Special: Pride

    Foto: Sofie Nikolajsen Bergh.  Special: Pride   Essäer - Religion Queer Jihad Religionshistorikern Simon Sorgenfrei utforskar en problematik som sälla­n diskuterats i våra tidningar: homosexualitet och islam. Sedan tio år tillbaka finns det ...

Av: Agneta Tröjer & Sarah Degerhammar & Mårten Björk & Simon Sorgenfrei | 03 augusti, 2007
Reportage om politik & samhälle

Veckan från hyllan, Vecka 3-2013

Det var nära ögat att det inte blev en krönika. Efter att ha krånglat en längre tid gav min dator till slut upp andan och tvärdog häromdagen. En expert kontaktades ...

Av: Gregor Flakierski | 12 januari, 2013
Veckans titt i hyllan

En Konsertupplevelse utöver det vanliga

 Stockholm, Drottningholms slottsteater, 6-10 juni Stockholm early music festival 2012 Det har under denna vecka varit ett mycket ambitiöst program med vad som kallas tidig musik, en term som är mina ögon ...

Av: Alexander Sanchez, Jessika Ahlström | 17 juni, 2012
Musikens porträtt

Arkiv över idag

Efter tio minuter bärs en kvinna ut med bår. Jag vänder mig om och ser att ingen annan gör det. På den enorma duken strömmar tomma landskap, varpå blickar är ...

Av: Frida Sandström | 07 februari, 2014
Essäer om musik

Rätten till berättelsen



Linda BönströmBerättelsen glider ifrån oss, berättelsen avfärdas av det offentliga rummet, berättelsen har det kärvt med att bli tagen på allvar. Och ändå är det just berättelsen som formar oss som individer och kollektiv; berättelsen är det som tillhör varje människa.

Det finns ingen exakt brytpunk mellan vad som är vetenskap och vad som är uppfattning, snarare är de beroende av varandra. Vetenskapens resultat är utelämnade till inget, till pappershögar, om ingen uppfattning ackompanjerar den, och uppfattning är i grunden frågan om vad vi vill veta som sätter vetenskap i rörelse. Problemet ligger i att vårt samhälle alltmer tillskriver professioner som något absolut, de äger fler och fler punkter, stänger fler och fler dörrar omkring sig. Konträrt sitt ursprung, den gemensamma berättelsen, skyr den politiska likväl den kulturella sfären så väl den kontinuitet som omstrukturering som nya berättelser kräver.

Jag oroar mig för berättelsen, berättelsen som jag förstår i den form där vi talar om vad vi ser och upplever som även leder till uppfattningen om sakers tillstånd. Nog för att verkligheten har ett behov av statistik, grafer och välgrundade tal; med andra ord måste vi veta vad vi uttalar oss om. Men det är ett misstag att undervärdera betydelsen av den känsla och tolkning som berättelsen förmedlar. Jag menar att ibland måste vi helt enkelt få ”säga” saker, ju större klyftor som uppstår i samhället mellan den offentliga makten och folket desto mer tycks det tära på berättelsen. Det vi ser och vill berätta om godkänns inte hur som helst, allt ska backas upp med rapporter och siffror. Att vara betydelsefull är en förnedrande process.

Jag känner, - uppfattningen som säkerligen på något vis går att verifiera eller avvisas men som i min berättelse är ovidkommande, - ett växande förakt och grova handlingar för att distansera sig från berättandets närhet till faktiska förhållanden. Min ”uppfattning” är att berättelserna om livet är så farliga för makten att man till och med skaffat sig standardiserade svar; en människa som berättar för en politiker om arbetslöshet, att sakna boende eller adekvat sjukvård, en otrygg skola, gamlas vanvård, kan i de allra flesta fall få svar som inte betyder ett skvatt. ”Vi vet” eller ”Det är andras fel och ansvar”, och så kan det vara men man glömmer att få berätta inte alltid handlar om svar. Att berätta är att andas ut, att berätta är att finna en del av sin egen identitet och sin samhörighet med samhället. Ordet ”kulturbärare” tycker jag finner sig bra hos berättarna.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Berättandet hämmas av att berättarna själva ofta måste se bakom sina ryggar, vad får man säga, hur förklarar man med exakthet, vad blir konsekvensen om man inte är tillräckligt noggrann för att bli förstådd rätt? Det är inte ett nytt tillstånd, även rädsla har sin plats i berättelsernas historia, men i modern tid anser jag att vi huserar i ett utrymme som är alltför tryckande, grumligt, med fingerpekande, och lågt i tak.

I mataffären går en gammal man, att använda de smidiga korgarna på hjul är inte att tala om utan han behöver en stor vagn, för sin egen skull. Den gamla mannen och den stora vagnen rör sig långsamt, varje steg ser ut som ett beslut att inte falla, att fortsätta att röra sig framåt. Genom fredagseftermiddagens kaos av stressade människor och otåliga barn tar han sig till kassan. Jag hjälper honom att plocka upp sina varor som ligger djupt ner i den stora vagnen; en chokladbit, en liten flaska smaksatt vatten och fyrtiosex kronor blir mannens helgmys. Jag följer honom med ögonen när han, kanske till och med ännu så mer långsamt, rör sig över det lilla torget mot busshållsplatsen. Han är fasan inom mig, för jag vet att han räknas till de friskare, han som klarar sig med att stå och gå och antagligen kämpar emot att flytta till ett äldreboende. Han är fasan för att om han, med kriterierna att kunna stå och gå, klarar sig bäst, vilka är då de ännu svagare? Äldrevård på entreprenad är ett skämt – ett grymt -, det är bara att säga det. Var fri med dina drömmar om den oantastliga marknaden, svar med ”enskilda händelser” duger för dig. Alla dessa enskilda händelser, allt som är lika illa inom det kommunala blir ett försvar som om det vore viktigt att något alltid är sämre, och om något annat är sämre så är man inte heller värst och därmed minskar bördan med ansvar. Och medmänsklighet. Så ofta jag hör att gamla vanvårdas för att det ”finns inte tid”, så ofta att berättelsen ändrar sig till sympati för vårdgivare, en förfalskning infekterar ropen; För vem i helsike låter bli att mata en annan levande människa, oavsett vad ett schema säger! Det är en svår berättelse om hur vår kultur öppnar sig långsamt inför att goda blir onda.

De representativa politikerna besväras av att finnas i våra berättelser, i vår vardag, i vår syn.

Jag bor i storstaden där boende saknas, som i så många delar av landet. I flera år har jag rest samma väg och ändå förändras den. Jag ser hur det byggs längor efter längor av bostadshus medan politikerna talar om komplicerade processer som hindrar agerande. Men det byggs boenden, självklart byggs det! I berättelsen kan vi beskriva vem som bygger och för vilka. Likaså kollektivtrafik och infrastruktur; bilar och flygplan skvallrar om något större. En ny kulturell identitet som liknar det amerikanska beroendet av individuella tillgångar, man måste köpa sig rörelsefrihet. Regeringens löften lugnar inte dem som talar om stillastående tåg och kostsamma busskort; minnet håller sig intakt genom upprepning, känslan av svek är sann i berättelsen.

Konst har, i min mening, en svårgripbar plats i det sociala livet och kanske är det både elitism och profession som vi berättar om. Det är mycket motsägelsefullt att tavlorna, musiken, dansen och andra konstformer som sätter berättelserna i ett historiskt sammanhang, - konst är en ständig inställning i berättelsen -, blir allt mindre bekanta för kollektivet. Inte enbart för att man ägnar sig åt samtidens nya former utan för att kontakten försvåras. Det är de redan invigda som kan skrämmas, med flit eller missriktad välvilja, och kostnader gör konsten till en ekonomisk avvägning. Hur vet man om man tycker om Svansjön, Trollflöjten eller Chagall om man inte får delta? Och framförallt om man inte får dela upplevelsen i berättelser, med sin egen kritiker. För det är inget fel i att kalla International Klein Blue för blått.

Äg din berättelse.

Linda Bönström

 

Ur arkivet

view_module reorder

Marsianer, muslimer, moskéer

Har marsianer, muslimer och moskéer någonting gemensamt? Ja, en liten stad utanför London vid namn Woking. I science fictionromanen Världarnas krig av H G Wells invaderar marsianerna jorden. Den första ...

Av: Mohamed Omar | Essäer | 24 januari, 2013

39. Lina, Tobbe & Nils-August

”Men vad ska vi göra då?” Lina tittade på Tobbe. Han stirrade tyst upp i taket. Inte likt Tobbe-godiset att bli svarslös. Men det hade varit en del av den sorten ...

Av: Lina, Tobbe & Nils-August | Lund har allt utom vatten | 21 september, 2012

Vantablack, Källa: Wikipedia

Konstnären som äger det svartaste svarta i konsten

Till konstvärldens förtret har konstnären Anish Kapoor exklusiv rätt till det svartaste svarta i konsten. Han äger sedan 2014 rätten att använda Vantablack som kan absorberar 99.96% av allt ljus.

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 mars, 2017

Werner Aspenströms fingervisningar

”Fingervisningar” är ett nyss utgivet postumt urval ur de anteckningshäften som Werner Aspenström förde under sina sista åtta år (han dog 1997, nära åttioårig). Titeln förklaras i en aforism i ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 14 Maj, 2013

Heiligendamm

På Nordeuropas riviera

Under 1800-talet blev havsbad på modet och längs den tyska östersjökusten byggdes mängder av badhotell. Många har under senare år rustats upp och moderniserats och blivit synnerligen attraktiva besöksmål för ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 13 februari, 2015

Berget Kailash Norrasida. Foto:  Ondřej Žváček

Kontrovers och gudomlig inspiration

I Kerala finns Amma (Mata Amritanandamayi Devi). Hon drar till sig stora skaror från hela världen. Många vill ha en kram. Det sägs att Amma kramat tiotusentals anhängare, rentav miljontals ...

Av: Annakarin Svedberg | Kulturreportage | 19 januari, 2016

Mellanspråkligheter; sakralitet och galenskap hos Lars von Trier

  I denna natt törnar ilskan mot över att vara fångad i den andres frihet Natten som är den ställföreträdande dagen har ingjutit i mig ett ordlöst språk som ingen talar Ordlös andas jag ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om film | 11 mars, 2012

Jag vandrar inte längre i Padjelanta. Jag går i cirklar i mitt eget…

Vi går i korridorer genom granskog. Luften smakar äventyr. Ida går framför mig. Ida som föddes på samma sjukhus som jag. Ida från min gymnasieklass. Vi vandrar på sommarleden genom ...

Av: Viktoria Silfverdal | Resereportage | 28 augusti, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.