Retoriken, musiken & åhöraren

Den 20 januari 1970 spelade en radiostation, hemmahörande i Los Angeles, det retoriskt becksvarta fredseposet What’sGoing On för allra första gången. Ungefär sju månader hade då passerat sedan Marvin Gaye ...

Av: Niklas Eriksson | 20 september, 2011
Musikens porträtt

Livsytringer

Innledning For mennesker er det ha et liv å leve det hardeste av alt som er hardt, der hardhet springer ut av at det er livet selv som yter motstand mot ...

Av: Thor Olav Olsen | 06 december, 2013
Agora - filosofiska essäer

 från Nörrebro i Köpenhamn

Urbanismer eller på den andra sidan av staden

I Paris finns en standardmeter i extra beständigt metall som utgjorde referens till snart sagt allt som skulle mätas i den naturvetenskapliga begynnelsen på 1700-talet.

Av: Jesper Nordström | 17 juni, 2016
Essäer om konst

Den gudomliga komedin Del 2

Den gudomliga komedin och bibeln Komedin består av 100 sånger. En inledningssång, samt 33 sånger om Inferno, Helvetet, 33 sånger om Purgatorio, Skärselden, och 33 om Paradiso, Paradiset. Sångerna är skrivna ...

Av: Hans-Evert Renérius | 17 februari, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Ivar Ekelunds minnesutställning i Maglehem



Ivar Ekelund på Galleri Anna Rochegova i Maglehem




Första dagen av utställningen i Maglehem (som lite oegentligt kallades vernissage - här fanns ingen fernissa som skulle torka) drog en stor publik. Några med hans konst i sina samlingar kom med tavlor de ägt länge.

Annons:

Född 1908 på Söder i Stockholm, till en början yrkesmålare med drömmar om att bli musiker, tidigt politiskt engagerad med hjärtat till vänster, i trettioårsåldern utbildad hos Signe Barth och Isaac Grünewald i Stockholm och Académie de la Grande Chaumière i Paris, österlenbo från 1954 (i Maglehem nära Knäbäck) och en av grundarna till det som blev Östra Skånes Konstnärsgilles (ÖSKG) konstrunda under påsken, tillbaka i Stockholm mot slutet av 1980-talet och inflyttad i ett av KF:s funkishus på Kvarnholmen där han lade ner stor omsorg på sin trädgård, avliden 2002 – se där i en mycket snabb summering Ivar Ekelunds liv.

Han var genom åren en flitig utställare, från den första på Galleri Moderne i Stockholm 1948 där han fick goda recensioner. Det fick han också på alla följande som blev många, bland annat Liljevalchs, Galleri 52, och på olika håll i Skåne, särskilt ofta Galleri Cimbria i Simrishamn som han startade och där han såg till att också andra kunde ställa ut. Hans kollegialitet var omvittnad, liksom hans idealism, och han verkar ha varit en fullständigt prestigelös människa utan behov av att hävda sig på andras bekostnad. När han 1949 fick Ester Lindahls ansedda resestipendium hamnade han i gott sällskap. Samma år fick Lennart Rodhe det, och året innan hade skulptören Arne Jones fått det. Tack vare det målade han längs Rivieran, i trakterna kring Nice.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Nu kan man se representativa delar av hans konst på en stor minnesutställning i Galleri Anna Rochegova i Maglehem, ett par vackra hus nära havet, vitkalkade och med vasstak. Det är en tilltalande samling tavlor som finns på väggarna, i fyra distinkta stilar från olika perioder. För det första tidiga kolteckningar dominerade av hans antifascistiska vänsterengagemang och sympatier med strejkande arbetare. Om han fortsatt med dem hade han kunnat bli en svensk Käthe Kollwitz. För det andra en lång rad skickliga krokiteckningar från Stockholm, kvinnokroppar i ett formspråk som visserligen är stiliserat men inte mera än att de fortfarande är närmre det realistiska än det kubistiska. Några självporträtt i olja är mycket skickliga, det bästa målad med tummen när han inte hade råd med penslar.

Och för det tredje, som utställningens centrala del, de många målningarna med motiv dels från Stockholm, dels från Österlen, och ofta i liggande format. Särskilt imponerande är hans blåskiftande panoramabilder från stockholmska vattenvägar, särskilt dem där delar av Kvarnholmen upptar vänstra fältet. En finns lätt beskuren som försättsbild i Inga Björk Klevbys och Christina Olssons nyutkomna ”Kvarnholmen, vår barndoms ö” som är en vacker bok. Andra i mindre format visar delar av Maglehem och gamla Knäbäck, den fiskeby som låg i vägen när militären ville utvidga skjutfältet vid Ravlunda. Ortsbefolkningens och andras protester hjälpte inte, i efterdyningarna av kalla kriget vägde sådana invändningar fjäderlätt.

Men man for inte så drastiskt och drakoniskt fram att man lät de låga korsvirkeshusen bli skottavla för skjutövningarna utan plockade ner dem, märkte delarna, flyttade dem några kilometer söderut och byggde upp dem igen i parallella rader längs en rekonstruerad bygata. I takt med att växtligheten blev tät ser det ut som om de alltid legat där. Numera vet få utom gammalt folk med gott minne hur det en gång såg ut vid det som blev kanten av skjutfältet (därifrån har jag ljudliga minnen från sextiotalet, utkommenderad på fältövning med hörselskydd från P 6 i Kristianstad. Andra dagen vi var förlagda dit exploderade slutstycket på en kanon, en inkallad stackare lemlästades för livet).

Och för det fjärde Ivar Ekelunds lustfyllda lek med det nonfigurativa. På den abstrakta målning som är upphängd på ytterväggen av galleriet tangerar han kollegan Lennart Rodhes konst. Hans halvt skulpturala tavlor kan ha varit inspirerade av rymdintresset vid mitten av 1950-talet när Harry Martinsons Aniara sattes i bild av Sven Erixon X:et och i ton av Birger Blomdahl (nyss visades deras dystopiska opera i en nyuppsättning på Malmö Opera). I de tavlorna binds avsågade rör samman på raffinerat vis med snören. Hur den fingerfärdige Ivar Ekelund förfor med det får man en aning om i den korta filmsekvensen på den välgjorda och informativa hemsidan om honom och hans konst, se länken här nedan.

Första dagen av utställningen i Maglehem (som lite oegentligt kallades vernissage - här fanns ingen fernissa som skulle torka) drog en stor publik. Några med hans konst i sina samlingar kom med tavlor de ägt länge. På en av dem kunde en som hade bott på bygatan i ursprungliga Knäbäck som grabb identifiera alla husen och vem som levde var, och en vithårig man visade upp vad han vunnit i folkskolans lotteri i Maglehem på femtiotalet, Ivar Ekelunds pennteckning från Sydfrankrike. Det var ett livligt surrande, som det ska vara på lyckade utställningar. Ivar Ekelunds Minnesutställning är väl värd den korta avstickaren från vägen mellan Kristianstad och Simrishamn/Ystad. Den pågår till den 25 juni och har öppet varje dag med undantag av midsommarafton. 

http://u81006121.pwww.webhosting.telia.com/ivar.html

 

Ivo Holmqvist

Ur arkivet

view_module reorder

Det våras i Berlin

De senaste åren har Berlin blivit ett allt mer hett resmål och antalet besökare växer snabbt. Staden närmar sig London och Paris som topp-ett-destination i Europa. Kulturlivet i den tyska huvudstaden ...

Av: Björn Gustavsson | Kulturreportage | 23 april, 2013

Foto Ivo Holmqvist

Stigmatisering är ett historiskt begrepp när det gäller samhällets syn på psykisk…

Begreppet stigmatsering används ofta i samhällsdebatten. Ordet stigmatisering kan härledas från grekiskans stigma som betyder (bränn) märke, fläck. Ordet kan härledas till en medeltida (ligatur) av bokstäverna sigma och tau.

Av: Gunilla Dored | Essäer om samhället | 22 juni, 2017

Dr Krabba 4

Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Har arbetat inom vården i 20 år, men sade upp mig 2010 för att satsa helhjärtat på tecknandet. Då ...

Av: Janne Karlsson | Kulturen strippar | 28 oktober, 2011

Magasin 3 – Fem verk. En berättelse

Fem konstverk som alla bestrider omedelbara och intuitiva tolkningar. Den nyöppnade utställningen ”Otherworldly” på Magasin 3 i Stockholm består av fem verk som plockats ur konsthallens egen samling och placerats ...

Av: Henrik Örnlind | Essäer om konst | 12 oktober, 2013

Även en kniv kan vara konst

Bo Helgesson i ateljénBland damasker, skedsjölpar och ostronknivar hos Bo Helgesson. Kniven är människans eviga följeslagare. Av trä, ben, sten. Av brons och klumpigt tillplattat järn. Långt senare gjord av rostfritt ...

Av: Gunder Andersson | Konstens porträtt | 28 augusti, 2008

Om å humanisere livet

Vi publicerar en essä av Thor Olav Olsen. Texten är på norska därför att vi gärna vill öppna vår tidning för bidragen från skribenter från andra nordiska länder. Livet i det ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 24 februari, 2009

Den gylne regel

For å prøve om det en gjør er etisk/moralsk akseptabelt, gis det ulike prosedyrer det vil si at det tilfredsstiller fordringer som ‘logisk forenlighet’, ‘koherens’, ‘konsensus’, ‘konsistens’, og en av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 17 juli, 2013

Way Out West 2014. Att träffas verkar viktigare än spelningarna

Musik och mode har i alla tider hört samman, varje musikstil har tillsynes också en oundviklig klädkod och 2010- talet är inget undantag för denna förening. Snarare tvärtom. Men kan ...

Av: Linda Bönström | Kulturreportage | 16 augusti, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.