Benjamin 9

 

Av: Håkan Eklund | 16 oktober, 2011
Kulturen strippar

Praktisk rasjonalitet

  Til begrepet om å være menneske, er det i alminnelighet forutsatt at det består i og ut av å ha visse medgitte evner og anlegg. Naturligvis, her begir jeg meg ...

Av: Thor Olav Olsen | 16 oktober, 2009
Agora - filosofiska essäer

Två röster och en cello. Foto: Tina Axelsson

En resa oändligt lustfylld och lite skrämmande – intervju med albumaktuella Lise och…

Det har ösregnat hela dagen när Lise Hummel, Gertrud Stenung och jag möts på ett kafé på Kungsholmen. Om ett par dagar släpps deras femte album, ”Lyckan kommer från ett ...

Av: Hedvig Ljungar | 29 september, 2014
Musikens porträtt

Romantikens fragment – Tyskland och Novalis

Straffet motsvarar skulden; att berövas all lust att leva,     att bibringas den högsta             graden av livsleda.  (Kierkegaard) Under 1700-talet kröntes den andliga utvecklingen i västra Europa med Immanuel Kant och hans filosofiska kritik, vars ...

Av: Göran af Gröning | 23 juli, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Catherine Thérys barbieversion av Rembrandts “The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp”

Virala memelingar-  Snapchat och Barbie i konsthistorien   



Ett besök på ett konstmuseum kan vara ganska tråkigt. De flesta som besöker till exempel Louvren i Paris gör det för att se Mona Lisa och en handfull andra kända konstverk, medan större delen av samlingarna passerar i ögonvrån. Är man dessutom inte speciellt intresserad av konst kan ett studiebesök bli ganska långtråkigt och man hamnar istället framför sin mobil för att se vad som hänt på nätet.



Del 4


Konsthistorien är full av kvinnor. Det vill säga om man räknar modeller, däremot är det ganska ont om kvinnliga konstnärer. Det har under der senaste decenniet gjorts en del försök att förbättra situationen och plocka fram bortglömda kvinnliga konstnärer ur historien, men faktum kvarstår att de fortfarande utgör en liten del av den totala konsthistorien. Det finns därför en del som tröttnat på denna mansdominerade konsthistoria och tagit saken i egna händer.
Gustave Courbert. Sömnen

Gustave Courbert. Sömnen

Annons:

The Los Angeles County Museum of Art (LACMA) fick därför idéen att använda sig av sociala medier för att aktivera sina unga besökare och göra dem mer delaktiga i konstupplevelsen.

Museet använde sig av Snapchat, som är en meddelandetjänst där man kan ta bilder, lägga till text, emoijs eller rita på bilden innan den skickas. De som skiljer Snapchat från andra liknande tjänster är att avsändaren kan ställa in hur länge mottagarens ska kunna se bilden innan den försvinner från 1-10 sekunder.  LACMA fick sina besökare att ta bilder ur samlingen och skapa memes genom att lägga till fyndiga kommentarer. Det finns idag en hel del Snapchat Art Historypå nätet där konsthistoriska bilder har fått fyndiga repliker hämtade från populärkulturen eller fraser och uttryck från ungdomarnas slangspråk.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det har länge skapats memes på nätet där man använt sig av konsthistoriska bilder och sedan lagt till en fyndig text eller replik. Fördelen med till exempel tjänster som Snapchat är att man kan göra allt på samma gång när man är på museet, ta bilden, lägga till text och skicka den, utan att behöva ett bildbehandlingsprogram och en dator i närheten. Det ska förstås tilläggas att även om replikerna på bilderna ofta är fyndiga så finns det också en tendens till sexism och pubertala skämt när det gäller till exempel konstverk med kvinnor i motivet.

Konsthistorien är full av kvinnor. Det vill säga om man räknar modeller, däremot är det ganska ont om kvinnliga konstnärer. Det har under der senaste decenniet gjorts en del försök att förbättra situationen och plocka fram bortglömda kvinnliga konstnärer ur historien, men faktum kvarstår att de fortfarande utgör en liten del av den totala konsthistorien. Det finns därför en del som tröttnat på denna mansdominerade konsthistoria och tagit saken i egna händer.

Catherine Théry har skapat en konsthistoria baserad på den kända dockan Barbie. Barbie är visserligen omstridd som kvinnlig förebild, men när hon kliver in i konsthistorien blir hon en ögonöppnaren och synliggör den manliga dominansen i konsthistorien. Thérys handmålade dockor har arrangerats och fotograferats i kända målningar från Leonardo da Vincis Den sista nattvardentill Edvard Munch Skriet. I Rembrandts målning  The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulpser vi en grupp med svartklädda blonda barbies som står runt ett operationsbord där en naken Kent ligger fastkedjad. En av barbiedockorna håller i en nyckel till hänglåset runt Kents händer.  En tolkning skulle vara att kvinnorna återtagit makten i konsthistorien och objektifierat mannen, precis som kvinnan i många fall objektifierats i konsthistorien. Barbie har makten att befria Kent från hans bojor eller fortsätta hålla honom kedjad som en slav. Genom sina barbiebilder har Théry  skapar en parallellt kvinnodominerad konsthistoria.

I konsthistorien framställs kvinnan ofta som en oskuldsfull madonna eller som en utmanande erotisk varelse. Nakna kvinnor som är skapade för en manlig blick finns det gott om i konsthistorien. Kvinnornas egen sexualitet, om den ens finns, hamnar alltid i bakgrunden. På Tumblr finns sidanThe Magic Wand Throughout Art Historysom vill ändra på den synen. The Magic Wand skapade i slutet av 1960-talet av det japanska företaget Hitachi och var en massagestav tänkt för att användas på stressade och spända muskler. Kvinnor upptäckte snart att massagestaven kunde användas på mer intima delar för att slappna av. Genom att placera en Magic Wand i händerna på olika konsthistoriska personer (främst kvinnor men även några män) skapar man en ny innebörd i bilden.

Den turkiska diplomaten och konstsamlaren Halil Şerif Paşa beställde 1866 målningen Sömnen av konstnären Gustave Courbet. Tavlan visar två nakna kvinnor som ligger omslingrade kring varandra på en säng. Målningens erotiska och lesbiska motiv är naturligtvis en manlig fantasi, men när en Magic Wand photoshoppas in i bilden synliggörs kvinnornas egen sexualitet och kvinnorna blir mer självständiga. Många kvinnor i konsthistorien uttrycker åtrå, religiös extas eller har utmanande blickar som Dante Gabriel Rossettis målning av en upphöjd och bedjande Beata Beatrix.  Det blir i den här typen av motiv väldigt effektfullt i att placera in i en massagestav. Beatrix blir inte längre den oskuldsfulla gudomliga kvinnan som Dante åtrår utan en självständig person som själv bestämmer över sin sexualitet. På så sätt återtar kvinnorna i konsthistorien makten över sin egen kropp bara genom att en massagestav placeras in i bilden

Konsthistoriska memes avspeglar inte bara vilka förmodar vi själva bär med oss i vår samtid genom olika plumpa kommentarer till konsthistoriska verk utan de kan också avslöja hur historien har behandlat och avbildat människor och vilka värderingar som finns dolda i konstverken. Populärkulturens respektlösa blandning av samtid och historia skapar ofta en spännande dialog och gör också att konsthistorien kan bli mer levande och angelägen för en ny generation museibesökare.

Snapchat Art History: http://arthistorysnap.tumblr.com/

Catherine Théry: http://catherinethery.net/

The Magic Wand Throughout Art History; http://magicwandarthistory.tumblr.com/

 

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder
Swing it magistern

Alice Babs En verklig Askungesaga: från ungdomsrebell till hovsångerska

Sveriges största jazzsångerska genom tiderna. Den första som representerade Sverige i Eurovision Song Contest. “Ungdomsrebellen” som blev hovsångerska och hade en karriär som sträckte sig över 70 år. Alice Babs ...

Av: Belinda Graham | Filmens porträtt | 13 oktober, 2016

Den revolutionära Svenska Baletten i Paris

Den 25 oktober 1920 hade Svenska Baletten premiär på tre baletter på Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Som en frisk fläkt drog truppen in i franskt kulturliv och ett ovanligt ...

Av: Eva-Karin Josefson | Essäer om konst | 03 december, 2014

Minnen med själen som bild – tribut till Kjell Espmark

Utan siktdjup ingen dikt.Ingen sikt utan dikt. Eftersom detta ska formas till en minnes-essä/resa över en högst levande författare så styr jag först mot det Ithaka som var innan jag lämnade ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 17 augusti, 2014

Vederkvickt eller märkt av Rilke

Och han drev ut mannen och ersatte öster om Edens lustgård keruberna tillsammans med det flammande svärdets lågor att bevaka vägen till livets träd. (1 Mos 3:24) Tänker, tänker jag, att jag inte borde ha ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 19 september, 2014

Maurizio Cattelan, “America”, installationsbild, Courtesy Guggenheim Museum

Konstnärer som skiter i konsten

I dagens samhälle betraktas avföring som något äckligt och tabubelagt. En toalett ska helst vara gnistrande ren utan minsta spår av tidigare aktivitet.  Maurizio Cattelan 18-karats guldtoalett på Guggenheim museum ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 25 september, 2016

Hans-Evert Renérius

En ny dikt av Hans-Evert Renérius

En ny dikt av Hans-Evert Renérius

Av: Hans-Evert Renérius | Utopiska geografier | 05 december, 2017

Veckan från det nya arbetarpartiet

Efter fem har de flesta hunnit vänja sig vid moderaternas trollerikonster. Att sälja in skenande arbetslöshet, ökade socialbidrag, vräkningar av barnfamiljer och ökad fattigdom som Arbetslinjen är onekligen ett illusionstrick ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 29 oktober, 2011

Von den Verlorenen gerührt, die der Glaube nicht trug, erwachen die Trommeln im Fluss

Om Anselm Kiefers Nuremburg

Utgå från ett konkret konstnärligt exempel (bildkonst, musik, film) eller en viss form av naturupplevelse. Diskutera detta utifrån Kants teorier om det sköna och det sublima som en helhet. Vad ...

Av: Andreas Forslund | Essäer om konst | 01 juni, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.