I am still on a stage playing with ideas - A conversation with…

Kaia Hugin is a Norwegian visual artist – here is her website: www.kaiahugin.com – whose “Motholic Mobble” (2008-2013), a series of eight surreal, magical and utterly surprising short videos, has undoubtedly revealed ...

Av: Gianluca Pulsoni | 02 september, 2014
Övriga porträtt

Terror och utplåning

Ett försök att fördjupa betraktelsen av ondskan och rycka masken från dess anlete. Visa dess praxis och dess intention.Klarast visar Robespierres uttalande dess avsikt i sitt uttalande: Staten måste styras ...

Av: Oliver Parland | 06 januari, 2011
Essäer om samhället

Kultur är ett ord med gränslöst många betydelser och innebörder

Elin, Sebastian och Leo Kultur är ett ord med gränslöst många betydelser och innebörder Svag musik blandas med valrapporter från tv:n i ena hörnet. Från väggen ovanför ler Marilyn Monroe förföriskt ner ...

Av: Johanna Wilkens | 15 september, 2010
Kulturreportage

Illustration Hebriana Alainentalo

Onåbar del 3 av Gabriella Olsson

Morgonen före förmiddagen då hon på pendeltåget sparkade ihjäl mannen som ofredade henne på Gare de Lyon hade hon på bussen till stationen sett en familj om tre personer. Mamma ...

Av: Gabriella Olsson | 20 juli, 2015
Utopiska geografier

“Life Sharing” av Eva och Franco Mattes (2000-2003)

100 nedslag i nätkonstens historia



Datorn står i sovrummet. Vi kan tänka oss att den brummar lite hemtrevligt medan fläkten snurrar för att kyla processorn. I sängen bredvid datorn ligger någon och sover fridfullt. Plötsligt blir det aktivitet i datorn, dioderna börjar blinka rastlöst, någon okänd har precis loggar in via internet och börjat rota runt på hårddisken bland privata dokument, bilder och mail.




 

 

Det här är inte beskrivningen av ett dataintrång utom av konstverket “Life Sharing”, som är ett anagram för File Sharing. Under åren 2000-2003 öppnade konstnärerna Eva och Franco Mattes upp sin dator, så att vem som helst kunde logga in på den och ta del av deras liv som fanns lagrat på hårddisken.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det var i början av 2000-talet som fildelningen började få allmän spridning. Napsters startade som en av de första fildelningstjänsterna och följdes av andra hemsidor, där Piratebay kom att den bli den mest kända och ökända.  Det var också i slutet av 1990-talet som användarna började sända sina liv live över nätet med hjälp av en webbkamera. En av de första var Jenni CAM där vi fick följa 19-åriga Jennifer Ringley i hennes vardag och ta del av hennes funderingar. Det fanns under den här perioden ett stort intresse att dela med sig av sitt liv på nätet och “Life Sharing” är väl det ultimata självutlämnande sättet, genom att ge alla tillgång till innehållet på sin dator. Konstnärerna säger själva att man ville försöka leva efter den gamla hacker-devisen om att all information skulle vara fri.

“Life Sharing” ingår i ett tvåårigt utställningsprojekt på Rhizome.org, som är en organisation som främjar och bevarar digital konst. I Net Art anthology kommer man att presentera 100 nätbaserade konstverk från 1980 fram till idag. Förutom “Life Sharing” kan man bland annat hitta verk som Olia Lialinas “My Boyfriend Came Back from the War” (1996) som är en HTML-baserad interaktiv berättelse, Alexei Shulgins “Form Art” (1997) där konstnären har använt sig webbens olika formulär för att bygga upp abstrakta mönster på skärmen och verk från Miltos Manetas nätbaserade konstriktning Neen.

Det stora problemet med nätbaserad konst är den tekniska utvecklingen och svårigheten att visa konstverken när de bara fungerar i vissa webbläsare som Netscape eller är beroende av insticksprogram som inte längre fungerar i nyare webbläsare. Att bevara den nätbaserade konsten handlar därför i lika hög grad om att bevara tekniken eller skapa program som kan simulera de miljöer som de är gjorda för. Ett stort arbete för Rhizome har därför varit, förutom att dokumentera konstverken, att återskapa tekniken bakom verken så de kan upplevas som de var tänkta när de en gång i tidens skapade. Ambitionen med Net Art anthology är att skapa en kanon för den nätbaserade konsten där man lyfter fram de viktigaste och mest betydelsefulla konstverken i den nätbaserade konstens historia.

 

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder

På svenska är en lögn sällan en lögn

Den trettonde maj firar vi Barnens dag. Vi svenskar. I andra länder firar man Barnens dag på ett annat datum. I andra länder FIRAR man barnens dag. I Sverige glider ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 09 maj, 2013

Louis Ferdinand Céline,  1932.  Foto: Globd/Wikipedia

Resa till nattens ände – tre versioner, tre världar

Den franske författaren Louis-Ferdinand Céline (1894-1961) föll med sin roman "Voyage au bout de la nuit" ur ramen för den franska 1900-talslitteraturen men blev samtidigt epokgörande för denna. Hans litterära ...

Av: Elisabeth Tegelberg | Essäer om litteratur & böcker | 12 april, 2017

Georges Dumézil och gudarna i norden

Georges Dumézil har utan tvekan befäst sin plats bland de viktigaste religionshistorikerna i Europa under 1900-talet. Detta framförallt för sina studier kring de indoeuropeiska kulturerna och samhällen, och för hans ...

Av: Marco De Baptistis | Essäer om religionen | 04 maj, 2014

Here comes the sun

”You were only waiting for this moment to arrive” sjöng Paul McCartney den tionde december 2011. Den enda man såg på scenen var Paul med sin gitarr, och den känslan ...

Av: Johanna Holmberg | Gästkrönikör | 06 maj, 2014

Filosofi er livsform. Del I

Ut fra dets natur streber mennesket etter viten (Aristoteles, Metafysikken, Del I) Fortale   Ut fra Aristoteles er mennesket et rasjonalt værende, e.g. at det som skiller mennesket fra alle andre værender, er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 oktober, 2011

Den brinnande lampan på marken

En stor och betydelsefull sång brukar i de flesta falla börja stilla för att efter en sökande och tvekande inledning ta fart, pulsera och fina sin betydelsefulla riktning. Canto General ...

Av: Hans-Evert Renérius | Essäer om litteratur & böcker | 26 april, 2017

Der Watzmann, Gemälde von Caspar David Friedrich, 1824/25

Människa och Natur: Into the Wild

Drömmen att överleva ensam i vildmarken. Att leva av det naturen har att ge, och uppleva hur man som människa måste finna sin naturliga plats i ett obarmhärtigt rike. Att ...

Av: Ivar Sagbakken | Agora - filosofiska essäer | 15 september, 2015

En självplågare

Müritz, juli 1923: Franz sitter i den höga korgstolen och lyssnar på Östersjöns vågbrus. Skuggan från solskyddet räddar honom från att bli alldeles brunbränd. Han har rest hit, till Pension Glückauf ...

Av: Jonas Wessel | Övriga porträtt | 12 augusti, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.