J.D. Salinger - Gåtan som inte var någon gåta

Sveriges Television visade nyligen dokumentären Gåtan Salinger. Den var visst intressant men samtidigt framgick det ganska tydligt att den mystik som omgett J.D. Salinger (1919-2010) inte alls var särdeles mystisk ...

Av: Bertil Falk | 30 juli, 2014
Övriga porträtt

Bilden bortom fotot

Avträden. foto Zauho Press Bilden bortom fotot Inget hos den franska tänkaren Roland Barthes (1915-1980) är var det vid en första anblick kan tyckas vara. En närmare undersökning visar nämligen att ...

Av: Andreas Åberg | 18 april, 2010
Essäer

Campagna. Privat Ägo

Olle Kåks - lyxen, lugnet och lusten

Luxe, Calme et Volupte är titeln på en tidig målning av Matisse, som lånat de tre orden från Baudelaire, och kan kanske ses som en "devis" för hans konst. Den ...

Av: Ulf Stenberg | 10 juni, 2016
Konstens porträtt

När söndagscynismen tar över

Det är när min väninna och jag ligger i min säng med en stor portion glass i famnen och High Fidelity i bakgrunden som jag inser att jag har tagit ...

Av: Jana Rüegg | 28 september, 2011
Gästkrönikör

Elvis dog den 16 augusti 1977 bara 42 år ung



Vladimir OravskyOm tre dagar är det är det dags att minnas 35-årsdag av kungens frånfälle

I går den 12 augusti 2012 avslutades i London dem 30:e Olympiska sommarspelen. Under avslutningsceremonin hyllades bland annat John Lennon och Freddie Mercury. Den Olympiska arenan var så pass stor att den som inte är bekant med Mercurys öde skulle kunna få intryck att han personligen var närvarande, inte minst när han intervenerade med jublande publik i en allsång. Det var häftigt, nära på oförglömligt. Iden är möjligen lånad från en hyllning till en annan entertainerkung, Elvis Presley.

Elvis. The Concert 2000 World Tour  RCA 74321 64429 2

En konsert är en konsert är en konsert, skulle man kunna tro. Men en konsert kan vara en mix av film och konsert, på liknande vis som det var under filmens barndom, det vill säga under filmkonstens första trettio åren.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Då var det alltid en blandning av film och konsert. Då visades det på den vita duken en filmatiserad handling som musikaliskt beledsagades av en skivspelare, en eller två piano eller klaver, eller en wurlitzer biograforgel, eller en kammarorkester eller faktiskt, en fullskalig orkester. (Och Jean Cocteus filmklassiker från 1945 La Belle et la Bête omvandlades år 1994 till en filmopera av Phillip Glass när han lät den spelas med engelska undertexter fast utan det ursprungliga ljudet. Det ersatte han med sin egen komposition framförd av sju musiker och tre sångare.) 

”Elvis. The Concert” är ett till sin art ett besläktat arrangemang. Man har tagit de bästa filmade eller videofilmade framträdandena med Elvis, klippt ihop dem till en konserthelhet, separerat hans röst, blåst upp honom till övermänskliga dimensioner på en stor filmduk och voilà; The King is alive! Levande bilder, som man säger. Och så kompas han av ”the real thing”, dvs. levande musiker (och inte Coca Cola, något som under London OS skulle vara fullt möjligt). 

Om du någon gång varit på en pop- eller rockkonsert på ett stort idrottsstadion och trängts med några tiotusen likasinnade, cirka en halv mil från scenen där din/dina musikaliska idol/idoler uppträdde, så vet du att du inte bara fann det omöjligt att se eller ens höra henne, honom eller de, utan du hade dessutom anledning att vara tacksam om du inte kvävdes till döds. Ur den synpunkten är den världsomfattande turen med Elvis, återuppstånden från skuggornas värld, en riktigt bra, och nära på trovärdig live-upplevelse. Om du inte visste att han dog den 16 augusti 1977 i Memphis, Tennessee – jag minns mycket väl att min hustru Kerstin och jag befann oss på ett båtsoldäck när nyheten nådde oss – så skulle du kanske aldrig märkt att han inte finns med live. Du skulle inte få ut mer av honom även om han livs levande sprang där långt borta på scenen, inte större än en i vitt glitterklädd myra.             

Hela ”Elvis. The Concert” finns på CD: Den musikaliska introduktionen till konserten är den samma som i Kubriks kanske mest kända film 2001: A Space Odyssey, dvs. ”Soluppgång”, det första avsnittet i Richard Strauss´ femte tondikt ”Also sprach Zarathustra”. Sedan brakar det loss: 33 sånger framförda av the King himself. “See, See Rider”, “Burning Love”, “Steamroller Blues”, “I Can’t Stop Loving You”, “Johnny B. Goode”, “You Gave Me A Mountain”, “Polk Salad Annie”, “You’ve Lost That Loving Feeling”, “Proud Mary”, “Never Been To Spain”, “Just Pretend”, “Make The World Go Away”, “In The Ghetto”, “How Great Thou Art”, “Bridge Over Troubled Water”, “Trouble”, “Guitar Man”, “Hound Dog”, (“Let Me Be Your) Teddy Bear”, “Don’t Be Cruel”, “All Shook Up”, “Heartbreak Hotel”, “One Night”, “Love Me Tender”, “The Wonder Of You”, “Lawdy Miss Clawdy”, “Funny How Time Slips Away”, “Suspicious Minds”, “I´ll Remember You”, “A Big Hunk O’Love”, “My Way”, “An American Trilogy” och “Can’t Help Falling In Love”. Vilken kväll, (Such A Night), vilket soundtrack!  

 

Vladimir Oravsky

Ur arkivet

view_module reorder

Människor

  Jag hade hängt i Hamburg i fyra timmar. Jag hatar Hamburgs Hauptbahnhof, för där blev jag lurad en gång när jag var sexton av en typ som tog min freestyle ...

Av: Kajsa Ekis Ekman | Utopiska geografier | 01 juni, 2009

Anon. Ur Hedwiga

För mehr än trettio åhr sedan skrifwin, nu mera tryckt i Stockholm anno 1682 Originalöversättning från latin av A. Miellait 1682 Reviderad och exklusivt förskönad översättning för Tidningen Kulturen av ...

Av: Alan Asaid | Utopiska geografier | 28 november, 2008

Gilda Melodia

Håll ut!

Att hålla ut; ett begrepp, ett uttryck, som många som vill ge intryck av att de är hårda använder, för att skapa en illusion av en sorts självklar ensam heroism.

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 17 februari, 2017

Stefan Whilde. Foto: Jane Hansson

Frosseri

Fetaost, räksallad, nybakat bröd, fet lax, feta såser, choklad och oliver i hängmatta eller från schäslong. Mina synder heter lättja och frosseri.

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 september, 2015

Tankar kring Marmorklipporna

Ernst Jünger gjorde sin debut som författare redan 1929 med krigsskildringen I stålstormen, och levde och verkade ända fram till 1998. Hans skrivande präglas genomgående av en distanserad hållning till ...

Av: Tobias Harding | Essäer om litteratur & böcker | 17 december, 2013

Petra

Petra

Mellanöstern har utgjort en viktig landbrygga mellan tre kontinenter med livlig handel österifrån. Dyrbara varor som kryddor och aromatiska örter, rökelse och myrra fraktades i stora kamelkaravaner från hamnstaden Aila ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | Essäer om samhället | 10 april, 2015

Det föds en kokbok om dagen

”Äta bör man, annars dör man” borde bytas mot ”Njuta bör man, annars dör man”. Som en av de leende kändiskockarna så riktigt påpekar. Det finns många väldigt bra kokböcker ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 10 januari, 2013

Disciples of many beliefs

Dr. Ignatius Jesudasan, SJ, has through a series of books and articles applied his searchlight to the intolerance, which tends to grew when religion and ethnicity get identified with each ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer om religionen | 17 november, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.