Under ordens skuggor. En natt med Gunnar Ekelöf

Det är stilla och stjärnklart, snön nypackad och gnistrande därute, klockan är tre i den mörka vinternatten när jag sakta läser mig in under Gunnar Ekelöfs djupa ordskuggor. Här talar ...

Av: Benny Holmberg | 01 januari, 2013
Litteraturens porträtt

Ett finskt trauma

”Kvinnogardisterna står i stadshusets fönster och skjuter mot de överlägsna vita styrkorna. Männen vill ge upp, men kvinnorna vägrar. Likhögarna på gatorna växer och Tammerfors står i brand. Det är ...

Av: Rolf Karlman | 02 februari, 2017
Essäer om politiken

Näsornas näsbänderska

Så som de en del såg ut nånting i likhet amasonskorna, amasonskara, amasonszons tyngdupplyfterskorna till yes no right boxare som dotter H Duda Dada Yankovich plulubaschschiskans en rotryckerska avsluttråderska näsbänderska ...

Av: Stefan Hammarén | 21 november, 2012
Stefan Hammarén

Detalj ur Begravningen av greve Orgaz (1586–1588), El Greco

Greken från Kreta

I skuggan av de välvda gångarna nere vid Heraklions hamn på Kreta stötte jag på ett par skyltar som berättade att den gamla hamnen från den venetianska tiden hade varit ...

Av: Mathias Jansson | 30 juli, 2016
Konstens porträtt

Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Målarexorcistens demoner



Om Pierre Klossowskis utställning Roberte Ce Soir, Schinkel Pavillon, Berlin.




Det var Pierres fru Denise som fick stå modell för den mytologiska Roberte, hon viser i alla de utlämnande positionerna. Bunden, knullad och perverterad. Det gnisslas mellan tandraderna. Blir hon utnyttjad eller njuter hon? Får en kvinna äga sin kropp och njuta av sin sexualitet, just efter eget tycke? Är han en mansgris till präst eller behandlar han rentav en tidstypisk feminism?
Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Annons:

På Unter den Linden ses de klassiska Berlinbyggnaderna Altes Museum och Neue Wache vilka uppfördes efter arkitekten, stadsplaneraren och målaren Karl Friedrich Schinkels skisser under 1800-talet början. Emellan dem tornar DDR-oktogonen och samtidskonstinstitutionen Schinkel Pavillon.

I dagarna står paviljongens portar på glänt till Parissonen Pierre Klossowskis undermedvetna. Att han förutom som konstnär var verksam som präst, filosof och översättare visar sig inte genom madonnor eller typisk informationsbaserad konst, utan genom en visualisering av den ämnesvärld han beskrivit i ord och var hans fascination för och sinnliga släktskap med Markis de Sade och dennes våldspornografiska filosofi är tydlig.

De åtta storskaliga teckningarna från 1976-1981 som uppförts med granit och färgpennor är både tidlösa och stilrena och interagerar nu med de tre harts-, trä- och metall-skulpturer i oktogonens mitt. Djävulsdansen intensifieras så cirkulärt medan betraktaren låts ana att blottandet av lustar tagit spjärn i en mytologisk källa.

Det var Pierres fru Denise som fick stå modell för den mytologiska Roberte, hon viser i alla de utlämnande positionerna. Bunden, knullad och perverterad. Det gnisslas mellan tandraderna. Blir hon utnyttjad eller njuter hon? Får en kvinna äga sin kropp och njuta av sin sexualitet, just efter eget tycke? Är han en mansgris till präst eller behandlar han rentav en tidstypisk feminism?

För att den blanka besökaren ska lyckas nå bortom det direkta krävs en förmedling av konceptet. Att detta nu fattas innebär att hon troligtvis går vilse i sadomasochism, kåta barn i indianfjädrar, armhålsslickande hjortar och hundar med ett alldeles särskilt förhållande till skrev. Vad hon inte vet är att Klossowski utför en exorcism: att han genom målandet av sina inre demoner menar stöta dem ifrån sig.

Att den litterates många texter om lustar och demoner i böcker om Roberte och de Sade eller kortfilmer som The Parallel Barseller Coulibeufs allegoriska Klossowski, peintre exorcisteinte brukats för att leda betraktaren mot konstnärens intentioner är besynnerligt. I Klossowskis värld faller man tyst.

Att Paviljongens ledning domineras till fullo av kvinnor styrker ansatsen: konstnärens sexualisering av kvinnokroppen är felaktig. Hans intresse för ämnet står i vilket fall klart. Filmprogrammet i källaren talar delvis dubbla tungor. Och ja, visst är det Balthus äldre bror texten handlar om. I motivvärld som utförande står bröderna varandra mycket nära.

 

 

 

http://www.timschmidt.se

 

 

Tim Schmidt

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Whilde på sommar

Doktor Frederick Foster Hervey Quin var två steg från döden. En koleraepidemi hade brutit ut och Quin insjuknade med grymma plågor. Desperat tog han det homeopatiska medlet camphor, som Hahnemann hunnit ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 juni, 2014

Dikter av Sven André

Rivning   Långsamt ritar deras drömmar om bilden av det obeständigas landskap Några vinklar här Några rutmönster där Vad som är i vägen för de becksvarta pulsslagen bryts sönder till sin döda natur Vad som undslipper årens marsch mot Utopia står ...

Av: Sven André | Utopiska geografier | 07 december, 2009

Porkkala. Kusten 2009 Foto Matti Paavola

Porkalas parentes

Till september 1944 var Porkala mest känd som ett stycke vänlig skärgårdsnatur några mil utanför Helsingfors. Ett stycke havsomsusad nyländsk skärgård med blankpolerade klipphällar och martalls bevuxna kobbar. Längre inåt ...

Av: Rolf Karlman | Reportage om politik & samhälle | 15 juli, 2016

En rökares försvarstal

 En av mina väninnor försöker leva ett hälsosamt liv, för att må bra. Nu äter hon rätt, a la diet nya modellen och motionerar som sig bör. Hon springer varje ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 30 december, 2013

Care Santos på Bokmässan i Göteborg 2014 Foto Per A J Andersson

Några reflektioner kring Care Santos prisbelönta roman Media vida

Elisabeth Tegelberg om Care Santos nya roman

Av: Elisabeth Tegelberg | Essäer om litteratur & böcker | 25 april, 2017

Pièta och den röda hästen

Thomas Notinis högintressanta uppsats här på sidan om Kasimir Malevitj fick mig att fundera över några bildminnen, det ena mitt eget, det andra min mors. Som ung glop för femtio ...

Av: Ivo Holmqvist | Övriga porträtt | 10 december, 2014

Julen är inte vad den alltid har varit

Det är lätt att tänka sig att julen är vad den är och att den alltid har varit vad den är idag.  Den klassiska sagan En julsaga av Charles Dickens beskriver ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 01 november, 2013

Paddington anländer till Paddington Station med en lapp runt halsen

Paddington - En björn för alla tider

Paddington är urtypen för den artige främlingen. Han kommer som flykting till Storbritannien med en lapp runt halsen och hittas av den snälla familjen Brown på en tågstation i London ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 02 december, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.