Bevissthetsfilosofi

Bevisstheten som grunnkategori Diskursen om bevisstheten er tvetydig; den kan stå for systematiske undersøkelser av bevisstheten, dens struktur og dens fenomen, eller den kan dreie seg om relasjonen mellom vår tilgang ...

Av: Thor Olav Olsen | 05 januari, 2015
Agora - filosofiska essäer

Storpolitiken i änkefru Hjorths sängkammare Storpolitik och rena Almedalen i Örebro 1812

”Ryssland och England gick in i en sängkammare hos änkefru Hjorth på Storgatan i Örebro och slöt fred.” Det låter som en absurdistisk pjäs men är faktiskt vad som hände den ...

Av: Staffan Skott | 08 april, 2014
Kulturreportage

Hurra för Drottningen

Den 23 december kommer svenska flaggor hissas upp som om det var Juldagen, men så är det ej, anledningen är att vi firar H.M. Drottning Silvias 71:e födelsedag. Grattis. På den ...

Av: Vladimir Oravsky | 22 december, 2014
Gästkrönikör

Nedslag bland svenska klassiker som blivit film

“Kostymdrama” är i sig ett ord som förpliktigar. Man tänker direkt på påkostade brittiska filmer som vinner Oscars i stil med The King’s Speecheller Gosford Park. Eller så tänker man ...

Av: Belinda Graham | 09 december, 2013
Gästkrönikör

La Décoration Suspect (2014)

Färgernas språk



Monokrom av Melker Garay
pågår till den 30 september
Galleri Kameleont i Norrköping

 


De abstrakta i Melkers bilder uttrycker precis alla de ord som inte syns i texterna. Som en gömd del, en symbios som i sig är ordlös, och detta ger hans böcker en ny dimension., eller tar fasta på det i hans författarskap som har en stark konceptuell prägel. Detta tar Garay även fasta på under vernissagen, då skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg läser upp ett stycke ur Garays uppmärksammade bok MCV, (2014 Norlén & Slottner).
Draken (2016)

Draken (2016)

Annons:

Då det är vernissage för Melker Garays utställning Monokrom, är Galleri Kameleont i Norrköping sprängfullt. Stora, abstrakta målningar i skarpa färger breder ut sig över de tre rummen. Det är fina lokaler, men det blir varmt såhär i september. Eller kanske är det varken värmen ifrån solen eller trängseln inne på galleriet som gör det, utan den varma energi som Garays bilder sprider. Och som konstnären själv utstrålar, allting speglar varandra och resultatet blir en absolut sevärd utställning.

Målningarna är intagande. Ansikten, mönster nästan som bubblor, ett helsvart paraply, tycks försöka pressa sig ut ur dukens platta yta.
Det är mycket rött och blått. Färgerna som talar om svallande känslor och ett svalt intellekt. Två krafter som representerar ett viktigt kapitel i Garays konstnärskap i sin helhet.
Det plastiska i kombination med akrylmediets klassiska glans, skapar ett begär hos betraktaren. En vilja att ta i, smaka på, att äga, och det är inte förvånande att det redan sitter många röda prickar bredvid bilderna.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Melker Garays kulturella kapital är stort, det märks inte bara i hans litteratur, utan även i målningarna. De äger en tyngd som sällan uppstår av sig själv. Det finns en mycket stark vilja i bilderna, monokromer...rör det sig kanske också om metamorfoser? En strävan efter att något ska få ta form, komma ut och bli synligt, manifestera sig. Någonting hoppar och sjuder inom Garay, som i en vulkan. Hans bilder blir till små eruptioner av detta, ibland blir det nästan till att se ut som en naturkraft.

I La décoration suspect (2014) sammanför han struktur och form med en stark känsla för materialet. Kunskap och nyfikenhet. I en annan målning, Draken (2016) rör sig färgen som en orm, eller som ett inre organ ur en livsform vi ännu inte upptäckt. Ett annat varande, ett starkt och expressivt varande.

Melker Garays måleri följer ingen tydlig tradition, men renheten i de skarpa färgerna tycks utan tvekan söka efter någon slags tystnad, och det ligger nära till hands att dra paralleller till zeninspirerade målare som exempelvis Rune Hagberg.

De abstrakta i Melkers bilder uttrycker precis alla de ord som inte syns i texterna. Som en gömd del, en symbios som i sig är ordlös, och detta ger hans böcker en ny dimension, eller tar fasta på det i hans författarskap som har en stark konceptuell prägel. Detta tar Garay även fasta på under vernissagen, då skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg läser upp ett stycke ur Garays uppmärksammade bok MCV, (2014 Norlén & Slottner).

Liksom när Garay skriver känner man hur en intellektuell kunskap lyser igenom. En respekt för idéer och stil, ett integrerande av tankar och frågor.
Men det finns även piedestaler i lokalen på vilka ett par av Garays böcker är uppställda, som konstverk. De är inte där för att läsas, men de visar betraktaren att författarskapet är en del av konstnärens verk.

Hängningen av verken fångar upp det i Garays bilder som fokuserar på tomrum. Det tar fram det viktiga, urkrafterna, i det som bilderna i sig strävar efter att uttrycka. Det blir ett sprakande möte. Målningarna fyller ut tystnaden, med sin egen högst närvarande tystnad. Färgerna skriker, tvingar oss att reagera, uppmanar oss att interagera, att lyssna, att öppna upp.

En vilja att utkristallisera till de små beståndsdelarna, för att först där nå det tydliga budskapet. Garay kan inte vara tyst. Det är det som är hans absoluta styrka. Och vi får hoppas att han utvecklar och intensifierar detta sitt språk, för av Garays högljudda tystnad vill vi gärna ha mer.

Ida Thunström

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Veckan från hyllan. Vecka 10 -2013

Efter att ha varit bortrest i två veckor undrar jag efter hemkomsten vad som har hänt under min bortavaro. Som vanligt visar det sig att det har inte hänt något ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 02 mars, 2013

Nigredo

I.   All denna vakna tid tillbringad i andra människors mardrömmar i denna värld av sinnrikt vävda lögner i de svarta pelarnas skuggor vid kanten av den öppna massgraven   Det är som om ett svart hål fötts fram ...

Av: Sven Andrè | Utopiska geografier | 08 november, 2010

Georges Simenon

Maigret kommer tillbaka – svarta döden direkt!

Det är inne just nu att använda ordet retro som försäljningsargument. Vi gjorde det nyss när vi lade ut en del Rörstrandsporslin från sextiotalet på blocket – allt såldes nästan ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 11 november, 2016

Natur och kultur mer samhöriga än vi tror . Byggmästaren som bygger våra…

  Speculum veritatis Titeln på Brian Goodwins bok från 2007, Nature's Due. Healing Our Fragmented Culture, är inte helt lätt att översätta. "Nu är det naturens tur!" (Nature is due) är ett ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 23 april, 2009

Nedslag bland svenska klassiker som blivit film

“Kostymdrama” är i sig ett ord som förpliktigar. Man tänker direkt på påkostade brittiska filmer som vinner Oscars i stil med The King’s Speecheller Gosford Park. Eller så tänker man ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 09 december, 2013

Jean Vigo

Apropå Jean Vigo

Vem minns inte sekvensen i Francois Truffauts ”De 400 slagen”, där en skolklass är ute och joggar med gymnastikläraren i spetsen och det vid varje gathörn smiter iväg några killar ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om film | 29 januari, 2016

Jubeldårar

Åter ser man hur bra förlag riktigt läser manuskript, de vet inte ens om de läser. Visst kan man ju ana att de inte orkar läsa manuskripten, med minsta motståndets ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 11 december, 2013

Om sjelen. Del II

Platon, som var elev av Sokrates og læreren til Aristoteles, tenkte og skrev om menneskesjelen. Ifølge konsepsjonen en finner hos Platon, gis det hos mennesket visse intellektuelle og moralske evner og ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 mars, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.