Fågelmataren, dokumentär-novell kring Svartån

  Bild: Hebriana Alainentalo En vit pickup krypkör på cykelbanan. Nedanför den snötäckta åbädden rasslar det sprött som glas när tunna flak törnar emot uddar av nyis. I klungor vid iskanten står ...

Av: Staffan Ekegren | 09 februari, 2009
Utopiska geografier

Madame Guyon: brottet att älska Gud

"Madame de la Mothes Guyons lefnad och religiösa erfarenhet", så lyder den svenska titeln på ett arbete om 500 sidor som utkom 1904, författad av Thomas Upham, professor i psykologi ...

Av: Lena Månsson | 14 september, 2009
Övriga porträtt

Lykke. Del III

Innledning   Begrepet om lykke har to sentrale dimensjoner: Den epistemiske dimensjon og den ekspressive dimensjon. Til den første dimensjonen svarer bestemte beskrivelser, som er med henblikk på hva for ting begrepet ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Stefan Whilde

Den svenska dystopin – om hälsofrihet som utopi

Den bästa av världar kallas ibland för utopi. Utopin är ett idealsamhälle; romantiskt, ouppnåeligt eller rent av löjligt (främst inom politisk retorik). Ordet kommer från grekiskan (ingen plats). Motsatsen till ...

Av: Tidningen Kulturen | 01 november, 2016
Stefan Whilde

Utsikten från Strandverket är något utöver det vanliga. Foto: Lena Andersson

När utanförskap skapar konst



Konst vid sidan av den etablerade konstscenen. Det är något som Strandverket vill lyfta fram med utställningen Mystrium.




Flera av konstnärerna som visas på Strandverket hann bli lite äldre innan de började med sin konst. Det kan vara så, menar Charlotte Schmidt, att kanske man inte bryr sig om lika mycket vad andra tycker och tänker om en ju äldre man bli. När man inser hur kort tid man har kvar att leva är det svårt att låta bli att följa sina drömmar.
Alpo Koivumäki är en av de konstnärer vars verk  deltar i Mystrium. Foto: Lena Andersson

Alpo Koivumäki är en av de konstnärer vars verk  deltar i Mystrium. Foto: Lena Andersson

Annons:

Konsthallen Strandverket håller till i en försvarsanläggning från 1800-talet på Marstrandsön, som byggdes för att skydda marstrandsborna från dansken. Att komma hit är en upplevelse i sig. Nu på sommaren är det fantastiskt vackert med det blå vattnet och båtarna utanför fönstren.

Dessa fönster är skapta så att man kunde skjuta kanoner ut genom dem och i taket hänger resterna av en säng kvar. Det ser ut som en större trälåda och det brukade vara tre soldater som sov i samma säng, berättar guiden Charlotte Schmidt. Hur de fick plats är svårt att förstå.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Sommarutställningen på Strandverket handlar den här gången om Outsider Art, det vill säga konst som vanligtvis inte visas på museum. Konstnärerna har upplevt någon form av utanförskap, till exempel att de kommit till Sverige som flyktingar. Större delen kommer dock från Sverige och Finland. De är alla självlärda som med sin egen skaparglädje som drivkraft lyckats gå utanför de tänkta ramarna och där skapandet i sig har varit det väsentliga och inte tanken på försäljning eller berömdhet. De flesta är okända, men det finns några undantag, till exempel Primus Mortimer.

Kuratorer för utställningen är Borghild Håkansson och Staffan Backlund. Kello är den konstnär som de tagit utställningens titel Mystriumfrån. På grund av att Kello var rädd om sin anonymitet är det inte hans riktiga namn som används.

Det var när Borghild Håkansson körde vilse efter att hon varit på en loppis i Ulricehamnstrakten som hon hittad en älg som stod bakom några granar. När hon stannade för att undersöka saken närmare, upptäckte hon den röda stuga där Kello bodde. Han hade varit finsnickare hela sitt liv och hade tillverkat massor av skulpturer och reliefer som fanns både i inne i huset och utomhus.

Ovanför dörren hängde en bräda med inskriptionen: ”Konsten är ett mystrium, låt den vara det”. Det var ingen felstavning, utan Kello menade att konsten var ännu mera mystisk än ett mysterium.

Kerstin Bille är annan konstnär vars verk medverkar på Mystrium. Efter hennes död hittades 1200 kollage. Eftersom hon var väldigt känslig för kritik, vågade hon inte visa dem offentligt medan hon levde. Hon var väl medveten om konstvärlden, vilket återspeglas i kollagen. Det finns en symbolik i flera av bilderna, exempelvis Johannes döparens huvud på ett fat.

Efter Kerstin Billes död hittades 1200 kollage. Foto: Thomas Wingstedt

 

Salih Mujcinovic flydde krigets Bosnien och kom till Sverige 1995. I Bosnien drev han eget företag, en metallverkstad, där han tillverkade föremål och gjorde reparationer. Det var inte så enkelt att få jobb i Sverige. Därför började han med träarbeten som ett sätt att hålla sig sysselsatt. Salih Mujcinovic tillverkar moskéer av trän. Både vardagsrummet och hallen i lägenhet i Göteborg är fyllda av dem. Han har en förstående fru som har delat av halva köksbordet med ett rep för att markera var han kan sitta och arbeta.

Verken har nått internationell ryktbarhet och många, alltifrån arkitektstuderande till shejker har besökt Salih Mujcinovic i hemmet i stadsdelen Bergsjön. Det är fotografen Lars Tunbjörk som har tagit bilderna på Salih Mujcinovic och moskéerna som hänger på väggarna intill verken på Strandverket.

Att bli konstnär fanns inte i Eila Leino föreställningsvärld. Hon växte upp på ett mindre lantbruk i Finland och föräldrarna hade varken råd att köpa leksaker eller böcker till henne. Då hon arbetat hela sitt liv som städerska var kroppen utsliten och hon var tvungen att rehabilitera sig. Det gjorde att hon provade på sömnad och hantverk och hon har gått på folkhögskola med inriktning färg och form.

Eila Leino gör dockor av trä som hon tillverkar i hemmet. När de blir för många åker hon till loppmarknader och säljer dem. Förutom trädockor tecknar hon också och testar olika material och uttryck. Leino hann bli 45 år innan hon började teckna på kvällen när barnen hade lagt sig.

Flera av konstnärerna som visas på Strandverket hann bli lite äldre innan de började med sin konst. Det kan vara så, menar Charlotte Schmidt, att kanske man inte bryr sig om lika mycket vad andra tycker och tänker om en ju äldre man bli. När man inser hur kort tid man har kvar att leva är det svårt att låta bli att följa sina drömmar.

Mystrium visas på Strandverket fram tills den första oktober. Borghild Håkansson och Staffan Backlund har tidigare visat en stor del av verken i Annan Konst på Göteborgs konstmuseum 2009 och i Eljestpå Liljevalchs i Stockholm 2010, men utställningen på Strandverket är något alldeles extra.

 

 

 

Lena Andersson

Ur arkivet

view_module reorder

Kärlek om du vill

Jag stod stilla, vattnet började forsa in. Fönsterrutorna på undre däck exploderade, en efter en. Vattenstrålarna dunkade mot mig, som skjutna ur en kanon. Sorlet och skräcken var total. Människor grät, somliga tyst, andra ...

Av: Jenny Berggren | Gästkrönikör | 24 augusti, 2013

Peace & Love - en festival för alla sinnen

2010 var ett rekordår för Peace & Love. Med sina 3000 besökare vid starten 2001 till hela 42.000 i år har Peace & Love nu blivit den största svenska festivalen ...

Av: Linda Olsson, Karin Sundqvist | Kulturreportage | 11 juli, 2010

Alla vill till Mörkrets hjärta

Gjorde svenska FN-förband sig skyldiga till en massaker i Kongo under 1960-talets fredsmission? Än i dag finns det skäl att åtminstone ställa frågan utan att utmålas som konspiratoriker. "Ett svenskt ...

Av: Klas Lundström | Essäer om litteratur & böcker | 12 november, 2012

Fragment av surrogatpyret X

Morfar storma fult grini av pissnödihet okvädande fram genom den trånga stööduhallen me dess sytillbehörssnår å farstuskrubbssnyltare, å ja efter, en dallerbäling som snubbla över darrjkangan, me en hasti blick ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 04 december, 2007

All makt åt folket

 ”Då vetenskapen för gemene man ersatt religionen som slutgiltig kunskapskälla börjar den till viss del själv framstå som ännu en religion. Med detta följer en närbesläktad fara beträffande vissa anhängare ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 november, 2014

Att sudda bort sitt liv ligger i tiden

I en serie kallad "Digitalisera mera" lät en av våra största morgontidningar nyligen informera om fördelarna med att föra över musik från LP-skivor till datorn och att scanna av gamla ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 09 februari, 2011

Beatrice Månsdotter

Glödande skymningsljus

”Jag har sett det här förut.” Han kisar med ögonen. ”Tusentals gånger i mina drömmar. Det är som om jag redan har varit här.” ”Mmm.” Hon nickar och följer med ...

Av: Beatrice Månsdotter | Gästkrönikör | 28 december, 2016

Litteratur, fortelling og liv

Å ha et liv å leve og et liv å føre, er ett og det samme som å ha ett og bare ett eneste liv å ta hånd om: dette ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 07 maj, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.