Tomten är vaken. Foto Belinda Graham.

Öppet brev till Regeringskansliet om "Free Fall"

I samband med Finlands 100-årsjubileum överräckte statsminister Stefan Löfven en gåva, skulpturen Free Fall, till Finland. I sitt tal framhöll Stefan Löfven:

Av: Språkförsvarets styrelse | 25 november, 2017
Gästkrönikör

Uppror och klassikerstatus – Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen

Un coup de dés jamais n’abolira le hazard (Stéphane Mallarmé)Gud existerar inte längre som en allsmäktig kraft. Universum är ett kaos frambringat av slumpen och livet har ingen nåbar mening ...

Av: Pernilla Andersson | 12 juli, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Dr Krabba 9

Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Har arbetat inom vården i 20 år, men sade upp mig 2010 för att satsa helhjärtat på tecknandet. Då ...

Av: Janne Karlsson | 02 december, 2011
Kulturen strippar

En tysk MED humor och massor av god karma

”Dagen då jag dog var inte speciellt kul. Det berodde inte enbart på min död. Närmare bestämt lyckades den episoden bara med nöd och näppe klämma sig in som nummer ...

Av: Belinda Graham | 14 november, 2013
Övriga porträtt

Das Kapital, Raum  Detail, Staatliche Museen zu Berlin © Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof

”Capital, debt, territory, utopia”



En ny utställning på Hamburger Bahnhof i Berlin t.o.m. den 6 november

 


Jag gillar den här formen av tematiska utställningar och när jag gick omkring in i den tyckte jag det var en intressant utställning, men med 130 verk så blir ändå intrycket lite rörigt.

"Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt / staten och kapitalet, dom sitter i samma båt" Ja så sjöng punkbandet Ebba Grön på 80-talet. På Hamburger Bahnhof i Berlin är det däremot konsten och kapitalet som ställs ut i samma galleri. Utställningen "Kapital" som pågår till den 6 november 2016 ger en historisk bild av kapitalet och pengarna i konsten och historien. För det är ingen renodlad konstutställning som besökarna möter utan här varvas oljemålningar som Jan Sanders van Hemessen "Kvinna väger guld" från 1530 med Rihannas pophit "Bitch Better Have My Money" från 2015.

Sången handlar om hur Rihanna tänker ta tillbaka alla de miljoner som hennes revisorer har lurat till sig från henne: "Pay me what you owe me. Don't act like you forgot". Skuld, tillsammans med territorium och utopia är passande nog också underrubriken till utställningen. För oavsett tidsepok och vilken valuta man använt sig av, om det varit Judas silverpengar (som i en fransk elfenbensstaty från 1500-talet) eller aktier (som i Andreas Gurskys foto från Singapores aktiebörs 1997), så verkar det som om Liza Minnelli i filmen Cabaret fångar in vad hela utställningen kretsar kring: "Money makes the world go around / The world go around".

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag gillar den här formen av tematiska utställningar och när jag gick omkring in i den tyckte jag det var en intressant utställning, men med 130 verk så blir ändå intrycket lite rörigt. Det blir helt enkelt för mycket av det goda. Några verk dröjde sig dock kvar som Yinka Shonibares "Leisure Lady (with ocelots)" (2001) där en skyltdocka iklädd en viktoriansk färggrann klänning har tre uppstoppade ozeloter i koppel.

En symbol för rikedom och kapital om något. Kanske dröjer sig det färggranna verket sig kvar för att så mycket annat i utställningen gick i svart-vitt eller gråskalan. Joseph Beuys stora installation "Das Kapital Raum" 1970-1977 var en av dem. Installationen hittar man i slutet av utställningen och var också ett verk som dröjde sig kvar hos mig. Beuys skapade rummet för Venedig Biennalen 1980. Rummet består av filmprojektorer och bandspelare som är avstängda, en svart flygel och svarta griffeltavlor med text på väggarna.

Beuys hade den åsikten att kapital inte kunde bindas till pengar eller egendom utan bara till mänsklig kreativitet. Se man till de summor som många konsthistoriska tavlor säljs för så för man nog ge Beuys rätt, kreativitet är ett starkt kapital med bra avkastning. Och utställningen stärker ytterligare Beuys argument att kreativitet är ett starkt och varaktigt kapital.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Emmakrönika IX Nu måste han ändå vara respektfullt tyst och stilfullare

Illustration: Guido ZeccolaLyxpoeten har (äntligent) slutat skriva underdåniga allehanda dekorerade lyxkärleksbrev yttringars till Emma, enär hon senast var rasande som en spindel och slängde luren i örat på honom lyx ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 06 januari, 2009

Möten med diktare

Moa Martinson skrev en gång en bok som hon kallade Jag möter en diktare vars titel förleder en att tro att det rör sig om en redogörelse för alla kolleger ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 17 maj, 2012

Keepalive (2015), skulptur av Aram Bartholl

Den trådlösa konsten

I fotografiets barndom, när tekniken ännu inte var fulländad, uppstod ibland tekniska fel på kameror och film som gjorde att när filmen framkallades i mörkrummen så upptäckte fotografen att det ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 03 september, 2016

Frågor som för evigt kommer att slå följe med mig genom livet

Alla dessa kvällar som jag låg där på mage under täcket i den bruna manchestersoffan, mina vader och fötter vilande i hans knä. Pappa i sin svarta träningsoverall med gula ...

Av: Jenny Markström | Gästkrönikör | 16 december, 2013

Giotto di Bondone. Jesus död

Johannes evangelium 19:17-37

Den svarta färgen är tydlig. Det finns ingen återvändo.

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 03 april, 2015

Filmkrönika: Från ”Twilight” till ”The Host” – numera vill vi bli vän med…

I tidiga vampyrfilmer spetsas vampyrer på pålar av rättrådiga människor, eller bränns av solljuset, i sci-fi filmer klubbas utomjordingar ner, eller skjuts, eller förgås när de kommer i kontakt med ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 09 september, 2013

Tre sorters ondska

Bakom all skönhet ligger något omänskligt: kullarna, den ljuva himlen, trädens konturer, allt förlorar den illusoriska mening som vi tilldelade den. Hädanefter är de oss mer fjärran än ett förlorat ...

Av: Hugo Kuhlin | Essäer om litteratur & böcker | 04 juni, 2017

Ska gatumusikanterna utvisas från Göteborg?

Ur Sveriges framsida hörs nu en bräcklig klagosång. Den ljuder från Gator och torg med en styrka som få tycks förstå. Tvåtusennio är det år då De folkvalda politikerna i ...

Av: Fredrik Rubin | Gästkrönikör | 05 juli, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.