Ord som fötts ur tystnaden

Lämnar åter över en handfull av mina dikter, alla burna sina egna känslostormar. Dock, ligger alla avstånd nära i en växelverkan mellan subjekt/objekt, du som jag. Men låt mig först ...

Av: Göran af Gröning | 23 oktober, 2016
Utopiska geografier

Sven André Tre dikter

Ludwig I den tronlösa tronsalens rymd ekande av svanvingslag och stillad tid på firmamentets hav av rhenguld mot kobolt en anad, osagd fruktan, ängelns dova vittring i mitt stammande ...

Av: Sven André | 04 april, 2011
Utopiska geografier

Streiftog i litteraturens verden

Den franske resepsjonen av selvpåført død i den engelske overklasse i det attende århundre Ut fra sikten min er det å snakke og skrive om singulære menneske liv å sette fram ...

Av: Thor Olav Olsen | 12 april, 2013
Agora - filosofiska essäer

Jean Cocteau på kur i Baden-Baden

I den kejserligt österrikiska kurorten Merano/Meran blandades pura seta från Bologna och Milano med bergsbönder i Lederhosen och bussfraktade turister från Mannheim med omnejd; blåögda blonda servitriser i dirndl var ...

Av: Bo I. Cavefors | 10 december, 2013
Övriga porträtt

Nedslag bland svenska klassiker som blivit film



Belinda Graham“Kostymdrama” är i sig ett ord som förpliktigar. Man tänker direkt på påkostade brittiska filmer som vinner Oscars i stil med The King’s Speecheller Gosford Park. Eller så tänker man på påkostade Downton Abbeyeller dramer gjorda efter Charles Dickens tjocka romaner.

Men det finns även svenska kostymdramer, två gamla klassiker har precis kommit ut på DVD: Längtans blåa blommaav Alice Lyttkens och Mor gifter sigav Moa Martinson. En lyckträff, en slump att det råkar bli två kvinnliga författares verk som kommer ut i DVD format samtidigt? Tidigare i år kom Röda Rummetmed bland annat Per Ragnar och Allan Edwall i huvudrollerna.

Givetvis ska man läsa böckerna, men faktum är att många idag tar till sig klassikerna genom filmade versioner eller TV serier – filmatiseringen av ett verk kan ge författaren ett uppsving. Och ibland blir filmen också en klassiker i sin egen rätt, som Charles Dickens Great Expectations,också en klassiker som svartvit film av David Lean.

Längtans blåa blommautspelar sig under Napoleon krigen eller rättare sagt, i Europa är det krig, men inte i Sverige. Den gamla vanliga visan. Det är egentligen inte många som bryr sig. I centrum av handlingen finns familjen Tollman i Stockholm. Betty, spelad av Eva Röse, är yngst i familjen och romantiskt lagd med drömmar om den stora kärleken. Hon blir förtjust i Claes Ekencrona (Reuben Salmander), en adelsman, och känslorna är besvarade. Men de tillhör olika klasser och Ekencronas familj har en annan väg planerad för påläggskalven i familjen. Sedan skickas han till fronten i Finland och förhållandet mellan Betty och adelsmannen testas på allvar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Svenska produktioner som rör sig bland överklassen och även i någon mån bland medelklassen (Bettys familj sysslar med handel, de är inte en “fin” medelklass, eftersom inte handel ansågs som fint) lyckas inte riktigt med att se dyra och lyxiga ut. Man kommer aldrig upp till Downton Abbeys kostymdramsnivå, men man ligger ändå snäppet högre än att bara se ut som moderna människor som klätt ut sig i gamla kläder. Marika Lagercrantz, Harriet Andersson, Bibi Andersson och Hans Alfredson är alla på bettet i sina biroller.

När det gäller klassiker som utspelar sig på landet är situationen en annan. På landet råder det en ständig brist på pengar, folk är fattiga och sliter jämt, men roar sig när de kan. Det gör att man inte riktigt upplever att produktionen har ont om pengar. Folk har samma kläder jämt. Jaha, de är väl fattiga… Kulisserna behövs inte byggas. Den svenska naturen finns redan och ser alldeles betagande ut på film. Så mycket att man ibland kan glömma bort att detta handlar om människor som sliter och lider ont.

Mor gifter sig är en tänkvärd roman som brukar tolkas självbiografiskt i och med att Moa Martinssons mor gifte om sig när Moa var gammal nog att minnas det. Detta låg sedan som inspiration för boken. I SVT-filmatiseringen vimlar det av gamla kändisar och den svenska naturen gör sitt och uppträder som den ska.

Naturen i Sverige gör succé i allt från filmatiseringen av Astrid Lindgrens Vimmerby – för Småland är så där vackert i verkligheten inte bara på film – till Hemsöborna, där det lidande livet på landet inte märks så mycket eftersom det skildras genom ögonen på en sommargäst. Därför är det procentuellt sett mycket kalasande, lite arbete, mycket sommar och väldigt lite vinter i romanen – och även i filmen. Liksom Astrid Lindgrens Emil så är den klassiska TV-filmen med Hemsöborna alltid förknippad med Allan Edwall.

Om man ska lyckas med svenskt kostymdrama ska man alltså ta vad Sverige ger gratis: storslagen natur, inga pengar behöver slösas på kulisser. Undantaget som bekräftar regeln? Röda Rummet. Inte en speciellt lantlig roman, men ett mycket lyckat kostymdrama, med Per Ragnar i huvudrollen, och i framtiden kommer detta också att upptecknas som “klassiker” precis som bokoriginalet. Men även här finns den lantliga idyllen med. Visst, Stockholm är en stad, men filmatiseringen tar fram det “lantliga” och idylliska i många bilder och kameran studsar stundom omkring som om den vill kopiera Strindbergs prosa och vara en lekfull solstråle.

 

Belinda Graham

Ur arkivet

view_module reorder

Livsforståelse og etikk

Forord Hva har livsforståelse å gjøre med etikk? Det er jo slik at etikk er om prinsipper og regler, intensjoner, verdier og normer, mens all regulering av livet synes å bidra ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 augusti, 2014

49. Asad

De tog mig tidigt en måndagmorgon. Jag hade precis ätit frukost och återvänt till cellen. Jag ansträngde mig för att äta ordentligt trots att maten växte i min mun. Jag ...

Av: Asad | Lund har allt utom vatten | 30 november, 2012

Hur Grå var min Mur: nostalgi för en berlinsk estetik

På min sida av den transatlantiska ”dammen”, så har den popkulturella fascinationen vid Berlin ofta resulterat i ett porträtt av staden som i klorna på en kollektiv 'dödsdrift': i denna ...

Av: Thomas Bailey | Kulturreportage | 19 december, 2011

Prins Eugen – Ett levande konstnärskap

Det allmänna fenomenet svenskt monumentalmåleri blir partikulärt genom en orientering av prins Eugens konstnärliga praktik. Likt många andra svenska konstnärer kring förra sekelskiftet var prins Eugen en konstnär som ägnade ...

Av: Allan Persson | Konstens porträtt | 22 januari, 2013

Foto: Björn Gustavsson.

Shanghai: ett shoppingparadis

Man stiger på ett plan i Stockholm – och 12 timmar senare – efter att ha blickat ner över “ändlösa” sibiriska skogar och Mongoliets enorma ökenområden – stiger man av ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 11 september, 2016

Exorcism – nyfunnet O’Neill drama

1920 uppförde Provincetown Playhouse i New York den självbiografiska enaktaren Exorcism av Eugen O’Neill (1888-1953). Föreställningen gavs bara några gånger och efteråt förstörde O’Neill alla – som han trodde – ...

Av: Bertil Falk | Reportage om scenkonst | 28 mars, 2012

Eugenio Carmi – den pythagoreiske målaren

I dagarna öppnades en utställning med den italienske målaren Eugenio Carmi i Stockholm. Verk av den genuesiske målaren visas på Nobis Hotel vid Norrmalmstorg, och en mindre del på Italienska Kulturinstitutet ...

Av: Guido Zeccola | Konstens porträtt | 29 maj, 2012

Asger Jorn: I begynnelsen var bilden. Foto: Thomas Notini

Cobra – nittonhundratalets sista avantgarde

Thomas Notini om COBRA som inte är en antydan om något farligt och skräckinjagande utan ett akrostikon bildat av början av (de franska) namnen på de tre städer varifrån gruppens ...

Av: Thomas Notini | Essäer om konst | 17 augusti, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.