Den polska staden Toruń och den stulna klockan i Uppsala domkyrka

Tillsammans med Ukraina är Polen värdland för fotbolls-EM som drar igång den 8 juni. Under några sommarveckor kommer landet att invaderas av utländska fotbollsfans. Men de reser inte till Toruń ...

Av: Johan Werkmäster | 05 juni, 2012
Resereportage

Barn

Ensamkommande barn vad gör vi med dom                                         ensamkommande barn   Vi skapar ett nytt ord och förvarar dom i överblivna rum Ensamkommande barn får egentligen inte finnas så vad gör vi med dom

Av: Ragnwei Axellie | 30 november, 2009
Utopiska geografier

Sosialetikk. Del II

For å komme på sporet av grunnlaget for autentiske yrkesvalg, har en å tenke videre enn å oppholde seg ved de ytre sanser, for nå er det om ‘mening’. For ...

Av: Thor Olav Olsen | 08 februari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Underkastelse och revolt: sado-masochism i Charlotte Brontës Jane Eyre

Illustratuion: Man Ray En uppenbar risk med det okritiska återgivandet av färdigtuggade kunskaper kan illustreras med de välvilliga men likväl felaktiga läsningar av som gjorts av Charlotte Brontës Jane Eyre ...

Av: Björn Kohlström | 15 augusti, 2008
Essäer om litteratur & böcker

La Décoration Suspect (2014)

Färgernas språk



Monokrom av Melker Garay
pågår till den 30 september
Galleri Kameleont i Norrköping

 


De abstrakta i Melkers bilder uttrycker precis alla de ord som inte syns i texterna. Som en gömd del, en symbios som i sig är ordlös, och detta ger hans böcker en ny dimension., eller tar fasta på det i hans författarskap som har en stark konceptuell prägel. Detta tar Garay även fasta på under vernissagen, då skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg läser upp ett stycke ur Garays uppmärksammade bok MCV, (2014 Norlén & Slottner).
Draken (2016)

Draken (2016)

Annons:

Då det är vernissage för Melker Garays utställning Monokrom, är Galleri Kameleont i Norrköping sprängfullt. Stora, abstrakta målningar i skarpa färger breder ut sig över de tre rummen. Det är fina lokaler, men det blir varmt såhär i september. Eller kanske är det varken värmen ifrån solen eller trängseln inne på galleriet som gör det, utan den varma energi som Garays bilder sprider. Och som konstnären själv utstrålar, allting speglar varandra och resultatet blir en absolut sevärd utställning.

Målningarna är intagande. Ansikten, mönster nästan som bubblor, ett helsvart paraply, tycks försöka pressa sig ut ur dukens platta yta.
Det är mycket rött och blått. Färgerna som talar om svallande känslor och ett svalt intellekt. Två krafter som representerar ett viktigt kapitel i Garays konstnärskap i sin helhet.
Det plastiska i kombination med akrylmediets klassiska glans, skapar ett begär hos betraktaren. En vilja att ta i, smaka på, att äga, och det är inte förvånande att det redan sitter många röda prickar bredvid bilderna.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Melker Garays kulturella kapital är stort, det märks inte bara i hans litteratur, utan även i målningarna. De äger en tyngd som sällan uppstår av sig själv. Det finns en mycket stark vilja i bilderna, monokromer...rör det sig kanske också om metamorfoser? En strävan efter att något ska få ta form, komma ut och bli synligt, manifestera sig. Någonting hoppar och sjuder inom Garay, som i en vulkan. Hans bilder blir till små eruptioner av detta, ibland blir det nästan till att se ut som en naturkraft.

I La décoration suspect (2014) sammanför han struktur och form med en stark känsla för materialet. Kunskap och nyfikenhet. I en annan målning, Draken (2016) rör sig färgen som en orm, eller som ett inre organ ur en livsform vi ännu inte upptäckt. Ett annat varande, ett starkt och expressivt varande.

Melker Garays måleri följer ingen tydlig tradition, men renheten i de skarpa färgerna tycks utan tvekan söka efter någon slags tystnad, och det ligger nära till hands att dra paralleller till zeninspirerade målare som exempelvis Rune Hagberg.

De abstrakta i Melkers bilder uttrycker precis alla de ord som inte syns i texterna. Som en gömd del, en symbios som i sig är ordlös, och detta ger hans böcker en ny dimension, eller tar fasta på det i hans författarskap som har en stark konceptuell prägel. Detta tar Garay även fasta på under vernissagen, då skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg läser upp ett stycke ur Garays uppmärksammade bok MCV, (2014 Norlén & Slottner).

Liksom när Garay skriver känner man hur en intellektuell kunskap lyser igenom. En respekt för idéer och stil, ett integrerande av tankar och frågor.
Men det finns även piedestaler i lokalen på vilka ett par av Garays böcker är uppställda, som konstverk. De är inte där för att läsas, men de visar betraktaren att författarskapet är en del av konstnärens verk.

Hängningen av verken fångar upp det i Garays bilder som fokuserar på tomrum. Det tar fram det viktiga, urkrafterna, i det som bilderna i sig strävar efter att uttrycka. Det blir ett sprakande möte. Målningarna fyller ut tystnaden, med sin egen högst närvarande tystnad. Färgerna skriker, tvingar oss att reagera, uppmanar oss att interagera, att lyssna, att öppna upp.

En vilja att utkristallisera till de små beståndsdelarna, för att först där nå det tydliga budskapet. Garay kan inte vara tyst. Det är det som är hans absoluta styrka. Och vi får hoppas att han utvecklar och intensifierar detta sitt språk, för av Garays högljudda tystnad vill vi gärna ha mer.

Ida Thunström

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Valentin och Caligula

Varje år när det är Alla hjärtans dag tänker jag på Valentin. Det var en pojke i min klass som hette så i andranamn, något som vår lärare hurtfriskt påminde ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 14 februari, 2014

Ensamheten är inskriven i en social väv. Intervju med Tova Gerge

Tova Gerge är författare, scenkonstnär och aktivist. Hon har nyligen släppt boken Rakel delat med tio, en text som jag skulle beteckna som en kortroman. Boken är släppt på två ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 20 mars, 2013

Europa och den monumentala väggen – Del 2

Det svenska monumentalmåleriet influerades av artonhundratalets rådande estetiska idéströmningar ute i Europa. Hur det uppstod och kom att blomstra runt om i Sverige kan tecknas i tre delar. Perioden som ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 17 januari, 2013

Speldjävulen eller underklassens Las Vegas

Enligt Statens Folkhälsoinstituts siffror spelade sjuttio procent av Sveriges befolkning om pengar under år 2008. Crister Enander om spelfeber, bingo, nätpoker och lotter. Nu har det hunnit gå rätt många år ...

Av: Crister Enander | Essäer om samhället | 28 september, 2012

Könets mystiker

Illustration av Guido Zeccola efter Beato AngelicoHermann Kesten, Joseph Roth och Albert Camus, med korridorförbindelse till André Gide, häckade en gång i tiden i en lägenhet på sjätte våningen i ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer om litteratur & böcker | 27 november, 2008

Göran Sonnevi

Den unge Göran Sonnevi och språket

1961 skriver Göran Sonnevi: Nästan ingenting – Varsamhet. Dess klang. Också frågor är möjliga. Det är ur dessa fyra korta rader som Göran Sonnevis diktning tar form. Kortfraserna visar upp en trevande början. En ...

Av: Hans-Evert Renérius | Litteraturens porträtt | 17 september, 2017

Veckan från hyllan. Vecka 23-2013

Värmen har slagit till här uppe i norr, och det var varmare i Norrbotten än i Spanien. Det kanske vore en tanke, de ger oss sitt klimat, och vi sköter ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 01 juni, 2013

En dikt

borrar schaktar borrar så djupt att jag träffar djävulen och lars törnman

Av: Peo Rask | Utopiska geografier | 22 mars, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.