Ulf Stenberg

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen 2

Korta berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen. Andra och Tredje berättelse: Siffermannen och Den kallsinniga isprinsessan

Av: Ulf Stenberg | 01 maj, 2017
Utopiska geografier

Gabriella Olsson. Foto: Anna Langseth

Onåbar

Den första delen av Gabriella Olssons prosaföljetong.

Av: Gabriella Olsson | 25 maj, 2015
Utopiska geografier

nya dikter av Carsten Palmer Schale

Carsten Palmer Schale som poet inför det nya året

Av: Carsten Palmer Schale | 11 januari, 2017
Utopiska geografier

Den arbetslöse i vildmarken

Få svenska filmer som jag har sett har varit så lyckade som Losers. I händelsernas centrum står en kvinna i yngre medelåldern, Karin (Isabella Von Saenger). Hon arbetar med en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 31 december, 2013
Filmens porträtt

Abraham Poincheval i björnens mage. Image courtesy of Musée de la chasse et de la nature.

Konsten att sova i en död björn



Den klaustrofobiska känslan av att vara inspärrad i ett trångt utrymme är inget som den franska konstnären Abraham Poincheval verkar lida av. Under en vecka under 2017 befann han sig instängd i en sten på konstmuseet Palais de Tokyo i Paris. I stenen fanns det en formgjuten stol där han kunde sitta och genom små hål fick han luft, vatten och näring. 
Att plötsligt befinna sig naken på röda mattan med hundratals personer stirrande på dig är rena mardrömsupplevelsen. Att dessutom vara instängd i en glaslåda och inte kunna fly, gör inte saken bättre, men det var precis det som den ryska performancekonstnären Fyodor Pavlov-Andreevich utsatte sig för när han kraschade kända fester som Met galan 2017. Hans medhjälpare levererade honom naken instoppad i en glaslåda på röda mattan och lämnade honom sedan åt sitt öde. Verket ingick en serie av fem performance som konstnären kallade “Foundling”

. Via en kamera kunde besökarna på en videoskärm sedan följa vad som hände inne i stenen. Konstnären beskriver denna klaustrofobiska performance med titeln “Stone” som känslan av att resa i en sten, som en astronaut, utan att kunna röra sig. För nog är det en mental utmaning att befinna sig instängd under en lång tid i ett litet utrymme.

Man kan inte låta bli att jämföra Poincheval performance med andra verk som testar kroppens gränser, där vi bland annat hittar den kända konstnären Marina Abramović, som skapat många och långa performanceverk. Abramović har också skapat ett klaustrofobiskt verk.  I “Imponderabilia”  från 1977 ställde sig Abramovic och hennes kollega Ulay nakna vid en trång passage som ledde in till invigningen av utställningen på ett konstmuseum i Bologna. Besökarna blev tvungna att pressa sig förbi de två nakna konstnärernas kroppar vilket skapade en klaustrofobisk känsla hos besökarna.

För Poincheval var en vecka instängd i en sten inte hans första och inte heller hans längsta klaustrofobiska upplevelse. 2014 tillbringade han två veckor i en död björn på ett annat franskt museum. I en uppstoppad björn hade konstnären byggt en sängplats där han sedan tillbringade två veckor. Med sig hade han mat, vatten, en lampa, något att läsa och någon form av toalett. Poincheval  konstnärskap kretsar mycket kring att befinna sig i trånga utrymmen under en längre tid som att bo i ett underjordiskt hål utanför en bokhandel i Marseille, spendera en vecka 20-meter ovanför marken på en liten plattform utanför Paris tågstation Gard du Nord eller flyta runt som en flaskpost på floden Rhone, inspärrad i en stor genomskinlig flaska.

Den här typen av performance är inte helt ofarlig. När några konststudenter från Holland 2015 gjorde ett försök till ett performanceverk, som gick ut på att en kvinna som låg i en låda täcktes av gips, höll det på att gå riktigt illa. Det visade sig att andningshålet förmodligen var för snävt tilltaget och kvinnan fick panik när syret började ta slut. Stadens brandkår fick göra en blixtutryckning och slå sönder gipskokongen och rädda kvinnan ur den klaustrofobiska situationen. Sensmoralen är väl att den här typen av farlig konst ska lämnas år erfarna och utbildade konstnärer och inget som konststudenter ska försöka sig åt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det finns andra studenter som också hamnat i konstknipa, låt hända av det mer humoristiska slaget. En student vid det tyska universitetet i Tübingen ville ta en selfie med den peruanska konstnärens Fernando de la Jara staty “Chacán-Pi” (Making Love), men fastnade och kom inte loss. Statyn som är en 12 ton marmorskulptur föreställer kort och gott en vagina och den manliga studenten fastnade med foten i öppningen och kunde inte ta sig loss utan hjälp av brandkåren. Att vara instängd nio månader i mammans mage och sedan fastna på vägen ut kan inte annat än beskrivas som klaustrofobiskt.

Att plötsligt befinna sig naken på röda mattan med hundratals personer stirrande på dig är rena mardrömsupplevelsen. Att dessutom vara instängd i en glaslåda och inte kunna fly, gör inte saken bättre, men det var precis det som den ryska performancekonstnären Fyodor Pavlov-Andreevich utsatte sig för när han kraschade kända fester som Met galan 2017. Hans medhjälpare levererade honom naken instoppad i en glaslåda på röda mattan och lämnade honom sedan åt sitt öde. Verket ingick en serie av fem performance som konstnären kallade “Foundling”. Jag tror inte Pavlov-Andreevich kände sig speciellt utsatt där han låg naken i en glaslåda på kändisfestens röda matta. Vi talar ändå om en konstnär som spikade fast sin pung i kullerstenen på Röda torget i Moskva och satt där naken som en protest mot vad han kallade den ryska polisstaten.

 

 

 

 

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder

Heligt språk. Språkets och ordens heliggörande inom den abramitiska mystiken

Gryningsbrisen har hemligheter att anförtro dig. Somna inte om.Du måste be om det du verkligen vill ha.Somna inte om.Människor går fram och tillbaka över tröskelnmellan världarna.Dörren är rund och öppen.Somna inte ...

Av: Åsa Boström | Agora - filosofiska essäer | 13 mars, 2012

Spår och tecken – en introduktion till Vilhelm Ekelund

Det finns en ej ringa rad av stora svenska författare, som är betydligt mer kända utomlands än här i Sverige. En av dessa är Rolf Ekman, docent i filosofi och ...

Av: Carsten Palmer Schale | Övriga porträtt | 30 maj, 2012

Åvald Norén. Texter

Mitt namn är Åvald Norén, 22 år och studerar på Malmö Folkhögskola. Jag har skrivit mycket med inspiration av spoken word och även rapp då jag vill uppnå den typen av ...

Av: Åvald Norén | Utopiska geografier | 17 juni, 2013

Veckan från Hans Fallada

Folkrörelseägda Folksam bantar ner sin organisation. Deras deltidsarbetande ombud - folkrörelsetanken! - fick vara med om att konkurrera om de återstående jobben. Så generöst. De som inte klarade av säljmålen ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 03 juli, 2011

Pantheon i Rom

Sommarens esoteriska betydelser

Året, med dess olika årstider, har hermetiska betydelser som binds till solståndet och dagjämningarna och ger den moderna människan möjlighet att stärka banden mellan den individuella själen och världens ande, mellan det ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om religionen | 12 juni, 2017

Om att dö, om att leva

Min pappas morfar var hundraåringen som hoppade ut genom ett fönster och försvann, på riktigt. Han rymde från ålderdomshemmet och dog i en snödriva. Hemmet hade aldrig blivit hans hem. Min ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 30 april, 2012

Goethes sommarhus i Weimar. Foto: Björn Gustavsson

Att resa till Weimar

Att befinna sig i Weimar är att befinna sig i en stad vars historia samtidigt är en väsentlig del av centraleuropeisk kulturhistoria. Sin litenhet till trots (idag 65 000 invånare) har ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 06 juni, 2015

Veckan från hyllan, vecka 47 - 2012

Veckans stora nyhet var att rasister är rasister. Att de beter sig som rasister, och uttrycker rasistiska åsikter. En icke-nyhet om man så vill. Det positiva är att de finns ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 17 november, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.