Konstnärsparet Hanna och Georg Pauli

Det har funnits många kvinnor i konstens historia, men i tusentals år var de huvudsakligen med som modeller, man kan kalla dem objekt för Konstnären som självklart var en man ...

Av: Lena Månsson | 25 november, 2012
Konstens porträtt

Simon O Pettersson. Den tübingska estetdöden

Friedrich Schlegel skriver i ett fragment: ”Nur derjenige kann ein Künstler sein, welcher eine eigne Religion, eine originelle Ansicht des Unendlichen hat.“ Jag tror detta är en korrekt uppfattning. Poesi ...

Av: Simon O Pettersson | 03 mars, 2014
Utopiska geografier

Den Gudomliga komedin Del 3

En purgatorivandring  När vi nu lämnar det första stadiet på vandringen genom "de tre rikena" har vi lämnat det statiska "trattlandskapet" bakom oss. Dante med sin Mästare och ledsagare Vergilius har ...

Av: Hans-Evert Renérius | 26 februari, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Johan Svensson om 2009:s populärmusik

Snart är 00-talet över. Ett bra år för svensk musik. Här har ni undertecknads lista över det bästa som släpptes.2009 års bästa album: Deportees, "Under the pavement - The beach" Lars Winnerbäck ...

Av: Johan Svensson | 13 december, 2009
Kulturreportage

Stillbild ur Julian Rosefeldt ”Manifesto” (2015)

Julian Rosefeldt ”Manifesto” på Hamburger Bahnhof i Berlin tom den 18 september



Ibland hamnar man på en utställning som ger en gåshud. Julian Rosefeldts videoinstallation ”Manifesto”(2015) på Hamburger Bahnhof i Berlin är en sådan. Egentligen skulle den ha slutat i juli men har förlängts in i september. Och jag förstår varför.


Personligen tror jag inte det kommer att vara lika effektfullt. Det kommer inte att ge mig samma starka upplevelse som när man vandrade omkring i rummet. "Manifesto" är ett verk som har en stark rumslig närvaro och som man ska röra sig i och inte sitta framför en skärm för att uppleva.

Det är en oerhört välgjord videoinstallation både när det gäller det tekniska hantverket, det vil säga hur scenerna är filmade, scenografi och skådespeleriet men även innehållet, där tretton olika projektioner knyts samman till en totalupplevelse.

Den australiska konstnären Julian Rosefeldt spelade in Manifesto i Berlin under 12 dagar. Filmen består av 13 olika scener där manifest ur konsthistorien från Dada till konceptkonst står i centrum. Cate Blanchett har huvudrollen i alla scenerna och hon gör ett fantastiskt jobb när hon gestaltar de olika personerna. Hon håller tal vid en begravning, är lärare i en skolsal, fru i en konservativ familj som ska äta middag, är en hemlös man som vandrar omkring i ett dystopiskt landskap, en nyhetsuppläsare och så vidare.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I varje scen får vi höra Blanchett citera berömda manifest ur konsthistorien som Tristan Tzaras Dada manifest från 1918 som ett begravningstal eller Filippo Tommaso Marinettis futuristiska manifest från 1919 i rollen som börsmäklare.

Hela installationen är mycket välgjord och suggestivt. När sedan de olika scenerna flyter ihop genom att huvudpersonen stiger fram och håller samma tal i 13 olika gestalter får man gåshud. Det är ett verk som jag upplevde starkast när jag gick omkring i det, snarare än när jag satte mig ner för att se någon av de enskilda delarna. Scenerna kommer också att klippas ihop och visas som en kronologisk film.

Personligen tror jag inte det kommer att vara lika effektfullt. Det kommer inte att ge mig samma starka upplevelse som när man vandrade omkring i rummet. "Manifesto" är ett verk som har en stark rumslig närvaro och som man ska röra sig i och inte sitta framför en skärm för att uppleva.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

"Vi lever i en absurd och relativistisk värld."

"Vi lever i en absurd och relativistisk värld." Ett samtal med Carl Johan De Geer. Text & foto: Carl Abrahamsson Det finns ingen annan Carl Johan De Geer än Carl Johan De ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 01 november, 2009

Gilda Melodia

Gud och Futurismen

Berättar les cahiers du situationism som under maj 1968 vissa aktivister tog, för att provocera de dogmatiska maoisterna under ett studentmöte, en kort manifest upp.

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 01 december, 2017

Skendränkning i demokratins namn

Foto: Uniforum Är västvärldens bristande intresse för moraldiskussion om möjligt ett mer grundläggande hot än terrorismens våld? Tobias Lundberg resonerar om Thomas Pogges teorier. I en intervju i det amerikanska tv-programmet The ...

Av: Tobias Lundberg | Gästkrönikör | 05 maj, 2008

Bygdeböcker i Västerbotten

Byaböcker är en fascinerande och, i takt med avfolkningen och avkristningen av Norrlands landsbygd, mycket livaktig genre. Ögonskenligen paradoxalt – men drivkraften att dokumentera de försvunna levnadsformerna och de strävsamma ...

Av: Nikanor Teratologen | Gästkrönikör | 16 juli, 2012

Poeter får inte ljuga

Jag läser en amerikansk poet som säger att poeter inte ska vänta sig pengars framgång. Det innebär förstås att poeter inte är poeter på riktigt, de gör något annat. Den här killen ...

Av: William Males | Gästkrönikör | 18 december, 2008

Om det moderne. Del I

Innledning Artikkelen min bygger på følgende tese: at for de aller fleste begrepsord gjelder det at det ikke er helt opplagt/innlysende hva for betydning og mening de aktuelle begrepsordene har, eller ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 november, 2011

Internationell Filmfestival i Amsterdam

Amsterdam är en levande stad full av kreativitet och mångfald. Detta blir extra tydligt en vecka om året då International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) hålls och staden fylls av ...

Av: Natalija Sako | Kulturreportage | 29 november, 2012

Arkitektur som reklam

Michelin-byggnaden som den framställdes i begynnelsen. Arkitektur som reklam En byggnad har många olika funktioner. En kan vara att förmedla budskap. Våra kyrkor har denna uppgift, som inte bara manifesteras av ...

Av: Bertil Falk | Essäer om konst | 13 mars, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.