När litteratur färdas väl. Om det engelska språkets globala särställning

(Översatt från engelska av författaren. Den engelska originaltexten finns att läsa på netzinet Bewildering Stories) Eftersom jag lever i ett begränsat språkområde - bara drygt 9 miljoner människor talar svenska - ...

Av: Bertil Falk | 24 april, 2010
Kulturreportage

Gåramålaren Carl Ljungberg från Hammenhög

Kringvandrande målare var en vanlig syn på landsbygden för hundra år sen, särskilt i Skåne. De knackade på hos bönderna och erbjöd sig att måla av gården för mat och ...

Av: Lena Månsson | 18 september, 2017
Konstens porträtt

Om att dö, om att leva

Min pappas morfar var hundraåringen som hoppade ut genom ett fönster och försvann, på riktigt. Han rymde från ålderdomshemmet och dog i en snödriva. Hemmet hade aldrig blivit hans hem. Min ...

Av: Björn Augustson | 30 april, 2012
Gästkrönikör

Mylingar under mossan, varulvar i Stockholm, häxor i Bergslagen … fantasin övertar Sverige!

Martin OlczakIllustratör: Anna SandlerSerie: Jakten på Jack - 4 böckerTrolldom i gamla stanVarulvar i StorkyrkanVålnader på WasaskeppetHäxor i TunnelbananBonnier Carlsen Amanda HellbergJag väntar under mossanBonnier Carlsen  Mats Strandberg och Sara Bergmark ElfgrenCirkelnEldRabén & ...

Av: Belinda Graham | 01 maj, 2013
Kulturreportage

La Décoration Suspect (2014)

Färgernas språk



Monokrom av Melker Garay
pågår till den 30 september
Galleri Kameleont i Norrköping

 


De abstrakta i Melkers bilder uttrycker precis alla de ord som inte syns i texterna. Som en gömd del, en symbios som i sig är ordlös, och detta ger hans böcker en ny dimension., eller tar fasta på det i hans författarskap som har en stark konceptuell prägel. Detta tar Garay även fasta på under vernissagen, då skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg läser upp ett stycke ur Garays uppmärksammade bok MCV, (2014 Norlén & Slottner).
Draken (2016)

Draken (2016)

Annons:

Då det är vernissage för Melker Garays utställning Monokrom, är Galleri Kameleont i Norrköping sprängfullt. Stora, abstrakta målningar i skarpa färger breder ut sig över de tre rummen. Det är fina lokaler, men det blir varmt såhär i september. Eller kanske är det varken värmen ifrån solen eller trängseln inne på galleriet som gör det, utan den varma energi som Garays bilder sprider. Och som konstnären själv utstrålar, allting speglar varandra och resultatet blir en absolut sevärd utställning.

Målningarna är intagande. Ansikten, mönster nästan som bubblor, ett helsvart paraply, tycks försöka pressa sig ut ur dukens platta yta.
Det är mycket rött och blått. Färgerna som talar om svallande känslor och ett svalt intellekt. Två krafter som representerar ett viktigt kapitel i Garays konstnärskap i sin helhet.
Det plastiska i kombination med akrylmediets klassiska glans, skapar ett begär hos betraktaren. En vilja att ta i, smaka på, att äga, och det är inte förvånande att det redan sitter många röda prickar bredvid bilderna.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Melker Garays kulturella kapital är stort, det märks inte bara i hans litteratur, utan även i målningarna. De äger en tyngd som sällan uppstår av sig själv. Det finns en mycket stark vilja i bilderna, monokromer...rör det sig kanske också om metamorfoser? En strävan efter att något ska få ta form, komma ut och bli synligt, manifestera sig. Någonting hoppar och sjuder inom Garay, som i en vulkan. Hans bilder blir till små eruptioner av detta, ibland blir det nästan till att se ut som en naturkraft.

I La décoration suspect (2014) sammanför han struktur och form med en stark känsla för materialet. Kunskap och nyfikenhet. I en annan målning, Draken (2016) rör sig färgen som en orm, eller som ett inre organ ur en livsform vi ännu inte upptäckt. Ett annat varande, ett starkt och expressivt varande.

Melker Garays måleri följer ingen tydlig tradition, men renheten i de skarpa färgerna tycks utan tvekan söka efter någon slags tystnad, och det ligger nära till hands att dra paralleller till zeninspirerade målare som exempelvis Rune Hagberg.

De abstrakta i Melkers bilder uttrycker precis alla de ord som inte syns i texterna. Som en gömd del, en symbios som i sig är ordlös, och detta ger hans böcker en ny dimension, eller tar fasta på det i hans författarskap som har en stark konceptuell prägel. Detta tar Garay även fasta på under vernissagen, då skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg läser upp ett stycke ur Garays uppmärksammade bok MCV, (2014 Norlén & Slottner).

Liksom när Garay skriver känner man hur en intellektuell kunskap lyser igenom. En respekt för idéer och stil, ett integrerande av tankar och frågor.
Men det finns även piedestaler i lokalen på vilka ett par av Garays böcker är uppställda, som konstverk. De är inte där för att läsas, men de visar betraktaren att författarskapet är en del av konstnärens verk.

Hängningen av verken fångar upp det i Garays bilder som fokuserar på tomrum. Det tar fram det viktiga, urkrafterna, i det som bilderna i sig strävar efter att uttrycka. Det blir ett sprakande möte. Målningarna fyller ut tystnaden, med sin egen högst närvarande tystnad. Färgerna skriker, tvingar oss att reagera, uppmanar oss att interagera, att lyssna, att öppna upp.

En vilja att utkristallisera till de små beståndsdelarna, för att först där nå det tydliga budskapet. Garay kan inte vara tyst. Det är det som är hans absoluta styrka. Och vi får hoppas att han utvecklar och intensifierar detta sitt språk, för av Garays högljudda tystnad vill vi gärna ha mer.

Ida Thunström

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Goebbels - den intelligente fanatikern

  Goebbels bland gymnasiekamrater 1916. Goebbels - den intelligente fanatikern Kejsardömet står i full blomning när Paul Joseph Goebbels föds 1897 i småstaden Rheydt strax nordväst om Köln. Efter segern över Frankrike drygt ...

Av: Bo I Cavefors | Essäer om samhället | 25 januari, 2007

Vildapel foto CCBYSA3.0

Vildapel

Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man därav fick förstånd, och hon tog av ...

Av: Johannes Söderqvist | Kulturreportage | 13 februari, 2017

Om Skönheten

I en tid då skönhetens motiv och uttryck är stadda i ständig förändring är det lätt att känna ett sting av saknad vid minnet av den tid då Logos regerade ...

Av: Mattias Lundmark | Essäer om litteratur & böcker | 03 september, 2013

Kaurismäki – absolut finskt?

Aki Kaurismäki kan ses som någonting absolut finskt även om många finländare tycker att han förmedlar en felaktig bild på Finland i sina filmer. Ändå tilltalar Kaurismäkis filmer en internationell publik ...

Av: Mirva Huusko | Övriga porträtt | 17 januari, 2014

Tankens Ambivalens: IX (Delningen)

Som en sten, som en sten i din flod, förbereder jag mitt ansikte Som ett hav, som en droppe av ditt blod, öppnar jag mitt hjärta Min första tanke när jag vaknat ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 24 februari, 2014

Emmakrönika XXIV. Om allt går i lås

Om det här året går helt riktigt i lås får jag äntligen inte mindre än fem böcker utgivna, 1, 2, äntligenskarabéerboken I-III, Hotellogram, därtill en bok antagen på ett av ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 20 augusti, 2009

Helhetstänkandets suveränitet – en slutsats utifrån människans väg genom historien

Det finns en bok av Jean Gebser som överträffar det mesta. Originalet heter Ursprung und Gegenwart och är från 1949/1953/1973. Översättningen till engelska från 1984 av Noel Barstad m fl ...

Av: Erland Lagerroth | Övriga porträtt | 21 december, 2013

Manfred Stier en hjälte på Växjö frimärkscentrum

En av Sveriges intressantaste aktörer på marknaden för mången filatelist, är nog onekligen detta omtalade centrum i Växjö, grundades 1984 när Manfred Stier köpte tillsammans med Uno Olofsson Sydsvenska Frimärkslagret, en ...

Av: Stefan Hammarén | Allmänna reportage | 14 augusti, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.