Marxismen och marknaden: Del III

Marxismens problem är att marknadskrafterna kunde smälta ner dess kritik och göra den till del av sitt maskineri. Den kritiska konsten blev insugen i varuutbudet och prissatt efter principen om ...

Av: Anton Stigermark | 13 februari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Du behöver väl luft för att andas?

Laurence Alia är 30 år, har en passionerad flickvän, har vunnit ett skrivarpris och får trånande blickar av tjejerna i sin klass. Vi förstår snart att detta liv är en ...

Av: Sonya Helgesson | 11 Maj, 2016
Essäer om film

Werner Schwab och lidandet

1997 spelades Werner Schwabs pjäs Folkmord eller min lever är meningslös, på Intiman i Malmö. Fick fin kritik. Svarta rosor ströddes. Samtidigt med detta skådespel publicerade Bokförlaget Symposion Schwabs Himlen min kärlek eller ...

Av: Bo I Cavefors | 03 september, 2014
Essäer

Veckan från hyllan, Vecka 24 2012

Nationaldagen har firats under veckan. Det bästa med den var att det var ledigt mitt i veckan. Fast annandag pingst var ännu bättre. Och på sikt var det fler lediga ...

Av: Gregor Flakierski | 09 juni, 2012
Veckans titt i hyllan

Das Kapital, Raum  Detail, Staatliche Museen zu Berlin © Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof

”Capital, debt, territory, utopia”



En ny utställning på Hamburger Bahnhof i Berlin t.o.m. den 6 november

 


Jag gillar den här formen av tematiska utställningar och när jag gick omkring in i den tyckte jag det var en intressant utställning, men med 130 verk så blir ändå intrycket lite rörigt.

"Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt / staten och kapitalet, dom sitter i samma båt" Ja så sjöng punkbandet Ebba Grön på 80-talet. På Hamburger Bahnhof i Berlin är det däremot konsten och kapitalet som ställs ut i samma galleri. Utställningen "Kapital" som pågår till den 6 november 2016 ger en historisk bild av kapitalet och pengarna i konsten och historien. För det är ingen renodlad konstutställning som besökarna möter utan här varvas oljemålningar som Jan Sanders van Hemessen "Kvinna väger guld" från 1530 med Rihannas pophit "Bitch Better Have My Money" från 2015.

Sången handlar om hur Rihanna tänker ta tillbaka alla de miljoner som hennes revisorer har lurat till sig från henne: "Pay me what you owe me. Don't act like you forgot". Skuld, tillsammans med territorium och utopia är passande nog också underrubriken till utställningen. För oavsett tidsepok och vilken valuta man använt sig av, om det varit Judas silverpengar (som i en fransk elfenbensstaty från 1500-talet) eller aktier (som i Andreas Gurskys foto från Singapores aktiebörs 1997), så verkar det som om Liza Minnelli i filmen Cabaret fångar in vad hela utställningen kretsar kring: "Money makes the world go around / The world go around".

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag gillar den här formen av tematiska utställningar och när jag gick omkring in i den tyckte jag det var en intressant utställning, men med 130 verk så blir ändå intrycket lite rörigt. Det blir helt enkelt för mycket av det goda. Några verk dröjde sig dock kvar som Yinka Shonibares "Leisure Lady (with ocelots)" (2001) där en skyltdocka iklädd en viktoriansk färggrann klänning har tre uppstoppade ozeloter i koppel.

En symbol för rikedom och kapital om något. Kanske dröjer sig det färggranna verket sig kvar för att så mycket annat i utställningen gick i svart-vitt eller gråskalan. Joseph Beuys stora installation "Das Kapital Raum" 1970-1977 var en av dem. Installationen hittar man i slutet av utställningen och var också ett verk som dröjde sig kvar hos mig. Beuys skapade rummet för Venedig Biennalen 1980. Rummet består av filmprojektorer och bandspelare som är avstängda, en svart flygel och svarta griffeltavlor med text på väggarna.

Beuys hade den åsikten att kapital inte kunde bindas till pengar eller egendom utan bara till mänsklig kreativitet. Se man till de summor som många konsthistoriska tavlor säljs för så för man nog ge Beuys rätt, kreativitet är ett starkt kapital med bra avkastning. Och utställningen stärker ytterligare Beuys argument att kreativitet är ett starkt och varaktigt kapital.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Tio anteckningar om tolerans

illustration Ida Thunström Tio anteckningar om tolerans Den amerikanske tonsättaren och teoretikern John Cage skrev en gång att den enda platsen där utopin och anarkin kunde förverkligas var det geografiska utrymmet som ...

Av: Stig Saeterbakken | Utopiska geografier | 15 juni, 2009

”SE PÅ MINA VERK TILLS DU SER DEM!” Tankar om konstens oavhängighet.

”Jag kan helt enkelt inte se expressionismens, futurismens, kubismens och andra ’ismers’ verk som det konstnärliga geniets högsta uttryck. Jag förstår dem inte. Jag finner inget behag i att se ...

Av: Thomas Notini | Essäer om konst | 18 mars, 2014

Emosjoner

Innledning Det gis ulike oppfattelser om emosjoner (følelser), der disse oppfattelsene spenner fra å betrakte emosjonene som forstyrrende på grepet om vårt eget liv, som har å adlyde intellektet, til at ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 28 april, 2014

12. Ingrid

Tack gode gud för Mia. Ingrid tänkte tanken om och om igen där hon satt i fåtöljen framför den öppna spisen. Fina, rara, söta, duktiga Mia som visste precis vad ...

Av: Ingrid | Lund har allt utom vatten | 02 mars, 2012

Bangladesh

Inga Olofson – försök till ett äreminne. Och en kram

En kvinna skrev till mig. Det är många år sedan nu, och det handlade om Indien. Hon hade läst mina artiklar om, bl.a., möten med Indira Gandhi, resor i landet ...

Av: Annakarin Svedberg | Kulturreportage | 21 april, 2017

Pär Thörn

Pär Thörn (född 1977) författare och ljudkonstnär. Utkom senast med "Vad innebär det att föreslå någonting? (låsningar)" (Pequod Press). Touch my Hegel! - Utdrag ur ett manus under ...

Av: Pär Thörn | Utopiska geografier | 13 juni, 2011

Vy över Sherman Fairchild Physical Science Center och Wheeler Hall från Baker Memorial Library. PDW

Resa i New England 2: Tillbaka till Dartmouth.

”Över floden in bland träden” heter en sen och som jag minns det inte särskilt bra roman av Ernest Hemingway, om en amerikansk general i Venedig. Den är minnesvärd mest ...

Av: Ivo Holmqvist | Resereportage | 17 Maj, 2016

Mustig berättare och musiker

TEMA VÄSTERBOTTEN Gunnar Enkvist, en trubadur med humor och distans. Foto: Frida Selander Trubaduren Gunnar Enkvist från Skellefteå har hållit på länge – 55 år som artist. Lars-Göran Selander mötte honom ...

Av: Lars-Göran Selander | Musikens porträtt | 18 februari, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.