Att spela sig fram till ett inre lugn

Daniel Westerlund är en mångfacetterad man. Han är verksam som skribent och förläggare, men även som musiker och kompositör. Det som överraskar mig när jag lyssnar på hans dubbel ...

Av: Guido Zeccola | 02 mars, 2009
Musikens porträtt

Månskensstråk över svenska Pommern

Det är i slutet av oktober. Stranden ligger nästan öde. Vågorna rullar långsamma och tunga mot stranden med sitt dova ljud. I horisonten tornar en hotande molnbank upp sig, men ...

Av: Mathias Jansson | 05 november, 2010
Kulturreportage

Brott och straff 3 Lagens bokstav - Rättens andliga märg

Bor Gud i lagboken? Domarreglerna menade så. Men hur kunde Guds ande trängas i lagarna vid sidan av ett tungt mandat givet till folket? Det var en fråga som endast ...

Av: Benny Holmberg | 11 november, 2009
Essäer om konst

Tack så mycket för elden

F. Scott Fitzgerald är framför allt känd för sin roman ”Den store Gatsby”, som räknas som ett av försöken att skriva ”den stora amerikanska romanen”. Fitzgerald och hans hustru Zelda ...

Av: F. Scott Fitzgerald | 27 mars, 2013
Kulturreportage

Avancerade folklivsskildringar



Carl Wilhelmsson, Fiskarkvinnor på väg från kyrkan, 1899Fram till slutet av januari 2010 kan vi se verk av Carl Wilhelmson (1866-1928) på Waldemarsudde i Stockholm. Till utställningen finns en stor och vacker katalog. Förutom de aktuella texterna om konstnären och utställningen är den något ovanlig på så sätt att man får veta namnen på dem som finns på tavlorna. Det beror på att Waldemarsudde har samarbetat nära med Wilhelmsons barnbarn, Thomas Lagerman (död 2008) och hans fru Mona.

Carl Wilhelmson är född i Fiskebäckskil och han är med rätta mest känd för sina målningar från Västkusten. Här följer emellertid några andra linjer i hans konstnärskap. Ett motiv som kommer in helt naturligt är att flera generationer lever tillsammans. Så var det i Sverige för hundra år sedan och så är det i "Interiör" från 1895 som prins Eugen köpte 1913. Allt och alla, bohag, personer och sysslor får plats i det lilla rummet. Barnet i vaggan är centrum i tavlan och en gammal sjöman sköter vaggandet. En kvinna binder nät, en annan stickar och en skolflicka arbetar på sin griffeltavla. Ljuset kommer från ett fönster i fonden men fortfarande dröjer lite av det mörka Düsseldorfmåleriet kvar med golvbräderna in mot mitten av tavlan. 

Wilhelmsons far dog 1875 och modern Mathilda öppnade så småningom en liten lanthandel.En scen från den visar målningen "I byhandeln", 1896. Vi ser modern bakifrån vid sin disk men uppmärksamheten riktas mot Johanna Torgersson som ser ner i börsen som hon håller i handen. Det är en sådan där börs av läder med knäppe av metall, som vi brukade kalla smålandsbörs. En ung kvinna och en pojke väntar på sin tur. På disken står en våg med vikter - vacker på ett sådant sätt som ett nyttoföremål kan vara - och ovanför den Johannas ansikte när hon granskar sin börs. Nere till höger på disken står ett fat med smör, vitt och inte gult. Det är nu för tiden som smör är gult. Färgerna i tavlan går i brunt och blått med accenter i rostrött. Så småningom blir Wilhelmsons färgskala ljusare och han lägger på färgen som fläckar tillsammans med penseldrag. 

Förutom på västkusten fann han sina motiv i Uppland, Värmland, Lappland och på längre resor i Europa. Populärt i dag är att ständigt tala om "berättelser" men Wilhelmsons målningar har verkligen något att berätta. Man måste försöka bortse från att termer blir slitna och konstatera att han var en folklivsskildrare av rang - både när de gällde att måla kläder och redskap i detalj och likaså att fånga den stillsamma dramatiken i en scen - som den i byhandeln och i nästa exempel "Jordarbetare" i Uppland 1904. En ung man, en pojke och en äldre man är på väg hem från en arbetsdag. Det är något i hållningen som gör att det troligen är kväll. De är på väg hem efter en arbetsdag.  Centrum i tavlan är den ena hästens huvud, med ljus man och bussig pannlugg över huvudlaget och den gamles tag i betslet vid den mjuka mulen. Svart, grått, brunt och blått men färgskala är lite ljusare än i Bohusläns interiörer. I brev har Wilhelmson berättat hur mycket han tyckte om att måla hästar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Carl Wilhelmsson, Juniafton i Värmland, 1902Från trakten av Utterbyn nära Torsby i Värmland, där Wilhelmson bodde på somrarna, kommer flera berömda målningar: "Lördagsafton" 1900 och "Juniafton" 1902. Det är stillsammare scener än det som Gustaf Fröding beskriver i sin dikt "Det var dans bort i vägen på lördagsnatten". Flickornas förkläden är noggrant avbildade och på huvudet har de ljusa sjaletter. Sjaletterna och andra huvudbonaderna år också ett tema som man kan följa på Wilhelmsons tavlor. Barhuvad var man endast inomhus. Hattar hade herrskapsfolk och svarta sådana hade männen, unga såväl som gamla. I Bohuslän hade männen till vardags skepparmössa, så kallad vegamössa, med skärm. Värmlandsflickornas sjaletter är rutiga i ljusa färger medan kvinnorna i Bohuslän hade svarta huvuddukar när de gick till kyrkan. De äldre kvinnornas sjalett var av svart silke. Så var det i schartauanernas Bohuslän på tavlan "Fiskarkvinnor på väg från kyrkan" (1899) och "I kyrkogårdsporten" (1903). Fortfarande fanns det gamla kvinnor på 1950-talet i Västergötland, där jag växte upp, som hade på sig sina svarta silkessjaletter när de gick i kyrkan. De satt alltid på fruntimmerssidan till vänster om mittgången i kyrkan. Vår familj med pappa och mamma och mina syskon satt alltid på manssidan till höger.

Ljusa sommarhattar med band har kvinnorna på målningen "Midsommarafton" och nu är vi framme vid 1915. Flera generationer firar midsommar tillsammans. Det är rörelse i bilden och ljusa färger. Barn leker på stranden. En gammal man har slagit sig ner på en sten till höger i bilden. En studentmössa skymtar bland de unga som umgås med varandra. Carl Wilhelmsson, Kyrkfolk i båt, 1909Sommarhattar och barhuvade om vartannat. Men penselföringen är annorlunda. Färgen är pålagd som i prickar på det sätt som till exempel Georges Seurat gjorde i sin "pointillism". Samma teknik använde Wilhelmson redan i "Gruvbrytning" i Kiruna 1906 även när tavlan föreställer gruvarbetare och deras maskiner. Samma stil är det i porträttet av Hjalmar Lundbohm (1923), som grundlade malmbrytningen i Kiruna. Ljus är målningen av fröken Agnes Cleve, gift Jon-And från 1907. Bara ett par riktigt långa hattnålar kunde hålla den ljusa sommarhatten på plats ovanpå den uppgummade frisyren.

En hel del är förändrat sedan Wilhelmson målade sina första interiörer. På tavlan "Gårdens dotter" (1902) möter vi konstnärinnan Anna Sahlström på Sahlströmsgården i Värmland. Hon sitter strängt rakt upp och ner i en stol vänd mot betraktaren men hon ser inte direkt på oss. Klänningen är svart men kanske är den ljusa bården på kjolen från ett svart förkläde. Lika rak är den höga väggklockan, den vita kakelugnen som skymtar intill liksom de raka trasmattelängderna som löper över golvet. Genom fönstret ser vi ett ljust sommarlandskap. Hon är mer än ett porträtt. Det är som om hon symboliserar tradition och allvar i en familj.

Wilhelmson var Annas lärare på den skola i Göteborg som sedan fick namnet Valand. I boken "Anna Sahlström - gårdens dotter" av Birgitta Mandorf (Vildgåsens förlag 1991) kan man läsa om Wilhelmsons vänskap med syskonen Sahlström och de konstnärer som då rörde sig mellan flera grupperingar: vid sjön Racken nära Arvika och i Fryksdalarna i Värmland, i Lappland, på Västkusten och i Paris.

Birgitta Milits

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Resan till frihet

Resan till frihet Avrättningen av Saddam Hussein ställer viktiga frågor. Vad göra med den mänskliga ondskan? Måste den avrättas, eller är det möjligt att bli mer mänsklig? En ung kvinna flyger ...

Av: Mikael Mogren | Essäer om konst | 01 februari, 2007

 Hunter Jonakin “Jeff Koons Must Die!!!“ (2011)

Jeff Koons måste dö!!! och andra arkadspels baserade konstverk

En gång i tiden fanns de överallt. De fyllde spelhallar, köpcentrum och gatukök med sina blinkande lampor och lockande, pockande ljud. Arkadspelen var under 1980-talet spelintresserade ungdomars enarmade banditer, där ...

Av: Mathias Jansson | Konstens porträtt | 13 oktober, 2017

Bokstavskombinationer – inte bara av godo

Diagnoserna har förlorat sin betydelse, i den mening att den målar in människor i hörn. De tycks fungera som viloplatser och försvarsmodeller inför påverkan utifrån. Människor ursäktar sig gentemot det ...

Av: Barbro Bruun | Essäer | 13 oktober, 2013

Dikter av Daniel Westerlund

Dikter av Daniel Westerlund vi var i dessa gående vi kom att nyktra till när dom som kallade nytt stoff kallade dom vi var i våra identiteter när vi samtidigt försökte solidifiera ...

Av: Daniel Westerlund | Utopiska geografier | 26 januari, 2007

Karin Victorin

… hootchy kootchy-dansare som baserade sina danser på magdans och andra orientaliska danser sågs först 1893 i Chicago … – Ur Burlesque – and the New Bump-n-Grind Av Michelle Baldwin. Karin Victorin Hootchy Kootchys ...

Av: Agneta Tröjer | Övriga porträtt | 11 september, 2007

Franz Werfel, fotograferad av Carl van Vechten, 1940. (Wikipedia)

Franz Werfels Die vierzig Tage des Musa Dagh.

Franz Werfels roman om folkmordet på armenierna och om hur en spillra av dem räddades undan tack vare ett franskt fartyg kom ut sent i november 1933, trots att hans ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 28 Maj, 2015

Bo Setterlind

Bo Setterlind på Nya Zeeland

Den 24 augusti 1973 fyllde Bo Setterlind femtio år. Inför födelsedagen blev han intervjuad i pressen. Bland annat av K. A. Adrups artikel i Dagens Nyheter framgick att han tänkte ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 11 december, 2016

Ord som fötts ur tystnaden

Lämnar åter över en handfull av mina dikter, alla burna sina egna känslostormar. Dock, ligger alla avstånd nära i en växelverkan mellan subjekt/objekt, du som jag. Men låt mig först ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 23 oktober, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.