Likkistor ska sprängas och stega härifrån ... Vladimir Majakovskij

... död för egen hand 1930, återuppstod inför ryska revolutionens 50-års jubileum, sattes dock snabbt i gulag av den rådande regimen, då hans skrivande ansågs vara subversivt, individualistiskt och borgerligt ...

Av: Freke Räihä | 25 oktober, 2010
Utopiska geografier

Greta Sandberg

Minnen. Kvinnor och konst.

Det blir ett kort återvändande, till en mycket liten by, som jag besökte för fjorton år sedan, jag vill minnas att det bodde 36 människor där då, nu är de ...

Av: Bo Bjelvehammar | 19 december, 2016
Essäer om konst

Roger Karlsson på scen. Foto: Carina Hedlund.

Porträtt: Roger Karlsson

När jag promenerar hem från showen ”Storhetsvansinne” med Niklas Strömstedt är det inte Niklas musik som ringer i öronen. Nej, i huvudet surrar en av Roger Karlssons låtar. Inget ont ...

Av: Thomas Wihlman | 20 mars, 2016
Musikens porträtt

Leila Aboulela  Foto CC BY SA 3.0 Wikipedia

En afrikansk röst att lyssna till

Den afrikanska litteraturen har äntligen börjat få sitt rätta värde. Visst har det funnits en rad afrikanska författare, framförallt från senare halvan av förra seklet, som nått erkännande och berömmelse ...

Av: Carsten Palmer Schale | 27 april, 2016
Essäer om litteratur & böcker

Stillbild ur Rewell Altunagas “Elegia” från 2015

Det grymma havet



På stranden ligger den lilla pojken i vattenbrynet. Det ser ut som om han sover. Fotografiet av treårige Alan Kurdis döda kropp som spolades upp på en turkisk strand 2015 blev en väckarklocka för världen om den pågående flyktingkatastrofen i Syrien. Medelhavet har under åren fått det föga smickrande smeknamnet “Dödens hav” efter alla de flyktingar som har mist livet på sin färd till Europa i vingliga, överfulla gummibåtar. 
Båtflyktingar har det funnit gott om under historiens gång. Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att 70% av vår planet består av vatten. Vill man fly måste man förr eller senare bege sig ut på havet. Om det så är flyktingar från Indonesien som försöker nå Australiens kust eller svenska immigranter som flyr 1800-talets svält och fattigdom över Atlanten till USA.

. För havet är grymt och obarmhärtigt, ja, redan i den antika litteraturen berättas det om Medelhavet som ett dödens hav, för inte ens Odysseus erfarna besättning lyckades överleva seglatsen över havet från krigets Troja. En efter en dukade de under längs vägen.

Den kinesiska konstnären Ai Weiwei har i flera konstprojekt engagerat sig och uppmärksammat båtflyktingarnas situation. 2016 återskapade han fotografiet av Alan genom att placera sin egen kropp, i samma position som den drunknade pojken, i vattenbrynet på ön Lesbos i Grekland. I ett annat projekt klädde han in pelarna på Berlins konserthus med 14.000 flytvästar och i många andra installationer återvänder han till gummibåtar och flytvästar. För vill man visualisera de senaste årens flyktingströmmar över Medelhavet så är överfulla gummibåtar och berg av orangea flytvästar som tornar upp sig på stränderna talande bilder.

Båtflyktingar har det funnit gott om under historiens gång. Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att 70% av vår planet består av vatten. Vill man fly måste man förr eller senare bege sig ut på havet. Om det så är flyktingar från Indonesien som försöker nå Australiens kust eller svenska immigranter som flyr 1800-talets svält och fattigdom över Atlanten till USA.

Det finns många exempel på hur flykten över havet skildrats i konsten, men jag väljer några verk som är gjorda inom den genre som benämns Game Art, dvs konstverk inspirerade av dataspelens estetik. 1996 skapade den italienska konstnären Antonio Riellos konstverket “Italiani Brava Gente”. Det är ett enkelt dataspel som inspirerats av det klassiska arkadspelet Space Invaders. Spelet har sin bakgrund i en politisk kontext där det i slutet av 1990-talet kom en hel del båtflyktingar från Albanien till Italien. Den ironiska titeln betyder ”Italienare är goda människor”, en vanlig populistisk fras som användes av media för att beskriva den italienska folksjälen och hur toleranta italienare är mot andra människor och kulturer, något som Riello inte kände igen när det gäller mottagandet av de albanska flyktingarna. I spelet ska man försöka sänka så många albanska flyktingbåtar som möjligt innan de landstiger på den italienska kusten. De albanska flyktingarna blir de okända utomjordingarna som försöker invadera och förstöra den italienska kulturen och som därför måste bekämpas precis som i dataspelet Space Invaders.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ett annat exempel som är mer samtida är den kubanska konstnären Rewell Altunagas “Elegia” från 2015 som är ett videoverk inspelad i dataspelet Battlefield 4. Verket kastar in betraktaren mitt i ett oroligt hav med hotande mörka moln vid horisonten. Altunga vill rikta uppmärksamheten på och hedra alla de män och kvinnor som i rangliga båtar och flottar lämnade Kuba för att söka lyckan i USA. 1994 beslöt Fidel Castro att inte längre hindra någon från att försöka ta sig från Kuba. Resultatet blev den så kallade Balsero-krisen då stränderna längs Kuba fylldes av optimistiska flottbyggare (spanskans balsero). Man beräknar att runt 30.000 kubaner gav sig iväg i en strid ström på vingliga farkoster mot den amerikanska kusten. Hur många som drunknade på vägen vet man inte. För havet är och har alltid varit en grym moder eller för att citera inledningsorden från krigsfilmen “Det grymma havet” från 1953, som handlar kampen mellan engelska fartyg och tyska ubåtar på Atlanten under andra världskriget:

The men are the heroes; the heoines the ships. The only villain is the sea, the cruel sea that man has made more cruel.“

 

 

 

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder

Also sprach Martin Heidegger

Under 1950-talet genomkorsas Martin Heideggers filosofi av det som den tyske tänkaren kallade Kehre, en vändpunkt. Den mest betydande i hans filosofi blir då konsten. I ”Sein und Zeit” (1927) ...

Av: Guido Zeccola | Agora - filosofiska essäer | 24 Maj, 2012

Kanadas Atlantkust – hav, hummer och glesbygd

Kanadas Atlantkust bjuder på orörd natur, havsbad och hummer, men också tynande näringar, avfolkning och skräpmat. Vi badar, paddlar kajak, smakar kulinariska specialiteter och utforskar våra släktband på Nova Scotias ...

Av: Elin Miller | Resereportage | 03 april, 2013

Frankrike och dess kulturpolitik

  Tre ord kan enligt min mening beskriva den franska kulturpolitiken: - Excellence- Elegance- Echanges Enligt de officiella dokument som styr det franska kultur- och kommunikationsministeriet (Ministère de la Culture et de la ...

Av: Mikael Jönsson | Essäer | 16 februari, 2011

Stefan Whilde

Vem kan man INTE lita på?

Dagens ETC, Folkhälsomyndigheten, VoF och andra sekteristiska lobbyföreningar, Wikipedia, TV4Nyheterna, Socialstyrelsen, DN, Livsmedelsverket. Listan kan egentligen göras hur lång som helst. Låt oss dröja kvar vid dessa uppräknade fenomen för ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 Maj, 2015

Brittisk litteratur - En passage till Indien

Att upptäcka brittisk litteratur är att samtidigt upptäcka Indien. Banden mellan Indien och Storbritannien har genom historien varit hårt knutna vilket har kommit att avspeglas inom litteraturen. Några av ...

Av: Therese Ekstrand | Essäer om litteratur & böcker | 19 augusti, 2010

Könsbestämda ord

Härmed anmäler jag påbudet att ordet kvinniska skall ersätta ordet människa. Möjligen är ordet kvinniska inte direkt könsneutralt, men det kommer att mildra den tyranni med vilken millionårigt manligt språkbruk ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 09 november, 2013

Frida Andersson, ”Ett hjärta av guld”. Foto och grafik: Julia Ingo.

Intervju: Frida Andersson

En och annan finlandssvensk artist, skådespelare eller annan kulturarbetare söker sig till Sverige, kanske främst för att nå en större publik. En av dem är sångerskan och låtskrivaren Frida Andersson.

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 25 april, 2016

Kärlek = 120kr

Han sa att han älskade mig och tog mig i hand, två gånger. Sedan tog jag min cykel och gick ut från Möllevångens lilla livsmedelsbutik. Kassörskan hade bevisligen uppmanat mig ...

Av: Fredrik Rubin | Gästkrönikör | 27 januari, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.