Ångest och frihet hack i häl på Kierkegaard och Giddens

Sprit Fixt av Hebriana Alainentalo I modern poesi, sägs det, är ordet "ångest" bannlyst. När det gäller övrig skönlitteratur är det desto mer gångbart, men även där under förutsättning att ämnet ...

Av: Roberth Ericsson | 17 juli, 2010
Agora - filosofiska essäer

Människan är människans varg

Det finns inget djur i Sverige eller ens något annat levande fenomen som har ett så starkt symbolvärde som ulven. Det finns naturligtvis lika många perspektiv som det finns åsiktsgeneratorer ...

Av: Carl Abrahamsson | 17 mars, 2011
Carl Abrahamsson

Den svarte snapsdrickande Jesus. Hemingway i Österrike

När Ernest Hemingway och Ingrid Bergman för första gången träffades 1942 i San Fransisco hade den svenska filmstjärnan just varit på skidsemester i Sun Valley med sin dåvarande man, Petter ...

Av: Kurt Bäckström | 29 juni, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Den ständiga polariteten mellan konstruktion och emotion

En beskrivning av platsen som den nutida konstmusiken får i Finland skulle kräva ett utrymme som egentligen inte är möjlig. Det är därför som Stefan Thorsson koncentrerar sig på den ...

Av: Stefan Thorsson | 08 februari, 2012
Essäer om musik

Nedslag bland svenska klassiker som blivit film



Belinda Graham“Kostymdrama” är i sig ett ord som förpliktigar. Man tänker direkt på påkostade brittiska filmer som vinner Oscars i stil med The King’s Speecheller Gosford Park. Eller så tänker man på påkostade Downton Abbeyeller dramer gjorda efter Charles Dickens tjocka romaner.

Men det finns även svenska kostymdramer, två gamla klassiker har precis kommit ut på DVD: Längtans blåa blommaav Alice Lyttkens och Mor gifter sigav Moa Martinson. En lyckträff, en slump att det råkar bli två kvinnliga författares verk som kommer ut i DVD format samtidigt? Tidigare i år kom Röda Rummetmed bland annat Per Ragnar och Allan Edwall i huvudrollerna.

Givetvis ska man läsa böckerna, men faktum är att många idag tar till sig klassikerna genom filmade versioner eller TV serier – filmatiseringen av ett verk kan ge författaren ett uppsving. Och ibland blir filmen också en klassiker i sin egen rätt, som Charles Dickens Great Expectations,också en klassiker som svartvit film av David Lean.

Längtans blåa blommautspelar sig under Napoleon krigen eller rättare sagt, i Europa är det krig, men inte i Sverige. Den gamla vanliga visan. Det är egentligen inte många som bryr sig. I centrum av handlingen finns familjen Tollman i Stockholm. Betty, spelad av Eva Röse, är yngst i familjen och romantiskt lagd med drömmar om den stora kärleken. Hon blir förtjust i Claes Ekencrona (Reuben Salmander), en adelsman, och känslorna är besvarade. Men de tillhör olika klasser och Ekencronas familj har en annan väg planerad för påläggskalven i familjen. Sedan skickas han till fronten i Finland och förhållandet mellan Betty och adelsmannen testas på allvar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Svenska produktioner som rör sig bland överklassen och även i någon mån bland medelklassen (Bettys familj sysslar med handel, de är inte en “fin” medelklass, eftersom inte handel ansågs som fint) lyckas inte riktigt med att se dyra och lyxiga ut. Man kommer aldrig upp till Downton Abbeys kostymdramsnivå, men man ligger ändå snäppet högre än att bara se ut som moderna människor som klätt ut sig i gamla kläder. Marika Lagercrantz, Harriet Andersson, Bibi Andersson och Hans Alfredson är alla på bettet i sina biroller.

När det gäller klassiker som utspelar sig på landet är situationen en annan. På landet råder det en ständig brist på pengar, folk är fattiga och sliter jämt, men roar sig när de kan. Det gör att man inte riktigt upplever att produktionen har ont om pengar. Folk har samma kläder jämt. Jaha, de är väl fattiga… Kulisserna behövs inte byggas. Den svenska naturen finns redan och ser alldeles betagande ut på film. Så mycket att man ibland kan glömma bort att detta handlar om människor som sliter och lider ont.

Mor gifter sig är en tänkvärd roman som brukar tolkas självbiografiskt i och med att Moa Martinssons mor gifte om sig när Moa var gammal nog att minnas det. Detta låg sedan som inspiration för boken. I SVT-filmatiseringen vimlar det av gamla kändisar och den svenska naturen gör sitt och uppträder som den ska.

Naturen i Sverige gör succé i allt från filmatiseringen av Astrid Lindgrens Vimmerby – för Småland är så där vackert i verkligheten inte bara på film – till Hemsöborna, där det lidande livet på landet inte märks så mycket eftersom det skildras genom ögonen på en sommargäst. Därför är det procentuellt sett mycket kalasande, lite arbete, mycket sommar och väldigt lite vinter i romanen – och även i filmen. Liksom Astrid Lindgrens Emil så är den klassiska TV-filmen med Hemsöborna alltid förknippad med Allan Edwall.

Om man ska lyckas med svenskt kostymdrama ska man alltså ta vad Sverige ger gratis: storslagen natur, inga pengar behöver slösas på kulisser. Undantaget som bekräftar regeln? Röda Rummet. Inte en speciellt lantlig roman, men ett mycket lyckat kostymdrama, med Per Ragnar i huvudrollen, och i framtiden kommer detta också att upptecknas som “klassiker” precis som bokoriginalet. Men även här finns den lantliga idyllen med. Visst, Stockholm är en stad, men filmatiseringen tar fram det “lantliga” och idylliska i många bilder och kameran studsar stundom omkring som om den vill kopiera Strindbergs prosa och vara en lekfull solstråle.

 

Belinda Graham

Ur arkivet

view_module reorder

Som man bäddar får man ligga

Det blir aldrig som jag vill det ska bli, det blir oftast bättre. Jag trodde det skulle bli si och så med en massa saker, efter så många år av ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 26 juni, 2014

Är du mogen nog?

Jag velar, det är sant, inför att argumentera den svenska yttrandefriheten i relation till den så kärt omtalade konstnärliga friheten men det är knappast ovanligt att dessa två stångas med ...

Av: Linda Bönström | Essäer om konst | 21 mars, 2010

A truly peaceloving people?

Snart är det dags för Oscarsgala. Den iranska filmen ”Nader och Simin – en separation” har då chans att vinna två priser – bästa originalmanus och bästa utländska film. Både ...

Av: Maria Rasmussen | Gästkrönikör | 18 februari, 2012

”En kulturskandal av stora mått”

1947 inträffade ett märkligt fenomen, när en rad arbetarförfattare och kulturprofiler understödda av tidskrifterna Vi och Folket i Bild gick ut med ett manifest som krävde att tilldelningen av ransonerat ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 20 mars, 2012

Min tid i Dubrovnik

Juli, 1990. Bländande starkt solljus över Dubrovnik. Jag blickar ut över husen med de tegeltäckta taken, tornen och den sandgråa muren runt den åldriga innerstan, ser hur allt suger åt ...

Av: Bruno Franzon | Resereportage | 27 oktober, 2012

Dödsengeln Jeffrey Weise

  ”Trots allt är jag inte vem som helst,jag vill visa er det,jag hämnas på min familj och skolan som såg att jag mådde dåligt,men inte hjälpte mig ...och världen gör ...

Av: Nina Michael | Essäer | 05 september, 2013

Mats Waltre. Två dikter

Mats Waltre. Två dikter

Av: Mats Waltre | Utopiska geografier | 02 februari, 2015

Tankar över tidig 1960-talsdikt

Nu sitter jag och bläddrar i en bok från 1966. Den heter Nya Linjer. Många litteratur- och poesiälskare har glömt den. Vissa böcker faller i dvala, men kan uppstå som ...

Av: Hans-Evert Renérius | Essäer om litteratur & böcker | 27 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.