Carsten Palmer Schale – Från världen till köksbordet

”Jag heter Carsten efter min farmor. I november kommer min 42:a bok, men inom litteraturen har jag bara givit ut ett knappt dussin. Mina stora intressen i livet – vid ...

Av: Carsten Palmer Schale | 19 november, 2012
Utopiska geografier

Tvesynens förbannelse. Om Sven Delblanc

"Gyttja var allt och dy." Omkvädet i memoarerna är sannerligen inget utslag av koketteri eller en lättköpt retorisk gest.Sven Delblanc föds, som bekant, i Kanada, närmare bestämt i Swan River ...

Av: Crister Enander | 06 oktober, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Två myter om Franz Kafka och hans verk

Det finns en i Sverige lika utbredd som osann myt som låter förstå att skrifter av Franz Kafka var förbjudna i Tjeckoslovakien under den kommunistdiktatoriska regimen. Det är inte bara radio ...

Av: Vladimir Oravsky | 26 november, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Tankens ambivalens VII

”En bok är en spegel: tittar en apa in Kan förvisso ingen apostel blicka ut.” / Lichtenberg Ambivalent i mina tankar, så även min yttre bild av identitet. Tänker därför skriva fram en ...

Av: Göran af Gröning | 18 december, 2013
Agora - filosofiska essäer

En av Omnipresenz avatarer ute i folkvimlet

På vernissage med en avatar



I takt med att verkligheten digitaliseras händer såklart samma sak inom konsten, och dessa parallella museer görs alltmer tillgängliga för allmänheten. Kanske kommer vi i framtiden inte behöva resa för att få tillgång till hela världens kulturskatter. Eller ens resa på oss. 
Köbildning framför Mona Lisa på Louvren. Foto Wikipedia

Köbildning framför Mona Lisa på Louvren. Foto Wikipedia

”Jag står framför Mona Lisa. / Där är den. / Där är Mona Lisa. / Jag tittar på målningen./ Mona Lisa. Jaha. / Jag är på Louvren.”

Hade man inte lika väl kunna stannat hemma framför sin dator med en kopp kaffe och njutit av en virtuell Mona Lisa?
En av Omnipresenz avatarer ute i folkvimlet

En av Omnipresenz avatarer ute i folkvimlet

När man står där och trängs med alla människor för att få en glimt av den mystiskt leende La Gioconda undrar man om det verkligen var värt alla timmars köande och pengarna? För att parafrasera Göran Palms dikt Havet från 1964: ”Jag står framför Mona Lisa. / Där är den. / Där är Mona Lisa. / Jag tittar på målningen./ Mona Lisa. Jaha. / Jag är på Louvren.” Hade man inte lika väl kunna stannat hemma framför sin dator med en kopp kaffe och njutit av en virtuell Mona Lisa?

Drömmen om det virtuella museibesöket började på allvar ta form i början av 2000-talet. Online-världar som Second Life lockade museum att öppna virtuella filialer för att nå nya målgrupper. I augusti 2007 skrev SvD om Nationalmuseet i Sverige som ställde ut fyra klassiska svenska konstverk på den nyöppnade Svenska Ambassaden i Second Life. Det var samma år som det första virtuella konstmuseet öppnade i Second Life. Bakom satsningen stod det statliga konstmuseet i Dresden som återskapade sitt galleri med gamla mästare i den virtuella världen. De flesta virtuella museibesök i början av 2000-talet hade nu en betydligt enklare form. Ibland räckte det att museet hade en hemsida med digitala konstverk för att man skulle använda begreppet virtuellt museum. I mer avancerade fall fanns det en 360 graders panoramabild av ett galleri så man kan titta runt i, eller i några enstaka fall enkla 3D-modeller som man kunde vandra omkring i. Upplösningen på konstverken var ofta låg och det gick långsamt att navigera runt i gallerierna. Men det var ändå här man på allvar började digitalisera vårt kulturarv och göra det tillgängligt på nätet.

 

Digitala strategier

Idag har de flesta museum digitaliserat stora delar av sina samlingar. Konstverken finns i sökbara databaser med högupplösta bilder där du kan zooma ner till minsta penseldrag. Till verken finns ofta pedagogiska video- eller ljudklipp där curatorer och konstpedagoger berättar om verken. Interaktiva kataloger och tidslinjer är andra exempel på hur dagens museum arbetar med sina samlingar. Eftersom museerna bara har möjlighet att visa en bråkdel av alla sina verk och många av verken är alldeles för sköra och dyrbara för att flyttas omkring, ger den digitala samlingen besökare och forskare tillgång till hela museets repertoar. Museerna har även tagit fram digitala strategier, som till exempel Tate Gallery i London, om hur de ska arbeta med samlingarna, utställningarna och publiken i den digitala samtiden. En av de senaste digitala satsningarna från Tate Gallery handlar om att använda dataspelet Minecraft för att återskapa några kända konstverk ur samlingen som 3D-världar som besökaren kan går runt i.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Att etablera sig i ett populärt dataspel kan verka som en bra idé, men i längden är det en dålig strategi. Hypade spel som Second Life eller Minecraft har ofta en begränsad livslängd och risken är stor att spelarna snart drar vidare till nästa tekniska landvinning från dataspelsbranschen. Museet står då kanske där med en dyr virtuell kopia i öde spelvärld. Att vara närvarande i digitala världar, precis som i sociala medier och på digitala plattformar, där man kan nå en ny publik, är förstås klokt och många museer arbetar redan aktivt för att förbättra våra virtuella besök.

Företaget Google driver sedan några år tillbaka projektet the Google Cultural Institute där man samarbetar med museum runt om i världen för att digitalisera deras samlingar och arkiv. I en del fall har man använt tekniken ”street view” för att skapa virtuella kopior av museerna eller historiska platser som besökarna kan navigera runt i. Drömmen om det virtuella museet lever fortfarande. Man kan tro att när konsten blir så lättillgänglig på nätet borde det leda till att köerna till museerna tunnar ut, men det verkar snarare vara tvärtom. Runt nio miljoner människor besöker varje år Louvren, och Mona Lisa är en av höjdpunkterna för besöket. Trots att det är en bild som finns reproducerad överallt från T-shirts till annonspelare, och det faktum att konstverket finns tillgängligt på nätet i HD-kvalité, så vill människor vara på plats i Louvren tillsammans med alla andra nyfikna människor från jordens alla hörn och se originalet. Det är som med live-konserter, även om nästan all musik idag finns online och vi kan se videos med våra favoritartister, så väljer allt fler att gå på konserter. För live-känslan går inte att återskapa digitalt. Även om ljudet är kasst, det spöregnar och man står så långt bort att man knappt ser artisten, så finns det en upplevelse som den digitala världen, i alla fall än så länge, inte kan ersätta, och det är att vara på plats och se det unika originalet som det bara finns ett enda av.

 

Robotguider och drönare

Det kan nu finnas många anledningar till att man inte kan besöka ett museum. Det kan vara ekonomi, tid, sjukdom eller ålder. Den allt äldre befolkningen i Europa skapar nya utmaningar för museum runt om i världen. Det pågår därför olika projekt som ska ta museet till de äldre istället för de äldre till museet. Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn håller på att prova framtidens museiguide. Det är en robot som åker runt i museet och visar utställningen för personer som bor på äldreboenden. Roboten bli besökarens ögon och öron och man styr den med några enkla knapptryckningar. Även här har Tate Gallery varit pionjärer. Under våren 2014 hade man ett försök där besökarna hemma vid sin dator kunde styra några robotar som åkte runt i Tate Gallery och utforskade samlingarna när museet hade stängt.

Man skulle kunna tänka sig att man i framtiden kan hyra en av dessa robotguider när museet har stängt för kvällen. På så sätt kan man göra samlingarna tillgängliga dygnet runt. Det skulle också kunna vara en bra lösning där tidsskillnaden mellan museet och besökaren är stor. Till exempel europeiska besökare som vill besöka museer i USA. När museet i USA stänger för allmänheten så öppnas det för europeiska besökare som kan logga in och hyra en robot eller varför inte en liten drönare som du flyger runt i samlingarna och upplever konsten med. Det kommer förstås att finnas platser där du inte har möjlighet att hyra en robot, men då finns det andra alternativ.

Om du till exempel vill besöka en vernissage på ett litet galleri i New York eller se en unik performance i Istanbul och varken har tid eller pengar för att resa dit, då skulle du istället kunna hyra en avatar som besöker utställningen åt dig. Företaget Omipresenz.com har som affärsidé att du kan låna en person i ett annat land som besöker olika turistmål åt dig. Personen är utrustad med kamera och mikrofon så att du kan uppleva allt som händer live hemma vid din dator. Det är ett koncept som man skulle kunna utveckla inom konstvärlden. Man hyr en person som går på intressanta vernissager och evenemang när du själv inte har möjlighet att närvara. Genom din dator kan du se och höra allt som händer och till och med prata med de andra besökarna. I framtiden låter du helt enkelt din avatar gå på vernissagen åt dig.
 

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Hatet är vår hemlighet. Skriva är politik. Om Lundberg & Enander. Hat &…

Kristian Lundberg och Crister Enander är två författare som tagit på sig ett grannlaga uppdrag i sitt skrivande, att använda sin förmåga att berätta för att visa på en sida ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 05 mars, 2013

Aleister Crowley

Från djävulen till Buddha

Det goda rykte buddhismen har i våra dagar har den inte alltid åtnjutit. Länge sågs den som full av vidskepelse och många påstod att den var ateistisk. Numera ses ...

Av: Gustaf Redemo | Agora - filosofiska essäer | 28 oktober, 2015

Men han var inte ensam

Den 5 november 1954 dog Stig Dagerman, 31 år gammal. I sin bil, i garaget utanför huset i Enebyberg, koldioxidförgiftade han sig själv till döds. Tankar på att begå självmord ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 02 januari, 2012

Herman Melville. Maldiverhajen

I sina söderhavsberättelser, och i Moby Dick (1851) visar sig Herman Melville (1819-1891) som en uppmärksam iakttagare. Han söker sig fram till det karakteristiska i de olika miljöer som besöks ...

Av: Herman Melville | Utopiska geografier | 22 januari, 2014

Helig, hemlig, hel och hotad

  Otaliga är lekarnavid randenav bergenI hemlighetbestiger jagklättrar påStigberget, de Vitaoch FjällgatansOch fåglar flygerur min munnär jag talartill himlenvid Fåfängans rand (Ur Jordmannen, Kjellqvist 1987) Tidigt visste jag att det fanns något som ...

Av: Else-Britt Kjellqvist | Essäer om religionen | 31 januari, 2011

Nyårsdagen 2007

Nyårsdagen 2007 Första januari 2007 – när jag hör om stormvarning klass tre beslutar jag mig för att åka tåg till Malmö och fotografera. Tar med min gamla Canonkamera, som jag ...

Av: Jenny Nilsson | Bildreportage | 01 februari, 2007

Når det gode livet er om å kjenne seg lykkelig hver eneste dag

Innledning. Å ha et helt liv å føre betyr ikke det samme som å snakke om og kjenne at livet har i seg en form for helhet, e.g. at begrepsliggjøringen av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 05 mars, 2012

Nya portar

Thomas Sjösvärd om de Nemeiska och isthmiska odena av Pindaros nyligen publicerade av bokförlaget Natur & Kultur. För två år sedan utkom Ingvar Björkesons översättning av Pindaros olympiska och pythiska oden ...

Av: Thomas Sjösvärd | Essäer om litteratur & böcker | 18 Maj, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.