Intervju med författaren Erik Granström

Författaren Erik Granström är för en generation rollspelare ett känt namn. Spel och rollspel ligger många varmt om hjärtat. Hans skapelse Trakorien tillhörde en av de mest utvecklade delarna till ...

Av: Alexander Sanchez | 15 december, 2011
Litteraturens porträtt

Ådalen för hela slanten

På lördag är det 80 år sedan skotten föll i Ådalen och fem arbetare dödades av utkommenderad militär. En av de mest dramatiska händelserna i Sveriges moderna historia. Det ...

Av: Gregor Flakierski | 15 maj, 2011
Veckans titt i hyllan

HBT-normen styr samhället

– ska heterosexuella få gifta sig? Illustration: Stina Vestrin Varför är det så svårt att förstå att hbt-personers (homo-, bisexuella och transpersoners) relationer handlar om samma slags kärlek och känslor som ...

Av: Suzanne Vikström | 07 april, 2008
Gästkrönikör

Madame Guyon: brottet att älska Gud

"Madame de la Mothes Guyons lefnad och religiösa erfarenhet", så lyder den svenska titeln på ett arbete om 500 sidor som utkom 1904, författad av Thomas Upham, professor i psykologi ...

Av: Lena Månsson | 14 september, 2009
Övriga porträtt

Klarbärsträd i blom.Underbart är kort



Carl Fredrik Hill ”Det blommande fruktträdet”, 1877Ett blommande körsbärsträd är som en kort lyckodröm. Jag råkade få se vårt lilla klarbärsträd i blom när jag gick på vägen utanför vår trädgård. Jag hade inte lagt märke till det inne i trädgården eftersom det delvis skyms av ett äppelträd. "Det här måste jag fotografera," tänkte jag. Bästa ljuset är i morgonsolen. Men morgonen därpå hade jag bråttom iväg och hann inte ta något foto. Nästa dag regnade det. Visserligen var trädet vackert ytterligare någon dag men det blev inte mer detsamma som den där speciella första dagen.

En oljemålning av Carl Fredrik Hill "Det blommande fruktträdet" såldes på Bukowskis Internationella auktion den 1 juni 2010 för 9,2 miljoner kronor. Den hade funnits inom hans familj fram till i dag. Tavlan ingår i en svit av blommande fruktträd som Hill utförde när han bodde 1877 i Bois-le Roi - "kungens skog", ett så vackert namn - vid Seine sydöst om Paris. Auktionskatalogen berättar ingående om den perioden i Hills måleri men framför allt kan man gå till boken om Hill i serien "De stora mästarna" på Nationalmuseum. Där har Karin Sidén på Nationalmuseum fångat Hills konstnärsgärning från början till slutet - i Lund år 1911.

 

Vattnet på den aktuella tavlan som syns i bakgrunden under den låga horisonten är Seine, dock målat så att det snarare för tanken till en sjö än en flod. Under hela sitt liv målade Hill olika träd under skiftande årstider. Man kan se på denna tavla att detta inte är ett äppelträd därför att deras blommor, som naturligtvis är lika vackra, inte ger samma lätta, luftiga intryck som körsbärs- och klarbärsträd.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Visionen av de blommande fruktträden skulle inte vara fullständig om vi inte visste att Hill gjorde en teckning av "Det blommande fruktträdet i grottan" under det som kallas hans sjukdomsperiod. Jag avstår från att tolka bilden.

Det räcker för mig att veta att Hill hela livet bar med sig bilden av de lätta blomskyarna som han sett i det franska vårlandskapet när han fortfarande var en ung konstnär på tjugoåtta år.

Jag var lycklig nog att se Hills blommande träd vid pressvisningen på Bukowskis. I fortsättningen kan man kanske inte gå in lika lätt på auktionshusen. Lunchvisningarna har varit öppna för vem som helst. Det vore sorgligt om man på grund av fara för rån skulle stänga denna värld av skönhet som ger så mycken glädje. Man behöver inte själv äga någon av skatterna. Det räcker med att få se dem då och då, när de dyker upp ur privathemmens anonymitet.

I mitt barndomshem i Fiås hade vi klarbärsbuskar i trädgården. De bar dåligt på grund av de fruktansvärt kalla krigsvintrarna på fyrtiotalet. Kunde vi barn få några stycken sura klarbär var vi glada. Men si, för cirka tjugo år sedan hände något med våra klarbärsbuskar. De började växa sig höga och bära så rikligt att grenarna dignade av friska, välsmakande klarbär. I dag blir det inte alltid många bär men det beror kanske på klarbärsbuskarnas höga ålder.

Birgitta Milits

Ur arkivet

view_module reorder

Broken City - there is always Someone watching

Film noir in America had its glory days in the 1930:ies and 40:ies - black and white movie classics with beautiful femme fatales, flawed heroes and villains to remember. Sometimes ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 16 oktober, 2013

Att vara skugga. En förlängning av ljus. Om Maurice Blanchot

Verkets – konstverkets, det litterära verkets – ensamhet avslöjar för oss en mera väsentlig ensamhet. … den eftersträvar inte skillnaden;… Den som skriver verket, avskiljes, den som skrivit det, är entledigad. Där ...

Av: Eleonora Bru | Litteraturens porträtt | 13 november, 2013

Den europeiska tomheten

”Den civiliserade människans väsen är feghet.”(Joseph Roth, Die Flucht ohne Ende)  År 1927 utgav Joseph Roth (1894–1939) sin vändpunktsroman, den som markerar brottet mellan hans mogna ungdoms vänsterradikalism och hans alltför ...

Av: Anders Björnsson | Litteraturens porträtt | 16 maj, 2013

Brott och straff I. Brottets relativitet - straffets exekutivitet

Det är icke allt sant som sanning är likt (ur Domarreglerna) Lagarna var nyktra och definitiva. Uttömmande och sakliga. Där fanns inga promenadstråk, eller blombeströdda ängar insprängda mellan lagarna, inga ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 20 oktober, 2009

Vantablack, Källa: Wikipedia

Konstnären som äger det svartaste svarta i konsten

Till konstvärldens förtret har konstnären Anish Kapoor exklusiv rätt till det svartaste svarta i konsten. Han äger sedan 2014 rätten att använda Vantablack som kan absorberar 99.96% av allt ljus.

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 mars, 2017

Emmakrönika XVIII, Kaikkein

"Mitä kirjailijat... yrittävät tehdä? Se kaikkein tuntematon yrittää jopa luoda universumin varsinainen nainen dokumentissa, josta tai missä hän on elänyt, mistä (joskus mihin) muut haluaisivat elää." / vet inte mer ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 28 maj, 2009

Kulturarbetare viktiga för företagare med visioner

Kulturarbetare viktiga för företag med visioner Lotta Haglund på Kulturkraft på Östgötagatan i Stockholm. Foto: Ragnar di Marzo. I Sverige har det under de senaste åren startats en våg av ...

Av: guido zeccola | Allmänna reportage | 15 september, 2006

Bild Guido Zeccola

Din Kropp är mitt Land

En dikt av Guido Zeccola

Av: Guido Zeccola | Utopiska geografier | 19 november, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.