Fornuft og liv

Innledning Å være menneske er så mangt, skjønt uskyldige er vi ikke. Vi har moral og språk, og dermed har vi tilstrekkelig med ressurser og stor nok kapasitet til å teoretisere ...

Av: Thor Olav Olsen | 12 Maj, 2014
Agora - filosofiska essäer

Även en kniv kan vara konst

Bo Helgesson i ateljénBland damasker, skedsjölpar och ostronknivar hos Bo Helgesson. Kniven är människans eviga följeslagare. Av trä, ben, sten. Av brons och klumpigt tillplattat järn. Långt senare gjord av rostfritt ...

Av: Gunder Andersson | 28 augusti, 2008
Konstens porträtt

Veckan från hyllan, Vecka 11, 2012

Det har varit presidentval i Finland. Sauli Niinistö vann. Han är konservativ, men i Finland som på många andra håll i världen vill inte de konservativa kalla sig för konservativa ...

Av: Gregor Flakierski | 10 mars, 2012
Veckans titt i hyllan

Renässans för Rönblom

”Råkefårt, sade handlaren på sin flytande franska och svängde med armen.” H.–K. Rönbloms deckare ”Skratta, Pjazzo” från 1956 inleds i speceriaffären på en lantlig ort där ryktena snabbt tar fart ...

Av: Ivo Holmqvist | 05 december, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Den förbannade dumheten



Björn AugustsonMan slutar aldrig att förvånas, förvånas över människans dumhet. Men mänsklig dumhet har alltid funnits och kommer sannolikt så att göra även framöver. Vad som förvånar än mer och vad som oroar, åtminstone mig, är hur denna dumhet tillåts få ett så stort utrymme i media, i vårt samhälle, i våra liv.

Dumhet blir en naturlig del av vår vardag och dumhet belönas med uppmärksamhet och möjligheter att synas och höras. Dumheten har fått en arena, en scen, där bärarna av dessa dumheter får sprida dem fritt till Sveriges befolkning samtidigt som de dokumenteras av journalisternas pennor och fotografernas kameror.

Med dumhet avser jag den utstuderade elakhet som ofta riktas mot en specifik individ eller grupp. En dumhet som länkas till brist på kunskap, brist på förståelse, brist på öppenhet, brist på tolerans, brist på solidaritet. En dumhet omgärdad av en unken stank av okunskap, inskränkthet, fördomar och egoism. En dumhet som medel för att synas och höras, för att bli någon, för att bli någon som är känd, känd för sin dumhet. Det enskilda kändiskapet har blivit mer värt än enskilda människor, enskilda grupper av människor.

För att nå kändisskapet är det tillåtet att bete sig, trycka ner, håna och få andra att må dåligt. Ändamålet helgar medlen. Och är man sedan känd, känd för sin dumhet kan man fortsätta vara dum, för i den skara av kändisar, kändisar långt ner i alfabetet, där de dumkända befinner sig, är dumheten det som förenar, den är själva förutsättningen för att få vara med.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Vi har ett medieklimat där dumhet säljer, dumhet och nakenhet. Seriositet, kunskap och påklätt är inte intressant. Kulturprogram och mer fördjupande debattprogram har sedan länge förpassats bort från primetime och ersatts av dokusåpor, där tittarna hoppas att de medverkandes dumhet och kåthet ska ge nakenhet och sex.

Men dumhet får inte förväxlas med utsatthet, för den finns tyvärr också representerad i såporna, bland dem som knullar i TV. I den utsattheten finns ofta en dröm om kändisskap, om kändisskap som en väg bort från utsattheten. Men den vägen bär sällan någon annanstans än till förnedring, en förnedring i de dumkändas bleka rampljus, där utsattheten blir än större, än tydligare.

Ur led är tiden och fan att jag inte kan vrida den rätt igen.

Björn Augustson

Ur arkivet

view_module reorder

Ayodhya sexton år efteråt

1992 jämnade extremistiska hinduer Babru moskén från 1500-talet i Ayodhya till marken, under det att ledare för BJP och andra politiska grupperingar hejade på. Omkring tvåtusen människor mördades i de ...

Av: Pär Fredborn Larsson | Resereportage | 10 februari, 2009

Dagarna bara försvinner

slängt idag ut min enorma samling plank- och bredstumpar från ena lidret, kan inte fatta hur det blivit sådana mängder, och ens varifrån, helt abnormt, men tiotals års mest meningslösa ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 02 augusti, 2012

Sado-masochism - historien bakom ordet

Sado-masochism - historien bakom ordet Donatien Alphonse Francois de Sade (1740-1814) framkallar ett ord. Den stolte markisen, den subversive författaren, den ständige fängelsekunden och den store ateisten är upphovet till ett ...

Av: Agneta Tröjer | Essäer om samhället | 04 augusti, 2007

Samuel Beckett, nobelpristagare 1969. En tillbakablick

Samuel Beckett fick nobelpriset år 1969 och har nått ut till en stor publik, framför allt när det gäller pjäsen I väntan på Godot, just nu aktuell på Stockholms Stadsteater ...

Av: Percival | Essäer om litteratur & böcker | 14 december, 2009

Oförkränkta sinnen

Jag levde före revolutionen sovande med fagra kärleksbon i lindor runt hårsvallet och skuldrorna. Duva, nu när du kommer dråsande, kommer du sent men du kommer efterlängtad.Ömmande lust och ömhet ...

Av: BOEL SCHENLÆR | Essäer om religionen | 07 september, 2009

Rapport från Stockholms genrefilmfestival ”Monsters of Film”

Från 8:e till 12:e oktober 2014 iscensattes den andra upplagan av Monsters of Film-festivalen i Stockholm, en genrefilmfestival där skräck, fantasi, provokation, surrealism, konst och framförallt monster får plats. Festivalen ...

Av: Marco De Baptistis | Essäer om film | 25 oktober, 2014

Benjamin 3

     

Av: Håkam Eklund | Kulturen strippar | 28 augusti, 2011

Oliver Knussen, foto Mark Allan

Orkesterns man! - Oliver Knussen i Stockholms konserthus

Tonsättarporträtten i Stockholms konserthus är inne på sin trettioförsta vända. Nu kan man hänga upp ytterligare ett porträtt - på den engelske tonsättaren Oliver Knussen - bredvid de andra trettio ...

Av: Ulf Stenberg | Musikens porträtt | 01 december, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.