Foto: Tarja Salmi-Jacobson

Bilder från Turkmenistan

Tarja Salmi-Jacobsons underbara resa till Turkmenistan i bilder och ... ord.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 17 september, 2015
Resereportage

Tablighi Jamaat Foto CC BY SA 2.0

Bort och hem igen

Tolkiens saga om Bilbo, en äventyrlig hobbit från Fylke, har undertiteln ”Bort och hem igen”. Jag vill använda samma rubrik när jag berättar något om min resa in och ut ...

Av: Mohamed Omar | 10 april, 2017
Essäer om politiken

En brun lögn - Kamprad och nazismen

Den bruna sörjan – full av miljoner liter av det rödaste blod – blir vi aldrig fria ifrån. Nazismen är genom det industrialiserade och rationella tillvägagångssättet att utrota människor en ...

Av: Crister Enander | 27 augusti, 2011
Crister Enander

Jesaja: vredgad hovnarr. En julbetraktelse

How long shall they kill our prophets,While we stand aside and look? -- Bob Marley "Redemption Song"Profeten Jesaja blev en klassförrädare. Han tillhörde aristokratin i Jerusalem och hade ingångar såväl ...

Av: Mikael Löwegren | 25 december, 2010
Essäer om religionen

Jacob van Ruisdael målning The Windmill at Wijk (1670)

Bland stackmoln och svampmoln



”Små lätta moln / ser jag på din himmel, / din himmel som är blå.” - Så sjunger Pugh Rogefeldt på debutplattan ”Ja, dä ä dä” från 1969. Små fluffiga sockervaddsmoln på en klarblå sommarhimmel. Kan det bli mycket bättre än så? Tänk att tre rader om moln kan sätta stämningen för en hel sång.




En himmel kan säga så mycket om en sinnesstämning i målningen. Vad hade till exempel Edward Munchs målning Skriet varit utan den brinnande himlen i bakgrunden? Hade Munch valt att måla små lätta moln på en blå himmel hade vi inte upplevt målningen som lika ångestladdad.
Moln kan också användas för att visualisera den annalkande domedagen som i Dürers träsnitt Apokalypsens fyra ryttare (1498).
Robert Longo, Untitled (Hercules), 2008, Charcoal on mounted paper

Robert Longo, Untitled (Hercules), 2008, Charcoal on mounted paper

Annons:

Små lätta moln är det också som far förbi på den klarblå himmeln över dataspelshjälten Mario i spelet Super Mario. I den amerikanska konstnären Cory Arcangels version från 2002, har konstnären hackat spelet och ändrat i koden så att det enda som återstår av spelet är de små vita fluffiga molnen som rör sig över en blå himmel. Trots att Arcangel har tagit bort alla symboler, ljud och hela kontexten till spelet så kan nog de flesta som ser verket känna igen vilket spel det rör sig om och många får också en speciell känsla i kroppen när de minns alla timmar de lagt ner för att klara spelet. Super Mario Clouds ett intressant verk som nästan verkar vara som gjort för att fungera som en musikvideo till Pugh Rogefeldts sång.

Molnformationer har alltid intresserat människor. Redan under 300-talet f.Kr försökte Aristoteles att förklara och beskriva molnens egenskaper i arbetet Meteorologica.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Leonardo da Vinci, en annan stor vetenskapsman, fortsatte på 1400-talet med det metrologiska arbetet med molnen, men da Vinci var också konstnär och såg också på molnen som ett estetiskt uttryck. Men tittar man på Da Vincis målningar så innehåller de inte så många moln och bakgrunden till Mona Lisa påminner mer om smog än moln.

Det är egentligen först under 1600-talet som molnen på allvar börjar segla in i konsten. Under den holländska guldåldern var landskapsmåleriet en av de större genrerna. Eftersom det holländska landskapet är mycket platt och har en låg horisont så upptogs en stor del av målningarna av himmel och det fanns också plats för många moln. Jacob van Ruisdael målning The Windmill at Wijk (1670) består till exempel av 2/3 himmel fylld med gråa mörka cumulusmoln. Mannen uppe på väderkvarnen verkar titta ut över himlen och fundera över om det snart ska börja regna eller om det blåser över?

De tre kvinnorna som är på väg mot väderkvarnen befinner sig alltså i farozonen att överraskas av en regnskur. Även om konstnärer på 1600-talet målade moln var man fortfarande ganska osäker på vilken typ av moln man avbildade. Det var först under 1800-talet som meteorologi blev en vetenskap.

Luke Howard brukar kallas molnens Carl von Linne eftersom han i början av 1800-talet skapade det grundläggande klassifikationssystemet för moln med de latinska namn som vi använder än idag: Cirrus, Cumulus, Stratus och Nimbus.

Det vetenskapliga arbetet med att kategorisera och beskriva molnen smittade också av sig på konsten. Den engelska landskapsmålaren John Constable gjorde till exempel hundratal molnstudier under 1820-talet. Intresset för "en plein air", det vill säga att måla ute i den fria naturen som blev populärt under 1800-talet bidrog också till att konstnärerna blev mer intresserade av molnens formationer och betydelse.

Sverige mest kända konstmoln är också skapat under 1800-talet. Prins Eugens målning Molnet finns i olika varianter från 1895 till 1896. På målningen ser man ett landskap med en stig som slingrar sig genom bilden mot några träddungar och på himlen ett stort högt vitt moln, ett cumulusmoln för att använda den latinska benämningen.

Även den surrealistiska konstnären Rene Magritte var förtjust i cumulusmoln. De fluffiga vita molnen återfinns på många av hans målningar. I verket The Return (1940) ser vi siluetten av en duva mot en blå bakgrund ovanför ett bo med ägg. Själva duvans profil verkar utskuren och vi ser i konturerna en blå himmel med små fluffiga moln. Eller The False Mirror (1928) med ett öga där iris består av en blå himmel med vita moln. Clear Ideas från 1958 påminner lite om prins Eugens moln. På tavlan ser vi ett hav där en sten svävar över vattenytan och ovanför stenen ett stort vitt fluffigt moln.

Med dagens teknik kan vi skapa våra egna moln. Jakten på det perfekta molnet är något som konstnären Berndnaut Smilde har intresserat sig för. Hans skulpturer bruka bara vara i runt 10 sekunder, men det är tillräckligt med tid för att hinna fotografera dem innan de försvinner. Han skapar sina moln i katedraler, gruvor och på museum. Ett kort ögonblick bildas ett moln av rök och vattenånga framför åskådarens ögon innan det löses upp och försvinner. Under flera år har han jobbar med sin Nimbus serie.

Med tanke på att det rör sig om små lätta vita moln kan man undra varför serien heter nimbus? För nimbusmoln är ofta tunga med vatten och därför mörka som regnmoln, och för mig påminner Smildes skulpturer mer Cumulusmoln, små vita fluffiga stackmoln som man också säger.

År 2012 visade Skissernas museum i Lund en temautställning om moln i konsten. Bland de många konstverken kunde man bland annat hitta Lone Larsens Hängande moln, klättrande moln (2010) bestående av vita keramik moln som hängde i rep från taket. Det är förstås en paradoxal bild att molnen skulle vara så tunga att de behövs hållas upp med rep. Det är också ett verk som kan associera till bandage där de flyktiga och fria molnen fångas in och knyts ihop till estetiska frusna ögonblick.

Magnus Thierfelder var en annan konstnär som deltog i utställningen. Hans moln bestod av diagonala spikar som satt fast på väggen och fick mig att tänka på uttrycket det "regnar spik". Anna Lings molnverk påminde lite om Thierfelders verk för där Thierfelder använder sig av diagonala tunna spikar för att bygga upp en bild av ett moln använder sig Ling av tunna vertikala streck av tusch och blyerts för att bygga upp sina molnformationer. De tolv bilderna i Lings serie bygger på observationer av vindstyrkorna i Beauforts vindskala från stiltje till orkan och ska enligt konstnären även kunna ses som en metafor för olika mänskliga sinnestillstånd.

För visst är det så att moln inte bara förknippas med väder utan kan även spegla känslotillstånd. De små lätta molnen på en blå himmel i Rogefeldts sång ger ett intryck av glädje och lycka. Men när Anna Book sjunger "Jag vet du tror du har otur och att din himmel alltid är grå" i Melodifestivalen 2016 så får man ingen speciellt lycklig känsla. För en grå molnhimmel signalerar melankoli, sorg och depression. Under romantiken fanns det också mycket känslor på himlen. Hela perioden börjar med det tyska uttrycket "Sturm und Drang", det vill säga storm och längtan, och visst var det vanligt under romantiken med himlar med upprörda svarta stormmoln som rasade omkring som känslorna i ett brustet hjärta.

En himmel kan säga så mycket om en sinnesstämning i målningen. Vad hade till exempel Edward Munchs målning Skriet varit utan den brinnande himlen i bakgrunden? Hade Munch valt att måla små lätta moln på en blå himmel hade vi inte upplevt målningen som lika ångestladdad.
Moln kan också användas för att visualisera den annalkande domedagen som i Dürers träsnitt Apokalypsens fyra ryttare (1498). Där de fyra ryttarna rider i full fart över bilden med en upptornad molnformation i ryggen som en rasande storm som följer i deras spår. Men ingen enstaka molnformation har väl varit så skrämmande som svampmolnet som fått symbolisera atomåldern och rädslan för ett kärnvapenkrig.

Jone Kvies har skapat en silverskulptur i form av ett svampmoln som reflekterar omgivningen i sin spegelblanka yta. Det är en organisk svamp av rök som stiger mot himlen efter explosionen av en atombomb. Även Yang Jiechangs har i sin apokalyptiska målning Moln över Nagasaki speglar det fruktade svampmolnet som med en röd svans av eld stiger mot skyn. Den amerikanska konstnären Robert Longo har också arbetat mycket med atombombsmolnen. I en serie kolteckningar har Longo använts sig av arkivmaterial i form av fotografier från olika atombombs detonationer.

I Untitled (Hercules) (2008) ser vi ett stort svampmoln som vrider sig upp genom luften. Hercules var kodnamnet på en atombomb som Kina testade 1967. I Kvies, Jiechangs och Longos bilder är det inte längre frågan om några små oskyldiga lätta moln som svävar över himlen utan ett rasande helvetiskt moln som stiger ur marken för att krossa och döda allt i sin väg.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Gösta Ekman med Bibi Andersson och Kjell Grede

En dåres försvarstal – Gösta Ekman i en annorlunda roll

August Strindberg kände sig långt ifrån alltid helt tillfreds med den högst personliga syn på äktenskapet med Siri von Essen som han delgav världen i En dåres försvarstal.

Av: Kurt Bäckström | Essäer om scenkonst | 07 Maj, 2017

Hans-Evert René. Gunnar Ekelöf

Gunnar Ekelöf     Jag har läst Mästaren.   Han ser den slutna stenen. Han ser den sköra tråden. Komprimerad vilar höstens sand i distans av okuvlig klarhet.   Som i en alltför sluten krets drar han uppmärksamheten till sig.   I en ...

Av: Hans-Evert René | Utopiska geografier | 19 Maj, 2014

Jules Verne, En amerikansk journalists resa 2889

Vid hundraårsminnet 1889 av franska revolutionen skrev Jules Verne en framtidsvision från 2889, d.v.s. tusen år till in i framtiden. Han visste lika väl som alla andra att det inte går ...

Av: Jules Verne | Kulturreportage | 02 oktober, 2013

Mellan det trista och det sublima -en konstrunda i Berlin, maj…

Berlins konstgallerier är lokaliserade runt tre huvudstråk. Det mest centralt belägna går mellan tunnelbanestationerna Oranienburger-Tor och Rosenthal Platz. Området rymmer ett 40-tal gallerier, tätats runt Auguststrasse och Linienstrasse. Här hittar ...

Av: Carsten Lindström | Kulturreportage | 09 juni, 2011

En porrkrönika från Loserförfattarfabriken

Tydligt senare om sider [siden] därför rött per rätt skött ändå ostentativ definition av hennes, till sak, sin sammetsnässla, parfymé, fitta utan psydonym, utav inläst, utläst, frågan om töjd, och ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 10 januari, 2012

Magasin 3 – Fem verk. En berättelse

Fem konstverk som alla bestrider omedelbara och intuitiva tolkningar. Den nyöppnade utställningen ”Otherworldly” på Magasin 3 i Stockholm består av fem verk som plockats ur konsthallens egen samling och placerats ...

Av: Henrik Örnlind | Essäer om konst | 12 oktober, 2013

Bear Heart och den heliga pipan

Redan som religionsstuderande på 1970-talet var jag intresserad av shamanismen, då främst i form av samiska nåjder och deras användande av trummor, och på senare år har jag på lite ...

Av: Elsa Maria Lindqvist | Kulturreportage | 09 juli, 2013

Crater ingenium Foto Hebriana Alainentalo

Samtidens genikultur som korrelat till en växande elitism

”Den vise som astronom: Den som betraktar stjärnorna som något ovan har ännu långt till kunskapens blick.”

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 07 mars, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.