Holismer och reduktionismer

Holismen handlar i princip om att se all verklighet som en helhet (inte en delhet). Positivismen (som är den naturvetenskapliga förståelsens centrum och metod) handlar om att se - eller ...

Av: Carsten Palmer Schale | 13 maj, 2011
Essäer

Vårt lilla, lilla samhällsbygge

Häromdagen upplevde jag en skräckfilm. Åtminstone kändes det så när jag gick i iskylan mot kiosken för att se om den var öppen. Jag hade lånat min pojkväns mobiltelefon som ...

Av: Jessica Johansson | 10 december, 2012
Jessica Johansson

Fågelmataren, dokumentär-novell kring Svartån

  Bild: Hebriana Alainentalo En vit pickup krypkör på cykelbanan. Nedanför den snötäckta åbädden rasslar det sprött som glas när tunna flak törnar emot uddar av nyis. I klungor vid iskanten står ...

Av: Staffan Ekegren | 09 februari, 2009
Utopiska geografier

Ingen konst för taxar

 Olle Bærtlings Asamk, förslag till skulptur på Sergels torg, Stockholm, 1961. Ej genomförd. Skalenligt fotomontage av Albin Dahlström/Moderna Museet. Ingen konst för taxar – Carlsund och Baertling i storformat Det är en ...

Av: Ulf Stenberg | 27 november, 2007
Kulturreportage

“Life Sharing” av Eva och Franco Mattes (2000-2003)

100 nedslag i nätkonstens historia



Datorn står i sovrummet. Vi kan tänka oss att den brummar lite hemtrevligt medan fläkten snurrar för att kyla processorn. I sängen bredvid datorn ligger någon och sover fridfullt. Plötsligt blir det aktivitet i datorn, dioderna börjar blinka rastlöst, någon okänd har precis loggar in via internet och börjat rota runt på hårddisken bland privata dokument, bilder och mail.




 

 

Det här är inte beskrivningen av ett dataintrång utom av konstverket “Life Sharing”, som är ett anagram för File Sharing. Under åren 2000-2003 öppnade konstnärerna Eva och Franco Mattes upp sin dator, så att vem som helst kunde logga in på den och ta del av deras liv som fanns lagrat på hårddisken.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det var i början av 2000-talet som fildelningen började få allmän spridning. Napsters startade som en av de första fildelningstjänsterna och följdes av andra hemsidor, där Piratebay kom att den bli den mest kända och ökända.  Det var också i slutet av 1990-talet som användarna började sända sina liv live över nätet med hjälp av en webbkamera. En av de första var Jenni CAM där vi fick följa 19-åriga Jennifer Ringley i hennes vardag och ta del av hennes funderingar. Det fanns under den här perioden ett stort intresse att dela med sig av sitt liv på nätet och “Life Sharing” är väl det ultimata självutlämnande sättet, genom att ge alla tillgång till innehållet på sin dator. Konstnärerna säger själva att man ville försöka leva efter den gamla hacker-devisen om att all information skulle vara fri.

“Life Sharing” ingår i ett tvåårigt utställningsprojekt på Rhizome.org, som är en organisation som främjar och bevarar digital konst. I Net Art anthology kommer man att presentera 100 nätbaserade konstverk från 1980 fram till idag. Förutom “Life Sharing” kan man bland annat hitta verk som Olia Lialinas “My Boyfriend Came Back from the War” (1996) som är en HTML-baserad interaktiv berättelse, Alexei Shulgins “Form Art” (1997) där konstnären har använt sig webbens olika formulär för att bygga upp abstrakta mönster på skärmen och verk från Miltos Manetas nätbaserade konstriktning Neen.

Det stora problemet med nätbaserad konst är den tekniska utvecklingen och svårigheten att visa konstverken när de bara fungerar i vissa webbläsare som Netscape eller är beroende av insticksprogram som inte längre fungerar i nyare webbläsare. Att bevara den nätbaserade konsten handlar därför i lika hög grad om att bevara tekniken eller skapa program som kan simulera de miljöer som de är gjorda för. Ett stort arbete för Rhizome har därför varit, förutom att dokumentera konstverken, att återskapa tekniken bakom verken så de kan upplevas som de var tänkta när de en gång i tidens skapade. Ambitionen med Net Art anthology är att skapa en kanon för den nätbaserade konsten där man lyfter fram de viktigaste och mest betydelsefulla konstverken i den nätbaserade konstens historia.

 

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder

Från Spider till ARCIV

TEMA VÄSTERBOTTEN Sedan snart tio år tillbaka finns det i Västerbotten ett spännande projekt vars huvudsakliga syfte kan sägas vara att göra det möjligt för kulturarbetare att försörja sig på ...

Av: Gregor Flakierski | Kulturreportage | 07 februari, 2008

Birgitta Trotzig

Birgitta Trotzig: Sveriges Dostojevskij

Det finns inte många svenska författare som på en och samma gång förmått tränga in i människans vitaste vita och svartaste svarta; i hennes djupaste ljusdunkla skikt; i hennes levande ...

Av: Carsten Palmer Schale | Litteraturens porträtt | 08 mars, 2017

Beatrice Månsdotter

Glödande skymningsljus

”Jag har sett det här förut.” Han kisar med ögonen. ”Tusentals gånger i mina drömmar. Det är som om jag redan har varit här.” ”Mmm.” Hon nickar och följer med ...

Av: Beatrice Månsdotter | Gästkrönikör | 28 december, 2016

Fragment av surrogatpyret VIII

Fragment av surrogatpyret VIII Å då tänkte ja så här, lite lomrut, mens ja skwompande tjasa upp på bron i den sjuka stanken från dom nyflådda hudarna å pissrååtan å ja ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 20 november, 2007

Universum

Då Oden mötte Mefistofeles

Jag upplever i den norröna mytologin en enorm melankoli. Den norröna mytologin är ett drama, en pågående kris, en gudomlig tragedi. För gudarna är otillräckliga, men det är inte bara ...

Av: Eirik Storesund | Agora - filosofiska essäer | 07 oktober, 2015

Hans Evert René.Tre dikter från Majorca

SOLEN VÄRMER SJÄLENS TRASOR     Solen värmer själens trasor.   De vänder sig om i inre kyla, för att återfå en andning: näring av tång och aska.   Sol bländar avsiktligt snett.   Havet lägger ändå stranden tillrätta med gyllenbruna trådar, helt ...

Av: Hans Evert Renerius | Utopiska geografier | 09 december, 2013

Melker Garay. Foto: Niclas Kindahl

Litterära artefakter

Hur lätt är det inte att betrakta sina litterära artefakter med en viss misströstan? Hur lätt är det inte att känna missmod ögonblicket efter att man har lagt ner sin ...

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 13 april, 2015

Utopia

Utopier, drömmar om idealsamhällen, finns beskrivna alltsedan Platons Staten och Thomas Moores Utopia. Genom tiderna har också många försökt översätta drömmarna till verklighet. Radikala kristna har baserat utopiska samhällsbyggen på urkristendomens ...

Av: Björn Gustavsson | Gästkrönikör | 13 juli, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.