Mikael Enchell. Foto Cata Portin

Filosemiten Mikael Enckell

”Vad du icke vill att din nästa skall göra dig, det skall du icke göra honom. Det är hela Toran, allt annat är tillämpningar. Gack och studera!” ”Om icke ...

Av: Gunnar Lundin | 02 oktober, 2016
Agora - filosofiska essäer

Skratt på fel plats

Vad man minst av allt förväntar sig på Judiska Museet i Berlin är att få sig ett gott skratt. Det är inte därför man går dit. Det som möter en ...

Av: Ulf Stenberg | 30 juli, 2009
Gästkrönikör

Bertil Falk - en svensk hjälte

Det finns människor som arbetar mot den kulturella provinsialismen utan att göra så mycket väsen av sig. Människor som samhället kallar kulturarbetare men i vissa fall handlar det om någonting ...

Av: Guido Zeccola | 23 juli, 2010
Litteraturens porträtt

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | 31 maj, 2015
Resereportage

Richard Kriesche ur verket Genspur från 2001. Foto: Mathias Jansson

Richard Kriesche österrikisk New Media Art pionjär



Richard Kriesche tillhör en av pionjärerna inom New Media Art i Österrike. Han har varit verksam sedan 1960-talet och deltagit på flera av Venedig biennalerna och på Documenta i Kassel. År 2013 lyckade Universalmuseum Joanneum förvärva runt 60 stycken av hans konstverk från 1960-talet till idag tillsammans med skisser och arkivmaterial. I utställningen ”Media block” presenteras samlingen för första gången för allmänheten på Neue Galerie i Graz.

 


Det är inte bara ny teknik som intresserar Kriesche utan han har även gjort en del socialpolitiska konstverk och verk i dialog med åskådaren. 1971 genomförde Kriesche på ett galleri London en performance med namnet Artspectrum – the polaroid space.
Richard Kriesche ur W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989.Foto: Mathias Jansson

Richard Kriesche ur W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989.Foto: Mathias Jansson

Annons:

Det första man möter i utställningen är verk som kronologiskt är långt ifrån varandra men som innehållsmässigt bygger på samma princip. I början av 1960-talet intresserade sig Kriesche för sifferkoder, proportioner och färger i olika abstrakta bilder i sitt konstnärskap. I det nyare verket Genspur från 2001 har han fortsatt med samma färger men med andra koder och undersöker fragment av två av sina egna gener som heter F2 och F5.

Dessa gener har att göra med blodets möjlighet att koagulera. När man översätter en gensekvens så använder man bokstäverna A, C, T och G. Kriesche har i en serie tavlor använt sig av bokstäverna och färgkoder för att skapa en form av självporträtt med hjälp av sina genfragment. En tavla består av genens bokstavskombination med svarta bokstäver, i nästa tavla har varje bokstav fått en egen färg (blå, röd, gul och svart), sedan ersätts bokstäverna av fyrkantiga färgfält, därefter sorteras färgerna så man får fyra olika färgfält på samma tavla, färgfälten mixas slutligen så vi får en tavla med en ljusrosa färg.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Intresset för ny teknik har i många fall varit drivkraften för Kriesche konstnärskap. Redan 1986 gjorde han verket Robotics – ein weltmodell till Venedig Biennalen. I installationen använder han sig av två små industrirobotar. Medan den ena roboten utför en rörelse är den andra stilla och tittar på. Robot 1:s rörelsemönster avslutas med att den slår till en brytare som startar Robot 2 som nu utför sina rörelser medan den andra roboten är stilla och tittar på. Hela proceduren upprepas i evighet med att den ena roboten gör sina rörelser och avslutar med att starta den andra roboten innan den själv stannar. För Kriesche handlar verket om att gestalta arbete kontra nöje och konstruktion kontra dekonstruktion.

Kriesche har många gånger varit tidigt ute med att utnyttja nya tekniska möjligheter. I verket W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989 samlade han innevånarna i den österrikiska byn Gröbming till en fest ute på ett fält. Längs kanterna på en stor vit duk på 400m2 dukade man upp bord med mat. Den vita fyrkanten var en anspelning på den ryska konstnären Kasimir Malevitchs målning Vit fyrkant på vit bakgrund från 1915 men det var också den minsta föremål som den franska satelliten, som fotade festen, kunde registrera från rymden.

Idag är vi vana att använda karttjänster som Google Map med möjlighet att zooma ner på detaljnivå i landskapet men 1989 var tillgången till satellitbilder begränsad och upplösningen ganska dålig. I utställningen ser man först ett flygfoto med den vita kvadraten som sedan zoomas ut, där nästa bild bara är en otydlig pixlad bild med stora kvadrater. Det är först den sista bilden i serien som påminner om en satellitbild tagen från hög höjd.

Kriesche hör också till en av de få konstnärer som skapat konst som visats i rymden. 1991 genomförde han en TV-sänding till den ryska rymdstationen MIR med en bild av sin hand. Bilden mottogs av den österrikiske kosmonauten Franz Viehböck och eftersom MIR vid tillfället låg I omloppsbana över Graz kunde Viehböck skicka ett radiomeddelande som svar på Kriesche sändning.

Det är inte bara ny teknik som intresserar Kriesche utan han har även gjort en del socialpolitiska konstverk och verk i dialog med åskådaren. 1971 genomförde Kriesche på ett galleri London en performance med namnet Artspectrum – the polaroid space.

På väggen i galleriet fanns en fyrkant markerad med svart tejp. Inne i fyrkanten fanns en stol och ett bord monterade på väggen där konstnären satt. På gallerigolvet fanns också en fyrkant markerad och när en besökare gick in markeringen så tog konstnären ett foto med sin polaroidkamera. Fotot sattes sedan upp på väggen och blev en del av konstverket. På så sätt blev besökarna betraktade av konstnären och en del av konstverket istället, för som är mer vanligt, att besökarna bara betrakta konsten.

Bland de många poloraidbilderna på väggen upptäcker man John Lennon och Yoko Ono som besökte galleriet och också blev en del av verket. Verket är sin tur bevarat genom att det finns en scen i John Lennons film Imagine när han och Yoko Ono besöker galleriet och blir fotograferade av Kriesche.

Media block är en väldigt spännande utställning som fångar upp mycket av den tidiga mediakonstens utryck och idéer. Den ger en bra historisk bakgrund och den är dessutom ganska roande. Ta bara det rebelliska verket Waterloo bridge från 1971 när Kriesche kopierade en skylt som myndigheterna i London satt upp vid bron som förbjuder människor att rita eller måla på bron. Kriesche gjorde 33 kopior av skylten som han sedan satte upp runt omkring originalet. Eller när han arbetar med att sammanfoga olika verkligheter i Tvilling från 1977.

Två tvillingar filmas när de befinner sig i olika rum med exakt samma interiör när de synkroniserat läser ur Walter Benjamins bok "Art in the age of mechanical reproduction". I varje rum finns också TV-monitor som visar den andra tvillingens framförande. Man kan tro att det rör sig om kopior när det egentligen är två original som visas på TV.

Utställningen "Media block" visas på Neue Galerie Graz, t.o.m den 2/10 2016.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Den europeiska tomheten

”Den civiliserade människans väsen är feghet.”(Joseph Roth, Die Flucht ohne Ende)  År 1927 utgav Joseph Roth (1894–1939) sin vändpunktsroman, den som markerar brottet mellan hans mogna ungdoms vänsterradikalism och hans alltför ...

Av: Anders Björnsson | Litteraturens porträtt | 16 maj, 2013

När tavlorna kommer till liv

Tänk att kunna gå in en tavla och uppleva en värld målad för hundra år sedan. Det franska uttrycket ”tableau vivant”, som betyder levande bild, har sedan romartiden varit ett ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 december, 2014

Svensk Musikvår 17-20 mars 2016.

Kraftsamling för nutida svensk konstmusik

Efter närmare 25 år återuppstod festivalen Svensk Musikvår, 17-20 mars 2016. I Stockholm kunde man lyssna till framföranden av 250 musiker och närmare 50 svenska tonsättare. En riktig kraftsamling för ...

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 26 mars, 2016

Lizzie Lundberg och den naivistiska konsten

I Sverige började man efter sekelskiftet 1900 uppskatta konst som tidigare missförståtts och föraktats, den naivistiska och den naiva. Den svenska naivismen uppstod närmast som en reaktion mot modernismen och ...

Av: Lena Månsson | Kulturreportage | 30 augusti, 2017

Gdansk - stad i skymning av Hans Evert René

Kopernikus, Schoupenhauer, Fahrenheit...

Av: Hans Evert René | Utopiska geografier | 01 juni, 2015

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan."

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan." Ett samtal med Maja Elliott. Text & foto av Carl Abrahamsson Svensk-irländska kompositören Maja Elliott skapar evokativ stämningsmusik för drömska ...

Av: Carl Abrahamsson | Musikens porträtt | 12 oktober, 2006

Kanon och labyrinten

Litterär kanon. Ett ämne som väcker diskussion fast många kanske inte riktigt vet vad det innebär. Det blir ofta en diskussion om estetik och personlig smak; litteratur som ett slags ...

Av: Daniel Svederud | Essäer om litteratur & böcker | 31 januari, 2012

Hobbiten, en oväntad resa bort, och hem igen

J.R.R. Tolkiens bok ”Hobbiten – Bort och hem igen”fångar essensen av drömmen om ett mysigt hem med ensjungande tekittel. Vissa romankaraktärer åker runt hela jorden för att komma hem. Andra ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 06 december, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.