Inför den Internationella kvinnodagen

I den bästa av världar skulle inte den här dagen behöva finnas i almanackan.I den bästa av världar skulle inte den här dagen behöva finnas överhuvudtaget.I den bästa av världar ...

Av: Solveig Olsson-Hultgren | 06 mars, 2013
Gästkrönikör

Shushan Purim i Jerusalem

Purim är en judisk högtid som firas till minne av judarnas räddning från en utrotnings komplott ledd av Haman i det Persiska riket på 400-talet före Kristus. Historien berättas i ...

Av: Loulou d'Aki | 22 Maj, 2010
Bildreportage

Vad är musikkritik?

Musikkritiken som vi känner den idag är omöjlig att tänka sig utan framväxten av dels den borgerliga offentligheten, dels de moderna teknologierna för reproduktion, distribution eller konservering. Likväl är det ...

Av: Thomas Sjösvärd | 25 Maj, 2009
Essäer om musik

Gör Bologna-processen yrkesskolor av Europas universitet?

Bildning är i motsats till utbildning inte direkt kopplad till ekonomiska syften - så uttryckte sig Wilhelm von Humboldt, men ett visst perspektiv på arbetsmarknaden vill de flesta studenter ändå ...

Av: Lilian O. Montmar | 28 mars, 2010
Allmänna reportage

 Skivomslag av Kristian Wåhlin till Maddie Leach konstverk “The Grief Prophesy”

Mord och black metal på Göteborgs konstbiennal



På Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) har konstnären Maddie Leach tagit sig an en av den svenska black metal scenens storheter under 1990-talet, nämligen bandet Dissection. I verket som lånat sin titel från bandets första demoskiva “The Grief Prophesy” försöker Leach omtolka bandets satanistiska musik och sångaren Jon Nödtveits destruktiva liv. 
Nödtveit dömdes 1997 för medhjälp till mord på en homosexuell, algerisk man vid namn Josef Ben Meddour i Keillers Park i Göteborg. När Nödtveit kom ut från fängelset 2004 återbildades bandet, men redan efter två år valde Nödtveit att avsluta sitt eget liv.

Nödtveit dömdes 1997 för medhjälp till mord på en homosexuell, algerisk man vid namn Josef Ben Meddour i Keillers Park i Göteborg. När Nödtveit kom ut från fängelset 2004 återbildades bandet, men redan efter två år valde Nödtveit att avsluta sitt eget liv.

Vi vattentornet vid Keillers Park, där Meddour mördades, hittade Leach ett uppochnedvänt pentagram, en symbol för ondskan. Leach ville som ett inofficiellt minnesmärke över Meddour rista in ett rättvänt pentagram som i stället symboliserar tur, harmoni och skydd. Den delen av projektet kunde aldrig realiseras men på flera andra sätt har Leach försökt använda bandets destruktiva och mörka image till något mer positivt. Hon har gjort en nyinspelning av Dissections låt “Into Infinity Obscurity”. Det nya verket är en långsam instrumentell tolkning framförd på vevlira och oud. Vevlira är ett gammalt svenskt instrument och oud ett stränginstrument från Nordafrika. Leach anlitade även Kristian Wåhlin som skapat några av Dissections skivomslag och bad honom göra ett nytt omslag med Keillers Park i förgrunden och Göteborgs stora moské i bakgrunden. Både omslaget och den instrumentala versionen av låten skapar ett möte mellan den svenska kulturen och det främmande, och blir till en bild för det mångkulturella samhället och ett försök att skapa tolerans och förståelse.

Det är inte första gången som ett destruktivt black metal band har hamnat i samtidskonstens strålkastare. Det norska bandet Mayhem som under 1990-talet kom att förknippas med både kyrkbränningar och mord på egna bandmedlemmar har figurerat i Bjarne Melgaards verk ”Son of Odin”. Melgaards skapade en installation med bilder av brinnande kyrkor, fotografier och bronsskulpturer av döda eller mördade medlemmar. Det var under 1993 då Mayhems basist Varg Vikernes knivmördade bandets gitarrist Euronymous som det blev en hel del rubriker i media om den destruktiva black metal scenen i Norge. Mayhem hade redan innan mordet varit i fokus eftersom sångaren Deads, precis som Dissections frontfigur, hade begått självmord.

Kristian Wåhlin som gjort omslaget till Leach verk har tidigare figurerat i konstutställningar. Han var med i utställning “Från Marcus Larson till Goth” som visades på Göteborgs konstmuseum och Dunkers Kulturhus i Helsingborg. Det finns en släktskap mellan genrens skivomslag och skräckromantik och goth när det gäller en förkärlek för vilda landskap, kyrkogårdar, ruiner och andra dramatiska och spöklika miljöer. Mattias Frisk är en annan svensk illustratör och konstnär, kanske mest känd för att ha gjort omslagen till svenska metalbandet och grammisvinnarna Ghosts skivor, som också har förekommit  i olika konstsammanhang. För det är inte bara black metal banden utan även skivomslagsillustratörer som letat sig in på samtidskonstscenen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Intresset för subkulturen black metal, med sin brutala musik, sin estetik och kultur har sedan mitten av 1990-talet inspirerat konstnärer och de har även gjorts en del utställningar, både i Sveriges och utomlands, som ”Om ljuset tar oss” på Gävle konstcentrum 2011 och “Altars of madness” på Casino Luxembourg 2013, som handlat om hur samtida konstnärer inspireras av  black metal. Maddie Leach verk “The Grief Prophesy”  är ännu ett verk som man kan lägga till en växande lista med black metal inspirerad samtidskonst.

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder

Alla hjärtans dag

De första solstrålarna letade sig in i Wards kök och Doug tittade ut på den krispiga, blåa februarimorgonen och rörde sig så tyst han kunde medan han gjorde i ordning ...

Av: Henrik Johansson | Utopiska geografier | 06 juni, 2011

Vegetarianism – Om vördnad för livet

En nations storhet och dess moraliska utveckling kan bedömas utifrån hur deras djur behandlas. (Ghandi) Mänskligheten tycks idag stå vid ett vägskäl. Den stora välfärdsökningen i västvärlden har tveklöst andra mindre goda ...

Av: Lena Månsson | Essäer | 15 september, 2013

Bland tomtar, troll och mylingar: Har nordiska oknytt en chans mot amerikanska vampyrer?

Amanda Hellberg blev uppmanad av självaste Philip Pullman, den brittiske Astrid Lindgren pristagaren 2005 (ALMA priset), att skriva ”Jag väntar under mossan”, en ungdomsbok som handlar om Matilda som kommer ...

Av: Belinda Graham | Essäer | 21 december, 2012

Tonsättaren Lucio Garau och livets stora gåvor

  Lucio Garau är en tonsättare från Sardinien i Italien som har komponerat många verk som speglar musiken och ljuden från hans hemtrakter. Inte så mycket för folkmusiken i sig, utan ...

Av: Guido Zeccola | Musikens porträtt | 04 Maj, 2011

Sten Barnekow

Zazen och den omöjliga boken

Det är svårt för mig försöka formulera frågor om Sten Barnekows minst sagt mastodontiska bok, 2 144 sidor, Än zen då: En japansk zenmästares första besök i Sverige (Bokförlaget Nya ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om litteratur & böcker | 07 januari, 2017

Detalj från omslaget av Tiphaine Samoyault: Roland Barthes

Den polymorfe Roland Barthes

Poeten och essäisten Bo Gustavsson bjuder oss på ett poetiskt minne av den franska författaren Roland Barthes som skulle ha blivit 100 år i år.

Av: Bo Gustavsson | Litteraturens porträtt | 09 augusti, 2015

Le Chat Noir Gaudeamus

Bortglömd radikal från konstnärernas Montmartre

En ny bild av det tidiga nittonhundratalets Montmartre framträder när den politiskt medvetne målaren Théophile-Alexandre Steinlen får ta plats på Musée de Montmartre i Paris. Tidens strömningar och politiska dramatik ...

Av: Eva-Karin Josefson | Konstens porträtt | 27 februari, 2015

Stefan Whilde

Konsten att resa inkognito

Jag hade ätit Paila marina, en skaldjursgryta med för mycket mussla i, och avnjutit ett högst mediokert bordsvatten i samma trista lokal som två svettiga tanter och en krokryggad ...

Av: Tidningen Kulturen | Stefan Whilde | 02 april, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.