Den baltiske udstilling – Baltiska Utställningen – i Malmø 1914

For 500 år siden var Malmø Danmarks største by; det var her reformationen og det danske skriftsprog blev grundlagt. Det var nemlig i Malmø, at Christiern Pedersen sad og oversatte ...

Av: Søren Sørensen | 18 april, 2014
Essäer

Veckan från hyllan. Vecka 19-2013

Det blev ledigt mitt i veckan tack vare förstamajfirandet. Arbetarrörelsens högtidsdag är en av de få sekulära helger som vi har. Den liberala ledarskribenten i min lokaltidning ondgjorde sig på ...

Av: Gregor Flakierski | 04 maj, 2013
Veckans titt i hyllan

Post krönika wc (dinto o cess)

Vad i helgjutna mässingshelgon, gjort jag hade beställt en bok om bokomslag, eftersom, så eftersom jag skulle slippa läsa, avförkorta proceduren, läsa 58 romaner och böcker från art deco-tiden i ...

Av: Stefan Hammarén | 07 oktober, 2014
Stefan Hammarén

John O´Hara läst på nytt

T. S. Eliots diktcykel Det öde landet är så full av abstrusa allusioner att han fann för gott att lägga till några noter på slutet där läsaren får reda på varifrån en ...

Av: Ivo Holmqvist | 26 februari, 2013
Litteraturens porträtt

Richard Kriesche ur verket Genspur från 2001. Foto: Mathias Jansson

Richard Kriesche österrikisk New Media Art pionjär



Richard Kriesche tillhör en av pionjärerna inom New Media Art i Österrike. Han har varit verksam sedan 1960-talet och deltagit på flera av Venedig biennalerna och på Documenta i Kassel. År 2013 lyckade Universalmuseum Joanneum förvärva runt 60 stycken av hans konstverk från 1960-talet till idag tillsammans med skisser och arkivmaterial. I utställningen ”Media block” presenteras samlingen för första gången för allmänheten på Neue Galerie i Graz.

 


Det är inte bara ny teknik som intresserar Kriesche utan han har även gjort en del socialpolitiska konstverk och verk i dialog med åskådaren. 1971 genomförde Kriesche på ett galleri London en performance med namnet Artspectrum – the polaroid space.
Richard Kriesche ur W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989.Foto: Mathias Jansson

Richard Kriesche ur W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989.Foto: Mathias Jansson

Annons:

Det första man möter i utställningen är verk som kronologiskt är långt ifrån varandra men som innehållsmässigt bygger på samma princip. I början av 1960-talet intresserade sig Kriesche för sifferkoder, proportioner och färger i olika abstrakta bilder i sitt konstnärskap. I det nyare verket Genspur från 2001 har han fortsatt med samma färger men med andra koder och undersöker fragment av två av sina egna gener som heter F2 och F5.

Dessa gener har att göra med blodets möjlighet att koagulera. När man översätter en gensekvens så använder man bokstäverna A, C, T och G. Kriesche har i en serie tavlor använt sig av bokstäverna och färgkoder för att skapa en form av självporträtt med hjälp av sina genfragment. En tavla består av genens bokstavskombination med svarta bokstäver, i nästa tavla har varje bokstav fått en egen färg (blå, röd, gul och svart), sedan ersätts bokstäverna av fyrkantiga färgfält, därefter sorteras färgerna så man får fyra olika färgfält på samma tavla, färgfälten mixas slutligen så vi får en tavla med en ljusrosa färg.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Intresset för ny teknik har i många fall varit drivkraften för Kriesche konstnärskap. Redan 1986 gjorde han verket Robotics – ein weltmodell till Venedig Biennalen. I installationen använder han sig av två små industrirobotar. Medan den ena roboten utför en rörelse är den andra stilla och tittar på. Robot 1:s rörelsemönster avslutas med att den slår till en brytare som startar Robot 2 som nu utför sina rörelser medan den andra roboten är stilla och tittar på. Hela proceduren upprepas i evighet med att den ena roboten gör sina rörelser och avslutar med att starta den andra roboten innan den själv stannar. För Kriesche handlar verket om att gestalta arbete kontra nöje och konstruktion kontra dekonstruktion.

Kriesche har många gånger varit tidigt ute med att utnyttja nya tekniska möjligheter. I verket W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989 samlade han innevånarna i den österrikiska byn Gröbming till en fest ute på ett fält. Längs kanterna på en stor vit duk på 400m2 dukade man upp bord med mat. Den vita fyrkanten var en anspelning på den ryska konstnären Kasimir Malevitchs målning Vit fyrkant på vit bakgrund från 1915 men det var också den minsta föremål som den franska satelliten, som fotade festen, kunde registrera från rymden.

Idag är vi vana att använda karttjänster som Google Map med möjlighet att zooma ner på detaljnivå i landskapet men 1989 var tillgången till satellitbilder begränsad och upplösningen ganska dålig. I utställningen ser man först ett flygfoto med den vita kvadraten som sedan zoomas ut, där nästa bild bara är en otydlig pixlad bild med stora kvadrater. Det är först den sista bilden i serien som påminner om en satellitbild tagen från hög höjd.

Kriesche hör också till en av de få konstnärer som skapat konst som visats i rymden. 1991 genomförde han en TV-sänding till den ryska rymdstationen MIR med en bild av sin hand. Bilden mottogs av den österrikiske kosmonauten Franz Viehböck och eftersom MIR vid tillfället låg I omloppsbana över Graz kunde Viehböck skicka ett radiomeddelande som svar på Kriesche sändning.

Det är inte bara ny teknik som intresserar Kriesche utan han har även gjort en del socialpolitiska konstverk och verk i dialog med åskådaren. 1971 genomförde Kriesche på ett galleri London en performance med namnet Artspectrum – the polaroid space.

På väggen i galleriet fanns en fyrkant markerad med svart tejp. Inne i fyrkanten fanns en stol och ett bord monterade på väggen där konstnären satt. På gallerigolvet fanns också en fyrkant markerad och när en besökare gick in markeringen så tog konstnären ett foto med sin polaroidkamera. Fotot sattes sedan upp på väggen och blev en del av konstverket. På så sätt blev besökarna betraktade av konstnären och en del av konstverket istället, för som är mer vanligt, att besökarna bara betrakta konsten.

Bland de många poloraidbilderna på väggen upptäcker man John Lennon och Yoko Ono som besökte galleriet och också blev en del av verket. Verket är sin tur bevarat genom att det finns en scen i John Lennons film Imagine när han och Yoko Ono besöker galleriet och blir fotograferade av Kriesche.

Media block är en väldigt spännande utställning som fångar upp mycket av den tidiga mediakonstens utryck och idéer. Den ger en bra historisk bakgrund och den är dessutom ganska roande. Ta bara det rebelliska verket Waterloo bridge från 1971 när Kriesche kopierade en skylt som myndigheterna i London satt upp vid bron som förbjuder människor att rita eller måla på bron. Kriesche gjorde 33 kopior av skylten som han sedan satte upp runt omkring originalet. Eller när han arbetar med att sammanfoga olika verkligheter i Tvilling från 1977.

Två tvillingar filmas när de befinner sig i olika rum med exakt samma interiör när de synkroniserat läser ur Walter Benjamins bok "Art in the age of mechanical reproduction". I varje rum finns också TV-monitor som visar den andra tvillingens framförande. Man kan tro att det rör sig om kopior när det egentligen är två original som visas på TV.

Utställningen "Media block" visas på Neue Galerie Graz, t.o.m den 2/10 2016.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Vikingatiden slår tillbaka- med ”den nye Röde Orm”

“The Empire Strikes Back” är en klassiker bland alla Star Wars fans. Imperiet kommer alltid tillbaka! Även om Sverige faktiskt en gång varit Stormakt och haft ett Imperium är det ...

Av: Belinda Graham | Essäer | 15 oktober, 2013

Om det avsides gemenskapslivet

Vantrivsel Vi var alltså inte nöjda med den vanliga tébjudningen. Vi får magknip av small talk och mobilsamtalen i bussen och på tåget om adiafora. Hans Granlid berättade om hur ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer om samhället | 05 mars, 2009

En promenad på Lower Manhattan i New York City del 3

Vi befinner oss på New Yorks födelseplats där allting en gång började. Det var på södra Manhattan som holländarna grundade sin koloni ”Nieuw Amsterdam” i första delen av 1600-talet, efter ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 31 januari, 2012

Eskilstunakolonister på gungfly i Västerbottens väglösa land

TEMA VÄSTERBOTTEN ”Om inga åtgärder vidtas kommer Sveriges befolkning snart att bestå av barn, kvinnor och åldringar samt av svaga och oföretagsamma personer och i värsta fall av främlingar.” – ...

Av: Lilian O. Montmar | Porträtt om politik & samhälle | 18 februari, 2008

Curved Cosmos Seen as Virtually Flat in the Universe: A Scaling Agreeing with…

  Truth spirit, enlighten and guide our researchOh Mary conceived without sin pray for us that have recourse to you A metaphysical geometrical representation of a curved cosmos seen through a flat ...

Av: Piero Benazzo | Essäer | 13 december, 2010

En vänlig och hjälpsam, oppositionell skriftställare – Jan Myrdal blir 80 år den…

  Jan Myrdal. Foto: Maria Söderberg En vänlig och hjälpsam, oppositionell skriftställare – Jan Myrdal blir 80 år den 19 juli. Första gången såg jag honom bara på ryggen. Det var mitt ...

Av: Mikael Löwegren | Porträtt om politik & samhälle | 10 juli, 2007

Rodolfo Kusch

The Myth of the "Pueblo": Francis Reveals Who Told It To Him

That he went to a Jewish psychoanalyst for six months is not the only brand-new revelation made by Pope Francis to his interviewer, Dominique Wolton, in the book issued in France a ...

Av: Sandro Magister | Agora - filosofiska essäer | 22 september, 2017

Resan till frihet

Resan till frihet Avrättningen av Saddam Hussein ställer viktiga frågor. Vad göra med den mänskliga ondskan? Måste den avrättas, eller är det möjligt att bli mer mänsklig? En ung kvinna flyger ...

Av: Mikael Mogren | Essäer om konst | 01 februari, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.