Peter Nilsons deus ex machina

Peter Nilson (1937-1998) började under 1960-talet att studera i Uppsala, först matematik, därefter teoretisk fysik, estetik, idé- och lärdomshistoria och astronomi. Från 1977 var Peter Nilson författare på heltid inom ...

Av: Göran af Gröning | 03 juni, 2014
Litteraturens porträtt

”Det gångna är som en dröm och det närvarande förstår jag icke”

Och … tänker jag, att ”sant är, att liksom många gånger formen inte stämmer med vad konstnären har avsett om materialet inte lämnar gensvar, så ses en skapad varelse inte sällan avvika från sin bana ...

Av: Göran af Gröning | 24 januari, 2014
Kulturreportage

Emosjoner

Innledning Det gis ulike oppfattelser om emosjoner (følelser), der disse oppfattelsene spenner fra å betrakte emosjonene som forstyrrende på grepet om vårt eget liv, som har å adlyde intellektet, til at ...

Av: Thor Olav Olsen | 28 april, 2014
Agora - filosofiska essäer

Den stora resan

Den vilda och hemlösa karaktären hos den sista resan i detta liv kan inte sublimeras. Döden infinner sig som ett otajmat avbrott med prägeln av ett mörkt mirakulum. Den kommer alltid ...

Av: Eugenio Trías | 05 januari, 2013
Agora - filosofiska essäer

Jacob van Ruisdael målning The Windmill at Wijk (1670)

Bland stackmoln och svampmoln



”Små lätta moln / ser jag på din himmel, / din himmel som är blå.” - Så sjunger Pugh Rogefeldt på debutplattan ”Ja, dä ä dä” från 1969. Små fluffiga sockervaddsmoln på en klarblå sommarhimmel. Kan det bli mycket bättre än så? Tänk att tre rader om moln kan sätta stämningen för en hel sång.




En himmel kan säga så mycket om en sinnesstämning i målningen. Vad hade till exempel Edward Munchs målning Skriet varit utan den brinnande himlen i bakgrunden? Hade Munch valt att måla små lätta moln på en blå himmel hade vi inte upplevt målningen som lika ångestladdad.
Moln kan också användas för att visualisera den annalkande domedagen som i Dürers träsnitt Apokalypsens fyra ryttare (1498).
Robert Longo, Untitled (Hercules), 2008, Charcoal on mounted paper

Robert Longo, Untitled (Hercules), 2008, Charcoal on mounted paper

Annons:

Små lätta moln är det också som far förbi på den klarblå himmeln över dataspelshjälten Mario i spelet Super Mario. I den amerikanska konstnären Cory Arcangels version från 2002, har konstnären hackat spelet och ändrat i koden så att det enda som återstår av spelet är de små vita fluffiga molnen som rör sig över en blå himmel. Trots att Arcangel har tagit bort alla symboler, ljud och hela kontexten till spelet så kan nog de flesta som ser verket känna igen vilket spel det rör sig om och många får också en speciell känsla i kroppen när de minns alla timmar de lagt ner för att klara spelet. Super Mario Clouds ett intressant verk som nästan verkar vara som gjort för att fungera som en musikvideo till Pugh Rogefeldts sång.

Molnformationer har alltid intresserat människor. Redan under 300-talet f.Kr försökte Aristoteles att förklara och beskriva molnens egenskaper i arbetet Meteorologica.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Leonardo da Vinci, en annan stor vetenskapsman, fortsatte på 1400-talet med det metrologiska arbetet med molnen, men da Vinci var också konstnär och såg också på molnen som ett estetiskt uttryck. Men tittar man på Da Vincis målningar så innehåller de inte så många moln och bakgrunden till Mona Lisa påminner mer om smog än moln.

Det är egentligen först under 1600-talet som molnen på allvar börjar segla in i konsten. Under den holländska guldåldern var landskapsmåleriet en av de större genrerna. Eftersom det holländska landskapet är mycket platt och har en låg horisont så upptogs en stor del av målningarna av himmel och det fanns också plats för många moln. Jacob van Ruisdael målning The Windmill at Wijk (1670) består till exempel av 2/3 himmel fylld med gråa mörka cumulusmoln. Mannen uppe på väderkvarnen verkar titta ut över himlen och fundera över om det snart ska börja regna eller om det blåser över?

De tre kvinnorna som är på väg mot väderkvarnen befinner sig alltså i farozonen att överraskas av en regnskur. Även om konstnärer på 1600-talet målade moln var man fortfarande ganska osäker på vilken typ av moln man avbildade. Det var först under 1800-talet som meteorologi blev en vetenskap.

Luke Howard brukar kallas molnens Carl von Linne eftersom han i början av 1800-talet skapade det grundläggande klassifikationssystemet för moln med de latinska namn som vi använder än idag: Cirrus, Cumulus, Stratus och Nimbus.

Det vetenskapliga arbetet med att kategorisera och beskriva molnen smittade också av sig på konsten. Den engelska landskapsmålaren John Constable gjorde till exempel hundratal molnstudier under 1820-talet. Intresset för "en plein air", det vill säga att måla ute i den fria naturen som blev populärt under 1800-talet bidrog också till att konstnärerna blev mer intresserade av molnens formationer och betydelse.

Sverige mest kända konstmoln är också skapat under 1800-talet. Prins Eugens målning Molnet finns i olika varianter från 1895 till 1896. På målningen ser man ett landskap med en stig som slingrar sig genom bilden mot några träddungar och på himlen ett stort högt vitt moln, ett cumulusmoln för att använda den latinska benämningen.

Även den surrealistiska konstnären Rene Magritte var förtjust i cumulusmoln. De fluffiga vita molnen återfinns på många av hans målningar. I verket The Return (1940) ser vi siluetten av en duva mot en blå bakgrund ovanför ett bo med ägg. Själva duvans profil verkar utskuren och vi ser i konturerna en blå himmel med små fluffiga moln. Eller The False Mirror (1928) med ett öga där iris består av en blå himmel med vita moln. Clear Ideas från 1958 påminner lite om prins Eugens moln. På tavlan ser vi ett hav där en sten svävar över vattenytan och ovanför stenen ett stort vitt fluffigt moln.

Med dagens teknik kan vi skapa våra egna moln. Jakten på det perfekta molnet är något som konstnären Berndnaut Smilde har intresserat sig för. Hans skulpturer bruka bara vara i runt 10 sekunder, men det är tillräckligt med tid för att hinna fotografera dem innan de försvinner. Han skapar sina moln i katedraler, gruvor och på museum. Ett kort ögonblick bildas ett moln av rök och vattenånga framför åskådarens ögon innan det löses upp och försvinner. Under flera år har han jobbar med sin Nimbus serie.

Med tanke på att det rör sig om små lätta vita moln kan man undra varför serien heter nimbus? För nimbusmoln är ofta tunga med vatten och därför mörka som regnmoln, och för mig påminner Smildes skulpturer mer Cumulusmoln, små vita fluffiga stackmoln som man också säger.

År 2012 visade Skissernas museum i Lund en temautställning om moln i konsten. Bland de många konstverken kunde man bland annat hitta Lone Larsens Hängande moln, klättrande moln (2010) bestående av vita keramik moln som hängde i rep från taket. Det är förstås en paradoxal bild att molnen skulle vara så tunga att de behövs hållas upp med rep. Det är också ett verk som kan associera till bandage där de flyktiga och fria molnen fångas in och knyts ihop till estetiska frusna ögonblick.

Magnus Thierfelder var en annan konstnär som deltog i utställningen. Hans moln bestod av diagonala spikar som satt fast på väggen och fick mig att tänka på uttrycket det "regnar spik". Anna Lings molnverk påminde lite om Thierfelders verk för där Thierfelder använder sig av diagonala tunna spikar för att bygga upp en bild av ett moln använder sig Ling av tunna vertikala streck av tusch och blyerts för att bygga upp sina molnformationer. De tolv bilderna i Lings serie bygger på observationer av vindstyrkorna i Beauforts vindskala från stiltje till orkan och ska enligt konstnären även kunna ses som en metafor för olika mänskliga sinnestillstånd.

För visst är det så att moln inte bara förknippas med väder utan kan även spegla känslotillstånd. De små lätta molnen på en blå himmel i Rogefeldts sång ger ett intryck av glädje och lycka. Men när Anna Book sjunger "Jag vet du tror du har otur och att din himmel alltid är grå" i Melodifestivalen 2016 så får man ingen speciellt lycklig känsla. För en grå molnhimmel signalerar melankoli, sorg och depression. Under romantiken fanns det också mycket känslor på himlen. Hela perioden börjar med det tyska uttrycket "Sturm und Drang", det vill säga storm och längtan, och visst var det vanligt under romantiken med himlar med upprörda svarta stormmoln som rasade omkring som känslorna i ett brustet hjärta.

En himmel kan säga så mycket om en sinnesstämning i målningen. Vad hade till exempel Edward Munchs målning Skriet varit utan den brinnande himlen i bakgrunden? Hade Munch valt att måla små lätta moln på en blå himmel hade vi inte upplevt målningen som lika ångestladdad.
Moln kan också användas för att visualisera den annalkande domedagen som i Dürers träsnitt Apokalypsens fyra ryttare (1498). Där de fyra ryttarna rider i full fart över bilden med en upptornad molnformation i ryggen som en rasande storm som följer i deras spår. Men ingen enstaka molnformation har väl varit så skrämmande som svampmolnet som fått symbolisera atomåldern och rädslan för ett kärnvapenkrig.

Jone Kvies har skapat en silverskulptur i form av ett svampmoln som reflekterar omgivningen i sin spegelblanka yta. Det är en organisk svamp av rök som stiger mot himlen efter explosionen av en atombomb. Även Yang Jiechangs har i sin apokalyptiska målning Moln över Nagasaki speglar det fruktade svampmolnet som med en röd svans av eld stiger mot skyn. Den amerikanska konstnären Robert Longo har också arbetat mycket med atombombsmolnen. I en serie kolteckningar har Longo använts sig av arkivmaterial i form av fotografier från olika atombombs detonationer.

I Untitled (Hercules) (2008) ser vi ett stort svampmoln som vrider sig upp genom luften. Hercules var kodnamnet på en atombomb som Kina testade 1967. I Kvies, Jiechangs och Longos bilder är det inte längre frågan om några små oskyldiga lätta moln som svävar över himlen utan ett rasande helvetiskt moln som stiger ur marken för att krossa och döda allt i sin väg.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Emmakrönika XII Det vackraste att få älska dig

Här excerpt käx: Vi är ej likadana, hurpass vi ens förstår varann, aldrig förstör varandra, jag betvivlar dock att någon annan kan förstå och acceptera endera oss bättre det ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 05 februari, 2009

I väntan på år 2012

 Percival om Rimbaud, profetior, och solmedvetenhet  Så vitt jag förstår är världen en ofödd historia, visserligen född men ändå ofödd. Vår värld är uppfylld av en mänsklighet som troligen ...

Av: Percival | Essäer om litteratur & böcker | 22 juni, 2008

Supernovae as Empirical Evidence for a Curved, Static and Spatially Closed Cosmos

Spirit of Truth, Enlighten and Guide our ResearchO Mary Conceived without Sin, Pray for us who have Recourse to Thee An alternative to the Big Bang paradigm was presented at the International YouResAstro ...

Av: Piero Benazzo | Essäer | 03 november, 2012

Akseli Gallen-Kallelas Badstuga (1889), detalj

Bastun i konsten – en värmande historia

Från Kalevala fram till idag har bastun varit en viktig symbol för olika livsskeden. Dess associationer till relationer och diskussioner används i allt från existentiella frågor om livets olika skeden ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 07 februari, 2015

Jag väljer att dyrka Torbjörn Säfve

På teatern i Zaragoza möts Torbjörn Säfve och Lucientes Francisco de Goya för att mäta vem som dyrkar kvinnorna allra mest, detta trots att proffsboxning såväl som skönhet är förbjudet ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 03 september, 2012

Karen Dalton, ”1966”. Delmore Recordings 2012.

Karen Dalton - Den vita Billie Holiday

Under tidigt 1990-tal bodde en kvinna som hette Karen Dalton på New Yorks gator. Hon hade långt svart hår från hennes mamma Evelyns sida som var Cherokee. Hon luktade illa ...

Av: Sara Forslund | Musikens porträtt | 11 april, 2016

Lee Lozano och bokstävernas magi

Hon föddes som Lenore Knaster i New Jersey 1930, hon försvann från New York omkring 1972 och dök upp i föräldrahemmet i Dallas i Texas där hon dog i ensamhet ...

Av: Birgitta Milits | Konstens porträtt | 11 maj, 2010

Innan dagen fortsätter

Jag skriver den 14 juli, min mors födelsedag. Hon skulle ha fyllt 104 år i dag. Skulle ha fyllt? Hemma finns en viktig tingest, en vacker, stilren fåtölj, vacker som sagt ...

Av: jan-ewert strömbäck | Gästkrönikör | 25 juli, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.