Whilde på sommar

Doktor Frederick Foster Hervey Quin var två steg från döden. En koleraepidemi hade brutit ut och Quin insjuknade med grymma plågor. Desperat tog han det homeopatiska medlet camphor, som Hahnemann hunnit ...

Av: Stefan Whilde | 01 juni, 2014
Stefan Whilde

Foto: Björn Gustavsson.

Shanghai: ett shoppingparadis

Man stiger på ett plan i Stockholm – och 12 timmar senare – efter att ha blickat ner över “ändlösa” sibiriska skogar och Mongoliets enorma ökenområden – stiger man av ...

Av: Björn Gustavsson | 11 september, 2016
Resereportage

När två världar möts

– Det är roligt att lära sig om andra språk. Jag visste inte att man kunde ha det som yrke! säger Milarépa Traoré om vad han lär i skolprojektet Babel. Det ...

Av: Anna Mezey | 21 januari, 2013
Kulturreportage

Gilda Melodia

Ängeln

Du är mitt hjärtas lust. Den som jag har undandragit världen, och behållit i mig själv och undanhållit allt skapat.

Av: Gilda Melodia | 20 oktober, 2017
Gilda Melodia

Klarbärsträd i blom.Underbart är kort



Carl Fredrik Hill ”Det blommande fruktträdet”, 1877Ett blommande körsbärsträd är som en kort lyckodröm. Jag råkade få se vårt lilla klarbärsträd i blom när jag gick på vägen utanför vår trädgård. Jag hade inte lagt märke till det inne i trädgården eftersom det delvis skyms av ett äppelträd. "Det här måste jag fotografera," tänkte jag. Bästa ljuset är i morgonsolen. Men morgonen därpå hade jag bråttom iväg och hann inte ta något foto. Nästa dag regnade det. Visserligen var trädet vackert ytterligare någon dag men det blev inte mer detsamma som den där speciella första dagen.

En oljemålning av Carl Fredrik Hill "Det blommande fruktträdet" såldes på Bukowskis Internationella auktion den 1 juni 2010 för 9,2 miljoner kronor. Den hade funnits inom hans familj fram till i dag. Tavlan ingår i en svit av blommande fruktträd som Hill utförde när han bodde 1877 i Bois-le Roi - "kungens skog", ett så vackert namn - vid Seine sydöst om Paris. Auktionskatalogen berättar ingående om den perioden i Hills måleri men framför allt kan man gå till boken om Hill i serien "De stora mästarna" på Nationalmuseum. Där har Karin Sidén på Nationalmuseum fångat Hills konstnärsgärning från början till slutet - i Lund år 1911.

 

Vattnet på den aktuella tavlan som syns i bakgrunden under den låga horisonten är Seine, dock målat så att det snarare för tanken till en sjö än en flod. Under hela sitt liv målade Hill olika träd under skiftande årstider. Man kan se på denna tavla att detta inte är ett äppelträd därför att deras blommor, som naturligtvis är lika vackra, inte ger samma lätta, luftiga intryck som körsbärs- och klarbärsträd.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Visionen av de blommande fruktträden skulle inte vara fullständig om vi inte visste att Hill gjorde en teckning av "Det blommande fruktträdet i grottan" under det som kallas hans sjukdomsperiod. Jag avstår från att tolka bilden.

Det räcker för mig att veta att Hill hela livet bar med sig bilden av de lätta blomskyarna som han sett i det franska vårlandskapet när han fortfarande var en ung konstnär på tjugoåtta år.

Jag var lycklig nog att se Hills blommande träd vid pressvisningen på Bukowskis. I fortsättningen kan man kanske inte gå in lika lätt på auktionshusen. Lunchvisningarna har varit öppna för vem som helst. Det vore sorgligt om man på grund av fara för rån skulle stänga denna värld av skönhet som ger så mycken glädje. Man behöver inte själv äga någon av skatterna. Det räcker med att få se dem då och då, när de dyker upp ur privathemmens anonymitet.

I mitt barndomshem i Fiås hade vi klarbärsbuskar i trädgården. De bar dåligt på grund av de fruktansvärt kalla krigsvintrarna på fyrtiotalet. Kunde vi barn få några stycken sura klarbär var vi glada. Men si, för cirka tjugo år sedan hände något med våra klarbärsbuskar. De började växa sig höga och bära så rikligt att grenarna dignade av friska, välsmakande klarbär. I dag blir det inte alltid många bär men det beror kanske på klarbärsbuskarnas höga ålder.

Birgitta Milits

Ur arkivet

view_module reorder

Robotens sporadiska dans tillbaka mot framtiden

Moderna museets konstår 2014 i Stockholm inleds med utställningen ”Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk”, som visas 22 januari - 27 april 2014. Vid sekelskiftet 1800/1900 hade moderniseringen av västvärlden inletts ...

Av: Carsten Lindström | Essäer om konst | 31 januari, 2014

Att rädda offentligheten från religiöst och politiskt förtryck

Att rädda offentligheten från religiös och politisk förtryck Yttrandefriheten var årets tema på Göteborgs bokmässa. Stefan Villkatt har intervjuat flera utländska gäster och frågat dem om yttrandefriheten i deras respektive länder ...

Av: Stefan Villkatt | Reportage om politik & samhälle | 28 september, 2006

Utforskaren Ingela Romare

"Det var som att stränga änglar tog mig i nackskinnet och skickade mig till Zurich"Det har alltid varit sökandet efter ett kall och en mening som varit drivkraften i Ingela ...

Av: Ossian Sandin | Övriga porträtt | 16 november, 2010

Rom 1892  Piazza Navona

Mats Waltrè Två dikter

Två nya dikter av Mats Waltrè

Av: Mats Waltrè | Utopiska geografier | 02 juni, 2016

L’art éphémère eller ögonblickets poesi

L’art éphémère eller ögonblickets poesi Ugglan på Närkesgatan i Stockholm är ett tjusigt lokalval när förlaget och tidskriften OEI bjuder på ljudpoesi. Sammetsröda gardiner i underjorden, en lätt mögeldoft – ...

Av: Ida Westin | Konstens porträtt | 01 februari, 2007

Veckan från Günter

Det finns författare som är som årgångsvin, blir bara bättre med åren. En del försvinner bara in i tystnaden, åter andra mal på som vanligt. Och så har vi den ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 september, 2011

Den ödesdigra själv(o)tillräckligheten. Krigets anlete

Superbia, högmodet är alla synders moder sägs det. Vilket mått av primärnarcissism vi är nödgade att ha för att bära upp vår sviktande, osäkra och oklara självbild är växlande. Mellan ...

Av: Oliver Parland | Essäer om politiken | 28 juni, 2013

Gunnar Lundin , SKÄRGÅRDSSVIT, 1980 (Edlunda)

Nils vill inte gå ut”Fryser”, säger hanJacob på sina smala ben i middagshettanvaggar sin kotpelare av sömnner till strandenVi sitter vid det vita bordet med semestersprickor av oanvänd tidEva bär ...

Av: Gunnar Lundin | Utopiska geografier | 27 juni, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.