TV-serien Morran och Tobias, Foto: SVT

Skrattet vid ensamhetens avgrund

Mathias Jansson har hittat parallellerna mellan SVT:s komedisuccé "Morran och Tobias" och andra tragikomiska radarpar genom TV-historien. Många av komediserierna bygger i grunden på djupa existentiella frågor om mänsklig utsatthet ...

Av: Mathias Jansson | 04 november, 2015
Media, porträtt

Guds död, människans bankrutt och den kreativa subversionens metamorfoser - En essä om…

Finns det böcker som kan spränga hela folkhemska helyllebibliotek åt helvete? Nästan alla torde väl förneka att något sådant vore möjligt; dessvärre kanske de har rätt. Om något aldrig förut ...

Av: Nikanor Teratologen | 11 mars, 2011
Essäer om litteratur & böcker

"Jag var inte toastmaster åt någon generation" - Bob Dylan och livet fram…

"Jo", börjar jag försiktigt, "Bob Dylan fyller sjuttio år den 24: e maj, tror du att jag kan få in något om det?". När redaktören svarar javisst blir jag smått ...

Av: Linda Bönström | 24 maj, 2011
Kulturreportage

Anna Fredén. En dikt

Jag är en typisk sängskrivare som helst läser Ann Jäderlund och Pia Tafdrup. När min man sitter med hörlurarna på för att lyssna och skriva så ligger jag i sängen med ...

Av: Anna Fredén. | 06 oktober, 2014
Utopiska geografier

“Life Sharing” av Eva och Franco Mattes (2000-2003)

100 nedslag i nätkonstens historia



Datorn står i sovrummet. Vi kan tänka oss att den brummar lite hemtrevligt medan fläkten snurrar för att kyla processorn. I sängen bredvid datorn ligger någon och sover fridfullt. Plötsligt blir det aktivitet i datorn, dioderna börjar blinka rastlöst, någon okänd har precis loggar in via internet och börjat rota runt på hårddisken bland privata dokument, bilder och mail.




 

 

Det här är inte beskrivningen av ett dataintrång utom av konstverket “Life Sharing”, som är ett anagram för File Sharing. Under åren 2000-2003 öppnade konstnärerna Eva och Franco Mattes upp sin dator, så att vem som helst kunde logga in på den och ta del av deras liv som fanns lagrat på hårddisken.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det var i början av 2000-talet som fildelningen började få allmän spridning. Napsters startade som en av de första fildelningstjänsterna och följdes av andra hemsidor, där Piratebay kom att den bli den mest kända och ökända.  Det var också i slutet av 1990-talet som användarna började sända sina liv live över nätet med hjälp av en webbkamera. En av de första var Jenni CAM där vi fick följa 19-åriga Jennifer Ringley i hennes vardag och ta del av hennes funderingar. Det fanns under den här perioden ett stort intresse att dela med sig av sitt liv på nätet och “Life Sharing” är väl det ultimata självutlämnande sättet, genom att ge alla tillgång till innehållet på sin dator. Konstnärerna säger själva att man ville försöka leva efter den gamla hacker-devisen om att all information skulle vara fri.

“Life Sharing” ingår i ett tvåårigt utställningsprojekt på Rhizome.org, som är en organisation som främjar och bevarar digital konst. I Net Art anthology kommer man att presentera 100 nätbaserade konstverk från 1980 fram till idag. Förutom “Life Sharing” kan man bland annat hitta verk som Olia Lialinas “My Boyfriend Came Back from the War” (1996) som är en HTML-baserad interaktiv berättelse, Alexei Shulgins “Form Art” (1997) där konstnären har använt sig webbens olika formulär för att bygga upp abstrakta mönster på skärmen och verk från Miltos Manetas nätbaserade konstriktning Neen.

Det stora problemet med nätbaserad konst är den tekniska utvecklingen och svårigheten att visa konstverken när de bara fungerar i vissa webbläsare som Netscape eller är beroende av insticksprogram som inte längre fungerar i nyare webbläsare. Att bevara den nätbaserade konsten handlar därför i lika hög grad om att bevara tekniken eller skapa program som kan simulera de miljöer som de är gjorda för. Ett stort arbete för Rhizome har därför varit, förutom att dokumentera konstverken, att återskapa tekniken bakom verken så de kan upplevas som de var tänkta när de en gång i tidens skapade. Ambitionen med Net Art anthology är att skapa en kanon för den nätbaserade konsten där man lyfter fram de viktigaste och mest betydelsefulla konstverken i den nätbaserade konstens historia.

 

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder

sista_kväll erotik

Jag står långt från dig världna blom, finns inget jag mer hade än doftat mig knarkad på dig, din lekamen gör mig blind i bästa, ser dig vackra för allt ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 14 november, 2012

Sannheten

Innledning I uminnelige tider har så vel lek som lærd undret seg over hva som menes med ‘sannhet’ og hva for egenskaper, eller kvaliteter, som gjør at en kan hevde om ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 29 september, 2014

Experimentmässor, igenkänning och julgåvor

Med start på Första söndagen i Advent, alltså den 2 december, kan Svenska kyrkans nya försöksordningar för mässan komma att användas. Ett antal församlingar har fått ansöka om att bli ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 26 oktober, 2012

Är detta en människa? - en reflektion om ondska

Är detta en människa?, frågar sig Primo Levi i hans text med samma namn. Hans litterära beskrivning av de fasor som han genomlevt i förintelselägret Buna i Monowitz nära Auschwitz ...

Av: Marie Hållander | Essäer om litteratur & böcker | 15 juni, 2009

Målarprinsen i arbete (omkring 1905).  Foto: Emil Eiks

Prins Eugen och folkbildningsfrågorna i början av 1900-talet

Övertygad antinazist, liberal demokratianhängare och folkbildare - Mats Myrstener ger oss en inblick i målarprinsen Eugens liv och verk.

Av: Mats Myrstener | Essäer om konst | 09 december, 2017

Free your mind – and the rest will follow

  foto: Henriette Lykke Free your mind – and the rest will follow Sedan drygt femtio år tillbaka har den japanska dansformen Butoh fascinerat sin publik. Butoh är konsten att sudda ut kroppens ...

Av: Johanna Wilkens | Konstens porträtt | 14 augusti, 2007

Remember Manhattan

  Silence (over Manhattan) A black September shadow cloaks the dawn,The City’s once white teeth now rotting stumps,Midst choking dusty embers ether-borne,Its shrunken soundless heart now barely pumps.Infernos upon retribution rise,Fanaticism maddening ...

Av: Guido Zeccola | Allmänna reportage | 11 september, 2011

Who is Charlie?

Alla begrepp flyter in i varandra. Ingenting är längre vad det brukade vara och ingenting är heller hur det ser ut att vara.

Av: Niklas Anderberg | Essäer om litteratur & böcker | 10 december, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts