Donald och Melania Trump

Dynastin Trump

Gwenda Blairs “The Trump: three generations of Builders” som gavs ut för femton år sedan har när den kommit på nytt utökats med en del sidor och fått några extra ...

Av: Ivo Holmqvist | 08 oktober, 2016
Reportage om politik & samhälle

Mikroprosa av calle flognman

molnen tätnar talar med läpplös rörelse skiftande färger. sjunker.

Av: Calle Flognman | 18 Maj, 2016
Utopiska geografier

En annan slags översättning

– Hellre fem som lyssnar än hundra som inte gör det.   Ghayath Almadhoun syftar på bokmässans Rum för poesi, som trots sitt sporadiskt låga besökarantal inbegriper en lyssnande besökarmassa, en deltagande ...

Av: Frida Sandström | 04 oktober, 2013
Övriga porträtt

Vägledningens dag

I dag, måndagen den 08 oktober är utnämnd till ”Vägledningens dag”. Yes meine Damen und Herren, i dag firas, eller vad man nu gör, ”Vägledningens dag”. Och här kommer mitt ...

Av: Vladimir Oravsky, Natasa Durovicova | 08 oktober, 2012
Gästkrönikör

Den 4 december 1993 dog Frank Zappa, en av dem oförglömliga



Frank ZappaI januari 1968 utgav Frank Zappas band The Mothers Of Invention den första utgåvan av sin tredje officiella LP. Zappas ursprungliga plan för vad denna LP skulle innehålla ändrades totalt efter att The Beatles i juni 1967 utgav sitt konceptalbum ”Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” och även omslaget på Zappas LP bytte utseende och refererar sedermera starkt till sagda The Beatles-album. Zappas LP utgavs i olika mer eller mindre censurerade utgåvor. Albumets innehåll var politiserande, kritiskt orienterat mot USA:s konsumtionsorienterade samhälle och parodierade det mesta. Dess titel “We’re Only In It For The Money” är således ironisk. Zappas skaparpotential på en rad musikaliska områden, men även som målare, är oomtvistad och skulle hans primära intresse ha varit pengar så skulle han ha varit rik som Kung Krösus av Lydien. I stället för att vara publikfriande och kramgo som Vikingarna, valde han att vara taggig och giftig som ett piggsvin och därmed finna sig i att se sin musik censurerad, stympad och bannlyst från otaliga radiostationer. Ändå blev han ingen fattiglapp, tvärtom, sedan 1981 hade han full kontroll över allt vad han företog sig, eftersom han startade sitt eget skivmärke, Barking Pumpkin, och eget postorderföretag, Barfko-Swill, med försäljning av konsertvideor och dylikt material. När presidentens fånge, dissidenten och Charta 77-förgrundsgestalten Václav Havel utnämndes till Tjeckoslovakiens president, planerade han förordna Zappa till Special Ambassador To The West For Culture. När dåvarande president George Herbert Walker Bush hörde talas om Frank Zappas utnämning flögs utrikesminister James Baker III till Tjeckoslovakien och gav Havel ett ultimatum, ”You can do business with the United States or you can do business with Frank Zappa.”

Zappas frispråkighet ledde till att han uppfattades som en frihetskämpe över stora delar av världen. I dåvarande ”kommunistiska” Tjeckoslovakien antog den mest kända protestrockgruppen The Plastic People of The Universe sitt namn efter Zappas låt ”Plastic People”utgiven på The Mothers Of Invention-LP nummer 2, “Absolutely Free”.The Plastic People of The Universe hade det inte fett. De, liksom deras fredlige vapendragare för demokratins principer, Havel, drabbades av yrkesförbud, förbjöds att sprida sina tankar offentligt, trakasserades, dömdes i domstolar, fängslades. Men de och deras frihetskämpande gelikar visste att varje Argos, oavsett hur många vakande ögon den har, möter sin Hermes någon gång, att varje Geiröd möter sin Tor, varje Ysbaddaden sin Culhwch, varje Balor sin Lugh, varje Polyfemos sin Odysseus, varje Yeitso sin Nagenatzani och Thobadestchin, varje Goliat sin David, att varje Simson har hårlockar som kan klippas av och att varje Akilles har en sårbar häl … Havel uttryckte samma tanke så här: ”Den kvävande slöja som omger ’livets lögn’ består av ett märkligt material. Så länge den hermetiskt täcker hela samhället, tycks den gjord av sten. Men när någon bryter igenom den på en enda punkt, när en ensam människa ropar att ’kejsaren är utan kläder!’ och när en ensam speldeltagare bryter mot spelets regler och därmed avslöjar att det är ett spel, står plötsligt allt i ett annat ljus. Hela slöjan tycks nu som gjord av papper och ser ut att ohjälpligt trasas sönder i småbitar.”

Plastic Peoples första platta, utgiven i Frankrike, heter ”Egon Bondy’s Happy Hearts Club Banned” … The Plastic People of The Universe hade större inflytande på det som blev känt som sammetsrevolutionen än Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais hade på franska revolutionen. De Beaumarchais ifrågasatte med sina pjäser ”Barberaren i Sevilla” och ”Figaros bröllop” öppet hela det feodala samhället, och på så sätt föregrep han den franska revolution som skulle komma fem år efter ”Figaro”. Så här talar de Beaumarchais genom sin fortfarande högst levande hjälte: ”Because you are a great noble, you think you are a great genius! Nobility, a fortune, a rank, appointments to office: all this makes a man so proud! What did you do to earn all this? You took the trouble to get born – nothing more. Moreover, you’re really a pretty ordinary fellow. While as for me, lost in the crowd, I’ve had to use more knowledge, more brains, just to keep alive than your likes have to sped on governing Spain and the Empire for a century. And you want to contest with me – …”

Thomas Paines teaterstycke ”Common Sense” fick självständighetsidén att slå rot i amerikanernas breda lager. Daniel François Esprit Aubers genombrottsopera ”Den stumma från Portici” har med sin frihetstendens vunnit genklang både hos Paris- och Bryssel-publiken. För brysselborgarna blev ”Den stumma” en högljudd startsignal till revolutionen som slutade med att Belgien sa dra åt helvete till det holländska brödrafolket och blev en suverän monarki.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Friedrich von Schillers pjäs ”Rövarna”, skaffade honom yrkesförbud, och orsakade en storm över hela Europa. 54 år senare utkom den äntligen i Sverige, fast då berövades pjäsen sin berömda avslutning.

Charlie Chaplins viktiga politiska antinazifilm ”The Great Dictator”, där Charlie spelar en dubbelroll, en judisk barberare och även diktatorn Adenoid Hynkel, det vill säga Adolf Hitler, premiärvisades i ickeockuperade och med nazismen icke sympatiserande länder från och med år 1940. I Sverige visades den först efter kriget, det vill säga, först då det stod helt klart att Hitler inte undgått sitt öde. Det var på Goebbels order som ”The Great Dictator” inte fick spelas i Sverige. Naziemblemet hakkorset omvandlades i filmen till 2 kors alltså double-cross. Hajar du? Double-cross, det vill säga dubbelspel och bedrägeri…

Detta var en utvidgning, men ej en oväsentlig sådan eller helt utanför givet sammanhang. Allt hänger nämligen ihop med allt det övriga.

Tillbaka till titeln “We’re Only In It For The Money”. Emedan denna för Frank Zappa och hans rätta uttolkare är en ironisk kommentar, är den för mången i vår regering ett rättesnöre, ett sätt att leva, ett modus vivendi.

 

Vladimir Oravsky

Ur arkivet

view_module reorder

Benjamin 29

                   

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 03 mars, 2012

Shri Mahavira. Ett diamantformat emblem srivatsa på bröstet av Tirthankara symboliserar  kunskap

Jainismen

Jainismen är en ganska okänd religion i väst. Det beror kanske på att den aldrig spreds utanför Indien såsom buddhismen som spreds i hela Asien. Jainismen har sina rötter i ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Essäer om religionen | 24 november, 2015

Upplevelseteater bortom handikappet

I en industrilokal i Stockholm skapar Mosaikteatern ett nytt kulturcentrum för personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Hit flyttade man i februari i år och även om större delen av de 1200 ...

Av: Marcus Ridung | Scenkonstens porträtt | 08 mars, 2012

Ta inte tag i ditt liv

  Varför klingar frasen ”ta tag i ditt liv” i mitt huvud allt som oftast nu för tiden? Varför är denna förmaning den mest uttjatade i dagens samhälle? Jag kanske inte vill ...

Av: Sofia Jarl | Gästkrönikör | 20 februari, 2012

En dikt av Bianca Olsson

Bianca Olsson går just nu på Westerdals School of Communication (WSoC) som ligger i Oslo, men är själv svensk - bördig från Göteborg. Hon säger själv att hennes språk förändrats ...

Av: Bianca Olsson | Utopiska geografier | 23 Maj, 2011

Siegfried Lenz 1926-2014

Jämte Heinrich Böll från Köln och Günter Grass från Danzig var Siegfried Lenz den kanske mest betydande tyska efterkrigsförfattaren. Han var född i Lyck i dåvarande Ostpreussen. Fadern som dog ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 11 oktober, 2014

Ludwig van Beethoven, Den befriade Prometheus

Beethoven hör till de genier inför vilka vi förstummas. I än så högre grad inträffar detta då det finns ett såväl ett immanent som externt uttalat begär att formulera sig ...

Av: Oliver Parland | Essäer om musik | 11 november, 2011

Jonathan Swift Den politiska lögnens konst

Jonathan Swift utsågs 1710 till huvudredaktör för torypartiets tidskrift The Examiner 1). Han blev genom sin fräna och självsäkra ton dess ledande skribent. Sedan hans bok A tale of a ...

Av: Jonathan Swift | Utopiska geografier | 01 juli, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.