Att tänka är allas ansvar

Vi är alla individer som kan tänka. Det är en enkel sanning, vars värde är mycket underskattat. Det verkar nämligen vara väldigt lätt att glömma eller förneka att det faktiskt ...

Av: Johan Argus | 05 december, 2012
Agora - filosofiska essäer

Om dagarna hade jag inte ens tid att tömma hjärtat på rinnande tårar…

Freke Räihä intervjuar  Akram Monfared Arya som berättar om en hel del saker med himlen som bakgrund    Har du läst Åke Hodell? - Jag har läst hans biografi som är skriven av Magnus ...

Av: Freke Räihä | 26 november, 2012
Övriga porträtt

Erotomanen Carl Jonas Love Almqvist – en överraskande upptäckt

Mina barn gav mig en läsplatta i födelsedagspresent, och den första bok jag laddade ner var Johan Svedjedals imponerande trebandsverk om Carl Jonas Love Almqvist, med titlarna Kärlek är, Rosor ...

Av: Mats Myrstener | 09 augusti, 2013
Övriga porträtt

Mary Wollstonecraft – med pennan som revolutionär kraft

Mary Wollstonecraft. Många miljoner människor har dött och glömts under de hundratrettio år som gått sedan hon begravdes. Men när vi läser hennes brev och lyssnar till hennes argument [...] ...

Av: Johanna Andersson | 08 december, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Den 4 december 1993 dog Frank Zappa, en av dem oförglömliga



Frank ZappaI januari 1968 utgav Frank Zappas band The Mothers Of Invention den första utgåvan av sin tredje officiella LP. Zappas ursprungliga plan för vad denna LP skulle innehålla ändrades totalt efter att The Beatles i juni 1967 utgav sitt konceptalbum ”Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” och även omslaget på Zappas LP bytte utseende och refererar sedermera starkt till sagda The Beatles-album. Zappas LP utgavs i olika mer eller mindre censurerade utgåvor. Albumets innehåll var politiserande, kritiskt orienterat mot USA:s konsumtionsorienterade samhälle och parodierade det mesta. Dess titel “We’re Only In It For The Money” är således ironisk. Zappas skaparpotential på en rad musikaliska områden, men även som målare, är oomtvistad och skulle hans primära intresse ha varit pengar så skulle han ha varit rik som Kung Krösus av Lydien. I stället för att vara publikfriande och kramgo som Vikingarna, valde han att vara taggig och giftig som ett piggsvin och därmed finna sig i att se sin musik censurerad, stympad och bannlyst från otaliga radiostationer. Ändå blev han ingen fattiglapp, tvärtom, sedan 1981 hade han full kontroll över allt vad han företog sig, eftersom han startade sitt eget skivmärke, Barking Pumpkin, och eget postorderföretag, Barfko-Swill, med försäljning av konsertvideor och dylikt material. När presidentens fånge, dissidenten och Charta 77-förgrundsgestalten Václav Havel utnämndes till Tjeckoslovakiens president, planerade han förordna Zappa till Special Ambassador To The West For Culture. När dåvarande president George Herbert Walker Bush hörde talas om Frank Zappas utnämning flögs utrikesminister James Baker III till Tjeckoslovakien och gav Havel ett ultimatum, ”You can do business with the United States or you can do business with Frank Zappa.”

Zappas frispråkighet ledde till att han uppfattades som en frihetskämpe över stora delar av världen. I dåvarande ”kommunistiska” Tjeckoslovakien antog den mest kända protestrockgruppen The Plastic People of The Universe sitt namn efter Zappas låt ”Plastic People”utgiven på The Mothers Of Invention-LP nummer 2, “Absolutely Free”.The Plastic People of The Universe hade det inte fett. De, liksom deras fredlige vapendragare för demokratins principer, Havel, drabbades av yrkesförbud, förbjöds att sprida sina tankar offentligt, trakasserades, dömdes i domstolar, fängslades. Men de och deras frihetskämpande gelikar visste att varje Argos, oavsett hur många vakande ögon den har, möter sin Hermes någon gång, att varje Geiröd möter sin Tor, varje Ysbaddaden sin Culhwch, varje Balor sin Lugh, varje Polyfemos sin Odysseus, varje Yeitso sin Nagenatzani och Thobadestchin, varje Goliat sin David, att varje Simson har hårlockar som kan klippas av och att varje Akilles har en sårbar häl … Havel uttryckte samma tanke så här: ”Den kvävande slöja som omger ’livets lögn’ består av ett märkligt material. Så länge den hermetiskt täcker hela samhället, tycks den gjord av sten. Men när någon bryter igenom den på en enda punkt, när en ensam människa ropar att ’kejsaren är utan kläder!’ och när en ensam speldeltagare bryter mot spelets regler och därmed avslöjar att det är ett spel, står plötsligt allt i ett annat ljus. Hela slöjan tycks nu som gjord av papper och ser ut att ohjälpligt trasas sönder i småbitar.”

Plastic Peoples första platta, utgiven i Frankrike, heter ”Egon Bondy’s Happy Hearts Club Banned” … The Plastic People of The Universe hade större inflytande på det som blev känt som sammetsrevolutionen än Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais hade på franska revolutionen. De Beaumarchais ifrågasatte med sina pjäser ”Barberaren i Sevilla” och ”Figaros bröllop” öppet hela det feodala samhället, och på så sätt föregrep han den franska revolution som skulle komma fem år efter ”Figaro”. Så här talar de Beaumarchais genom sin fortfarande högst levande hjälte: ”Because you are a great noble, you think you are a great genius! Nobility, a fortune, a rank, appointments to office: all this makes a man so proud! What did you do to earn all this? You took the trouble to get born – nothing more. Moreover, you’re really a pretty ordinary fellow. While as for me, lost in the crowd, I’ve had to use more knowledge, more brains, just to keep alive than your likes have to sped on governing Spain and the Empire for a century. And you want to contest with me – …”

Thomas Paines teaterstycke ”Common Sense” fick självständighetsidén att slå rot i amerikanernas breda lager. Daniel François Esprit Aubers genombrottsopera ”Den stumma från Portici” har med sin frihetstendens vunnit genklang både hos Paris- och Bryssel-publiken. För brysselborgarna blev ”Den stumma” en högljudd startsignal till revolutionen som slutade med att Belgien sa dra åt helvete till det holländska brödrafolket och blev en suverän monarki.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Friedrich von Schillers pjäs ”Rövarna”, skaffade honom yrkesförbud, och orsakade en storm över hela Europa. 54 år senare utkom den äntligen i Sverige, fast då berövades pjäsen sin berömda avslutning.

Charlie Chaplins viktiga politiska antinazifilm ”The Great Dictator”, där Charlie spelar en dubbelroll, en judisk barberare och även diktatorn Adenoid Hynkel, det vill säga Adolf Hitler, premiärvisades i ickeockuperade och med nazismen icke sympatiserande länder från och med år 1940. I Sverige visades den först efter kriget, det vill säga, först då det stod helt klart att Hitler inte undgått sitt öde. Det var på Goebbels order som ”The Great Dictator” inte fick spelas i Sverige. Naziemblemet hakkorset omvandlades i filmen till 2 kors alltså double-cross. Hajar du? Double-cross, det vill säga dubbelspel och bedrägeri…

Detta var en utvidgning, men ej en oväsentlig sådan eller helt utanför givet sammanhang. Allt hänger nämligen ihop med allt det övriga.

Tillbaka till titeln “We’re Only In It For The Money”. Emedan denna för Frank Zappa och hans rätta uttolkare är en ironisk kommentar, är den för mången i vår regering ett rättesnöre, ett sätt att leva, ett modus vivendi.

 

Vladimir Oravsky

Ur arkivet

view_module reorder

När makten böjer knä

I mina öländska hemtrakter finns numera en kamelpark. Naturligtvis är det en turistfälla, men vilka majestätiska djur det är! Stora, med ett närmast högdraget ansiktsuttryck. Att krubbans vise män använder ...

Av: Mikael Löwegren | Essäer om religionen | 19 december, 2008

Folkhögskola och sprängkraften

Folkhögskolan och sprängkraften Det stora alvaret. Så kallas den trädlösa kalkstensplatå som utgör ungefär en fjärdedel av Ölands totala yta. Två kilometer därifrån ligger Ölands folkhögskola, en av Sveriges mötesplatser ...

Av: Elin Bengtsson | Allmänna reportage | 26 januari, 2007

Wallace Stevens. Till en gammal filosof i Rom

Den spanskamerikanske, katolske filosofen George Santayana (1863-1952) undervisade under några år i Harvard och påverkade då blivande författare som T.S.Eliot och Gertrude Stein.  Wallace Stevens (1879-1955), poet och försäkringsdirektör, studerade i ...

Av: Wallace Stevens | Kulturreportage | 16 april, 2014

Kain Tapper, in memoriam

   Foto: Kiasma museet i Finland Kain Tapper, in memoriam För ett par år sedan avled den finske skulptören Kain Tapper. Han var tveklöst en av sitt lands, och Nordens, mest framstående konstnärer ...

Av: Mats Åberg | Konstens porträtt | 20 oktober, 2006

Den svåra konsten att ha stund-fokus

Avlyssnat samtal på en buss i Stockholm en vanlig vardagseftermiddag: En flicka i 8-årsåldern sitter tillsammans med sin pappa.Hon pratar oavbrutet med pappan som hummar till svar samtidigt som han ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 04 juni, 2009

Huliganer, fotboll och utanförskap

Nästan alla har gjort det. De flesta tyckte att det var roligt och spännande. En gång när benen var kortare och somrarna längre var det en enkel och skojig sysselsättning ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 13 Maj, 2012

Vakenhet och skugga. Om James Agee

Cotton Tenants – Three Families heter en bok som just kommit ut i USA, ett reportage i text och bild som skulle ha tryckts i tidskriften Fortune 1936 men som ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 20 juni, 2013

Vårdagjämningsdikt av Percival

NU VÄNDER TIDEN SITT BLAD. En ny dikt av poeten, författaren, målaren, musikern och översättaren Percival

Av: Percival | Utopiska geografier | 18 mars, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts