Altaret

Altaret är kvinna. Altaret ska ha den perfekta klassiska kvinnans ”proportioner” med brett bäcken, lite smalare axlar och smal midja. Och precis som en kvinna ska altaret inte vara naket ...

Av: Guido Zeccola | 19 september, 2017
Essäer om religionen

Köttet tänker

Det finns i köttet en inspirerad fruktan som överflödar till andra sidan av tingen en smak av synd, av teologalisk synd. Kroppen darrar, och det är i dessa konvulsioner som ...

Av: Gilda Melodia | 24 Maj, 2017
Gilda Melodia

Georg Klein i bakersta raden, vid dörröppningen. Gudrun Eriksson, vid staketraden, längst till höger

Georg Klein – forskare och samtalspartner

Georg Klein, en av våra mest betydande forskare internationellt, professor i tumörbiologi, avled den 10 december. Det kanske kan ses som symboliskt att han avled Nobeldagen, denna märkesdag för forskningen ...

Av: Thomas Wihlman | 14 december, 2016
Reportage om politik & samhälle

Marcel Proust och litteraturens lins

För hundra år sedan i år publicerades Swanns värld –första boken i Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt – på förlaget Grasset efter ett antal refuseringar ...

Av: Carl Magnus Juliusson | 04 oktober, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Barocka konstformer – Den ojämna pärlans epok



Barockt formspråkBarocco kommer från det portugisiska ordet för ojämn pärla och är en idéströmning inom litteraturen, arkitekturen, konsten och musiken som sträcker sig mellan 1500-talet och 1700-talet. Inom franskan förekommer ordet baroque som betyder vidunderlig eller ojämn, vilket kännetecknar denna tidsepok i Europa. Barocken som tidsepok namngavs dock först på 1800-talet. Det centrala temat inom den barocka litteraturen är livets förgänglighet, dödens närvaro och den groteska dekadensen; en antitetisk livskälla som ger upphov till själens metamorfos.

Denna krismedvetenhet som kommer till uttryck i litteraturen avslöjar dåtidens förhållanden. Giordano Bruno bränns år 1600 på bål för att han förkunnar existensen av flera världar, det 30-åriga kriget utbryter 1618, 1633 blir Galilei tvungen att ”avsvärja sig sina villfarelser” angående jordens form och plats i solsystemet. Förföljelser och tortyr var bara några av de knep som kyrkan använde för att motverka spridningen av den nya världssynen. Dödsmedvetandet och döden som hotbild var det främsta motivet under barocken, människan vände sig inåt mot sig själv till skillnad från renässansens uppvaknande och inom diktningen framställs människans mörker som antitetisk i förhållande till Gud ljus.

Diktaren ville beröra människans känslor och inte intellektet. Barocken blir således klassicismens totala motsats där idealet är den rena och upphöjda formen, intellektet upphöjs och människan tros kunna överträffa naturen själv med sin stilistik. Barocken är med sin metafysiska poesi fylld av paradoxer och metaforer som representerar människans inre motsägelser, överdrivna verklighetsuppfattning och andliga upplösning. John Miltons episka dikt Paradise Lost som beskriver Satans uppror och fall är Englands främsta barockdikt.

Favoured of Heaven so highly, to fall off From their Creator and transgress his will, For one restraint, lords of the world besides? Who first seduced them to that foul revolt? The infernal serpent; he it was whose guile, Stirred up with envy and revenge, deceived the mother of mankind, what time his pride had cast him out from Heaven, with all his host of rebel Angels (…) Him the almighty’s power hurled headlong flaming from the ethereal sky, With hideous ruin and combustion down to bottomless perdition, there to dwell in adameantine chains and penal fire, (…) Regions of sorrow, doleful shades, where peace And rest can never dwell, hope never comes that comes to all, but torture without end…”

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– John Milton

Barockens genreupplösning uppkom med tragikomedin och den spanska barockens höjdpunkt är barockmästaren Calderón de la Barca som skrev dramat La vida es sueño. Där drömmen och verkligheten smälter samman och karaktärerna kastats mellan upphöjdhet och förnedring – en metafor för livsöden där människans ondska är förutsedd bland stjärnorna.

Calderón de la Barca. Wikimedia commons... vi lever i en sällsam värld

där livet bara är en dröm:

det som hände mig har visat

att varje människa drömmer

allt hon är i världen

ända tills hon väcks av döden.

Fursten drömmer att han styr,

offer för sin föreställning

härskar han ifrån sin tron.

Men vår makt är bara lån,

inte mer än skrift i vinden,

när döden snart ska virvla

vår aska på sista färden.

(…)

Så vad är livet? Bländverk.

Vad är livet? Dårskap.

Bara skuggor, bara spegling

det största är just ingenting,

när hela livet är att drömma,

och drömmen själv en dröm.”

– Calderón de la Barca

Guds plan är frälsningen för människan och dennes bortvändhet från Herren är orsaken till all ondska och misär. John Donne skrev andlig poesi fylld av subtila metaforer kring kosmos och kärlekens förening genom kroppen.

On man heaven’s influence works not so, But that it first imprints the air; So soul into the soul may flow, Though it to body first repair.”

– John Donne, The ecstasy

Blaise PascalBarockens introverta budskap riktat mot det inre får spegeln som motiv, människans narcissism får sitt utlopp genom skönheten och ungdomens förgänglighet, ett eko som studsar mot guds avbild där människan vandrar genom skuggans dal medan liemannen väntar på sin själaskörd. Den svenska barocken är synonymt med den karolinska tiden som sträcker sig mellan cirka 1650 till 1730 och representeras av diktare som Lars Lucidor, Haqvin Spegel, Israel Holmström och Georg Stiernhielm med sitt verk Hercules, där lastens och dygdens kvinnor blir levande föreställningar nära förknippade med bibliska motiv och där allegoriska gestalter påvisar moraliska aspekter. Mycket talar för att denna text var retoriskt framförd och av stor betydelse för det svenska språket då fornordiska ord infördes för att överensstämma med tingens ursprungliga betydelse, ett genombrott i den svenska diktningen. Lustens villor är inbillningar som för människan på villovägar genom illusionen om beständig lycka medelst det sinnliga och köttsliga.

Den religiösa kristna traditionen genomsyrar barockens motiv då alla sinnliga strävanden är förgäves och själens återkommande till Gud är den enda räddningen. Antiteser och allegorier förknippas med dödslängtan, jordelivet och det andliga livet som utspelas genom paradoxala metaforer. Liemannen väntar på sin själaskörd i skuggan av människans spegelbilder, nedkastade i smutsen av Gud för våra synder trampar vi i hans avbild; där står tiden still medan skiftande årstiders bär skönhetens förvildade idyll, och lämnar rutten mull i varje mun som talar om jordliga ting och tror att dessa är av själsliga mål fyllda. Ljuset och mörkret skina likaså över dagens förvittrade nattfjäril som återföds genom eldens rening återförd till intets andning.

Jag ser framför mig hela släktets förblindelse och elände. Jag stirrar ut i det tysta världsalltet – betraktar människan i hennes mörker och ensamhet, där hon står som ett väsen i denna avkrok av världsrymden, vem har placerat henne där? Vad har hon där att göra? Vart går hennes väg efter döden? Vi vet det inte (…) Var är Gud? Där du icke är. Guds rike är inuti dig.”

– Blaise Pascal

 

Lejla Fazlic

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Sann historia, tre generationer och ett Egypten med alla dess färger

Three Ladies in Cairo är en kombinerad släktkrönika och historisk vandring i ett Egypten som snabbt ändrar karaktär under den tid det tar för tre generationer att leva där. “True ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 29 april, 2014

Jag vill se statsministern klättra i träd

Pippi Långstrump älskar att klättra i träd och gå på händer. Men frågan är: Har någon sett Fredrik Reinfeldt gå på händer? Har han delat ut karameller till alla barnen ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 03 februari, 2011

Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare

Foto: Teymor Zarre' Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare Helga och Enn Nõu tar emot i sitt hus i Sunnersta i Uppsala. Och det syns verkligen att det bor ...

Av: Anna Franklin | Litteraturens porträtt | 16 oktober, 2007

Inget som tjänar livet kan vara förnedrande

Svaret på frågan om vad som är mystik, varierar från religion till religion, från en tid till annan tid. Kristen mystik ger, generellt sett, uttryck för den enskilda människans upplevelser ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer | 23 april, 2014

Näcken och scientismen

Kvällens gullmoln fästet kransa. Älvorna på ängen dansa,Och den bladbekrönta näckenGigan rör i silverbäcken. Liten pilt bland strandens pilarI violens ånga vilar,Klangen hör från källans vatten,Ropar i den stilla natten: "Arma gubbe! Varför ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 29 november, 2011

John O´Hara läst på nytt

T. S. Eliots diktcykel Det öde landet är så full av abstrusa allusioner att han fann för gott att lägga till några noter på slutet där läsaren får reda på varifrån en ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 26 februari, 2013

En rapsodi från Manhattan Del 2, Museer på East Side

American Museum of Natural History på 79 gatan West överraskar med nya friska erbjudanden. Vad sägs om en nattlig ficklampsexpedition som paleontolog bland 65 miljoner gamla Tyrannosarius rex? Tänk att ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 20 april, 2009

Motsatserna natur-kultur på Kiasma

   Var finns den starka, uppkäftiga, berörande tredimensionella konsten idag? Skulptur, alltså. Om den tycks satt på undantag i Sverige, kan man söka den i Finland. Detta märkesår, då det gått ...

Av: Nancy Westman | Reportage om scenkonst | 01 juni, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts