Detalj ur omslaget till

Vad kan vi lära av Läsebok för folkskolan?

I ”Läsebok för folkskolan” – huvudlärobok för svenska skolbarn fram till 1960-talet – speglas tydligt hur ett samhälles rådande mentaliteter reproduceras när det gäller att smidigt infoga de unga i ...

Av: Björn Gustavsson | 13 juli, 2017
Björn Gustavsson

Eslövs kulturskola håller till i Gamla Rådhuset. Foto: David Castor

Kulturskolan, en livsnödvändighet?

Kulturskolan är en organisation där minst tre av ämnena musik, bildkonst, teater, dans och film/video finns som frivillig, regelbundet återkommande verksamhet för barn och ungdom efter skoldagens slut. Verksamheten skall ...

Av: Kajsa Ljusegren | 06 januari, 2016
Kulturreportage

”Till alla säger jag förlåt” – En betraktelse om döendet i tiden

I vår framåtrusande samtid blir legender snart till myt, myten vår lösryckta historia, historien en verklighet utan grund för empirin, som en frånvarande empati där drömmarna ingår som jagande element ...

Av: Göran af Gröning | 30 november, 2013
Övriga porträtt

Om Donatien Alphonse François de Sade, markisen

Det var pompa och ståt, stela ceremonier och stram högtidlighet. Det var påbjudet överdåd och allt vad som vid denna tid tillhörde ett bröllop som välsignats av monarken Ludvig XV ...

Av: Crister Enander | 02 januari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Succé igen för ”Så mycket bättre”?



Mikael WieheTimbuktu sa det egentligen redan i TV 4:s ”Nyhetsmorgon” för ett tag sedan: ”Tänk dig E-Type tolka Wiehe!”.
  Och det är precis den tanken som kittlar mest med uppföljaren till debutsäsongen av succén ”Så mycket bättre” nu på lördag.
  Frågan är om det kan bli så mycket bättre?

Första gången är ju som bekant alltid första gången. Det är alltid speciellt, unikt och svårt att återuppleva på samma sätt. Det kan handla om kärlek, en resa eller ett teveprogram. Så när säsong två har premiär på lördag är det en svår uppgift. Jag har fortfarande väldigt tydliga och härliga minnesbilder av hur Lasse Berghagen grät öppenhjärtigt över en löpsedel, hur Lill-Babs sjöng om att hålla huvudet högt så Plura också grät, Septembers tolkning av Eldkvarns ”Kärlekens tunga”, Christer Sandelins exceptionella sömnbehov, Di Levas ”vi är alla löv på samma träd, bli det lövet så ses vi efter maten” och Petters alla versioner som på något sätt fick symbolisera själva begreppet tolkning.


Och vem minns inte bilden av hur Berghagen och Plura möttes i en stund av stretching.
Eller när Sandelin hävdade att ha en bakgrund som konditor.
Eller hur DI Leva glidtacklar ner Sandelin i en omgång av klassiska leken Burken.    
Ny säsong innebär nya möten, tolkningar och citat. Man kan bara hoppas att Timbuktu, Laleh, E-Type, Tomas Ledin, Mikael Wiehe, Eva Dahlgren och Lena Philipsson kan göra klassiker av varandra låtar och ge oss nya fina möten.

 

Underlaget finns ju där. Dels i deras gemensamma låtkatalog men också i de på förhand givna motpolerna. Det finns ju oerhörda skillnader bland deltagarna, både musikaliskt men också hur de är som människor. Det är ju rätt stor skillnad, för att beskriva en underdrift, i hur mycket artisterna ställt upp i media. Några av dem har ju varit en del av svensk nöjes-tv i decennier medan man är väldigt nyfiken på vad Laleh, Eva Dahlgren och Mikael Wiehe har att berätta.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och vad gäller tolkningarna av varandras låtar skulle man ju dregla över tanken på att höra vad E-Type kan göra med Wiehes ”Keops pyramid”, hur Ledin tar sig an Laleh och hur Timbuktu angriper Eva Dahlgrens ”Ängeln i rummet”.   
Så låt årets startfält sjunga loss och se om ”Så mycket bättre” är mer än en bra debutsäsong.

 

 

Johan Svensson

Ur arkivet

view_module reorder

I shot the sheriff

Sen fredagskväll. Mycket sen. Ska vi verkligen ta tunnelbanan? Okej, rädslan ska inte få bestämma.

Av: Tommy Åberg | Gästkrönikör | 18 september, 2008

Plast och heroin – en lyrisk betraktelse av konstnärligt samarbete hos Basquiat och…

Att ställa sig inför konstnärernas samarbeten var som att låta språk möta text. Jag låter Basquiat representera språk i relation till Warhol som text. Det är som att båda deras ...

Av: Freke Räihä | Essäer om konst | 09 februari, 2012

En blygsam trendskapare som ser det stora och vackra i de andra

Bill Cunningham, den etablerade gatu- och modefotografen, mest känd för sina New York Times strippar av gatutrender och gatustilar vilka influerat couture designers, moderedaktörer, och stilbloggare världen över i många ...

Av: Linda Johansson | Övriga porträtt | 09 maj, 2014

Kain Tapper, in memoriam

   Foto: Kiasma museet i Finland Kain Tapper, in memoriam För ett par år sedan avled den finske skulptören Kain Tapper. Han var tveklöst en av sitt lands, och Nordens, mest framstående konstnärer ...

Av: Mats Åberg | Konstens porträtt | 20 oktober, 2006

Bertil Falk. Den heliga dymmelveckan

Jag är en sedan länge pensionerad dagstidnings- och TV-journalist. Dikterna skrevs för snart 60 år sedan under en kort period då jag fungerade som biträdande vaktmästare på Sigtunastiftelsen och varje ...

Av: Bertil Falk | Utopiska geografier | 25 mars, 2013

Musikkrönika: Nordpolens verkliga transparens berör

Jag funderar först på varför han griper tag i mig så. Pelle Hellström, Uppsalas förlorade son, som under artistnamnet ”Nordpolen” nu släpper sitt andra album ”Vi är många som är ...

Av: Johann Bernövall | Gästkrönikör | 17 mars, 2013

Queer Tango och Tantrisk Buddhism

Sex är nog inte mänsklighetens bästa ämne. Konstigt och märkvärdigt kan det tyckas, efter som sex ju betingar själva vår existens. Men så har också, under epokernas gång, sådana filosofier ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 02 april, 2011

Räkans fenomenologi

Vad är poesi? Är det att med björnkoll på versmått och rim svaja sig fram genom grekiska myter? Är det att tala med stora bokstäver om livet och döden och ...

Av: Jesper Nordström | Övriga porträtt | 28 januari, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.