Botanisk teater, 1924-1934. Foto: Thomas Notini

Att göra det osynliga synligt

I skrivande stund pågår på Moderna Museet i Stockholm en liten, sparsmakad utställning med verk av den tysk-schweiziske Paul Klee och den svenske Ivan Aguéli. Den är tematiskt väl uppbyggd ...

Av: Thomas Notini | 01 mars, 2016
Konstens porträtt

Marco Missiroli. Foto Gian-Luca Rossetti

Skrivkonsten mellan väsentlighet och dikt

Marco Missiroli är född 1981 i Rimini men bor sedan många år tillbaka i Milano, där han givit ut flera böcker och fått prestigefulla priser som Premio Campiello, Premio Comisso ...

Av: Guido Zeccola | 07 november, 2014
Litteraturens porträtt

Gustav Mellberg - den förste utvandraren från Habo till Nordamerika 1843

För drygt tvåhundra år sedan föddes Gustav Mellberg eller Gustav Andersson, som han hette fram till den dag då han vid 14 års ålder började skolan vid Jönköpings Högre Lärdomsskola. Gustav ...

Av: Hans-Evert Renérius | 21 mars, 2014
Kulturreportage

Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | 06 december, 2017
Reportage om politik & samhälle

Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Målarexorcistens demoner



Om Pierre Klossowskis utställning Roberte Ce Soir, Schinkel Pavillon, Berlin.




Det var Pierres fru Denise som fick stå modell för den mytologiska Roberte, hon viser i alla de utlämnande positionerna. Bunden, knullad och perverterad. Det gnisslas mellan tandraderna. Blir hon utnyttjad eller njuter hon? Får en kvinna äga sin kropp och njuta av sin sexualitet, just efter eget tycke? Är han en mansgris till präst eller behandlar han rentav en tidstypisk feminism?
Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Annons:

På Unter den Linden ses de klassiska Berlinbyggnaderna Altes Museum och Neue Wache vilka uppfördes efter arkitekten, stadsplaneraren och målaren Karl Friedrich Schinkels skisser under 1800-talet början. Emellan dem tornar DDR-oktogonen och samtidskonstinstitutionen Schinkel Pavillon.

I dagarna står paviljongens portar på glänt till Parissonen Pierre Klossowskis undermedvetna. Att han förutom som konstnär var verksam som präst, filosof och översättare visar sig inte genom madonnor eller typisk informationsbaserad konst, utan genom en visualisering av den ämnesvärld han beskrivit i ord och var hans fascination för och sinnliga släktskap med Markis de Sade och dennes våldspornografiska filosofi är tydlig.

De åtta storskaliga teckningarna från 1976-1981 som uppförts med granit och färgpennor är både tidlösa och stilrena och interagerar nu med de tre harts-, trä- och metall-skulpturer i oktogonens mitt. Djävulsdansen intensifieras så cirkulärt medan betraktaren låts ana att blottandet av lustar tagit spjärn i en mytologisk källa.

Det var Pierres fru Denise som fick stå modell för den mytologiska Roberte, hon viser i alla de utlämnande positionerna. Bunden, knullad och perverterad. Det gnisslas mellan tandraderna. Blir hon utnyttjad eller njuter hon? Får en kvinna äga sin kropp och njuta av sin sexualitet, just efter eget tycke? Är han en mansgris till präst eller behandlar han rentav en tidstypisk feminism?

För att den blanka besökaren ska lyckas nå bortom det direkta krävs en förmedling av konceptet. Att detta nu fattas innebär att hon troligtvis går vilse i sadomasochism, kåta barn i indianfjädrar, armhålsslickande hjortar och hundar med ett alldeles särskilt förhållande till skrev. Vad hon inte vet är att Klossowski utför en exorcism: att han genom målandet av sina inre demoner menar stöta dem ifrån sig.

Att den litterates många texter om lustar och demoner i böcker om Roberte och de Sade eller kortfilmer som The Parallel Barseller Coulibeufs allegoriska Klossowski, peintre exorcisteinte brukats för att leda betraktaren mot konstnärens intentioner är besynnerligt. I Klossowskis värld faller man tyst.

Att Paviljongens ledning domineras till fullo av kvinnor styrker ansatsen: konstnärens sexualisering av kvinnokroppen är felaktig. Hans intresse för ämnet står i vilket fall klart. Filmprogrammet i källaren talar delvis dubbla tungor. Och ja, visst är det Balthus äldre bror texten handlar om. I motivvärld som utförande står bröderna varandra mycket nära.

 

 

 

http://www.timschmidt.se

 

 

Tim Schmidt

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Leonard Cohen

So Long, Leonard, and Thank You For the…

“I forget to pray for the angels …. and then the angels forget to pray for us.” (So Long, Marianne, 1967) “If you are the dealer I’m out of the game ...

Av: Dr Jytte Holmqvist | Gästkrönikör | 13 november, 2016

Ångest och frihet hack i häl på Kierkegaard och Giddens

Sprit Fixt av Hebriana Alainentalo I modern poesi, sägs det, är ordet "ångest" bannlyst. När det gäller övrig skönlitteratur är det desto mer gångbart, men även där under förutsättning att ämnet ...

Av: Roberth Ericsson | Agora - filosofiska essäer | 17 juli, 2010

Moln över den föränderliga världen – Leopold Museum i Wien

Moln fascinerar – men det är kanske första gången som moln blivit tema för en utställning. Nu visar Leopoldmuseet i Wien en omfattande utställning av 300 verk, som lånats ut ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer om konst | 05 maj, 2013

Veckan från hyllan, vecka 20 - 2012

På måndag är det 100 år sedan August Strindberg gick bort. Kulturministern har kollat upplagesiffrorna och kommit fram till att den där Strindberg måste vara lika bra, eller kanske till ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 12 maj, 2012

Veckan från Isabel Allende via IKEA

Det går inget vidare för Ingvar Kamprad. Först avslöjades det att han var långt mer aktiv nazist än han har medgett, och dessutom att hans nazistsympatier har fortsatt långt efter ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 03 september, 2011

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 10   Ja, det kan man fråga sig. Och man kan också fråga sig om det i sig är en relevant fråga, och så vidare... Och Donnerwetter vad många tyskar det ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 29 april, 2011

En liten blåsa i Guds andes glas

Jag är förtvivlad, full av ångest och riven i djupet som aldrig förr! Det är nåt fel med mig! Det är som att återuppbygga ett hela tiden raserande och sönderblandat ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 05 september, 2011

Olika bokomslag

Hur viktiga är bokomslagen?

Väljer du böcker efter bokomslaget? Författaren? Berättelsen? Genren? Det är många kriterier att ta hänsyn till när man ska välja en bok att läsa. I dag tar det visuella stor ...

Av: Lisbeth Ekelöf | Essäer om litteratur & böcker | 08 mars, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts