Nostalgi över en liberal vägröjare

Nyligen avled George McGovern (1922-2012). Han blev 90 år, men hur många svenskar minns honom annat än möjligen som den man som vid presidentvalet 1972 gick mot en brakförlust medan ...

Av: Bertil Falk | 19 september, 2013
Övriga porträtt

Queerspel

  Scen ur spelet Bully. Queerspel Efter att spelet Bully (recenserat i Kulturen 2006-12-08) kommit ut dröjde det inte länge förrän man på forumet gaygamer.net (en site för "boys who like boys who ...

Av: Calle Hedrén | 16 februari, 2007
Essäer om samhället

Funderingar runt det estetiska

Vad är estetik? Jag tror inte att jag – ens bland mina litterära och filosofiska vänner – är ensam om att någon gång ägnat saken en åtminstone hastig tanke. Varefter ...

Av: Carsten Palmer Schale, | 19 juli, 2012
Agora - filosofiska essäer

Veckan från hyllan, Vecka 14 - 2012

 På fredag fyller Ingvar Kamprad år. Jag visserligen inte för vana att hylla gamla nazister, men visst är Kamprad ett fenomen. Gammal nasse som sagt, skatteflykting, och alkis därtill, men ...

Av: Gregor Flakierski | 31 mars, 2012
Veckans titt i hyllan

 Andreas Zingerle “Monitoring Harry Brooks” (2016), Courtesy the artist’s homepage.

Scambaiting- den bluffande konstnären



Komikern James Veitch får, precis som vi andra, en väldig massa skräppost i sin inkorg, men istället för att kasta dem i papperskorgen så svarar han på dem. På Youtubekanalen Scamalot driver Veitch hejdlöst med de stackars bedragarna (engelska scammers) som försöker lura honom. Fenomenet kallas ”scambaiting” och har förmodligen funnits lika länge som skräpposten.

 


Det finns flera referenspunkter mellan en världspopstjärna som Rihanna och en scam-mailare som Fergal. Båda bygger upp exotiska drömmar som naturligtvis är ouppnåeliga för oss vanliga människor.
Ditte Ejlerskov ”Poses on warm asphalt” Polyptych;  2011. Courtesy the artist’s homepage.

Ditte Ejlerskov ”Poses on warm asphalt” Polyptych; 2011. Courtesy the artist’s homepage.

Annons:

I kort innebär det att man börjar svara på olika suspekta erbjudanden från Nigerianska kungaättlingar, dödssjuka miljonärer eller välvilliga banktjänstemän, och man gör allt i sin makt för att dra ut på konversationen så att man håller bedragaren upptagen så hen inte hinner lura andra personer. Det är helt enkelt en klassisk dubbelbluff där bluffaren blir bluffad. Veitch har gjort det till en konst att med sitt naiva sätt förvirra och missförstå bluffarens intentioner och på så sätt slösa bort hans tid.

Om konstnären Ditte Ejlerskov hade lika roligt när hon 2013 började svara på mailen från en bedragare från Barbados vet jag inte. Men hon fick i alla fall Fergal, som bedragaren kallade sig, att resa kors och tvärs över Barbados för att dokumentera popstjärnan Rihannas hemland. Ejlerskov har i flera olika konstprojekt intresserat sig för Rihannas liv, och i sitt senaste verk My Bajan Letters låter hon fiktion och verklighet vävas samman i ett konstprojekt. Hon reser så småningom själv till Barbados för att hitta spår efter Rihanna och Fergal. Resultatet bli målningar, en film och två böcker, den ena en halvfiktiv reseroman och den andra en bok som innehåller korrespondensen mellan Fergal och Ditte.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det finns flera referenspunkter mellan en världspopstjärna som Rihanna och en scam-mailare som Fergal. Båda bygger upp exotiska drömmar som naturligtvis är ouppnåeliga för oss vanliga människor. Du får ett mail från en okänd miljonär som valt ut just dig och tänker skänka dig en stor summa pengar bara du är lite hjälpsam. Du behöver bara investera en liten summa för att de juridiska och administrativa dokumenten ska kunna upprättas. När du väl betalat in beloppet är det tack och hejdå, och drömmen går upp i rök. Även Rihanna säljer en dröm, dock skulle jag inte kalla det bedrägeri, men tanken är ändå att vi ska betala för att känna oss utvalda och ta del av något unikt. Självsuggestionen gör oss till lätta byten för både idoldyrkan och bedragare, man vill gärna tro att man är utvald i en anonym och hård verklighet.

My Bajan Letters är inte första gången som Ejlerskov sysslat med scambaiting. Redan 2011 tar hon upp korrespondensen med den afrikanska advokaten Amadi Omorose Azagba, som företrädde den tragiskt avlidne, men enormt rika, avlägsna släktingen Gabriel Ejlerskov, vars förmögenhet nu skulle tillfalla Ditte. I verket My African Letters skapar Ditte, precis som i My Bajan Letters, målningar kring den fiktiva historien som advokaten berättar för henne, och hela korrespondensen har också publicerats i en bok. Ur ett konstnärligt perspektiv är det intressant hur bedragaren blir medskapare till verket och hur dialogen växer fram genom ett samarbete. Det blir en gemensam berättelse där det pågår en kamp mellan två skapare om vem som ska lyckas nå fram till sitt eget önskade slut på berättelsen. Bedragaren vill förstås håva in pengarna, medan den som sysslar med scambaiting vill hålla bedragaren på halster så länge som möjligt för att sedan i sista stunden fördärva hela upplägget.

Även den österrikiske konstnären Andreas Zingerle har i flera konstverk använt sig av scambaiting för att skapa konst. I verket Monitoring Harry Brooks (2016) har han visualiserat 274 mail från en bedragare som utser sig för att vara den amerikanska diplomaten Harry Brooks som ska transportera en väska full med pengar från det afrikanska landet Benin till USA. Om du hjälper honom får du naturligtvis en andel av pengarna. Zingerle analyserade och kategoriserade mailen i brevväxlingen och gjorde för varje dag en fläta, och om det kom mail under dagen placerades färgade stenar ut på flätan beroende på vilken kategori mailet hamnade i. En röd sten om det var ett aggressivt mail, gul om det innehöll löften om pengar, svarta stenar med gula prickar om det innehöll information som skulle förstärka historiens trovärdighet och gröna eller bruna stenar om det var frågan om ett auto-reply och bedragaren höll på med något annat.

I verket Password: * * * * * * (2015) avslöjar Zingerle populära lösenord som nätets bedragare använder sig av till sina e-postkonton. Verket består av sex tavlor med tecknet * som i sin tur är uppbyggt av de mest frekventa kombinationer av lösenord som används av bedragare som: 'good', 'love', 'money', 'mother', 'jesus', 'bless'. Lösenorden har Zingerle hämtat från olika anti-scamforum på nätet, som till exempel 419eater.com. 419eater.com har i sin tur fått tag i lösenorden genom det som kallas "social engineering", vilket på sätt och vis påminner om hur en bedragare arbetar. Man kontaktar helt enkelt bedragaren och utser sig för att vara från till exempel e-post supporten, och ber sedan användaren att avslöja sitt lösenord för att kunna fixa ett allvarligt problem med deras mail-konto. På liknande sätt försöker bedragaren komma åt ditt kontonummer och pengar genom att utge sig för att vara någon annan än de är och bygga upp en förtrolig karaktär.

Det pågår en ständig kamp på nätet mellan scammers och deras motståndare. Ibland resulterar det i nytt material till en komiker som James Veitch och hans Youtube-kanal Scamalot, eller så blir det material till konstnärer som Ditte Ejlerskov och Andreas Zingerle. Men dem som man glömmer bort i historien är förstås alla de som låter sig luras och blir av med sina pengar. För om människor inte gick på dessa bluffar och det inte genererades pengar till bedragarna så skulle scamming ha försvunnit från nätet för länge sedan.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Vad sysslar du med?

Jag är argJag är arg på världenMen mest är jag förbannad på digFör jag trodde att du var annorlundaTrodde att du var rättvisans ansikteFaktiskt så trodde jag blint på den ...

Av: Sofia Ahmad | Utopiska geografier | 10 januari, 2011

Eyvind Johnson och det röda Norrland

Allmänt sett skulle man kunna säga att en gemensam strävan hos norrländska författare finns i förhållandet att de önskar bryta sig loss och frigöra sig från det provinsiella arvet. Åtminstone ...

Av: Lars-Göran Söderberg | Litteraturens porträtt | 07 april, 2009

Paul de Man och litteraturen som självbiografi

Paul de Man föddes 1919 i Antwerpen, flyttade 1948 till USA där han dog 1983 i New Haven. Hans tid i Belgien präglades förstås av kriget och ockupationen; hans amerikanska ...

Av: Arne Melberg | Essäer om litteratur & böcker | 26 Maj, 2014

Barnet Felicia

Efter att ha läst åtskilliga recensioner, krönikor och intervjuer angående boken Felicia försvann vill jag nu genom egen läsning skapa mig en förståelse av texten och det tänker jag göra ...

Av: Else-Britt Kjellqvist | Essäer om litteratur & böcker | 17 januari, 2012

Veckan från hyllan, Vecka 26 - 2012

Det har varit val i Grekland. Huvudfrågan gick inte av för hackor – det gällde att rädda landet ut ur krisen. Valet vanns av det konservativa Ny demokrati. Vad som ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 22 juni, 2012

Vill du spotta i någons soppa?

TEMA KONST Att spotta i någons soppa Människor har mardrömmar om att göra konstiga och udda saker. Ibland känner man sig inställsam, som om man kysser chefen, fast man egentligen vill ...

Av: Niels Hebert | Kulturreportage | 03 mars, 2008

Ålderdom

Tre småkakor låg på assietten. Kaffet hängde i luften, timmen var slagen till mitt på dagen, det var halvtid. Hennes hand var knölig, hon satt och tittade ut genom fönstret ...

Av: Jenny Berggren | Gästkrönikör | 30 juli, 2013

Postludium

Och nu har många människor omkring mig dött. Denna höst har i mörkret tagit med sig släktingar och vänner, liksom vore det ett krigsfält. Hösten tog med sig också de sena illusionerna ...

Av: Guido Zeccola | Gästkrönikör | 24 oktober, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.