Hans O Sjöstrom. Kalkyl

Hans O Sjöström född 1939, före detta journalist, verksam som översättare. Har skrivit och utgivit tre romaner, fyra böcker med sakprosa och arbetat med Folket i Bild/Kulturfront och gör det ...

Av: Hans O Sjöström | 03 februari, 2014
Utopiska geografier

Tvål, ljus och oljemålningar i C.D. Friedrichs barndomshem

Han var svensk och hans föräldrar kokade tvål och stöpte ljus i källaren. Här på Lange Straße 57 mitt i centrum av Greifswald föddes Casper David Friedrich den 5 september ...

Av: Mathias Jansson | 16 september, 2014
Essäer om konst

Soap&Skin - Lovetune For Vacuum

Bakom Anja Plaschgs väldoftande och mjuka artistnamn döljer sig en mörk melankoli som konsekvent byggs upp låt efter låt på hennes starka debutalbum från förra året, Lovetune For Vacuum. Om ...

Av: Simon Henriksson | 24 februari, 2010
Musikens porträtt

Inget är så rött som färskt blod i snö

Detta är början på en trilogi - Röd som blod, Vit som snö,Svart som ebenholts. Alla som kan sin Snövit känner igen ramsan--- den gravida sagodrottningen önskade sig ett barn ...

Av: Belinda Graham | 21 oktober, 2014
Essäer

Richard Kriesche ur verket Genspur från 2001. Foto: Mathias Jansson

Richard Kriesche österrikisk New Media Art pionjär



Richard Kriesche tillhör en av pionjärerna inom New Media Art i Österrike. Han har varit verksam sedan 1960-talet och deltagit på flera av Venedig biennalerna och på Documenta i Kassel. År 2013 lyckade Universalmuseum Joanneum förvärva runt 60 stycken av hans konstverk från 1960-talet till idag tillsammans med skisser och arkivmaterial. I utställningen ”Media block” presenteras samlingen för första gången för allmänheten på Neue Galerie i Graz.

 


Det är inte bara ny teknik som intresserar Kriesche utan han har även gjort en del socialpolitiska konstverk och verk i dialog med åskådaren. 1971 genomförde Kriesche på ett galleri London en performance med namnet Artspectrum – the polaroid space.
Richard Kriesche ur W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989.Foto: Mathias Jansson

Richard Kriesche ur W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989.Foto: Mathias Jansson

Annons:

Det första man möter i utställningen är verk som kronologiskt är långt ifrån varandra men som innehållsmässigt bygger på samma princip. I början av 1960-talet intresserade sig Kriesche för sifferkoder, proportioner och färger i olika abstrakta bilder i sitt konstnärskap. I det nyare verket Genspur från 2001 har han fortsatt med samma färger men med andra koder och undersöker fragment av två av sina egna gener som heter F2 och F5.

Dessa gener har att göra med blodets möjlighet att koagulera. När man översätter en gensekvens så använder man bokstäverna A, C, T och G. Kriesche har i en serie tavlor använt sig av bokstäverna och färgkoder för att skapa en form av självporträtt med hjälp av sina genfragment. En tavla består av genens bokstavskombination med svarta bokstäver, i nästa tavla har varje bokstav fått en egen färg (blå, röd, gul och svart), sedan ersätts bokstäverna av fyrkantiga färgfält, därefter sorteras färgerna så man får fyra olika färgfält på samma tavla, färgfälten mixas slutligen så vi får en tavla med en ljusrosa färg.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Intresset för ny teknik har i många fall varit drivkraften för Kriesche konstnärskap. Redan 1986 gjorde han verket Robotics – ein weltmodell till Venedig Biennalen. I installationen använder han sig av två små industrirobotar. Medan den ena roboten utför en rörelse är den andra stilla och tittar på. Robot 1:s rörelsemönster avslutas med att den slår till en brytare som startar Robot 2 som nu utför sina rörelser medan den andra roboten är stilla och tittar på. Hela proceduren upprepas i evighet med att den ena roboten gör sina rörelser och avslutar med att starta den andra roboten innan den själv stannar. För Kriesche handlar verket om att gestalta arbete kontra nöje och konstruktion kontra dekonstruktion.

Kriesche har många gånger varit tidigt ute med att utnyttja nya tekniska möjligheter. I verket W.Y.S.I.W.Y.G. Satellitfesten från 1989 samlade han innevånarna i den österrikiska byn Gröbming till en fest ute på ett fält. Längs kanterna på en stor vit duk på 400m2 dukade man upp bord med mat. Den vita fyrkanten var en anspelning på den ryska konstnären Kasimir Malevitchs målning Vit fyrkant på vit bakgrund från 1915 men det var också den minsta föremål som den franska satelliten, som fotade festen, kunde registrera från rymden.

Idag är vi vana att använda karttjänster som Google Map med möjlighet att zooma ner på detaljnivå i landskapet men 1989 var tillgången till satellitbilder begränsad och upplösningen ganska dålig. I utställningen ser man först ett flygfoto med den vita kvadraten som sedan zoomas ut, där nästa bild bara är en otydlig pixlad bild med stora kvadrater. Det är först den sista bilden i serien som påminner om en satellitbild tagen från hög höjd.

Kriesche hör också till en av de få konstnärer som skapat konst som visats i rymden. 1991 genomförde han en TV-sänding till den ryska rymdstationen MIR med en bild av sin hand. Bilden mottogs av den österrikiske kosmonauten Franz Viehböck och eftersom MIR vid tillfället låg I omloppsbana över Graz kunde Viehböck skicka ett radiomeddelande som svar på Kriesche sändning.

Det är inte bara ny teknik som intresserar Kriesche utan han har även gjort en del socialpolitiska konstverk och verk i dialog med åskådaren. 1971 genomförde Kriesche på ett galleri London en performance med namnet Artspectrum – the polaroid space.

På väggen i galleriet fanns en fyrkant markerad med svart tejp. Inne i fyrkanten fanns en stol och ett bord monterade på väggen där konstnären satt. På gallerigolvet fanns också en fyrkant markerad och när en besökare gick in markeringen så tog konstnären ett foto med sin polaroidkamera. Fotot sattes sedan upp på väggen och blev en del av konstverket. På så sätt blev besökarna betraktade av konstnären och en del av konstverket istället, för som är mer vanligt, att besökarna bara betrakta konsten.

Bland de många poloraidbilderna på väggen upptäcker man John Lennon och Yoko Ono som besökte galleriet och också blev en del av verket. Verket är sin tur bevarat genom att det finns en scen i John Lennons film Imagine när han och Yoko Ono besöker galleriet och blir fotograferade av Kriesche.

Media block är en väldigt spännande utställning som fångar upp mycket av den tidiga mediakonstens utryck och idéer. Den ger en bra historisk bakgrund och den är dessutom ganska roande. Ta bara det rebelliska verket Waterloo bridge från 1971 när Kriesche kopierade en skylt som myndigheterna i London satt upp vid bron som förbjuder människor att rita eller måla på bron. Kriesche gjorde 33 kopior av skylten som han sedan satte upp runt omkring originalet. Eller när han arbetar med att sammanfoga olika verkligheter i Tvilling från 1977.

Två tvillingar filmas när de befinner sig i olika rum med exakt samma interiör när de synkroniserat läser ur Walter Benjamins bok "Art in the age of mechanical reproduction". I varje rum finns också TV-monitor som visar den andra tvillingens framförande. Man kan tro att det rör sig om kopior när det egentligen är två original som visas på TV.

Utställningen "Media block" visas på Neue Galerie Graz, t.o.m den 2/10 2016.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Bland avatarer och självmord

Den polske regissören Jan Komasas debutlångfilm ”Suicide Room” – som har presenterats vid flera tillfällen i Stockholm, bland annat av den polska filmfestivalen Kinoteka, under Stockholms filmfestival och nu senast ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 juni, 2012

Andy Warhol, Velvet Underground och Ron Nameth

I samband med att Fotografiska i Stockholm i början av 2011 visar en utställning om Andy Warhols (och Velvet Undergrounds) "Exploding Plastic Inevitable"-show 1966-1967 tillåter vi oss här en liten ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 12 januari, 2011

Dataspel som konst

I USA finns det många förespråkare, med professor Henry Jenkins från MIT i spetsen som menar att dataspel är en konstform, precis som litteratur, film och bildkonst. Man kan väl ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 14 december, 2008

Om Kazuo Ishiguro

Sitt namn till trots hör Kazuo Ishiguro till den nu drygt medelålders generationen av engelska författare där många för övrigt kommer från länder och städer långt bortom det förenade kungadömet ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2017

Nike från Samothrake och Gunnar Ekelöf

NikeI år är det fyrtio år sedan Gunnar Ekelöf dog, i mars 1968, ett par månader före studentupproret. På Svenska Institutet i Kavalla, som i likhet med Neapel under antiken ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 25 september, 2008

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | Resereportage | 31 Maj, 2015

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Då möjligheterna inte alltid fanns

Min morfar, Georg, började arbeta och röka ungefär samtidigt. Med en cigarett vilset hängande i mungipan gick han med osäkra steg, tillsammans med de andra arbetarna, genom Svenska kullagerfabrikens mörka ...

Av: Björn Augustson | Kulturreportage | 20 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.