Malin Bergman Gardskär

Jag medicinerar, därför finns jag

Jag har inget emot alternativa behandlingsmetoder även om jag inte sträcker mig alltför långt inom dess ramar i hopp om att finna bot och bättring. Nej, jag vill slå ett ...

Av: Malin Bergman Gardskär | 18 september, 2015
Gästkrönikör

Han gör det här för att han måste

Musikartist, radiopratare, skribent och nu senast programledare för SVTs "Filmkrönikan". Navid Modiri har hunnit med mycket.  Till hösten släpper han en tredje skiva tillsammans med bandet Gudarna.

Av: Tim Sterner | 25 juli, 2008
Musikens porträtt

Det är vår..!

Snön smälter blöt på marken. Kommit små vårblommor, Krokus eller Snödroppe. Dagarna blir långa nu, skönt att va ute mer. Solen värmer mycket mer. Varmare luft, det är härligt. Knopparna på träden ...

Av: Suzan Yassine | 11 april, 2011
Utopiska geografier

Freddie Wadling avled den 2 juni 2016 sextiofyra år gammal. Foto: Michael Winnerholt.

Själssångaren

Peter Sjöblom berättar om minnen, musiken och sorgen efter Freddie Wadlings bortgång.

Av: Peter Sjöblom | 06 juni, 2016
Musikens porträtt

Catherine Thérys barbieversion av Rembrandts “The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp”

Virala memelingar-  Snapchat och Barbie i konsthistorien   



Ett besök på ett konstmuseum kan vara ganska tråkigt. De flesta som besöker till exempel Louvren i Paris gör det för att se Mona Lisa och en handfull andra kända konstverk, medan större delen av samlingarna passerar i ögonvrån. Är man dessutom inte speciellt intresserad av konst kan ett studiebesök bli ganska långtråkigt och man hamnar istället framför sin mobil för att se vad som hänt på nätet.



Del 4


Konsthistorien är full av kvinnor. Det vill säga om man räknar modeller, däremot är det ganska ont om kvinnliga konstnärer. Det har under der senaste decenniet gjorts en del försök att förbättra situationen och plocka fram bortglömda kvinnliga konstnärer ur historien, men faktum kvarstår att de fortfarande utgör en liten del av den totala konsthistorien. Det finns därför en del som tröttnat på denna mansdominerade konsthistoria och tagit saken i egna händer.
Gustave Courbert. Sömnen

Gustave Courbert. Sömnen

Annons:

The Los Angeles County Museum of Art (LACMA) fick därför idéen att använda sig av sociala medier för att aktivera sina unga besökare och göra dem mer delaktiga i konstupplevelsen.

Museet använde sig av Snapchat, som är en meddelandetjänst där man kan ta bilder, lägga till text, emoijs eller rita på bilden innan den skickas. De som skiljer Snapchat från andra liknande tjänster är att avsändaren kan ställa in hur länge mottagarens ska kunna se bilden innan den försvinner från 1-10 sekunder.  LACMA fick sina besökare att ta bilder ur samlingen och skapa memes genom att lägga till fyndiga kommentarer. Det finns idag en hel del Snapchat Art Historypå nätet där konsthistoriska bilder har fått fyndiga repliker hämtade från populärkulturen eller fraser och uttryck från ungdomarnas slangspråk.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det har länge skapats memes på nätet där man använt sig av konsthistoriska bilder och sedan lagt till en fyndig text eller replik. Fördelen med till exempel tjänster som Snapchat är att man kan göra allt på samma gång när man är på museet, ta bilden, lägga till text och skicka den, utan att behöva ett bildbehandlingsprogram och en dator i närheten. Det ska förstås tilläggas att även om replikerna på bilderna ofta är fyndiga så finns det också en tendens till sexism och pubertala skämt när det gäller till exempel konstverk med kvinnor i motivet.

Konsthistorien är full av kvinnor. Det vill säga om man räknar modeller, däremot är det ganska ont om kvinnliga konstnärer. Det har under der senaste decenniet gjorts en del försök att förbättra situationen och plocka fram bortglömda kvinnliga konstnärer ur historien, men faktum kvarstår att de fortfarande utgör en liten del av den totala konsthistorien. Det finns därför en del som tröttnat på denna mansdominerade konsthistoria och tagit saken i egna händer.

Catherine Théry har skapat en konsthistoria baserad på den kända dockan Barbie. Barbie är visserligen omstridd som kvinnlig förebild, men när hon kliver in i konsthistorien blir hon en ögonöppnaren och synliggör den manliga dominansen i konsthistorien. Thérys handmålade dockor har arrangerats och fotograferats i kända målningar från Leonardo da Vincis Den sista nattvardentill Edvard Munch Skriet. I Rembrandts målning  The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulpser vi en grupp med svartklädda blonda barbies som står runt ett operationsbord där en naken Kent ligger fastkedjad. En av barbiedockorna håller i en nyckel till hänglåset runt Kents händer.  En tolkning skulle vara att kvinnorna återtagit makten i konsthistorien och objektifierat mannen, precis som kvinnan i många fall objektifierats i konsthistorien. Barbie har makten att befria Kent från hans bojor eller fortsätta hålla honom kedjad som en slav. Genom sina barbiebilder har Théry  skapar en parallellt kvinnodominerad konsthistoria.

I konsthistorien framställs kvinnan ofta som en oskuldsfull madonna eller som en utmanande erotisk varelse. Nakna kvinnor som är skapade för en manlig blick finns det gott om i konsthistorien. Kvinnornas egen sexualitet, om den ens finns, hamnar alltid i bakgrunden. På Tumblr finns sidanThe Magic Wand Throughout Art Historysom vill ändra på den synen. The Magic Wand skapade i slutet av 1960-talet av det japanska företaget Hitachi och var en massagestav tänkt för att användas på stressade och spända muskler. Kvinnor upptäckte snart att massagestaven kunde användas på mer intima delar för att slappna av. Genom att placera en Magic Wand i händerna på olika konsthistoriska personer (främst kvinnor men även några män) skapar man en ny innebörd i bilden.

Den turkiska diplomaten och konstsamlaren Halil Şerif Paşa beställde 1866 målningen Sömnen av konstnären Gustave Courbet. Tavlan visar två nakna kvinnor som ligger omslingrade kring varandra på en säng. Målningens erotiska och lesbiska motiv är naturligtvis en manlig fantasi, men när en Magic Wand photoshoppas in i bilden synliggörs kvinnornas egen sexualitet och kvinnorna blir mer självständiga. Många kvinnor i konsthistorien uttrycker åtrå, religiös extas eller har utmanande blickar som Dante Gabriel Rossettis målning av en upphöjd och bedjande Beata Beatrix.  Det blir i den här typen av motiv väldigt effektfullt i att placera in i en massagestav. Beatrix blir inte längre den oskuldsfulla gudomliga kvinnan som Dante åtrår utan en självständig person som själv bestämmer över sin sexualitet. På så sätt återtar kvinnorna i konsthistorien makten över sin egen kropp bara genom att en massagestav placeras in i bilden

Konsthistoriska memes avspeglar inte bara vilka förmodar vi själva bär med oss i vår samtid genom olika plumpa kommentarer till konsthistoriska verk utan de kan också avslöja hur historien har behandlat och avbildat människor och vilka värderingar som finns dolda i konstverken. Populärkulturens respektlösa blandning av samtid och historia skapar ofta en spännande dialog och gör också att konsthistorien kan bli mer levande och angelägen för en ny generation museibesökare.

Snapchat Art History: http://arthistorysnap.tumblr.com/

Catherine Théry: http://catherinethery.net/

The Magic Wand Throughout Art History; http://magicwandarthistory.tumblr.com/

 

Mathias Jansson

Ur arkivet

view_module reorder
Vladimir Oravsky

Några meningar om något som du är välbekant med men som du av…

Många, riktigt många, hörde av sig som en reaktion på mina rader betitlade ”Hur och varför jag minns Ingvar Holm”. Så här kunde reaktionerna lyda: ”… Jag fick Ulf Gran i ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 20 februari, 2017

Vem är rädder för vargen här?

Jakob (1785 – 1863) och Wilhelm Grimm (1786 – 1859) hör till 1800-talets stora europeiska kulturpersonligheter. De var språkforskare, sagosamlare, bibliotekarier och upptäckare och påverkade sin samtid genom att bana ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer | 24 februari, 2012

ICA och de svarta kärnfria druvorna

Som boende mitt emellan Jönköping och Linköping i Ödeshög har vi en oerhörd bas, två rätt så stora och starkt växande städer med högskola respektive universitet. Häromdagen var jag på sammanträde ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 15 januari, 2014

Wittgenstein och civilisationen

”Den tidigare kulturen kommer att bli en ruinhög och till slut en askhög, men andar kommer att sväva över askan” Ludwig Wittgenstein (1889-1951) är, hur man än ser på saken, en ...

Av: Carsten Palmer Schale | Agora - filosofiska essäer | 20 december, 2012

En resa till dagens ände. Om Denise Mina

Himlen ligger som ett lock över staden. Det är grått och kallt, vinden viner vasst och snålt genom gatorna och ett isande regn tycks falla vareviga dag. Här härskar nöden ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 02 augusti, 2010

Finns det liv på Mars?

Bilden av planeten Mars har förändrats under det senaste århundradet. Denna mystiska planet som tyckes gömma många mysterier är idag inte lika intressant för gemene man. Men det kan komma ...

Av: Alexander Sanchez | Essäer | 24 september, 2011

Alexander Fleming Penicillinets upptäckare

Alexander Fleming, föds6 augusti1881, och växer upp tillsammans med sju syskon på fårfarmen Lochfield i Darvel, Skottland.Han gifter sig 1915 med Sarah Marion McElroy. De får sonen Robert Alexander Fleming är ...

Av: Kjell Ekborg | Kulturreportage | 28 april, 2014

G.K.Chesterton (1874-1936) Dikter i översättning av Erik Carlquist

G.K.Chesterton (1874-1936) är mest känd för sina berättelser om Fader Brown, den okarismatiske prästen som löser svåra detektivgåtor genom sina teologiska insikter. Själv konverterade Chesterton till katolicismen 1922. Chesterton var dessutom ...

Av: G.K.Chesterton | Utopiska geografier | 12 augusti, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.