Jag ropar

Jag ropar en varm tunga öppnar en sångs tillblivelse Har i vändpunkten ropet som är ett direkt tilltal där randen av fuktighet möter . En tunga söker en mun En blick är funnen I ett stenröse en röst begraven ...

Av: Hebriana Alainentalo | 11 januari, 2007
Utopiska geografier

Kurt Peter Larsen har tappat minnet

Den danske författaren Kurt Peter Larsen, översatt till engelska, polska, tjeckiska, svenska, tyska, holländska... och vars pjäs "AAAHR!!!" blev utsedd till vinnare av den världsomfattande dramatävlingen utlyst av International Playwrights ...

Av: Vladimir Oravsky | 22 oktober, 2008
Gästkrönikör

14. Kjell

Kjell öppnade locket på brödburken. Därinne låg ett allt för stort mörkt bröd som borde ätits upp för länge sedan. Det var hårt och fullt med gryn och skal som ...

Av: Kjell | 16 mars, 2012
Lund har allt utom vatten

Barnet Felicia

Efter att ha läst åtskilliga recensioner, krönikor och intervjuer angående boken Felicia försvann vill jag nu genom egen läsning skapa mig en förståelse av texten och det tänker jag göra ...

Av: Else-Britt Kjellqvist | 17 januari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Mycket slit och frihet



I ett färgrikt höstsoligt Norrköping med Arbetets museum, det så kallade ”Strykjärnet”, i bakgrunden träffade Per-Inge Planefors filmskaparna alldeles före premiärenRubrikorden ”mycket slit och frihet” härrör från Kristoffer Ramstrands kommentar efter premiärvisningen av filmen Vardagsrevolutionen. Tillsammans med Jeanette Söderwall har han nu fört detta mer än ett år långa dokumentärfilmprojekt till ”dopet” i samband med festivalen Flimmer. Norrköping har just hållit sin 14:e festival för film som pågått den 5-14 oktober.

Arbetets museum, det så kallade och för Norrköping så karakteristiska ”Strykjärnet”, som silhuett blev en passande fond för festivalen och inte minst för filmen Vardagsrevolution. För det handlar om arbete. Och där sätter filmen fantasin i rörelse. Hur ser vi på arbetet? När en av de personer som fångats på filmen utropar ”jävla jobbet” så väljer Jeanette Söderwall och Kristoffer Ramstrand att klippa bort känsloförstärkaren/svordomen ”jävla”, kvar står jobbet, men med lika trött ton. Sammanhanget är en jakthelg, snart är det måndag och dags att fasväxla. Sådana utrop är väl inte helt ovanliga samtidigt som vi är glada över att ha jobb och kunna tjäna vårt uppehälle och en frihet som kan köpas. Några timmar senare såg jag Resolution om en drogrehabiliteringsidémed jag vet inte hur många ”fucking” så nog hade känsloförstärkaren kunnat få vara kvar.

Jag ska genast säga att filmen har många kvaliteter och det är också lätt att tycka om filmen. En skör skönhet och symboliska närbilder kännetecknar bildflödet. I ett samtal med en filmentusiast senare på festivalen hittade vi några ledord som vi sammanfattade i respektfull skildring. Där har Jeanette Söderwall och Kristoffer Ramstrand en styrka. De närmar sig familjen, vuxna och barn, djur, natur och arbetet på gården med ömhet och eftertänksamt lyssnande.

Och då kommer också förstås frågan om filmens puls. Kanske ändå aningen låg. Inte minst inledningen som Kristoffer Ramstrand själv har funderingar på att ”snabba upp”.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Bakgrunden till berättelsen är ett kollektiv i stan’ som flyttar ut i spenaten. Efter ett halvår funkar inte det kollektiv som var så bra i stan’. Vad hände? Filmens familj ”köpte ut” de som drog, tillbaka till stan’, och satsar nu helt på att leva i sin egen vardagsrevolution.

Filmskaparna är, i resonemanget efter visningen, inne på att göra en uppföljning. Och det är ett viktigt projekt. När de lekande barnen ska köra moppe och hantera hormoner, vilka vägar kommer de vardagsrevolutionerna att ta.

Festivalen äger rum i industrilandskapet i Norrköping. På en bänk ute i solen kommer jag av en tillfällighet i samspråk med en pensionerad snickare (inte filmfestivalbesökare). Han berättade om bostäder i Norrköping på 60-talet. Åtta lager korkmattor, ruttna brädgolv och rejäla råttor samt utedass – så beskrev han dåtidens stad före miljonprogrammet. Är det antikapitalistiska alternativet kommandoekonomi?

Mycket slit och frihet, kanske är det just i den kombinationen som förändringar är möjliga. Ett är säkert, frihet är inte lika med lättja. Kanske kan det ibland, till och med, vara så att arbetet är en lek också. Alltså vardagsrevolutioner kan börja med att någon eller några väljer att förändra sitt sätt att betrakta eget eller andras arbete eller både andras och eget samtidigt.

Per-Inge Planefors, text och bild

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Salvador Dalís gåta

En av Moderna Museets många dyrgripar är Wilhelms Tells gåta. Salvador Dalí målade den år 1933 och museet köpte den 1967. Det är en stor oljemålning på duk, cirka två ...

Av: Birgitta Milits | Kulturreportage | 15 december, 2009

Krönika från Maspalomas 2

 Hade borgarna kunnat vinna valet 2006 om inte Persson-Nuder redan börjat talla på välfärden? Nej, inte om det funnits något vettigt reformförslag, något som kommit eftersatta grupper till godo. Tandvårdsreform ...

Av: Christer B Johansson | Gästkrönikör | 24 september, 2012

Någon förklarade världen. Han kallades Buddha

Det finns ett träd med hjärtformade blad och ovanligt lång spets. Det kallas Bodhi-träd. Bodhi betyder upplysning. En munk satte sig under ett sådant träd med löfte att inte resa ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 14 mars, 2017

Gösta Ekman

Den store Gösta Ekman - Alla tiders störste svenske skådespelare

”De som givit sitt liv medan de levat, kan inte dö”. - Gösta Ekman 1890 - 1938. Störst, bäst och vackrast. När Gösta Ekman begravdes den 18 januari 1938 i Stockholm följdes ...

Av: Belinda Graham | Scenkonstens porträtt | 11 september, 2017

Roland Barthes

Roland Barthes och den tidlösa autarkin

Roland Barthes, som föddes för precis 100 år sedan och dog 1980, etablerade sig som ledande fransk intellektuell med den litteraturteoretiska essän "Litteraturens nollpunkt" (1953), en position som bara förstärktes ...

Av: Arne Melberg | Litteraturens porträtt | 18 december, 2017

Rapport från Stockholms genrefilmfestival ”Monsters of Film”

Från 8:e till 12:e oktober 2014 iscensattes den andra upplagan av Monsters of Film-festivalen i Stockholm, en genrefilmfestival där skräck, fantasi, provokation, surrealism, konst och framförallt monster får plats. Festivalen ...

Av: Marco De Baptistis | Essäer om film | 25 oktober, 2014

"Bilderna finns där jag är..."

"Bilderna finns där jag är..." Ett samtal med Gunnar Smoliansky. Text & foto: Carl Abrahamsson Fotografen Gunnar Smoliansky är aktuell med inte mindre än tre utställningar under hösten 2006. Det stillsamt poetiskt ...

Av: Tidningen Kulturen | Konstens porträtt | 29 september, 2006

Ngugi Wa Thiong'o. Foto: Daniel Anderson

Kenyansk författare i helt porträtt

Kenyanska författaren Ngugi Wa Thiong'o ges nu ut i ny svensk upplaga på Modernista. De tre romanerna ”Floden mellan bergen”, ”Om icke vetekornet” och ”Djävulen på korset” skildrar alla den ...

Av: Simon Olofsson | Essäer om litteratur & böcker | 29 oktober, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.