Botanisk teater, 1924-1934. Foto: Thomas Notini

Att göra det osynliga synligt

I skrivande stund pågår på Moderna Museet i Stockholm en liten, sparsmakad utställning med verk av den tysk-schweiziske Paul Klee och den svenske Ivan Aguéli. Den är tematiskt väl uppbyggd ...

Av: Thomas Notini | 01 mars, 2016
Konstens porträtt

Marco Missiroli. Foto Gian-Luca Rossetti

Skrivkonsten mellan väsentlighet och dikt

Marco Missiroli är född 1981 i Rimini men bor sedan många år tillbaka i Milano, där han givit ut flera böcker och fått prestigefulla priser som Premio Campiello, Premio Comisso ...

Av: Guido Zeccola | 07 november, 2014
Litteraturens porträtt

Gustav Mellberg - den förste utvandraren från Habo till Nordamerika 1843

För drygt tvåhundra år sedan föddes Gustav Mellberg eller Gustav Andersson, som han hette fram till den dag då han vid 14 års ålder började skolan vid Jönköpings Högre Lärdomsskola. Gustav ...

Av: Hans-Evert Renérius | 21 mars, 2014
Kulturreportage

Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | 06 december, 2017
Reportage om politik & samhälle

Spår av smutsiga fingrar - fingeravtryck i konsten



Cesar Baldaccini  Le Pouce, (1965)I den digitala världen lämnar vi inte bara avtryck efter oss i form av cookies och sökhistorik. Utan vi lämnar också en hel del fysiska fingeravtryck när vi surfar på våra plattor och smarta telefoner. Skärmarna bär spår av fettavtryck från våra fingrar som avslöjar våra aktiviteter och kan avslöja en hel del om våra beteendemönster. Fotografen Meggan Gould gjorde nyligen fotoserien Surface Tension (2014) där hon regelbundet scannade in familjens två iPad som flitigt används av henne, hennes man och deras fyraåriga dotter. Genom att behandla bilden och förtydliga avtrycken på skärmen kunde hon skapa abstrakta bilder som visade spår av mänsklig aktivitet som annars skulle ha varit osynliga.

Vi som har barn vet förstås att dessa märken inte alltid är så osynliga och inte heller är något specifikt för pekskärmsgenerationen. Hur många klibbiga handavtryck har man inte torkat bort från tjock-TVn långt innan det var meningen att man skulle peka på skärmen. Men å andra sidan är barn alltid före sin tid och interaktiva i sitt handlande.

I Invisible hieroglyphics bestämde sig konstnärerna Andre Woolery och Victor Abijaoudi för att undersöka vilka mönster olika appar och spel som Facebook, Pintarest, Instagram och Angry Bird skapade på skärmen. De olika beteendemönstren som fångades på skärmen blev sedan till abstrakta målningar i olika färger. Ännu ett exempel på en konstnär som gör konst av hur fingrarna rör sig på pekskärmen är Evan Roth. Roths Multi-Touch Paintings (2011-)  är målningar skapade efter upprepade alldagliga rutiner som utförs på en pekskärm som att låsa upp skärmen, skriva in namn och lösenord eller räkna på miniräknaren. I verket Level Cleared (2012) har han spelat alla nivåerna i spelet Angry Bird med fingrarna doppade i bläck och varje nivå har blivit ett eget konstverk med fingrarnas specifika rörelser. Det som skiljer Roths verk från de övriga nämnda är att själva fingeravtrycken är mycket tydliga i hans verk och inte bara abstrakta mönster. Våra fingeravtryck är unika, de är en del av vår identitet. I Roths fall blir det inte bara frågan om en rörelse på en skärm, utan det är konstnärens rörelser som avbildas och vi hittar dessutom hans signatur i form av det unika fingeravtrycket på varje verk.

Avtryck från våra händer kan vi hitta på många ställen i konsten. Redan i konstens begynnelse, i grott- och klippmålningar hittar vi handavtryck. När man tittar upp i Sixtinska kapellet och ser Michelangelos målning av när Gud skapar Adam ser man då inte också en bild av när Gud lämnar sitt fingeravtryck på Adam? Den franska konstnären Cesar Baldaccini har avbildat sin egen tumme med fingeravtryck och allt i olika material. Mest känd är Le Pouce, den tolv meter höga och 18 ton tunga bronstummen han skapade 1965 och som idag finns i Paris. En mer bekant och naturlig tumme är den karaktär som barnboksförfattarna Inger och Lasse Sandberg skapade genom att använda ett tumavtryck för att skapa barnboksfiguren Tummen och hans mamma.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Evan Roth, Slide to Unlock: Multi-Touch Painting Series, (2014)Det går nu inte att komma ifrån att fingeravtryck allt mer har kommit att handla om digitala fingeravtryck som vi lämnar efter oss på nätet. Den italienska konstnären Paolo Cirio har gjort sig känd för sin notoriska ”tjuvaktighet” i olika konstprojekt. Han har sammanställt material från olika databaser som i verket Amazon Noir där Cirio tillsammans med andra hämtade sida efter sida från databokhandeln Amazons databaser och satte ihop dem till gratisböcker som man kunde ladda ner från nätet. Eller Face to Facebook där han stal en miljon profilbilder från Facebook och av bilderna skapade en påhittad datingsida. Cirios hemsida Dataasculture.org ägnar sig åt att stjäla dina digitala fingeravtryck. Genom att använda sig av kända säkerhetshål i din webläsare kan hemsidan samla in information om din webhistorik och unika ”fingeravtryck” som du lämnar efter dig. Den insamlade datan används sedan för att skapa nya konstverk. Cirio vill peka på hur lätt kommersiella aktörer, och myndigheter, kan utnyttja teknikens brister för att samla in information om våra specifika surfvanor och använda den för att till exempel individanpassa reklam i våra webläsare. De flesta vet att polisen kan binda en person till en specifik plats och tid genom fingeravtryck, samma sak gäller för de digitala avtryck vi lämnar efter oss på nätet. Å andra sidan vill de flesta av oss lämna avtryck efter sig, så att eftervärlden vet att vi en gång har existerat. Ett avtryck som kan bestå av något så enkelt som ett handavtryck i en mörk grotta.

Mathias Jansson

 

Ur arkivet

view_module reorder
Leonard Cohen

So Long, Leonard, and Thank You For the…

“I forget to pray for the angels …. and then the angels forget to pray for us.” (So Long, Marianne, 1967) “If you are the dealer I’m out of the game ...

Av: Dr Jytte Holmqvist | Gästkrönikör | 13 november, 2016

Ångest och frihet hack i häl på Kierkegaard och Giddens

Sprit Fixt av Hebriana Alainentalo I modern poesi, sägs det, är ordet "ångest" bannlyst. När det gäller övrig skönlitteratur är det desto mer gångbart, men även där under förutsättning att ämnet ...

Av: Roberth Ericsson | Agora - filosofiska essäer | 17 juli, 2010

Moln över den föränderliga världen – Leopold Museum i Wien

Moln fascinerar – men det är kanske första gången som moln blivit tema för en utställning. Nu visar Leopoldmuseet i Wien en omfattande utställning av 300 verk, som lånats ut ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer om konst | 05 maj, 2013

Veckan från hyllan, vecka 20 - 2012

På måndag är det 100 år sedan August Strindberg gick bort. Kulturministern har kollat upplagesiffrorna och kommit fram till att den där Strindberg måste vara lika bra, eller kanske till ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 12 maj, 2012

Veckan från Isabel Allende via IKEA

Det går inget vidare för Ingvar Kamprad. Först avslöjades det att han var långt mer aktiv nazist än han har medgett, och dessutom att hans nazistsympatier har fortsatt långt efter ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 03 september, 2011

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 10   Ja, det kan man fråga sig. Och man kan också fråga sig om det i sig är en relevant fråga, och så vidare... Och Donnerwetter vad många tyskar det ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 29 april, 2011

En liten blåsa i Guds andes glas

Jag är förtvivlad, full av ångest och riven i djupet som aldrig förr! Det är nåt fel med mig! Det är som att återuppbygga ett hela tiden raserande och sönderblandat ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 05 september, 2011

Olika bokomslag

Hur viktiga är bokomslagen?

Väljer du böcker efter bokomslaget? Författaren? Berättelsen? Genren? Det är många kriterier att ta hänsyn till när man ska välja en bok att läsa. I dag tar det visuella stor ...

Av: Lisbeth Ekelöf | Essäer om litteratur & böcker | 08 mars, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts