Hammarén talar, och talar för mycket om för mycket den här gången (Tumbling…

Stämpelrött d'breviant skrumpelns, lämnas lika till bedd onåd förd konkursanhållan för Land of Fuck, vet inte vad jag mig talar om här ändå, eller aldrig heller helt annars heller av ...

Av: Stefan Hammarén | 22 augusti, 2012
Stefan Hammarén

All makt åt folket

 ”Då vetenskapen för gemene man ersatt religionen som slutgiltig kunskapskälla börjar den till viss del själv framstå som ännu en religion. Med detta följer en närbesläktad fara beträffande vissa anhängare ...

Av: Stefan Whilde | 01 november, 2014
Stefan Whilde

Om oljud och larm. Av Arthur Schopenhauer

Kant har skrivit en avhandling om de levande krafterna. Jag däremot skulle vilja skriva en elegi eller en klagosång över dessa, ty deras så synnerligen tilltagande bruk, i knackande, hamrande ...

Av: Arthur Schopenhauer | 23 maj, 2014
Agora - filosofiska essäer

Johan Rasmundson. En dikt

Jag heter Johan Rasmundson och är bosatt i Uppsala och har skrivit poesi de senaste tio åren. Jag har varit publicerad i några antologier, tidskrifter och i år även tryckt ...

Av: Johan Rasmundson | 03 december, 2017
Utopiska geografier

Succé igen för ”Så mycket bättre”?



Mikael WieheTimbuktu sa det egentligen redan i TV 4:s ”Nyhetsmorgon” för ett tag sedan: ”Tänk dig E-Type tolka Wiehe!”.
  Och det är precis den tanken som kittlar mest med uppföljaren till debutsäsongen av succén ”Så mycket bättre” nu på lördag.
  Frågan är om det kan bli så mycket bättre?

Första gången är ju som bekant alltid första gången. Det är alltid speciellt, unikt och svårt att återuppleva på samma sätt. Det kan handla om kärlek, en resa eller ett teveprogram. Så när säsong två har premiär på lördag är det en svår uppgift. Jag har fortfarande väldigt tydliga och härliga minnesbilder av hur Lasse Berghagen grät öppenhjärtigt över en löpsedel, hur Lill-Babs sjöng om att hålla huvudet högt så Plura också grät, Septembers tolkning av Eldkvarns ”Kärlekens tunga”, Christer Sandelins exceptionella sömnbehov, Di Levas ”vi är alla löv på samma träd, bli det lövet så ses vi efter maten” och Petters alla versioner som på något sätt fick symbolisera själva begreppet tolkning.


Och vem minns inte bilden av hur Berghagen och Plura möttes i en stund av stretching.
Eller när Sandelin hävdade att ha en bakgrund som konditor.
Eller hur DI Leva glidtacklar ner Sandelin i en omgång av klassiska leken Burken.    
Ny säsong innebär nya möten, tolkningar och citat. Man kan bara hoppas att Timbuktu, Laleh, E-Type, Tomas Ledin, Mikael Wiehe, Eva Dahlgren och Lena Philipsson kan göra klassiker av varandra låtar och ge oss nya fina möten.

 

Underlaget finns ju där. Dels i deras gemensamma låtkatalog men också i de på förhand givna motpolerna. Det finns ju oerhörda skillnader bland deltagarna, både musikaliskt men också hur de är som människor. Det är ju rätt stor skillnad, för att beskriva en underdrift, i hur mycket artisterna ställt upp i media. Några av dem har ju varit en del av svensk nöjes-tv i decennier medan man är väldigt nyfiken på vad Laleh, Eva Dahlgren och Mikael Wiehe har att berätta.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och vad gäller tolkningarna av varandras låtar skulle man ju dregla över tanken på att höra vad E-Type kan göra med Wiehes ”Keops pyramid”, hur Ledin tar sig an Laleh och hur Timbuktu angriper Eva Dahlgrens ”Ängeln i rummet”.   
Så låt årets startfält sjunga loss och se om ”Så mycket bättre” är mer än en bra debutsäsong.

 

 

Johan Svensson

Ur arkivet

view_module reorder

Amerikansk samtidsestetik för tre stämmor

Mirror in New York av Hebriana Alainentalo Autentiska textstrimlor, diskret nedtecknade, översatta och härmed saluförda av Alan Asaid.   I $ 18 Att utan ord och mening Rusta för en vår Utan ...

Av: Alan Asaid | Utopiska geografier | 05 januari, 2009

Spiritualitet och den helige Franciskus

Dagens västerländska samhälle är fyllt av stress, oro och rädsla. Många människor upplever ångest inför en osäker framtid med arbetslöshet, nya dödliga sjukdomar, terroranfall och naturkatastrofer. Vi lever dessutom i ...

Av: Lena Månsson | Essäer om religionen | 24 april, 2012

Marcel Proust och litteraturens lins

För hundra år sedan i år publicerades Swanns värld –första boken i Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt – på förlaget Grasset efter ett antal refuseringar ...

Av: Carl Magnus Juliusson | Essäer om litteratur & böcker | 04 oktober, 2013

Esoterism i gustavianska urkunder

  Den Svenska Frimurarordens arkiv i källaren under Bååtska palatset på Blasieholmen i Stockholm har öppnats upp ur historiskt hysch-hysch och överklassig mystik. Från det historiska 1700-talsdunklet blottas nu mystiska böjelser ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 01 april, 2010

På tal om Herakleitos

  Under en längre period denna höst 2012 har jag haft anledning att i lugn och ro ägna mig åt Herakleitos, vilket allteftersom gett upphov till följande i den gamle upphovsmannens ...

Av: Bertil Falk | Agora - filosofiska essäer | 22 december, 2012

Vägen till läsandet – Svenska Akademien

Mörkret är kompakt. Det är tidig morgon. Men det är ändå långt till gryningen. Skrivbordslampan lyser, skapar en skyddande cirkel av ljus som möter dataskärmens flimmer. Det är höst, och ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 24 oktober, 2012

Jag har aldrig tänkt på marknaden

Tidningen Kulturen presentar en serie porträtt av olika bokförlag i Sverige. Vad gör de? Vilken är deras policy och politik? En sak är säker: deras insatser är ett viktigt bidrag ...

Av: Daniel Westerlund | Litteraturens porträtt | 12 maj, 2008

Vladimir Oravsky

Reklam kan utgöra ett allvarligt hot mot demokratin

Följande är ett exempel från Jönköping, Sveriges 10:e största tätort tillika en kommun med cirka 130-tusen invånare. Jag antar dock att det som jag nedan beskriver, skulle kunna utspela sig ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 13 november, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.