En av Sveriges starkaste liberala röster

Det första intrycket av Dilsa Demirbag-Sten är hennes energi och engagemang. Redan innan vi har satt oss vid ett bord för att diskutera hennes nya biografi Fosterland, har hon hunnit ...

Av: Waldemar Ingdahl | 27 Maj, 2010
Övriga porträtt

Veckans Bodström

Förre justitieministern, fotbollspelaren och deckarförfattaren Thomas Bodström har skrivit en bok som avslöjar det som alla redan för länge sedan visste. Dessutom tycker han att socialdemokraterna ska förnya sig genom ...

Av: Gregor Flakierski | 29 Maj, 2011
Veckans titt i hyllan

Attraktionslagen gäller alltid

Du känner till attraktionslagen. Den styr dig när du blir förälskad och när någon blir förälskad i dig. Jag drogs till min nuvarande hustru, jag drabbades inte av henne. Jag ...

Av: Stefan Whilde | 01 juli, 2013
Stefan Whilde

Veckan från hyllan, Vecka 24-2013

Rasisterna i SD (Sicherheitdienst? Det skulle förklara en del) har varit i blåsväder (igen) eftersom de uppbär massa partistöd för mandat som ingen företräder. De får helt enkelt pröjs för ...

Av: Gregor Flakierski | 08 juni, 2013
Veckans titt i hyllan

Laokoon och hans söner. Källa Wikipedia

I Laokoongruppens grepp



Laokoon och hans söner i kamp med en jätteorm är en av konstens mest levande och dramatiska skulpturer. Det har funnits många som försökt efterlikna motivet med få har kommit upp i samma nivå som den antika förlagan. 
Motivet med Laokoon och hans söner finns även avbildat i många målningar. För att nämna några: El Grecos målning från 1614, Francesco Paolo Hayez 1800-talsmålning och Roy Lichtensteins målning från 1988. Ingen av dessa verk har dock samma dramatik och dynamik som skulpturgruppen, utan ser lite stela och teatrala ut.

Laokoon var en trojansk präst som genomskådade Odysseus krigslist med den trojanska trähästen, men precis när Laokoon skulle avslöja komplotten ingrepp gudarna, som stod på Odysseus sida, och skickade ner en orm som dödade honom och hans två söner.

Den skulpturgrupp som vi idag kan se i Vatikanen återupptäcktes 1506 och stilen brukar kallas hellenistisk barock. Förmodligen är marmorstatyn inte original utan en kopia och den kan en gång i tiden funnits i en bronsversion, men som i många liknande fall kan ingen vara riktigt säker. En sak är iallafall säkert, det är ett av konsthistoriens mest dramatiska verk och man kan gissa att många filmskapare som gjort skräckfilmer om ormar, som “Anaconda” (1997), “Python” (2000) etc.,  sneglat på Laokoon och hans söner för inspiration när det gäller den dramatiska och visuella kampen mellan orm och människa.

Motivet med Laokoon och hans söner finns även avbildat i många målningar. För att nämna några: El Grecos målning från 1614, Francesco Paolo Hayez 1800-talsmålning och Roy Lichtensteins målning från 1988. Ingen av dessa verk har dock samma dramatik och dynamik som skulpturgruppen, utan ser lite stela och teatrala ut.

Ett så välkänt motiv som Laokoon har naturligtvis också gett upphov till parafraser, parodier och olika udda versioner. På nätet hittade jag bland annat en ganska komisk version där Laokoon brottas med en dammsugarslang istället för en orm och en mer populärkulturell referens där man bytt ut figurerna mot tre stycken Stormtroopers. Ett något mer udda verk är det anatomiska verk från 1938 där man återskapat gruppen med hjälp av skelett från människor och ormar. Man skulle kunna kalla det för en röntgenvariant av skulpturgruppen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Inom samtidskonsten har man ofta tagit fasta på skulpturgruppens form och rörelse. Under sommaren 2017 arrangerade på Henry Moore Institute i England en utställning med titeln “Towards a new Laocoon” där några samtida skulptörer visade verk inspirerade av Laokoongruppen. Richard Deacons “Laocoon” (1996) är en stor böjd träskulptur som slingrar sig som ett tomt ormskinn i luften. Deacon har tagit fasta på ormens cylinderformade kropp och hur den vrider sig runt Laokoons och hans söner. Personerna är frånvarande i skulpturen och kvar blir bara rörelsen och formen efter ormen.

Även Tony Cragg intresserar sig för det organiska och rörelsen i verket. Cragg har använt sig av bruna avloppsrör som han kopplat ihop till en slingrande skulptur som omfamnar olika föremål som en stor rostfri mjölkkanna, ett bord och en korg av rotting. Man kan se plaströren som ormarna som slingrar sig runt de tre personer som i skulpturen symboliseras av tre olika vardagliga föremål som en kanna, en korg och ett bord.

Utställningen på Henry Moore Institute visar att det antika arvet efter Laokoon fortfarande inspirerar konstnärer att skapa nya intressanta samtidskonstverk, även om jag kan tycka att ingen hittills lyckats överträffa originalet i det här fallet.  

 

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder

August Strindberg 2012

Om August Strindbergs liv, leverne, texter och persona tvistar de lärde ständigt. De flesta har en uppfattning om Strindberg och ofta en ganska stark sådan. Det är anmärkningsvärt att en ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 07 januari, 2012

Illustration: Hebriana Alainentalo

Fantasi och mening

Kärleken har behov av verklighet.

Av: Tidningen Kulturen | Melker Garay : Reflektioner | 15 september, 2015

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | Konstens porträtt | 18 februari, 2013

I juletid blommar körsbärsträden i Central Park

Efter en tolvtimmars flygresa över Atlanten i ”monkeyclass” kan det kännas skönt att sträcka på benen med en promenad. Vi är på besök hos dottern och ska fira jul på ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 15 januari, 2012

Det är som om öarna åter stiger upp för min syn

Det är som om öarna åter stiger upp för min syn   Klipporna på Färöarna är otaligt många och fantastiskt vackra. Har rest på många sätt, och i många länder, men särskilt starkt ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 09 februari, 2007

Det är vackert i sin uppgivenhet och i det vackra finns i sin…

I dessa dagar då samhället tampas med problem som utanförskap och ungdomar på glid, fyller två guldpärlor 30 år. Guldpärlor i form av film om just tonårens utmaningar, utanförskap och ...

Av: Nicole E. Wallenrodhe | Essäer om film | 24 april, 2013

Europas vatten

Att Försvaret bitit sig fast vid Vättern som föreslaget utökat övningsområde för militärt flyg oroar. Dessutom förmår man inte sända representanter till Ödeshög eller Jönköping för samråd om det som ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 15 november, 2011

Orientalism – västs syn på Öst

Foto: Simon Amarcord TEMA ÖST-VÄST Idéhistorikern Mohammad Fazlhashemi beskriver hur den västerländska självbilden vuxit fram i kontrast till ett, mer eller mindre, konstruerat Öst. Resor till fjärran länder i syfte att upptäcka ...

Av: Mohammad Fazlhashemi | Essäer om samhället | 30 april, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.