Lizzie Lundberg och den naivistiska konsten

I Sverige började man efter sekelskiftet 1900 uppskatta konst som tidigare missförståtts och föraktats, den naivistiska och den naiva. Den svenska naivismen uppstod närmast som en reaktion mot modernismen och ...

Av: Lena Månsson | 30 augusti, 2017
Kulturreportage

Litteraturen är språket, litteraturen är människan

Om Gayatri Chakrovorty Spivak Gayatri Chakrovorty Spivak, den produktiva nutida feministisk-marxistisk-dekonstruktivistiska litteraturkritikern, ofta kritiserad för sin svårtillgänglighet genom ett språk som endast talar till de invigda, men trots det populär som ...

Av: Anna Nyman | 28 april, 2008
Essäer om politiken

Brasilianska filmfestivalen. Möte med Marilia Rocha

Tack vare föreningen Brasilcines organisation har Stockholm under sju års tid haft möjlighet att skåda det absolut bästa som Brasilien har att presentera när det gäller filmindustri. Men Brasilien har också ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 23 november, 2012
Filmens porträtt

GIBCA – Fernando Sanchez Castillo gräver där han står – och minns

Lund 2010 En gång fick jag i uppdrag skriva om en konstutställning i min hemstads studenttidning, Lundagård. Utställningen skulle invigas med att ett stort huvud av brons rullades genom universitetets centrala ...

Av: Frida Sandström | 23 oktober, 2013
Essäer om konst

Das Kapital, Raum  Detail, Staatliche Museen zu Berlin © Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof

”Capital, debt, territory, utopia”



En ny utställning på Hamburger Bahnhof i Berlin t.o.m. den 6 november

 


Jag gillar den här formen av tematiska utställningar och när jag gick omkring in i den tyckte jag det var en intressant utställning, men med 130 verk så blir ändå intrycket lite rörigt.

"Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt / staten och kapitalet, dom sitter i samma båt" Ja så sjöng punkbandet Ebba Grön på 80-talet. På Hamburger Bahnhof i Berlin är det däremot konsten och kapitalet som ställs ut i samma galleri. Utställningen "Kapital" som pågår till den 6 november 2016 ger en historisk bild av kapitalet och pengarna i konsten och historien. För det är ingen renodlad konstutställning som besökarna möter utan här varvas oljemålningar som Jan Sanders van Hemessen "Kvinna väger guld" från 1530 med Rihannas pophit "Bitch Better Have My Money" från 2015.

Sången handlar om hur Rihanna tänker ta tillbaka alla de miljoner som hennes revisorer har lurat till sig från henne: "Pay me what you owe me. Don't act like you forgot". Skuld, tillsammans med territorium och utopia är passande nog också underrubriken till utställningen. För oavsett tidsepok och vilken valuta man använt sig av, om det varit Judas silverpengar (som i en fransk elfenbensstaty från 1500-talet) eller aktier (som i Andreas Gurskys foto från Singapores aktiebörs 1997), så verkar det som om Liza Minnelli i filmen Cabaret fångar in vad hela utställningen kretsar kring: "Money makes the world go around / The world go around".

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag gillar den här formen av tematiska utställningar och när jag gick omkring in i den tyckte jag det var en intressant utställning, men med 130 verk så blir ändå intrycket lite rörigt. Det blir helt enkelt för mycket av det goda. Några verk dröjde sig dock kvar som Yinka Shonibares "Leisure Lady (with ocelots)" (2001) där en skyltdocka iklädd en viktoriansk färggrann klänning har tre uppstoppade ozeloter i koppel.

En symbol för rikedom och kapital om något. Kanske dröjer sig det färggranna verket sig kvar för att så mycket annat i utställningen gick i svart-vitt eller gråskalan. Joseph Beuys stora installation "Das Kapital Raum" 1970-1977 var en av dem. Installationen hittar man i slutet av utställningen och var också ett verk som dröjde sig kvar hos mig. Beuys skapade rummet för Venedig Biennalen 1980. Rummet består av filmprojektorer och bandspelare som är avstängda, en svart flygel och svarta griffeltavlor med text på väggarna.

Beuys hade den åsikten att kapital inte kunde bindas till pengar eller egendom utan bara till mänsklig kreativitet. Se man till de summor som många konsthistoriska tavlor säljs för så för man nog ge Beuys rätt, kreativitet är ett starkt kapital med bra avkastning. Och utställningen stärker ytterligare Beuys argument att kreativitet är ett starkt och varaktigt kapital.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Jag tänker på en liten flicka

Jag tänker på en flicka. En flicka som är bara nio år och som tycker om att hoppsaskutta, leka med Barbie och läsa sagor av Astrid Lindgren och Maria Gripe ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 17 november, 2011

Fotokomposition  Hebriana Alainentalo

Poetisk form eller formens poesi

Käre läsare, tanken på förståelse blir inte av följdintresse - allt kan ändras, kastas om. Det är enbart skilda känslodjup som texten vill frammana. Detta genom det mest förbjudna – ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 11 december, 2015

Boxaren och soldaten Joe Louis fyller 100 år

Han föddes den 13 maj 1914 som Joseph Louis Barrow. Skrönan har det till att när han skulle skriva under ett matchkontrakt var hans handstil så barnslig och bokstäverna så ...

Av: Gregor Flakierski | Övriga porträtt | 13 Maj, 2014

Augustinus och Sanningen

Filosofen och kyrkofadern Augustinus skriver i Bekännelser från 300-talet om ett begär efter smärta, som han får utlopp för på teatern. Men det är en smärta som bara får finnas ...

Av: Hedvig Ljungar | Gästkrönikör | 10 april, 2014

August och lasterna

Den pietistiska tron, en from riktning inom kristen religion, präglade August Strindbergs uppväxt. Modern Nora, som dog i lungsot när August var tretton, bad till Gud och sökte tröst hos ...

Av: Stefan Whilde | Essäer om litteratur & böcker | 04 juni, 2011

Eleonora Bru · Dikter

Bild: Hebriana AlainentaloOm det inte var för ditt ansikte som vänder sig om hela tiden blir denna rörelse en gåta som smugit sig igenom två hundra år, för att passera ...

Av: Eleonora Bru | Utopiska geografier | 16 oktober, 2008

nya dikter av Carsten Palmer Schale

Carsten Palmer Schale som poet inför det nya året

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 11 januari, 2017

Tidiga Petrarcaspår i nordisk litteratur

The importance of Petrarch’s (1304-74) poetry has been immense. Lars Burman 1993 Icke sedan 600-året för Francesco Petrarcas födelse har den italienske poeten, filosofen og lärofadern fått så mycken uppmärksamhet i Norden ...

Av: Søren Sørensen | Litteraturens porträtt | 04 februari, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts