Ett ord säger mer än tusen bilder. Men inte alltid

             

Av: Kenneth Rundberg | 13 november, 2010
Bildreportage

En järnek till Victor Hugos minne

Den 30 mars 1862 gav förläggarna Lacroix et Verboeckhoven i Bryssel ut ”Les Misérables”, Victor Hugos roman som sedan kommit i mängder av upplagor både i sin väldiga helhet och ...

Av: Ivo Holmqvist | 14 augusti, 2012
Essäer

Det var en gång 1967

  Det var en gång 1967 Sommaren 1967 fyllde jag tretton år. Ett av mina största musikaliska minnen från den varma sommaren är den tunga orgeln (en blandning av kyrk- och hammond) ...

Av: Mats Myrstener | 13 november, 2007
Kulturreportage

Christer B Johansson. Nya dikter

Född 1945 i Örebro. Jobbade i unga år som skofabriksarbetare och journalistvolontär, Studier i historia, statskunskap och sociologi 1967-8,1971-3. Svenska 1981-2. Idé- och lärdomshistoria 1984-5 (Lund). Däremellan arbetat som lärare ...

Av: Christer B Johansson | 20 februari, 2012
Utopiska geografier

 Skivomslag av Kristian Wåhlin till Maddie Leach konstverk “The Grief Prophesy”

Mord och black metal på Göteborgs konstbiennal



På Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) har konstnären Maddie Leach tagit sig an en av den svenska black metal scenens storheter under 1990-talet, nämligen bandet Dissection. I verket som lånat sin titel från bandets första demoskiva “The Grief Prophesy” försöker Leach omtolka bandets satanistiska musik och sångaren Jon Nödtveits destruktiva liv. 
Nödtveit dömdes 1997 för medhjälp till mord på en homosexuell, algerisk man vid namn Josef Ben Meddour i Keillers Park i Göteborg. När Nödtveit kom ut från fängelset 2004 återbildades bandet, men redan efter två år valde Nödtveit att avsluta sitt eget liv.

Nödtveit dömdes 1997 för medhjälp till mord på en homosexuell, algerisk man vid namn Josef Ben Meddour i Keillers Park i Göteborg. När Nödtveit kom ut från fängelset 2004 återbildades bandet, men redan efter två år valde Nödtveit att avsluta sitt eget liv.

Vi vattentornet vid Keillers Park, där Meddour mördades, hittade Leach ett uppochnedvänt pentagram, en symbol för ondskan. Leach ville som ett inofficiellt minnesmärke över Meddour rista in ett rättvänt pentagram som i stället symboliserar tur, harmoni och skydd. Den delen av projektet kunde aldrig realiseras men på flera andra sätt har Leach försökt använda bandets destruktiva och mörka image till något mer positivt. Hon har gjort en nyinspelning av Dissections låt “Into Infinity Obscurity”. Det nya verket är en långsam instrumentell tolkning framförd på vevlira och oud. Vevlira är ett gammalt svenskt instrument och oud ett stränginstrument från Nordafrika. Leach anlitade även Kristian Wåhlin som skapat några av Dissections skivomslag och bad honom göra ett nytt omslag med Keillers Park i förgrunden och Göteborgs stora moské i bakgrunden. Både omslaget och den instrumentala versionen av låten skapar ett möte mellan den svenska kulturen och det främmande, och blir till en bild för det mångkulturella samhället och ett försök att skapa tolerans och förståelse.

Det är inte första gången som ett destruktivt black metal band har hamnat i samtidskonstens strålkastare. Det norska bandet Mayhem som under 1990-talet kom att förknippas med både kyrkbränningar och mord på egna bandmedlemmar har figurerat i Bjarne Melgaards verk ”Son of Odin”. Melgaards skapade en installation med bilder av brinnande kyrkor, fotografier och bronsskulpturer av döda eller mördade medlemmar. Det var under 1993 då Mayhems basist Varg Vikernes knivmördade bandets gitarrist Euronymous som det blev en hel del rubriker i media om den destruktiva black metal scenen i Norge. Mayhem hade redan innan mordet varit i fokus eftersom sångaren Deads, precis som Dissections frontfigur, hade begått självmord.

Kristian Wåhlin som gjort omslaget till Leach verk har tidigare figurerat i konstutställningar. Han var med i utställning “Från Marcus Larson till Goth” som visades på Göteborgs konstmuseum och Dunkers Kulturhus i Helsingborg. Det finns en släktskap mellan genrens skivomslag och skräckromantik och goth när det gäller en förkärlek för vilda landskap, kyrkogårdar, ruiner och andra dramatiska och spöklika miljöer. Mattias Frisk är en annan svensk illustratör och konstnär, kanske mest känd för att ha gjort omslagen till svenska metalbandet och grammisvinnarna Ghosts skivor, som också har förekommit  i olika konstsammanhang. För det är inte bara black metal banden utan även skivomslagsillustratörer som letat sig in på samtidskonstscenen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Intresset för subkulturen black metal, med sin brutala musik, sin estetik och kultur har sedan mitten av 1990-talet inspirerat konstnärer och de har även gjorts en del utställningar, både i Sveriges och utomlands, som ”Om ljuset tar oss” på Gävle konstcentrum 2011 och “Altars of madness” på Casino Luxembourg 2013, som handlat om hur samtida konstnärer inspireras av  black metal. Maddie Leach verk “The Grief Prophesy”  är ännu ett verk som man kan lägga till en växande lista med black metal inspirerad samtidskonst.

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder

Now is the Time, Art and Theory in the 21st Century

Konsten är alltid, i sitt ständiga försök att förstå och förklara, hylla eller kritisera, på ett eller annat sätt en produkt av sin samtid. Därför måste man för att förstå ...

Av: Ida Thunström | Kulturreportage | 18 december, 2009

Filosofi som metafysikk

Denne artikkelen er en omarbeidet utgave av foredraget mitt, Filosofi som Metafysikk(1984). Foredraget åpner med følgende ord: «Under arbeidet med presentasjonen av avhandlingen min, Mennesket i verden. En filosofisk undersøkelse ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 september, 2013

Partiale decomposizione del filosofo. Bild: Gioia Futura

Filosofi og ideologi

Noen yrker framstilles for oss som særdeles farlige, og som forlanger særskilte egenskaper av den enkelte rolleinnehaver. Eksempler på dette er arbeid som brannslukker, politi, soldat eller flyger. ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 02 mars, 2015

Hävdvunnen och alternativ litteraturforskning. En (vetenskaps)historisk vattendelare

Inspirerad av en granne, som ansåg, att Aniara var det främsta svenska diktverket, kom jag att läsa om en liten bok jag gett ut 1991, Aniara – en dikt av ...

Av: Erland Lagerroth | Agora - filosofiska essäer | 13 oktober, 2014

Bakhålls litterära ljud - del 1

Nytt för i år är bokförlaget Bakhålls satsning på (nästan) enbart litterära röster i sin utgivning av "förevigade ögonblick" på cd. Tidigare har utgåvorna innehållit historiska röster i allmänhet, alltifrån ...

Av: Lars-Göran Söderberg | Kulturreportage | 24 oktober, 2008

Ögonblickets metafysik. Handbok i poesiläsning

Vårt krigsbyte är vetskapen om världen: den är så stor att den ryms i ett handslag, så svår att den låter sig beskrivas med ett leende, så ovanlig som ekot i en bön ...

Av: Mattias Lundmark | Essäer om litteratur & böcker | 10 Maj, 2012

När makten böjer knä

I mina öländska hemtrakter finns numera en kamelpark. Naturligtvis är det en turistfälla, men vilka majestätiska djur det är! Stora, med ett närmast högdraget ansiktsuttryck. Att krubbans vise män använder ...

Av: Mikael Löwegren | Essäer om religionen | 19 december, 2008

Johnny, den 12 augusti 2015. Foto: Ivo Holmqvist

Gravöl hos grannen

"Windy Ridge Cottage", står det på skylten, säkert upphittad någonstans, på vår grannes stora garage, ett namn som har fog för sig: vi bor högt härute i västra Auckland, och ...

Av: Ivo Holmqvist | Gästkrönikör | 19 augusti, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.