igenkännande, hos oss alla. Vi har ett otal ordspråk som visar på att vi får det vi ger, eller att det finns ett högre ting som styr, och ett otal som påvisar vikten av att göra misstag.

Jag har inte uppfunnit något ordspråk, än, och påstår inget om de givna ordspråken, mer än att de verkar vara en samlad erfarenhet, vilket påvisar att vi inte är ensamma om vår upplevelse av hur tingen tycks styras. Det verkar också fungera som så att alla måste göra samma misstag, och våra egna misstag, det tycks vara svårt att lära av andra och således då undvika dem. Detta skulle då tala för att det är en mänsklig natur att behöva göra misstag, för att utvecklas till högre varande, eller för den delen, i vart fall en individ som inte gör om samma misstag två gånger, åtminstone. Hur kommer det sig då att ett otal människor gör samma misstag om och om igen och förväntar sig ett annat resultat än det gett förgående gång. Det är väl definitionen på idioti, ren skär galenskap?

Det påstås vara så att vi inte får mer än vi kan klara av. Inte mer än vi klarar av, det bör då också gälla det goda, vi är så snabba att tänka att det bara är det onda, lidandet, det som är tufft och svårt. Är det då så att man skall vara redo för förändring? Jag tror det finns många som önskar sig saker i livet, allt från bilar till pengar till kärlek till andlighet. Nu är det olika natur på dessa ting, låt oss kalla dem det, men inte desto mindre någon skillnad på hur vi kan få det, eller? (Om det nu är möjligt att få, eller för den delen ge). Ibland har jag funderat över om det var så att jag när jag var 30 fick allt det jag önskade, skulle jag ha lyckats hantera det? Förmodligen inte. Om jag inte är ekonomisk till exempel, skulle det inte vara det bästa att plötsligt få mycket pengar. Kanske har tajmingen sin roll att spela där, först lära vara ekonomisk, sen kanske pengar kan användas måttligt och njutbart, inte vara beroende av dem. Om jag skulle fått det där stora huset 23 års ålder, skulle jag lyckats inte fördärva huset, i min okunskap kring värmepannor och elledningar och annat som hör ett hus till? Förmodligen inte.

Om den fina BWN stod där på uppfarten, skulle jag sköta avbetalningen, skulle jag kunna låta bli att förstöra den, skulle den ha ett värde för mig? Förmodligen inte. Mer övertygad att jag skulle glömma fylla på oljan eller förstöra hela AC systemet, för att jag inte hade kunskapen om det. Det finns en tid för allt och allt kommer i den tid det kommer. Förluster som glädje. Om det nu finns och om det nu är någon skillnad på dem. Skulle jag finna andlighet om jag for till Indien när jag var 15, för att finna mig själv? Förmodligen inte. Det är löjligt, jag är en del, jag behöver inte finna mig, men det visste jag inte då. Förmodligen skulle jag utan mina erfarenheter inte ens vara intresserad av andlighet och därmed inte mottaglig. Och i det fallet således aldrig vara redo att ge till någon annan. Men det förstod jag inte då. Lyckan kan inte ges, inte heller tas. Frid kan inte ges eller tas, inte heller kärlek, vi är det. Om vi väljer att dela den är upp till var och en av oss. Och en bil är trots allt bara ett redskap att ta sig fram med, om den sedan råkar vara en bra sådan, men så roligt, bara att njuta, men om den får ett värde som jag inte kan vara utan, då är den plötsligt ett problem att förlora. Så tajmingen är avgörande för när en fin bil har sin plats eller inte. Om man nu vill ha en sådan.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det finns många saker och ting och händelser jag känner kanske inte var de bästa. Det finns lika många som var de bästa. Det fanns chanser jag tog och de jag aldrig vågade ta. Det fanns gånger jag inte vågade säga ja, det fanns gånger då jag inte vågade säga nej. Det finns människor jag önskat jag tagit till mig och det finns de jag önskat jag behövt följa en mindre sträcka av min livslinje. Det har funnits miljoner möjligheter jag aldrig tagit, och tusentals jag vågat ta mig an.

Vad betyder tajming? För mig betyder det att tiden är mogen, att man känner sig redo. Dålig tajming torde då inte vara annat än att inte vara redo, att tiden inte är mogen. Att tingen inte korsar situationens/människans nivå av livslinje.

Å andra sidan torde det då inte finnas något som heter dålig tajming, då är det bara fel i tiden och mognaden för tingen och således helt rätt tajming att göra något annat än det man trodde man skulle.

Allt sker när det är meningen att det ska ske.

Hur det sker, när det sker, det är tajming det.

Det fanns den dagen jag inte sa ja till dig.

Så kom dagen då jag sa, välkommen.

Jenny Berggren Keljevic 

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Carl-Henning Wijkmark. Foto: Carl-Henning Wijkmark

”Allting har ett pris, bara människan har ett värde”

Min första kontakt med Carl-Henning Wijkmark blev läsningen av "Dressinen", där efter kom "Jägarna på Karinhall" följd av "Den svarta väggen", "Den moderna döden" som redan är en klassiker och ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 09 november, 2015

Sceniska rum: Scener från Odenplan. I samtal med John Jakobsson, konstnär

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | Reportage om scenkonst | 20 juli, 2014

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | Essäer om politiken | 09 juli, 2015

Janne Karlssons satyr

Jag heter Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Jag är förmodligen Sveriges mest refuserade serietecknare. Möjligen beror detta lite på att jag förmodligen även är sveriges ...

Av: Janne Karlsson | Utopiska geografier | 06 december, 2010

Turism som draglok

Det är lika bra att erkänna från början. Jag är ett turistiskt freak. Det innebär att jag sällan kan resa utan att turism som fenomen spökar i bakgrunden av mina ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 30 juli, 2012

En supernova av ljud

Tidningen Kulturen ger sig ut i den inre rymden och möter ljudpsykonauterna i Vrakets Position. Även om man är helt omgiven av musik kan man ibland känna en saknad. En diffus ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 17 februari, 2014

Svenska bilderbokskonstnärer från Adelborg till Adbåge

Barn har en inneboende drivkraft att upptäcka världen. Ordens magi i sagor och berättelser är viktiga för utvecklingen. Olika tider har gett olika svar på frågan vad en barnbok är ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 31 juli, 2013

To former for frihet

Dette essayet er om to former for frihet. Den ene beskriver jeg med ‘frihet fra’, mens den andre formen for frihet beskriver jeg med ‘frihet til’. I et stort antall ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 04 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.