Al Namrood  logo

Att leva och dö som Joe Strummer

I Marcus Birros roman Att leva dö som Joe Strummer (2010) möter vi en medelålders man som växt upp i Göteborg men som numera bor i Norrköping. Som ung i ...

Av: Mohamed Omar | 15 mars, 2016
Essäer

Whilde Stefan. Foto: Samuel Dante

Anteckningar om shoppingbordeller, bortgjordhet, D-vitamin och Einsteins mirakel

En ny månadskrönika av Stefan Whilde som berättar i 4 punkter om mycket och om inget.

Av: Stefan Whilde | 01 mars, 2015
Stefan Whilde

Solipsisme og alminnelig tro

I alminnelig mening står «solipsisme» for en filosofisk retning som går ut på at det eneste virkelig eksisterende er jeget og at alt annet bare er forestilling av jeget. Det ...

Av: Thor Olav Olsen | 23 juni, 2011
Agora - filosofiska essäer

Mary Wollstonecraft – med pennan som revolutionär kraft

Mary Wollstonecraft. Många miljoner människor har dött och glömts under de hundratrettio år som gått sedan hon begravdes. Men när vi läser hennes brev och lyssnar till hennes argument [...] ...

Av: Johanna Andersson | 08 december, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Stilbild ur The PIcture of Dorian Gray (1945

Den hemsökta målningen



Dorian Gray önskar sig evig ungdom, men hans önskning har ett pris. Hans kropp förblir evigt ung medan hans själ blir allt mer depraverad. I centrum för Oscar Wildes roman finns en helfigursmålning av Dorian Gray målad av hans vän konstnären Basil Hallward. Medan Gray förblir ung så åldras tavlan och blir allt mer skrämmande och motbjudande i takt med att Grays liv blir allt mer omoraliskt. Tavlan blir den sanna bilden som speglar Dorians Grays mörka själ. 
Med dagens teknik skulle nu vem som helst kunna skaffa sig en hemsökt tavla. Det finns företag som säljer speciella DVD-filmer med animerade tavlor som förändrar sig under tid. Det enda du behöver gör att sätta en ålderdomlig ram kring din platt-TV och starta filmen så kommer dina besökare att få skrämselhicka när de ser hur porträttet av en skön ung kvinna på väggen förvandlas till en hemsk zombie. På så sätt kan du enkelt göra om ditt tråkiga hus till ett spännande spökhus.
Porträtt av Vigo The Carpathian ur filmen Ghostbusters II (1989)

Porträtt av Vigo The Carpathian ur filmen Ghostbusters II (1989)

Annons:

Dorian Gray

I verkligheten är det snarare tvärtom. Porträttkonsten är ett ögonblick av frusen tid. Medan personen på tavlan åldras och dör förblir tavlan oförändrad, i alla fall är det så vi är vana att se porträtten, men Oscar Wilde vänder på perspektivet. I berättelsen är det istället människan som förbli oförändrad medan tavlan åldras och förändras. Romanen publicerades 1890 då många människor fortfarande ansåg att konsten skulle spegla det vackra och sköna i världen. Konsten var dock på väg att förändras i slutet av 1800-talet och väjde inte längre för det fula och obehagliga i livet.

När 1945 års svartvita filmversion av Dorian Gray får premiär har modernismen fått fullt genomslag och vi ser i filmen en porträttmålning med stark inspiration från expressionismen. Edward Munchs målning Skriet (1893) och de tyska expressionisterna som skildrade världskrigens fasor är förlagan till Grays porträtt. Dorian Grays porträtt är en målning, som precis som hos modernisterna, inte längre visa det goda hos människan utan hennes mörka sidor, fylld av ångest, skräck och hat.
Diego Velazquez helfigursmålning av Påven Innocent X (1650) är ett typiskt representationsporträtt ur konsthistorien. Påven avbildas sittande på en förgylld stol med rött sammetsöverdrag. Kläderna är exklusiva och han utstrålar lugn och beslutsamhet. Vi förstår att det är en idealiserad bild över makten och ämbetet och som inte säger något om vad Innocent X egentligen tänker eller känner.

I en serie målningar från 1950-talet skapade den brittiska konstnären Francis Bacon variationer av Velazquez porträtt. Det är tavlor som leder tankarna till berättelsen om Dorian Gray. Påven på Bacons målning ser "demonisk" ut till skillnad från originalet. Ansiktet är utmärglat med en blekblå likfärg och munnen vidöppen och utdragen som han utsätts för en helvetisk smärta. Det är ett porträtt som påminner om demonerna som vi ser i filmens värld som otydliga stiger fram ur skuggornas värld förvridna av smärta och ondska. Kanske har Bacon försökt fånga själen bakom bilden och skapat en metafor för kyrkans dubbeltydiga ansikte som den frälsande men även den fördömande och straffande.

Att den hemsökta och onda tavlan är ett tema som återkommer inom skräckfilmer är kanske inte så konstigt. Tanken på att porträtten på väggen ska bli levande och börja hemsöka oss kan ge vem som helst kalla kårar. För har vi inte alla sett en film eller tecknad serie där ögonen på portätten på väggen plötsligt blir levande och följer huvudpersonen? I de flesta fall rör det sig om någon verklig person som övervakar huvudpersonen i lönndom bakom väggen men det ger ändå en obehaglig känsla av att människorna på tavlorna kanske övervakar oss.

Ghostbusters 2

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I filmen Ghostbusters 2 (1989) hittar man också en helfigursmålning som har huvudrollen i berättelsen. Målningen föreställer Vigo en medeltida trollkarl och tyrann från Karpaterna i Ungern. Man kan anta att tyrannen Vald Tepes från samma region och samma period, och senare förlagan till Dracula, har varit en inspirationskälla till målningen. Vigos ondskefulla själ är nämligen fångad i tavlan och han behöver ett nyfött barn för att reinkarneras in i vår tid.

Målningen visar den åldrade Viggo i rustning som lutar sig mot en stenstod. Han står på en hög av ben och döskallar och i bakgrunden ser vi konturerna av en stad. Hela målningen är gjord i brun-gula färger som ska imitera den färgskala vi hittar i den holländska målaren Rembrandts självporträtt från mitten av 1600-talet.

I Ghostbusters 2 kommer så klart tavlan till liv och Vigo stiger in i vår verklighet. Tavlan blir en magisk portal mellan döden och livet, mellan fantasin och verkligheten.

I filmen Djävulens advokat från 1997 hittar vi också ett konstverk som fungerar som en portal. Den unga försvarsadvokaten Kevin Lomax (Keanu Reeves) som aldrig förlorat ett mål värvas av en ansedd advokatbyrå i New York med deras karismatiska toppadvokat John Milton (Al Pacino).

I slutscenen på Miltons kontor där det visar sig att Milton är Satan själv som försöker värva Lomax till den onda sidan ser vi i bakgrunden en stor gipsstukatur som liknar en molnformation. I slutscenen börjar stukaturen att röra på sig och vi ser vackra nakna människor som slingrar sig omkring varandra, en bild som senare förbytts i eld, plågor och fulhet som en spegelbild av Milton/Satans sanna väsen. Gustavs Dores illustrationer till John Miltons diktverk Det förlorade paradiset och Dantes Den gudomliga komedin har varit förlagan till konstverket och delvis även till Al Pacinos rollfigur John Milton.

Roald Dahls

Till exempel i Dores träsnitt The circle of angels från 1857 som gjorde till Dantes diktverk kan man hitta inspirationen till stukaturen i form av änglarna som svävar runt i en cirkel i en molnformation.

En annan skrämmande tanke med konsten är att vi själva skulle bli indragna i tavlans bildvärld och för alltid torka fast i färgen. Det är en idé som Roald Dahls skriver om i boken Häxorna (1983). Här berättar mormodern för pojken historien om familjen Christiansen som hade en gammal oljemålning hängande i vardagsrummet som föreställde några ankor utanför en bondgård. En dag kommer deras dotter Solveg hem från skolan ätande på ett äpple som hon fått från en trevlig dam på gatan. Nästa morgon är flickan försvunnen. Till sin fasa upptäcker föräldrarna att deras dotter står utanför bondgården i oljemålning och matar ankorna med bröd. Hon har blivit förhäxad och hamnat i tavlan. Det märkliga i sammanhanget är att Solveg med tiden förflyttar sig runt i tavlan som om hon var levande i målningen.

En annan skrämmande tanke med konsten är att vi själva skulle bli indragna i tavlans bildvärld och för alltid torka fast i färgen.

Ett medium som har fört traditionen om den hemsökta tavlan vidare är dataspelen. I många skäckdataspel har målningar blivit en viktig beståndsdel dels som ett sätt att sätta stämningen i spelets interiörer men även som en aktiv beståndsdel i spelet. När Ghostbusters 2 släpptes som videospel 1999 och även i den senaste versionen från 2009 spelar till exempel målningen med Vigo en viktig roll. Annars är det främst skräckspel i stil med serier som Silent Hill och Resident Evil som blivit kända för sina målningar i interiören som inspirerats av gotisk och viktoriansk arkitektur. I bägge spelen hittar man en rad parafraser eller pastischer på äldre kända målningar och det finns speciella uppdrag eller mysterier som ska lösas med hjälp av målningarna.

 

3Layers of Fear

 Screenshot från dataspelet Layers of Fear  (2015)

Ett annat spel som man kan nämna är Nier (2010) där avsnittet Emil's Mansion brukar lyftas fram som en hommage till Resident Evil. Här hittar man bland annat en korridor med olika porträtt som hänger på väggarna. Varje gång man passerar dem förändras tavlorna lite grann och blir efterhand allt mer skrämmande och spöklika. Det ligger i genrens natur att målningar som hittar i gamla spökhus ska vara läskig och kanske till och med levande. Målningarna ska återspegla spelets stämning och förstärka den skräckkänsla som du som spelare upplever när du vandrar omkring i rummet.

Layers of Fear

Det polska spelföretaget Bloober Team går lite längre i spelet Layers of Fear (2015). Här låter man spelaren vara konstnären som håller på att bli galen medan han försöker avsluta sitt mästerverk. Hela det viktorianska spökhuset är fyllt med klassiska målningar som förvandlas medan du som spelare börjar tappa kontakten med verkligheten. I trailern ser man Leonardo da Vincis kända porträtt av Damen med hermelinen (1490) där kvinnans ansikte förvandlas till något som påminner om en muterad råtta. Precis som i romanen om Dorian Gray är det konsten som blir en spegelbild av huvudpersonens själ och det mästerverk som konstnären målaren visar sig vara ett skrämmande porträtt av den galenskap som han upplever.

Med dagens teknik skulle nu vem som helst kunna skaffa sig en hemsökt tavla. Det finns företag som säljer speciella DVD-filmer med animerade tavlor som förändrar sig under tid. Det enda du behöver gör att sätta en ålderdomlig ram kring din platt-TV och starta filmen så kommer dina besökare att få skrämselhicka när de ser hur porträttet av en skön ung kvinna på väggen förvandlas till en hemsk zombie. På så sätt kan du enkelt göra om ditt tråkiga hus till ett spännande spökhus.

För den som är mer våghalsig kan man alltid köpa en hemsökt tavla på eBay. Legenden om målningen The Hands Resist har nämligen blivit en vandringssägen eller en creepypasta som man betecknar skrämmande internetfenomen. Tavlan målades 1972 av konstnären Bill Stoneham och föreställer honom själv som en femårig pojke. Bredvid pojken på tavlan står en stor, lite skrämmande flickdocka och i bakgrunden ser man en glasdörr där händer sträcker sig ur mörkret mot glaset.

För den som är mer våghalsig kan man alltid köpa en hemsökt tavla på eBay.

Enligt konstnären symboliserar glaset en skiljevägg mellan verkligheten och fantasin. År 2000 lades tavlan ut på eBay för försäljning och säljaren antydde att tavlan var hemsökt och att personerna på tavlan på natten kunde frigöra sig från tavlan och kliva ut i rummet. Berättelsen fick fart på fantasin hos eBay-besökarna och snart hade historien spridit sig runt världen och gjort en okänd sjuttiotalsmålning till en av de mest hemsökta på internet.

Men kanske har du redan en hemsökt målning hängande på väggen där hemma? Den italienska konstnären Bruno Amadios målning Gråtande barn massproducedes nämligen i miljontals exemplar, ofta utan konstnärens tillstånd, från 1950-talet och framåt. Bara i Sverige har det sålts runt 1.3 miljoner reproduktioner så det är inte otroligt att du har en målning på väggen eller stående i något förråd. 1985 skrev tidningen The Sun ett antal artiklar om en märklig historia där man berättade om hur brandmän ofta hittade dessa tavlor i eldhärjade hus. Brandmännen sa att de aldrig skulle ha en sådan tavla i sitt eget hus och snart spred sig en misstanke om att de låg en förbannelse över tavlorna och barnen hemsökte hemmen där de hängde och kanske till och med orsakade bränderna... eller om man ser mer krasst på verkligheten:

Med tanke på hur många miljoner tavlor av det gråtande barnet som det borde finns i England är sannolikheten stor att det ska finnas en tavla i många hus som brinner. Så istället för att säga att det beror på hemsökelse skulle man kunna säga att svaret på frågan om varför så många hus med tavlan brinner beror på statistik.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Att spänna bågen – några tankar kring fyra verk av Stockhausen

Man brukar tala om tjugotalet och sextiotalet som de konstnärligt mest framgångsrika decennierna under det gångna seklet och då inkluderar man samtliga konstarter. Och mycket ligger det i det rent ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 12 juni, 2017

Komedins ansikte. Del 1. Om Laurie Anderssons tidiga verk

Denna korta essä handlar om Laurie Andersons liv och verk fram till mitten av 1990-talet.I en kommande text ska jag försöka skriva om det Laurie Anderson har producerat under de ...

Av: Gilda Melodia | Musikens porträtt | 08 maj, 2012

Sickan Carlsson i Filmstaden

Sickan Carlsson och kvinnorollens klassresa i svensk film

Sickan Carlsson personifierar andemeningen av ordet “folkkär”. Hennes filmkarriär stäckte sig över 69 år. När hon gick bort 96 år gammal var hon fortfarande en högt aktad kulturpersonlighet. Sickan Carlssons ...

Av: Belinda Graham | Filmens porträtt | 18 oktober, 2016

Mystik genom kampsport

Genom alla tider har människan försökt förstå det vi kallar meningen med livet. Ytterst handlar det om insikten; är det värt mödan att leva på den orättvisa jorden. Finns det ...

Av: Isabella Canow | Kulturreportage | 05 november, 2011

En ganska rutten historia

“En ganska rutten historia”, så sa hon damen i den beiga kappan på uteserveringen i parken, när jag frågade henne om hon visste vem Harald Edelstam var. Efter en stund ...

Av: Jenny Berggren | Gästkrönikör | 12 maj, 2013

Hebriana Alainentalo. 3 dikter

jag hänger i tallkotten upp & ner blidkar en orm med fjäderskrud   hennes fäste omkring tungan lossnar sakta dropparna cirkulerar i torpedfart vid den tunna hinnan av verklighet   törstiga villfarelser gör sina ryck   jag hänger i tallkotten blir kysst upp & ...

Av: Hebriana Alainentalo | Utopiska geografier | 07 oktober, 2013

Den svåra konsten att ha stund-fokus

Avlyssnat samtal på en buss i Stockholm en vanlig vardagseftermiddag: En flicka i 8-årsåldern sitter tillsammans med sin pappa.Hon pratar oavbrutet med pappan som hummar till svar samtidigt som han ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 04 juni, 2009

Cecilia Bartoli. Foto: Uli Weber/ Decco

Rösten som får allt att stämma - Cecilia Bartoli och Polarpriset

”Hon är en barockvision. En skamlös dröm om den rena njutningen.” Vem säger detta och om vem? Det är inte, som man i förstone kanske tror, någon upptänd man. Det ...

Av: Ulf Stenberg | Musikens porträtt | 14 februari, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts