Med novellen som sitt format … intervju med Éilís Ni Dhuibhne

Novellpriset. Om det fanns ett internationellt sådant skulle Éilís Ni Dhuibhne ligga bra till ... hon har redan vunnit flera priser för sina noveller och novellsamlingar på Irland, både på ...

Av: Belinda Graham | 02 januari, 2013
Litteraturens porträtt

 Marie Tonkin

Om förlåtelse som motståndshandling

En ny brinnande aktuell krönika av Marie Tonkin

Av: Marie Tonkin | 24 mars, 2017
Gästkrönikör

Serbiska Vinča var Europas första "stad"

Det som gör Vinča i Belgrads trakt till en sådan spännande och fascinerande plats är de faktum att boplatsen uppvisar många av de karaktäristika som vi idag anser synonymt med ...

Av: Jeremija Isakovič | 07 augusti, 2011
Kulturreportage

Benjamin 4

  Om Om

Av: Håkan Eklund | 03 september, 2011
Kulturen strippar

La Décoration Suspect (2014)

Färgernas språk



Monokrom av Melker Garay
pågår till den 30 september
Galleri Kameleont i Norrköping

 


De abstrakta i Melkers bilder uttrycker precis alla de ord som inte syns i texterna. Som en gömd del, en symbios som i sig är ordlös, och detta ger hans böcker en ny dimension., eller tar fasta på det i hans författarskap som har en stark konceptuell prägel. Detta tar Garay även fasta på under vernissagen, då skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg läser upp ett stycke ur Garays uppmärksammade bok MCV, (2014 Norlén & Slottner).
Draken (2016)

Draken (2016)

Annons:

Då det är vernissage för Melker Garays utställning Monokrom, är Galleri Kameleont i Norrköping sprängfullt. Stora, abstrakta målningar i skarpa färger breder ut sig över de tre rummen. Det är fina lokaler, men det blir varmt såhär i september. Eller kanske är det varken värmen ifrån solen eller trängseln inne på galleriet som gör det, utan den varma energi som Garays bilder sprider. Och som konstnären själv utstrålar, allting speglar varandra och resultatet blir en absolut sevärd utställning.

Målningarna är intagande. Ansikten, mönster nästan som bubblor, ett helsvart paraply, tycks försöka pressa sig ut ur dukens platta yta.
Det är mycket rött och blått. Färgerna som talar om svallande känslor och ett svalt intellekt. Två krafter som representerar ett viktigt kapitel i Garays konstnärskap i sin helhet.
Det plastiska i kombination med akrylmediets klassiska glans, skapar ett begär hos betraktaren. En vilja att ta i, smaka på, att äga, och det är inte förvånande att det redan sitter många röda prickar bredvid bilderna.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Melker Garays kulturella kapital är stort, det märks inte bara i hans litteratur, utan även i målningarna. De äger en tyngd som sällan uppstår av sig själv. Det finns en mycket stark vilja i bilderna, monokromer...rör det sig kanske också om metamorfoser? En strävan efter att något ska få ta form, komma ut och bli synligt, manifestera sig. Någonting hoppar och sjuder inom Garay, som i en vulkan. Hans bilder blir till små eruptioner av detta, ibland blir det nästan till att se ut som en naturkraft.

I La décoration suspect (2014) sammanför han struktur och form med en stark känsla för materialet. Kunskap och nyfikenhet. I en annan målning, Draken (2016) rör sig färgen som en orm, eller som ett inre organ ur en livsform vi ännu inte upptäckt. Ett annat varande, ett starkt och expressivt varande.

Melker Garays måleri följer ingen tydlig tradition, men renheten i de skarpa färgerna tycks utan tvekan söka efter någon slags tystnad, och det ligger nära till hands att dra paralleller till zeninspirerade målare som exempelvis Rune Hagberg.

De abstrakta i Melkers bilder uttrycker precis alla de ord som inte syns i texterna. Som en gömd del, en symbios som i sig är ordlös, och detta ger hans böcker en ny dimension, eller tar fasta på det i hans författarskap som har en stark konceptuell prägel. Detta tar Garay även fasta på under vernissagen, då skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg läser upp ett stycke ur Garays uppmärksammade bok MCV, (2014 Norlén & Slottner).

Liksom när Garay skriver känner man hur en intellektuell kunskap lyser igenom. En respekt för idéer och stil, ett integrerande av tankar och frågor.
Men det finns även piedestaler i lokalen på vilka ett par av Garays böcker är uppställda, som konstverk. De är inte där för att läsas, men de visar betraktaren att författarskapet är en del av konstnärens verk.

Hängningen av verken fångar upp det i Garays bilder som fokuserar på tomrum. Det tar fram det viktiga, urkrafterna, i det som bilderna i sig strävar efter att uttrycka. Det blir ett sprakande möte. Målningarna fyller ut tystnaden, med sin egen högst närvarande tystnad. Färgerna skriker, tvingar oss att reagera, uppmanar oss att interagera, att lyssna, att öppna upp.

En vilja att utkristallisera till de små beståndsdelarna, för att först där nå det tydliga budskapet. Garay kan inte vara tyst. Det är det som är hans absoluta styrka. Och vi får hoppas att han utvecklar och intensifierar detta sitt språk, för av Garays högljudda tystnad vill vi gärna ha mer.

Ida Thunström

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Percy Bysshe Shelley - en glömd poet

I Anthony Burgess roman A Clockwork Orange har den mest korkade av ultravåldsligisten Alexs kumpaner, Dim, en mask som föreställer "a poet veck called Peebee Shelley".

Av: Björn Kohlström | Essäer om litteratur & böcker | 05 juli, 2008

Visionära rum

Vi behöver alla våra visionära rum. En förening hyr en lokal och verksamheten frodas. Ett företag bygger, växer och producerar. En församling lånar ett rum och samlar de troende. Ibland ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 06 augusti, 2012

Cyborger och diskurser

Vilken roll kommer cyborgens identitet spela i framtida kontexter när det inte längre finns något diskursivt kön som upprätthåller sociala och mellanmänskliga relationer? Eller snarare, vilka problem uppstår i människans ...

Av: Lejla Fazlic | Agora - filosofiska essäer | 01 juni, 2013

Sandra Bengtsson Stiskalo, Dikter

Sandra Bengtsson Stiskalo. Skriver sedan länge dikt men numera även prosa, processen är maklig men kontinuerlig och hon välkomnar dess krav om större utrymme. På hemsidan www.stiskalo.com skriver hon om ...

Av: Sandra Bengtsson Stiskalo | Utopiska geografier | 26 december, 2011

Staffan Hellstrand och Roger Karlsson, foto Linda Berg

Dundersuccé på musikaliskt jubileum

Roger Karlsson är en sympatisk artist, som skriver fina texter med bra melodier. Roger Karlsson är en punkare med massor med energi

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 03 oktober, 2016

Drömmen är tingets isolering

Spiegel: noch nie hat man wissend beschrieben, was ihr in euerem Wesen seid. (Rilke)

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 10 maj, 2017

Nina Ahlzén. Gårdsten

Nina Ahlzén bor i Göteborg. Skriver regelbundet för Dagensbok.com och medverkat i diverse antologier. Har tidigare utkommit med två diktsamlingar "Man kan inte mota en gryning", Pupill Förlag och "Och ...

Av: Nina Ahlzén | Utopiska geografier | 24 mars, 2014

lunanuova. Foto: Gilda Melodia

Bortom det tänkta i en tankes poetik

”… men förhållandet kvarstod: han blev aldrig sig själv, aldrig frigjord, aldrig en avslutad individ. Han förblev en mistel, som icke kunde växa utan att bäras upp av ett träd; ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 05 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.