Simon O Pettersson - Sydtysk afton

Simon Pettersson – Fil. stud. med breda humanistiska intressen. Skriver i flertalet genrer. Söker inte medvetet att skriva i någon viss stil, men i den mån han kan analysera sina egna ...

Av: Simon O Pettersson | 25 juni, 2012
Utopiska geografier

Baksmällan

Så där ja. Då är valfesten över för den här gången, och valvakan har övergått i politisk baksmälla. Det blev också som jag befarat. Oskuldens tid är över. Nu tänker jag ...

Av: Ulf Persson | 23 september, 2010
Gästkrönikör

I skuggan av ljuset. Om Gregory Crewdson

Ingenting kan väl vara mer trendriktigt inom konstvärlden just nu än foto. Kulturhuset i Stockholm har dock satsat på denna konstform i ett antal år och har generöst bjudit på ...

Av: Nancy Westman | 26 mars, 2011
Konstens porträtt

Ett anständigt liv? Romernas situation i Sverige

På teve visas ett program om de sju dödssynderna, varav likgiltigheten är en. Mötet människor emellan inrymmer ett hopp om att bli förstådd. Utan förståelse infinner sig likgiltigheten, man ...

Av: Lilian O. Montmar | 23 februari, 2010
Essäer om samhället

Vem är vem och vad är vad?



Sankta Lucia från SicilienHelgonet Lucia från Italien är enligt tradition, språk och kön en kvinna som levde i ett patriarkalt samhällsklimat. Som kvinna var hennes situation säkert mycket svår; främst med tanke på den hierarkiska och patriarkaliskt styrda kyrkan. Trots det gick hon i döden och offrade sitt liv för sin starka tro. Och att hon dessutom var en gudomligt god kvinna vittnar historien. Lucia helgonförklarades, vilket vi än i dag beaktar. Tonvikten på det religiösa har dock klingat av - i takt med vår sekulariserade samhällsutveckling.

Vi läste om att det nu är ”inne” att nominera manliga skolelever till Lucior, dock med visst motstånd från personalen. Motiveringen har lite oreflekterat varit att det inte längre finns några skillnader mellan könen, och att man därför mycket väl kan klä sig som kvinnlig Lucia om man är kille. Man ser också Lucia mer som ett mänskligt helgon än ett kvinnligt, vilket faktiskt inte stämmer.

Vi ser här ett av ett oändligt antal exempel på hur lätt grundläggande skillnader mellan barn/vuxen, man/kvinna och människa/Gud självsvåldigt upphävs. Och när det gäller just Lucia ligger det storslagna faktiskt i att hon som kvinna under en mycket mansdominerad tidsepok (1200-talet) kunnat gå till historien, så att vi än i dag minns henne.

Lucia gav ett kyskhetslöfte till Gud men hennes mor, som var änka, lovade bort henne. Modern blev sjuk, men Lucias starka tro botade henne. Modern lovade då dottern att hon skulle få förbli oskuld och ge hemgiften till de fattiga i stället, vilket Lucia själv önskade.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Den kränkte brudgummen angav Lucia till kejsarens ståthållare på Sicilien. Hon blev fängslad och torterad.

Enligt sägnen dog Lucia efter att ha fått sista smörjelsen i samband med att hon skulle föras från fängelset till en bordell. Patriarkatet ville nämligen straffa Lucia genom att sända henne till ett syndens ställe där hennes oskuld skulle berövas henne med våld. Man kan därför påstå att det är hennes motstånd mot männens välde, både politiskt och sexuellt, och att samtidigt vara trogen sitt kyskhetslöfte som fått henne helgonförklarad.

Att killar skulle kunna utge sig för att vara Lucior faller alltså på sin egen orimlighet. Man kan således inte avhända sig sitt historiska och manligt våldsamma beteende genom att godtyckligt upphäva redan givna könsskillnader. Vi får faktiskt stå ut med att Lucias storhet hänger samman med att hon var kvinna.

Om man nu som kille ändå vill klä ut sig till Lucia och därmed känna sig ”könsjämlik” finns det väl skolmaskerader. Och den maskeraden kan man för ordningens skull lägga den fjortonde december, så får alla komma till tals i detta ”jämlika” samhälle. Ingen ska ju behöva KÄNNA sig exkluderad!

Exemplet om Lucia är bara ett av många hur kyrka, skola, politiskt folkvalda och den allmänna opinionen oreflekterat böjer sig för gränsupplösande och flyktiga tecken i tiden som hävdar att de skillnader man föds med bara kan raderas ut och ersättas med, ja, you name it.

 

Thomas Silfving och Gunilla Nilson

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Statist hos Roy Andersson

Inte många kan ha missat att Roy Andersson tog hem Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig med sin nya film ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”. En sen ...

Av: Tommy Åberg | Gästkrönikör | 30 september, 2014

Rudolf Steiner i Berlin 1900

Varför Steiner? Varför inte?

Reflexioner kring Kristofferskolan och Waldorf-pedagogik, värd att uppmärksammas.

Av: Annakarin Svedberg | Övriga porträtt | 23 juni, 2016

Skendränkning i demokratins namn

Foto: Uniforum Är västvärldens bristande intresse för moraldiskussion om möjligt ett mer grundläggande hot än terrorismens våld? Tobias Lundberg resonerar om Thomas Pogges teorier. I en intervju i det amerikanska tv-programmet The ...

Av: Tobias Lundberg | Gästkrönikör | 05 Maj, 2008

Benjamin 30

   

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 10 mars, 2012

Umberto Eco, Sverige och kyrkogården

Alexandria, Alessandria på italienska, ligger inte i Egypten. Åtminstone inte bara där. Det finns faktiskt en stad i Piemonte, i norra Italien, som heter så. Staden fick namnet av en ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 24 oktober, 2011

När tvetalan slickar

När tvetalan slickar poetens munnar smäckra Katarina Frostensons dikt är en välfunnen bild av språkets oförmåga att sammanfalla med världen och dess faktiska och konkreta uttryck. Trots rötter i konkretismen och ...

Av: Mårten Björk | Essäer om litteratur & böcker | 25 september, 2007

Toleransens dilemma del 1 av 2

Ohyggligheterna i Syrien. Ockupationen på Västbanken. Förtrycket i många muslimska länder. Galna kristna, som sätter eld på Koranen. Kongo Kinshasa. Guds befrielsearmé i Centralafrika. Muhammedkarikatyrerna. De fruktansvärda övergreppen på kvinnor ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer | 08 oktober, 2012

Goebbels - den intelligente fanatikern

  Goebbels bland gymnasiekamrater 1916. Goebbels - den intelligente fanatikern Kejsardömet står i full blomning när Paul Joseph Goebbels föds 1897 i småstaden Rheydt strax nordväst om Köln. Efter segern över Frankrike drygt ...

Av: Bo I Cavefors | Essäer om samhället | 25 januari, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.