Skrivandet och Sfinxen: verkligheten som spöke

Idag upplever vi en verklighetskris som är en verklighetsförlust. Alla meningssystem har kollapsat och lämnat kvar den utelämnade mänskliga subjektiviteten. Verkligheten har blivit spöklik och fragment av mening hemsöker subjektiviteten ...

Av: Bo Gustavsson | 26 Maj, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Björn Gustavssons musikkrönika

Hur mycket spännande musik man än får höra, känns det alltid lika uppfriskande att återvända till Johann Sebastian Bach. Ungefär som att lämna staden och fara iväg till en avlägsen ...

Av: Björn Gustavsson | 13 april, 2011
Gästkrönikör

Omöjliga intervjuer – Milla-Elina Bylund-Lepistö intervjuar Jesus

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Milla-Elina Bylund-Lepistö | 22 Maj, 2012
Essäer

Melker Garay. Foto: Gian-Luca Rossetti

Skymning och mörker hos Melker Garay

Ivo Holmqvist har läst en klärobskyr novellsamling. En essä om Melker Garays senaste bok "Fågelskrämman".

Av: Ivo Holmqvist | 03 november, 2015
Essäer om litteratur & böcker

Av det ni lämnar i ruiner ska jag bygga ett tempel



Tim Sterner Foto Marijah StafåsDet känns som att det svenska litteraturklimatet blir alltmer fientligt gentemot poesin. Att den litterära jordmånen dödar dess rötter. Att den inte längre tillåts växa. Den har blivit en fridlyst art. En apollofjäril. Ordens vingar har klippts av och lagts under mikroskop, där de analyseras sönder till molekylnivå genom en lins som inte kan återge den sanna skönheten som de utstrålade i sin naturliga miljö. Då de fladdrade i folkets hjärtan. Som lågor. Som ljus.

Ett kargt textlandskap breder ut sig. Ett färglöst kalhygge. Ett kalkbrott. Poesin hasar omkring i sina trasor, och bönar om att få släppas in i värmen. Men skys likt en spetälsk. Bespottas och hånas. På nästan varje dörr finns skyltar som lyder: ”INGEN LYRIK, TACK!” Den tas så sällan emot att refuseringar har blivit en lyx. För en refusering är ju en dörr som åtminstone öppnats innan den stängs. Oftast förblir dörren bara stängd. Oftast uppstår bara tystnad. Tomhet.

Om nätterna kan man se dem glimta till under broarna, likt fallna stjärnor. De hemlösa dikterna med sina ångande vodkahjärtan och reflexvästar som enda värn mot frosten och mörkret. Svepta i malätna filtar. Medan bästsäljarna passerar med blodiga händer. Iklädda dubbelfodrade kontrakt, och smycken av poeters avhuggna fingrar.

Vi lever i ett isblått samhälle, vars kulturminister vill avskaffa kulturbegreppet och reducera det till en hånfull karikatyr. Som kallblodigt ger sitt eget uppdrag ett nackskott. Är det konstigt att man fryser? Kan man klandras för sin knottriga hud, och de gulnade manuskripten i ens darriga händer? Är man en naiv idealist som vägrar ge upp hoppet om att poesin en dag ska välkomnas med respekt, ett varmt bad och en säng med rena lakan? Kanske är det så.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kalla mig vad ni vill. Jag kliver inte över den som faller. Jag överger aldrig poesin. Jag ska resa statyer i dess namn. Av det ni lämnar i ruiner ska jag bygga ett tempel.


Tim Sterner

Ur arkivet

view_module reorder
Gandhara Buddha foto CC BY SA 3.0

In & ut

Översättning till svenska: Esmeralda Westerstrand.

Av: vrd. Ñāṇavīra Thera | Agora - filosofiska essäer | 27 februari, 2017

Vladimir Oravskys sommarföljetong Dagmar Daggmask Del 1

Liksom de andra daggmaskarna i Katharinas och Aleksandras trädgård har även daggmasken Dagmar varit mest intresserad av sig själv och sitt arbete. Fast, och det är lika bra att demaskera ...

Av: vladimir oravsky | Utopiska geografier | 01 juli, 2014

James Ellroy  Foto Modernista

James Ellroys Perfidia

Jag ser recensenter som menar att James Ellroys nya roman ”Perfidia” (Modernista; övers: Hans-Jacob Nilsson) – den första titeln i den andra LA-kvartetten – inte är bra för att den ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 16 augusti, 2016

Filosofi for vår tid

Vår tid er ikke den beste av alle tenkelige tider, som, for eksempel, at i den velstående del av verden er det så å si en selvfølgelighet at de aller ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 18 april, 2010

Vill du spotta i någons soppa?

TEMA KONST Att spotta i någons soppa Människor har mardrömmar om att göra konstiga och udda saker. Ibland känner man sig inställsam, som om man kysser chefen, fast man egentligen vill ...

Av: Niels Hebert | Kulturreportage | 03 mars, 2008

Moralens fundament

Innledning I denne artikkelen argumenter jeg for følgende oppfatninger, og som jeg holder for sanne oppfatninger: 1). At det finnes absolutte og reelle skiller mellom fundamentale begrepsord som sant og usant(falskt) ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 10 april, 2014

Antonin Artaud. En återtagning av ljuset som mörkret häktar

  "Former för en avgörande förtvivlan, Mötesplats för åtskiljanden, Mötesplats för förnimmelse av mitt kött, Övergiven av min kropp, Övergiven av alla tänkbara känslor inom människan. Jag kan bara jämföra den med det tillstånd i vilket ...

Av: Guido Zeccola | Scenkonstens porträtt | 17 mars, 2017

Tröghet

Döden är framför allt detta: allt man har sett, har setts förgäves. En sorg över det som vi förnummit." Roland Barthes (Övers. Leif Janzon, Kärlekens samtal, Modernista 2016)

Av: Torbjörn Elensky | Essäer om litteratur & böcker | 28 september, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts